پوست

علت و روشهای درمان پف زیر چشم و پف پلک‌ ها

پف زیر چشم یک مشکل بسیار رایج است که تقریبا ۸۰% از خانم‌ها به دلایل مختلفی آن را تجربه می‌کنند.

بدون شک چشم‌ها مهم‌ترین عضو در صورت ما هستند و کوچکترین مشکلی در این ناحیه، زیبایی کل چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس تعجبی ندارد که همه به دنبال راهی برای از بین بردن پف زیر چشم ها هستند. مسلما یکی از بهترین روش‌ها برای درمان پف پلک و زیر چشم ، خرید کرم دور چشم ضد پف و استفاده روزانه از آن است.

اما برای درمان قطعی هر مشکلی ابتدا باید علت آن را ردیابی کرد. در مورد مشکل پف چشم نیز ابتدا باید مشخص شود که علت ورم زیر چشم در شما چیست؟ سپس برای رفع پف زیر چشم های خود اقدام کنید تا این مشکل در شما به صورت قطعی و دائمی برطرف شود.

 

مهم‌ترین علت پف زیر چشم و پف بالای پلک‌ ها چیست؟

علت پف دور چشم در افراد مختلف، متفاوت است. پیری و افزایش سن می‌تواند یک علت پف کردن زیر چشم و پلک بالا در برخی افراد باشد. همچنین در بسیاری از مواقع پف زیر چشم نشانه تجمع مایع در پوست نازک اطراف چشم است که این حالت می‌تواند در هر سنی رخ بدهد.

به طور کلی سبک زندگی هر فرد از جمله مدت زمان خواب، رژیم غذایی، میزان ورزش و … بر روی پف دور چشم تاثیرگذار هستند. می‌توان گفت که در اکثر موارد دلیل پف زیر چشم تنها مربوط به سبک زندگی نادرست است و با تغییر و اصلاح رفتارهای روزمره به راحتی می‌توان ورم زیر چشم را برطرف کرد.

بسیاری از افراد مشکل تیرگی و پف زیرچشم را به طور همزمان دارند. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، توصیه می‌شود مقاله علت تیرگی زیر چشم را نیز مطالعه کنید.

 

رایج ‌ترین دلایل پف زیر چشم و بالای چشم عبارتند از:

 

۱) پیری و افزایش سن

قسمتی از لایه‌های درونی پوست را بافت چربی تشکیل می‌دهد. به مرور زمان و با افزایش سن، پوست اطراف چشم نازک و نازک‌تر می‌شود و قدرت عضلات آن برای نگهداری بافت چربی کاهش می‌یابد. در نتیجه لایه چربی به سمت بیرون حرکت می‌کند و اصطلاحا برآمده می‌شود.

بنابراین علت پف زیر چشم در سن بالا، تحلیل عضلات اطراف چشم و نازک شدن تدریجی پوست آن می‌باشد.

 

۲) عدم نوشیدن آب کافی در طول روز

دلیل پف بالای چشم و زیر چشم می‌تواند کمبود آب در بدن باشد. در شرایط کم آبی، بدن وارد یک دوره بحرانی می‌شود و میزان آب موجود را تا حد امکان ذخیره می‌کند. در این حالت تجمع مایع در بافت همبندی، علت اصلی پف دور چشم است.

الکل نیز بدن را دچار خشکی و کمبود آب می‌کند. بنابراین نوشیدن زیاد الکل نیز همین پیامد را به دنبال دارد و می‌تواند باعث ایجاد پف چشم شود.

 

۳) خستگی و کمبود خواب

مهم‌ترین علت پف زیر چشم در صبح ، نداشتن خواب کافی یا باکیفیت در شب گذشته است! خستگی مفرط و عدم داشتن خواب کافی در طول شبانه روز باعث تجمع مایع و خون در اطراف چشم‌ها می‌شود. در نتیجه صبح‌ها همراه با پف زیرچشم از خواب بیدار می‌شوید که این حالت با استراحت و رفع خستگی می‌تواند برطرف شود.

جالب است بدانید که خوابیدن بیش از حد نیز باعث تجمع مایع در زیر چشم‌ها می‌شود و دقیقا همین پیامد را به دنبال دارد. پس برای رفع پف چشم حتما باید ساعت خواب خود را تنظیم کنید.

 

۴) یک علت پف دور چشم خوردن غذاهای شور است.

مصرف نمک زیاد یکی از مهم‌ترین دلایل تجمع مایع در پوست و تورم بدن می‌باشد. بنابراین خوردن غذاهای شور می‌تواند علت ورم زیر چشم در شما باشد. حتی در بسیاری از موارد علت پف چشم در صبح ، خوردن غذای شور قبل از خواب است!

 

۵) آلرژی

واکنش آلرژیک باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام هیستامین در بدن می‌شود که یکی از عوارض آن، بروز التهاب و ایجاد تورم در پوست است.

بنابراین داشتن آلرژی به یک ماده خاص می‌تواند علت پف بالای چشم و زیر چشم در شما باشد. قرمزی، التهاب و خارش همگی از دیگر عوارض واکنش آلرژیک هستند که باعث تشدید پف چشم ها می‌شوند.

