پوست

معرفی علت جوش صورت + موثرترین راه‌های پیشگیری

یافتن علت جوش صورت نخستین و مهم‌ترین گام برای درمان آن است. مگر می‌شود مشکلی را بدون یافتن علت آن حل کرد؟ برای درمان جوش صورت از پایه و اساس نیز باید ابتدا علت بروز آن را ردیابی و بر این اساس، بهترین روش درمانی را انتخاب کرد.

در این مقاله قصد داریم تا علت بروز جوش صورت به همراه روش‌های پیشگیری از ایجاد آکنه را به شما معرفی کنیم. با در نظرگیری نکات و به کارگیری روش‌های گفته شده در این مقاله می‌توانید در عرض مدت کوتاه به پوستی صاف، شفاف و بی عیب و نقص دست پیدا کنید.

پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

چرا جوش میزنیم؟ (معرفی ۸ علت رایج جوش صورت)

مهم ترین علت جوش صورت

آکنه در اثر انسداد منافذ پوست با چربی اضافه، سلول‌های مرده و باکتری‌های مولد آکنه بروز پیدا می‌کند. این سه فاکتور در کنار یکدیگر به عنوان مهم‌ترین علت انواع جوش صورت شناخته می‌شوند و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارند. قبل از آنکه به معرفی این عوامل بپردازیم، بهتر است ابتدا با انواع آکنه آشنا شوید.

 

انواع جوش صورت:

  • جوش سرسیاه
  • جوش سرسفید
  • پاپول (جوش‌های التهابی قرمز)
  • پوستول (جوش چرکی)
  • ندول
  • کیست

 

دلیل جوش صورت چیست؟

علت جوش پیشانی ، علت جوش چانه ، علت جوش روی بینی و …، انسداد منافذ پوست با ناخالصی‌ها و آلودگی‌ها می‌باشد. اما علت انسداد این منافذ چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با ۸ تا از مهم‌ترین عوامل انسداد منافذ و علت بروز آکنه آشنا شوید.

 

۱) فعالیت بیش از حد غدد چربی

غدد سباسه یا چربی دقیقا در زیر منافذ پوست قرار دارند و سبوم (چربی طبیعی پوست) تولید شده توسط آنها از طریق منافذ به سطح پوست راه پیدا می‌کند. علت جوش صورت در افراد دارای پوست چرب، فعالیت بیش از حد غدد سباسه و به دام افتادن چربی اضافه‌ در منافذ پوست است.

راه‌حل: برای رفع این مشکل می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی ترکیبات موثر برای تنظیم فعالیت غدد چربی هستند. کرم کنترل کننده چربی و جوش درماتیپیک مناسب برای پوست‌های چرب و مستعد جوش بوده و می‌تواند میزان چربی پوست را کاهش دهد و به پیشگیری و درمان جوش صورت کمک کند.

 

۲) عدم پاکسازی کامل و صحیح پوست

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل انسداد منافذ و علت زیاد شدن جوش صورت ، عدم پاکسازی صحیح و اصولی پوست است زیرا این امر منجر به تجمع چربی و باکتری‌های مولد آکنه روی پوست می‌شود.

راه‌حل: حتما دو بار در طول روز صورت خود را طی فرآیند دو مرحله‌ای پاکسازی کنید. این مراحل عبارتند از شستشوی صورت با شوینده مناسب و استفاده از تونر. در صورت داشتن آرایش یا ضدآفتاب رنگی باید قبل از شستشو ابتدا صورتتان را با یک پاک کننده آرایش تمیز کنید.

تونر نقش بسیار مهمی در پاکسازی کامل پوست دارد چرا که می‌تواند منافذ را به صورت عمقی پاکسازی و از انسداد آنها جلوگیری کند. یکی از تونرهای بسیار محبوب و پرفروش برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه، تونر ضد جوش و منافذ نوتروژینا است.

 

۳) یک علت جوش صورت عدم لایه برداری منظم پوست است.

همانطور که گفته شد یکی از عواملی که منجر به انسداد منافذ می‌شود، سلول‌های مرده‌ای هستند که روی سطح پوست تجمع می‌کنند و در منافذ به دام می‌افتند. این سلول‌های مرده یک دلیل جوش صورت در افرادی هستند که به لایه ‌برداری پوستشان اهمیتی نمی‌دهند.

راه‌حل: لایه ‌برداری منظم باعث حذف سلول‌های مرده از سطح پوست و جلوگیری از تجمع این آنها در منافذ می‌شود.

 

۴) یک علت بروز جوش صورت ، استرس بیش از حد است.

