پوست

هیدروکینون چیست و چه فواید و عوارضی برای پوست دارد؟

اگر لک تیره روی صورت و بدنتان دارید و به فکر راهی برای درمانش هستید، حتما تا به حال نام هیدروکینون به گوشتان رسیده است؛ همان ترکیب بسیار قوی که برای درمان لک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما امروزه با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده، هشدارهای بسیار زیادی درباره این ماده و عوارض جانبی آن وجود دارد که بسیاری را ترسانده و از مصرف هیدروکینون منصرف کرده است.

سوال اصلی اینجاست که هیدروکینون چقدر به درمان لکه‌ها کمک می‌کند و چه عوارض جانبی دارد؟ آیا اثربخشی این ماده آنقدر زیاد است که بتوان عوارض جانبی‌اش را نادیده گرفت؟

در این مقاله هر اطلاعاتی را که درباره فواید، عوارض و روش مصرف هیدروکینون باید بدانید، در اختیارتان قرار می‌دهیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

هیدروکینون چیست؟

Hydroquinone یک ترکیب شیمیایی آلی از خانواده فنول‌ها و از مشتقات بنزن است که قدرت روشن کنندگی و سفید کنندگی پوست را دارد. مهم‌ترین کاربرد این ماده، استفاده از آن برای درمان لکه‌های تیره روی صورت و بدن است به ویژه لکه‌های مقاوم به درمان.

این ترکیب ضد لک و روشن کننده با غلظت کمتر از ۴% بدون نسخه به فروش می‌رسد. اما برای غلظت ۴% یا بیشتر، حتما به نسخه پزشک نیاز دارد و توصیه می‌شود بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان غلظت بالایی از این ماده را استفاده نکنید.

هیدروکینون روی درمان لک صورت و بدن چه تاثیری دارد؟

اثر معجزه آسای هیدروکینون روی کاهش و درمان لکه‌های تیره غیرقابل انکار است! این ترکیب با مهار عملکرد آنزیم تیروزیناز، سنتز رنگدانه ملانین در پوست را متوقف می‌کند.

ملانین رنگدانه قهوه‌ای رنگ است که به پوست و موی ما رنگ می‌دهد. در برخی شرایط و در اثر برخی عوامل داخلی یا خارجی، میزان ساخت این رنگدانه در پوست افزایش می‌یابد و در نهایت باعث بروز لک تیره می‌شود. برای اطلاعات بیشتر درباره دلایل پیدایش لکه‌های تیره می‌توانید مقاله علت لکه های سیاه روی صورت و بدن چیست را مطالعه کنید.

Hydroquinone از ساخت این رنگدانه جلوگیری کرده و بدین ترتیب انواع لکه‌های تیره روی پوست از جمله لک ناشی از آفتاب، لک پیری، لک بارداری، ملاسما، لک باقی مانده از جوش و … را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد.

طول درمان هیدروکنون چقدر است؟

بسیاری از افراد انتظار دارند با استفاده از کرم هیدروکینون، یک شبه لکه‌‌های تیره روی صورت و بدنشان از بین برود! اگرچه این ترکیب اثربخشی قوی دارد، اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید صبور باشید و به طور منظم و مداوم از پماد هیدروکینون استفاده کنید.

به طور میانگین گفته می‌شود بعد از گذشت ۴ هفته، تاثیرات اولیه Hydroquinone روی لکه‌ها قابل مشاهده است. اما برای گرفتن نتیجه دلخواه باید به مدت چند ماه از کرم هیدروکینون استفاده کنید که این بازه زمانی بر اساس شدت لکه‌ها متفاوت است. اما به طور میانگین به یک بازه زمانی ۲ تا ۳ ماهه نیاز دارد.

اگر بعد از این مدت نتیجه‌ای نگرفتید، توصیه می‌شود برای درمان لک به پزشک مراجعه کنید.

روش مصرف هیدروکینون چگونه است؟

از محصول حاوی Hydroquinone روی پوست تمیز و بعد از سرم آبرسان استفاده کنید. اگر کرم مرطوب کننده دارید، بعد از کرم هیدروکینون باید از آن استفاده کنید.

