پوست

راهنمای انتخاب و خرید ضد آفتاب مخصوص دور چشم

اگر شما نیز جزء آن دسته از افراد هستید که از ضدآفتاب صورت برای دور چشمان خود استفاده می‌کنید و هیچ اعتقادی به ضد آفتاب مخصوص دور چشم ندارید، بدانید که در آینده نزدیک قرار است چین و چروک‌های زیادی در اطراف چشمانتان داشته باشید.

بسیاری از افراد کرم ضد آفتاب دور چشم را یک دروغ بزرگ از جانب صنعت زیبایی و مراقبت از پوست می‌دانند و معتقدند که این ضدآفتاب‌‌ها تنها بهانه‌ای برای فروش بیشتر هستند و هیچ لزومی به استفاده از آنها نیست.

متاسفانه یا خوشبختانه باید بگوییم که در این بین هیچ دروغی در کار نبوده و خرید  ضد آفتاب برای دور چشم کاملا ضروری می‌باشد. علت این امر تفاوت‌هایی است که بین پوست صورت و پوست دور چشمان شما وجود دارد.

به طور کلی نه تنها ضدآفتاب بلکه هیچ محصولی از جمله مرطوب کننده، شوینده، تونر، محلول آرایش پاک کن و … را نباید به ناحیه دور چشم بزنید مگر آنکه روی خود محصول قید شده باشد.

در ادامه این مقاله شما را به طور کامل با تفاوت بین پوست دور چشم و صورت آشنا خواهیم کرد و با ارائه دلایل کاملا علمی به شما ثابت خواهیم کرد که چرا ضدآفتاب صورت برای دور چشم ممنوع است!

در پایان مقاله نیز تعدادی از بهترین ضدآفتاب‌های دور چشم را به شما معرفی می‌کنیم.

پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

اهمیت استفاده از ضد آفتاب مخصوص دور چشم

اصلا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که فواید ضد آفتاب چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

پرتوهای خورشید یعنی اشعه UVA و UVB، صدمات بسیار جدی به پوست وارد می‌کنند. این اشعه‌ها با تخریب کلاژن و الاستین (دوتا از مهم‌ترین پروتئین‌های ساختاری)، عامل اصلی افتادگی پوست و پیدایش ۷۰ تا ۸۰% چین و چروک‌ها هستند.

همچنین مهم‌ترین علت لکه‌های تیره، آفتاب سوختگی و بروز سرطان پوست می‌باشند که امروزه یکی از رایج‌ترین انواع سرطان‌ است.

بنابراین استفاده از ضدآفتاب برای صورت و نواحی از بدن که در معرض آفتاب قرار دارند، بسیار ضروری می‌باشد. اما در این بین استفاده از ضد آفتاب مخصوص دور چشم اهمیت مضاعف دارد زیرا:

  • نازک‌ترین و حساس‌ترین پوست در کل بدن متعلق به ناحیه دور چشم است. این امر منجر به نفوذ بهتر پرتوهای خورشید به لایه‌های عمقی‌تر پوست و صدمات بسیار بیشتری می‌شود. نتیجه این اتفاق پیدایش چروک‌های زودرس و افزایش ریسک ابتلا به سرطان است.

جالب است بدانید که پوست دور چشم کمتر از ۱% کل پوست بدن را تشکیل می‌دهد. با این حال ۱۰% از سرطان‌های پوست در این ناحیه اتفاق می‌افتد که آمار نسبتا بالایی است.

  • ناحیه دور چشم کمترین میزان کلاژن و الاستین را در کل بدن دارد. در نتیجه تخریب این دو پروتئین توسط اشعه‌های خورشید بیشتر از همه ناحیه حساس دور چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین علت اولین علائم پیری در این ناحیه بروز پیدا می‌کنند.
  • پرتوهای خورشید با ایجاد التهاب و افزایش ساخت ملانین (رنگدانه تیره در پوست)، یکی از مهم‌ترین دلایل تیرگی زیر چشم هستند.

متاسفانه تنها با یک عینک آفتابی ساده و کلاه، نمی‌توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد. طبق تحقیقات انجام شده در حال حاضر بهترین و قطعی‌ترین روش برای جلوگیری از پیری و سرطان پوست، استفاده روزانه از ضد آفتاب مناسب دور چشم است.

عوارض ضدآفتاب صورت برای دور چشم

عوارض استفاده از ضد آفتاب مخصوص صورت برای دور چشم

تا اینجای مطلب با اهمیت استفاده از ضد آفتاب برای دور چشم آشنا شده‌اید. اما چرا نمی‌توانیم از ضد آفتاب صورت برای دور چشم نیز استفاده کنیم؟

علت آن تفاوت‌هایی است که بین پوست دور چشم و دیگر نواحی صورت وجود دارد. همانطور که گفته شد، پوست دور چشم به شدت نازک، حساس و آسیب پذیر است. در نتیجه نیاز به محصولاتی دارد که به طور ویژه و تخصصی برای این ناحیه و متناسب با پوست حساس آن ساخته شده باشند.

اما اکثر ضدآفتاب‌های صورت چنین فرمولاسیونی ندارند. این ضدآفتاب‌ها حاوی ترکیباتی هستند که برای پوست صورت ضرری ندارند، اما پوست حساس دور چشم را به سادگی تحریک می‌کنند.

از طرفی ضدآفتاب‌های صورت برای پوست نازک دور چشم که چربی کمتری دارد و مستعد خشکی است، بسیار سنگین بوده و باعث تشدید خشکی و بروز چین و چروک‌ها در این ناحیه می‌شوند.

از طرفی ضدآفتاب‌هایی که چربی بیشتری دارند، ممکن است باعث ایجاد میلیا در اطراف چشم‌ها شوند.

بنابراین بهترین راه، تهیه یک ضد آفتاب مخصوص دور چشم است؛ ضدآفتابی که به طور ویژه برای این ناحیه ساخته شده باشد و آسیبی به چشمان شما و پوست حساس اطراف آنها وارد نکند.

ضد آفتاب مناسب دور چشم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مهم ترین ویژگی های ضد آفتاب مخصوص دور چشم چیست

کرم ضد آفتاب دور چشم باید فرمولاسیون ملایم، ضد حساسیت و بسیار سبک داشته باشد. ضدآفتاب‌هایی که بافت سنگین و خشکی روی پوست دارند، اصلا برای دور چشم مناسب نیستند.

مورد بعدی فیزیکی بودن ضد افتاب دور چشم است. ضدآفتاب‌های فیزیکی حاوی ترکیباتی به نام زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید هستند که نقش فیلتر در برابر اشعه‌های فرابنفش را ایفا می‌کنند. ایمنی این ترکیبات توسط سازمان غذا و دارو آمریکا کاملا به تایید رسیده‌ و از این رو برای دور چشم بسیار مناسب هستند.

از طرفی ضدآفتاب‌های فیزیکی جذب پوست نمی‌شوند. در عوض روی سطح پوست قرار می‌گیرند و همانند آیینه اشعه‌های خورشید را منعکس می‌کنند. بنابراین کوچکترین حساسیت‌زایی نداشته و کاملا بی ضرر هستند.

برای آشنایی کامل با ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی و تفاوت‌های بین آنها، مقاله  ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی  را مطالعه نمایید.

علاوه بر این ضد آفتاب مخصوص دور چشم مانند هر ضدآفتاب دیگری باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • اس پی اف حداقل ۳۰
  • طیف اثر گسترده (قدرت محافظت در برابر هر دو اشعه UV یعنی UVA و UVB را داشته باشد.)
  • مقاوت در برابر آب و تعریق

و اما در ادامه چند ضد آفتاب مناسب دور چشم را معرفی خواهیم کرد که جزء بهترین ضدآفتاب‌های موجود در بازار هستند:

معرفی بهترین کرم ضد آفتاب دور چشم

۱) ضد آفتاب دور چشم آیسول

ضد آفتاب دور چشم آیسول

برند معروف آیسول با در نظر گرفتن پوست حساس و نازک دور چشم، ضدآفتابی تولید کرده که سازگاری کامل با این ناحیه دارد.

کرم ضد آفتاب دور چشم آیسول حاوی فیلترهای فیزیکی و فاقد فیلترهای شیمیایی است. فرمولاسیون کاملا ملایم، ضد حساسیت و تایید شده توسط متخصصین پوست دارد.

این ضدآفتاب با داشتن SPF 30 و طیف اثر گسترده، به خوبی از پوست حساس دور چشم در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت می‌کند. همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان برای محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد است که از دیگر عوامل پیری و آسیب‌های پوستی به شمار می‌روند.

یک ویژگی بسیار مثبت این محصول، وجود ترکیبات مرطوب کننده در آن است که به تامین رطوبت مورد نیاز پوست دور چشم و رفع خشکی آن کمک می‌کنند.