استرس می‌تواند منجر به اختلالات هورمونی در بدن شود. به دنبال این تغییرات، هورمون‌هایی در بدن افزایش می‌یابند که بر روی فعالیت غدد چربی تاثیرگذار هستند و با افزایش فعالیت آنها منجر به تولید بیش از حد چربی می‌شوند.

راه‌حل: هر فعالیتی که به کاهش استرس در شما کمک می‌کند را انجام دهید مانند پیاده روی، مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و … .

 

۵) عدم استفاده از محصولات مراقبتی مناسب نوع پوست

عدم شناخت دقیق نوع پوست و عدم استفاده از محصولات پوستی و آرایشی مناسب، یک علت ایجاد آکنه در بسیاری از افراد می‌باشد.

راه‌حل: افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند، باید از محصولات مناسب این نوع پوست استفاده کنند؛ محصولاتی که فاقد چربی و ترکیبات جوش‌زا باشند.

به عنوان مثال حتما از ضد آفتابی استفاده کنید که دارای ساختار سبک، زودجذب و فاقد چربی باشد. ضد آفتاب ضد جوش درماتیپیک مثالی از این نوع ضدآفتاب‌ها بوده و کاملا ایده‌آل برای پوست‌های مستعد آکنه است.

 

۶) عدم رعایت بهداشت پوستی

عدم تعویض به موقع روبالشتی، عدم شستشوی منظم براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی، استفاده از حوله دیگران و … همگی از جمله موارد عدم رعایت بهداشت پوستی و علت زیاد شدن جوش صورت هستند. تمامی این عوامل منجر به تجمع آلودگی‌ها در منافذ و انسداد آنها می‌شوند.

راه‌حل: تنها کافیست به بهداشت پوستی خود اهمیت دهید، از وسایل شخصی دیگران استفاده نکنید و وسایل خود را نیز با آنها به اشتراک نگذارید.

 

۷) تماس بیش از حد دست با صورت

یک علت زیاد شدن جوش صورت که اکثر افراد نمی‌دانند، دست زدن مداوم به صورت است! با انجام این کار آلودگی مستقیما از نوک انگشت‌ها به صورت منتقل می‌شود. سپس در منافذ پوست به دام می‌افتد و باعث بروز آکنه می‌شود.

راه‌حل: تا حد امکان کمتر به صورتتان دست بزنید و سعی کنید تا به مرور این عادت غلط را برای همیشه کنار بگذارید.

 

۸) مشکلات هورمونی

تغییرات هورمونی می‌تواند بر روی فعالیت غدد سباسه در پوست تاثیر بگذارد و با افزایش فعالیت آنها، منجر به بروز جوش شود. مشکلات هورمونی حتی می‌تواند یک علت جوشهای دردناک صورت باشد.

راه‌حل: برای رفع این مسئله بهتر است ابتدا آزمایش دهید تا مشکل هورمونی در شما تشخیص داده شود. سپس تحت نظر پزشک به مصرف دارو و حل مشکل خود بپردازید.

 

علت جوش صورت در مردان:

علت جوش صورت در مردان و زنان تفاوتی با یکدیگر ندارد به جز آنکه پوست آقایان بیشتر از خانم‌ها مستعد جوش است زیرا در پوست مردان تعداد منافذ بیشتر و غدد چربی فعال‌تری وجود دارد.

 

مهم‌ترین علت جوش صورت در خانم ها:

اگرچه آقایان پوست چرب تری نسبت به خانم‌ها دارند، اما همانطور که گفته شد مشکلات هورمونی یکی از مهم‌ترین دلایل جوش صورت است. این تغییرات هورمونی در خانم‌ها به مراتب بیشتر از آقایان می‌باشد. به عنوان مثال در دوران پریود، تخمک گذاری، بارداری، یائسگی و … تعادل هورمون‌های بدن از بین می‌رود و در این شرایط احتمال بروز جوش افزایش می‌یابد.

 

علت جوش صورت در سن بالا:

همانطور که می‌دانید آکنه در دوران نوجوانی و بلوغ بسیار شایع‌تر از دوران بزرگسالی است. با این حال امکان دارد برخی افراد در سنین بالا نیز آکنه را تجربه کنند.

علت زیاد شدن جوش صورت در سن بالا نیز دقیقا همان مواردی است که در این مقاله اشاره کردیم؛ مواردی که با داشتن آگاهی و اطلاعات کافی به راحتی قابل پیشگیری و درمان هستند.