 

۶) سایر عواملی که می‌توانند باعث ایجاد پف زیر چشم شوند:

ژنتیک، استرس، گریه بیش از حد، خوابیدن در وضعیت نامناسب، اختلالات هورمونی، برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات تیروئیدی، مصرف یک داروی خاص، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب و … همگی از جمله دیگر دلایل پف زیر چشم هستند.

متاسفانه اگر علت پف کردن چشم در شما ژنتیکی و ارثی باشد، درمان قطعی و ۱۰۰% برای آن وجود ندارد. اما با رعایت برخی نکات تا حدودی قابل کنترل است.

همچنین اگر علت پف چشم ناشی از یک بیماری یا مصرف داروی خاص باشد، برای درمان قطعی پف زیر چشم ابتدا باید بیماری خود را درمان کنید و درباره عوارض جانبی دارو نیز با پزشک مشورت نمایید.

در سایر موارد با انجام روش‌های زیر به راحتی می‌توانید پف دور چشم ها را درمان کرده و از بین ببرید.

 

بهترین روش درمان پف زیر چشم و پف بالای چشم چیست؟

روش‌هایی که در ادامه برای رفع پف چشم معرفی می‌کنیم، جزء ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه‌ها برای درمان پف دور چشم هستند و به سادگی قابل اجرا می‌باشند.

این روش‌ها عبارتند از:

  • اصلاح رژیم غذایی

برای برطرف کردن پف چشم تا حد امکان از خوردن غذاهای شور پرهیز کنید. مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فود را که سرشار از سدیم کلرید (نمک خوراکی) هستند، به حداقل برسانید. در عوض میوه‌ها، سبزیجات و مواد غذایی که سرشار از پتاسیم هستند مانند موز، لوبیا، ماست و … را در رژیم غذایی خود قرار دهید و روزانه آنها را مصرف کنید.

مصرف پتاسیم به کاهش مایع حبس شده در بافت همبندی کمک می‌کند و برای افرادی که مستعد پف پلک و زیر چشم هستند، بسیار مفید می‌باشد.

 

  • نوشیدن آب کافی

نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز نه تنها به درمان ورم زیر چشم کمک می‌کند، بلکه از بروز بسیاری از بیماری ها نیز پیشگیری می‌کند و باعث حفظ سلامت عمومی کل بدن می‌شود.

مصرف آب کافی برای داشتن پوستی زیبا، شاداب و جوان الزامی است و به علت آنکه از تجمع مایع در اطراف چشم جلوگیری می‌کند، یک راه درمان پف زیر چشم نیز می‌باشد.

 

  • داشتن استراحت و خواب کافی برای درمان پف دور چشم

یک روش موثر برای جلوگیری از پف کردن چشم ها ایجاد یک روتین خواب منظم برای داشتن خواب کافی و باکیفیت در طول شبانه روز است. بدین منظور توصیه می‌شود موارد زیر را حتما رعایت کنید تا شاهد پف کردن چشم ها در صبح نباشید:

  • حداقل ۶ ساعت قبل از رفتن به رختخواب از نوشیدنی‌های کافئین دار استفاده نکنید.
  • آخرین وعده غذایی خود را حداقل ۳ ساعت قبل از خواب میل کنید.
  • فعالیت‌های ورزشی را حتما چند ساعت قبل از خواب انجام دهید.
  • یک تا دو ساعت قبل از خواب، از نگاه کردن به هر گونه وسیله الکترونیکی مانند موبایل و لپ تاپ خودداری کنید.

بدون شک رعایت این نکات به شما در تنظیم یک روتین خواب منظم و درمان پف بالای چشم و زیر چشم کمک می‌کند.

 

  • استفاده از کرم دور چشم ضد پف

استفاده از کرم دور چشم برای درمان پف زیر چشم

درمان پف زیر چشم با استفاده از کرم دور چشم

استفاده منظم از یک کرم دور چشم با خاصیت ضد پف جزء روش‌های موثر، ساده و غیرتهاجمی برای از بین بردن پف بالای پلک و زیر چشم می‌باشد.  کرم دور چشم ضد تیرگی و پف درماتیپیک و همچنین کرم ضد پف دور چشم اریکه نمونه‌‌ای از کرم‌های دور چشم موثر با قیمت مناسب برای درمان پف دور چشم هستند.

 

  • انجام روش‌های درمانی پزشکی یا کلینیکال

روش‌های پزشکی برای درمان پف پشت چشم جزء راه‌های تهاجمی و نسبتا گران هستند و برای افرادی توصیه می‌شوند که پف شدیدی در ناحیه دور چشم دارند. این روش‌ها عبارتند از:

  • لیزر درمانی
  • تزریق ژل
  • مزو تراپی
  • بلفاروپلاستی

انتخاب شما برای از بین بردن پف پلک و زیر چشمها چیست؟ نظرات و تجربیات خود در این باره را با ما در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.