۲) کرم ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول

ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول

اگر علاوه بر محافظت، خواهان پوشانده شدن تیرگی زیر چشمان خود هستید، ما به شما ضد آفتاب دور چشم رنگی آیسول را پیشنهاد می‌کنیم. این محصول دوکاره هم نقش یک ضد آفتاب مخصوص دور چشم و هم یک کانسیلر سبک و روزانه را برای شما ایفا می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های مثبت آن، صرفه‌جویی در هزینه‌ و حتی زمان است.

۳) کرم ضد آفتاب دور چشم سان سیف

ضد آفتاب دور چشم سان سیف

ضد آفتاب دور چشم سان سیف نیز یکی از بهترین ضدآفتاب‌های دور چشم در بازار بوده و یک محصول چندکاره با ویژگی‌های زیر است:

  • به عنوان یک ضد آفتاب مناسب دور چشم از پوست حساس این ناحیه در برابر UVA و UVB محافظت می‌کند.
  • به سبب رنگی بودنش، یک کاور روزانه و سبک برای پوشش تیرگی زیر چشم‌ها به همراه دارد.
  • علاوه بر همه این‌ها خاصیت درمانی نیز داشته و به کاهش پف، تیرگی و خطوط اطراف چشم نیز کمک می‌کند.

فیلترهای به کار رفته در این ضد افتاب دور چشم همگی از نوع فیزیکی بوده و فرمولاسیون آن کاملا ضدحساسیت است.

ماندگاری این محصول نیز بالا بوده و تا ۴ ساعت از پوست دور چشم در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

۴) ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین

ضد آفتاب‌های ایزدین به سبب داشتن فرمولاسیون بسیار سبک، محبوب‌ترین و بهترین ضدآفتاب در کل دنیا هستند و بعد از استفاده حتی ذره‌ای احساس سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کنند.

ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین نیز کاملا بر پایه آب بوده و از آنجا که کاملا ضدحساسیت است و بافت مرطوب کننده بسیار سبکی دارد، به عنوان ضد آفتاب مخصوص دور چشم نیز قابل استفاده می‌باشد.

اس پی اف این ضدآفتاب ۵۰ بوده و طیف اثر گسترده‌ای در برابر UVA و UVB دارد. فرمولاسیون آن برای دور چشم کاملا ایمن بوده و به هیچ عنوان باعث ایجاد میلیا و یا حساسیت پوست نمی‌شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها که باعث شده این ضد آفتاب برای دور چشم قابل استفاده باشد، قدرت آبرسانی بالای آن است. همانطور که گفته شد پوست دور چشم به شدت مستعد خشکی بوده و خطوط ناشی از کم آبی در این ناحیه بسیار رایج هستند.

اما ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین می‌تواند پوست اطراف چشم‌‎ها را به خوبی آبرسانی کند.

از این ضدآفتاب سبک می‌توانید هم برای صورت و هم دور چشم استفاده کنید و به قول معروف با یک تیر دو نشان بزنید!

سخن آخر

اولین چین و چروک‌ها در ناحیه دور چشم بروز پیدا می‌کنند و متاسفانه این چروک‌ها بیشتر از هر چیز دیگری در معرض دید بوده و سن ما را بسیار بیشتر از آنچه که هست، نشان می‌دهند.

یکی از بهترین و قطعی‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بروز چین و چروک‌ها و افتادگی پوست دور چشم، استفاده از کرم ضد آفتاب دور چشم است.

این ضدآفتاب‌ها به طور ویژه برای پوست نازک و حساس دور چشم ساخته شده‌اند و کوچکترین آسیبی به آن وارد نمی‌کنند.

پس اگر روی ضدآفتاب صورتتان نوشته شده که برای دور چشم قابل استفاده است، مصرف آن هیچ ممانعتی ندارد. در غیر این صورت توصیه می‌شود یک ضد آفتاب مخصوص دور چشم برای خود تهیه کنید.

سوالات و نظرات خود در این باره را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.

2 دیدگاه در “راهنمای انتخاب و خرید ضد آفتاب مخصوص دور چشم

  1. بدون نام گفت:

    سلام،شما در صفحه بهترین ضد آفتاب گفتین spf ایزدین ۵۰ هست اما اینجا گفتین ۳۰،چرا؟؟

    1. آرسس گفت:

      سلام وقتتون بخیر. ممنون از توجهتون. متاسفانه یک اشتباه تایپی رخ داده که اصلاح شد. اس پی اف ضد آفتاب ایزدین ۵۰ هست و روی خود محصول هم نوشته شده.

نظرات بسته شده است.