 

 

راههای جلوگیری از جوش صورت

 

۱) انجام روتین پوستی منظم و مداوم

یکی از ساده‌ترین و موثرترین کارهایی که برای پیشگیری از جوش صورت می‌توانید انجام دهید، داشتن یک روتین پوستی ضد جوش می‌باشد. همه محصولات در این روتین از شوینده گرفته تا مرطوب کننده و ضدآفتاب باید حاوی ترکیبات ضد جوش و تنظیم کننده چربی پوست باشند.

 

۲) رعایت بهداشت

روبالشتی خود را به موقع عوض کنید، صفحه گوشی موبایل را همیشه ضدعفونی کنید، براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی خود را همیشه بشویید و تماس دستان آلوده با صورتتان خودداری کنید.

 

۳) محافظت در برابر آفتاب

آفتاب از جمله عواملی است که باعث تشدید هر نوع مشکل پوستی از جمله جوش، لک، خشکی و … می‌شود. بنابراین اگر پوست مستعد جوش دارید، محافظت از پوستتان در برابر آفتاب اهمیت بسیار زیادی دارد. به این منظور هر روز بدون استثنا از ضدآفتاب استفاده کنید.

اگر نمی‌دانید چه ضدآفتابی برایتان خوب است، می‌توانید مقاله بهترین ضد آفتاب برای پوست چرب و مستعد جوش را مطالعه کنید.

 

۴) پاکسازی کامل و اصولی پوست

همانطور که گفته شد علت جوش صورت تجمع چربی و باکتری روی پوست و به دام افتادن آنها در منافذ می‌باشد. برای جلوگیری از این اتفاق صورت خود را روزی دو مرتبه صبح و شب با شوینده مناسب بشویید و از تونر استفاده کنید.

 

۵) انجام آزمایش و مراجعه به پزشک

برای جلوگیری از جوش های بیشتر روی صورت و بدنتان یک آزمایش کامل بدهید تا هورمون‌ها و همه ریز مغذی‌های بدنتان بررسی شوند. سپس برای مشورت و تجویز دارو به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

 

 

درمان جوش صورت:

معرفی بهترین راه درمان جوش صورت

درمان سریع جوش صورت به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله نوع پوست، نوع جوش و علت بروز، سن افراد و … . بنابراین مسلما نمی‌توان یک روش درمانی را برای تمامی افراد معرفی کرد، بلکه بهترین روش درمانی برای هر فرد متفاوت از دیگری است.

اگر شما نیز مشکل جوش صورت دارید و به دنبال راهی برای درمان آن هستید، می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره هوشمند از مشاورین آرسس بیوتی راهنمایی بگیرید. تیم مشاورین ما با در نظر گرفتن تمامی موارد مهم و ضروری، بهترین محصولات و روش درمانی را به شما معرفی می‌کنند.

امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

سوالات متداول

علت جوش در نقاط مختلف صورت چیست؟

همانطور که گفته شد علت جوش در نواحی مختلف صورت، انسداد منافذ پوست می‌باشد. اما چه عاملی باعث بسته شدن منافذ در نقاط مختلف صورت می‌شود؟

اگرچه نمی‌توان به طور قاطع در این باره نظر داد اما به طور کلی علت جوش در ناحیه فک و چانه، تغییرات هورمونی می‌باشد که باعث افزایش فعالیت غدد چربی در این ناحیه و بروز آکنه شده است.

علت جوش پیشانی و علت جوش روی بینی داشتن پوست چرب یا مختلط است و علت جوش روی گونه معمولا مربوط به تماس با وسایل و اشیا آلوده مانند بالشت یا صفحه موبایل می‌باشد.

ایا خوردن شیرینی باعث جوش صورت میشود؟

بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده، رژیم غذایی با شاخص گلایسمی بالا یعنی مصرف زیاد قند گلوکز می‌تواند باعث تشدید جوش‌های صورت و بدن شود. البته این گفته بدین معنا نیست که دلیل جوش صورت در همه افراد خوردن شیرینی و شکلات است! همچنین به این معنا نیست که باید مصرف قند را به طور کامل قطع کنید.

طبق توصیه پزشکان همه افراد باید مصرف قند و شکر را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانند. انجام این کار علاوه بر حفظ سلامت پوست، به حفظ سلامتی بدنتان نیز کمک می‌کند.

ایا خوردن گرمی باعث جوش صورت میشود؟

بر اساس نظر برخی پزشکان و متخصصین خوردن غذاهای گرم و پر ادویه می‌تواند روی جوش صورت تاثیرگذار باشد. البته در این باره نظرات ضد و نقیض زیادی وجود دارد و همچنان تحقیقات بیشتری باید روی آن انجام شود.

علت جوش صورت در بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی در دوران حاملگی مهم‌ترین علت جوش صورت در خانم‌های باردار است.