کرم Hydroquinone را به صورت موضعی روی لکه‌ها بزنید. توجه داشته باشید که این محصول فقط باید در طول شب استفاده شود زیرا حساسیت پوست را نسبت به نور خورشید افزایش می‌دهد. مصرف این ترکیب در طول روز باعث تشدید لکه‌های صورت و حتی بروز لکه‌های جدید می‌شود.

در طول دوره درمان خود حتما هر روز از ضد آفتاب استفاده کرده و به موقع آن را تمدید کنید. محافظت در برابر آفتاب در این دوره که پوست شما به شدت حساس و تحریک پذیر شده است، اهمیت بسیار زیادی دارد.

قبل از شروع استفاده از Hydroquinone حتما تست حساسیت را برای آن انجام دهید. برای انجام این تست مقدار کمی از محصول را روی پوست خشک و تمیز دست بزنید. اگر بعد از گذشت ۲۴ ساعت هیچ حساسیتی رخ نداد، می‌توانید از آن محصول برای لکه‌های تیره روی صورت استفاده کنید.

از آنجا که هیدروکینون اثربخشی قوی دارد، مصرف همزمان آن با بسیاری از ترکیبات مانند بنزوئیل پراکسید منجر به حساسیت پوستی می‌شود. بنابراین در طول مدتی که از کرم Hydroquinon استفاده می‌کنید، برای انتخاب دیگر محصولات روتین پوستی حتما با یک مشاور یا متخصص پوست مشورت کنید.

پماد هیدروکینون را هرگز به دور چشم، اطراف بینی و دهان نزنید.

این ترکیب برای خانم‌های باردار و شیرده منع مصرف دارد.

بهترین کرم هیدروکینون موجود در بازار چیست؟

بهترین کرم هیدروکینون موجود در بازار

ضد لک تریو دی نوروا

این محصول یکی از قوی‌ترین کرم‌های هیدروکینون موجود در بازار است که برای کاهش و از بین بردن انواع لکه‌های مقاوم به درمان استفاده می‌شود. برای آنکه بهترین نتیجه را از این کرم بگیرید، ابتدا برای مدتی (دو الی سه هفته) از کرم ضد لک تریو آ نوروا استفاده کنید که فاقد هیدروکینون است و باعث کاهش و کمرنگ شدن لکه‌های تیره روی پوست می‌شود.

سپس از کرم ضد لک تریو دی نوروا استفاده کنید که محصولی بسیار قوی‌تر است و می‌تواند لکه‌های کمرنگ شده را از بین ببرد.

مهم‌ترین عوارض هیدروکینون چیست؟

درباره ایمنی استفاده از Hydroquinone نظرات ضد و نقیض زیادی وجود دارد. بسیاری معتقدند که مصرف این ماده در غلظت کم و برای مدت زمان کوتاه، هیچ گونه عوارض جانبیندارد. این در حالیست که برخی کشورها به طور کلی مصرف این ماده را ممنوع اعلام کرده‌اند.

مهم‌ترین عوارض کرم هیدروکینون عبارتند از:

  • بروز واکنش آلرژیک و حساسیت پوستی
  • افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید
  • تغییر DNA سلولی و ایجاد جهش در سلول‌های پوستی که بر اساس برخی نظریات می‌تواند منجر به سرطان شود. البته در حال حاضر این ماده جزء ترکیبات سرطان زا دسته بندی نمی‌شود.
  • مصرف طولانی مدت غلظت‌های بالایی از این ماده باعث ایجاد نوعی عارضه پوستی به نام اکساجنس آکرونوسیس (Ochronosis Exogenous) می‌شود که به شکل لکه‌های آبی تا سیاه رنگ روی پوست می‌باشد.

سخن آخر:

هیدروکینون یکی از قوی‌ترین ترکیبات ضد لک برای درمان انواع لکه‌های تیره به ویژه لکه‌های مقاوم به درمان است که مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مهم‌ترین مزیت استفاده از پماد هیدروکینون، اثربخشی قوی آن است و حساسیت پوستی نیز جزء مهم‌ترین معایب آن به شمار می‌رود.

اگر قصد استفاده از این ترکیب ضد لک را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با یک مشاور یا متخصص پوست مشورت کنید. سپس کرم هیدروکینون را با رعایت نکات گفته شده در این مقاله استفاده کنید تا دچار عوارض جانبی آن نشوید.

سوالات و تجربیات خود درباره استفاده از Hydroquinone را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید.