پوست

چگونه می‌توان در خانه، ضد آفتاب طبیعی ساخت؟ فواید و مضرات این کار چیست؟

امروزه با مطرح شدن عوارض احتمالی ضدآفتاب‌های تجاری و همچنین افزایش هزینه‌ها، بسیاری از افراد به ضد آفتاب طبیعی روی آورده‌اند. اما آیا واقعا می‌توان به ضدآفتاب‌های طبیعی یا خانگی اطمینان کرد؟

محافظت از پوست در برابر آفتاب امری اجتناب ناپذیر است چرا که اشعه‌های خورشید بزرگترین دشمن پوست به شمار می‌روند. این اشعه‌ها عامل ۷۰ تا ۸۰% چین و چروک‌ها، مهم‌ترین علت لکه‌های قهوه‌ای و همچنین سرطان پوست هستند. پس در واقع خرید  ضد آفتاب  و استفاده روزانه از آن، یک سرمایه‌گذاری بلند مدت برای حفظ جوانی و سلامتی پوست می‌باشد.

اگر این ضدآفتاب به درستی انتخاب نشود، از خورشید و مضرات آن به هیچ عنوان در امان نخواهید بود. پس اگر ترجیح شما برای محافظت از پوستتان استفاده از روش‌های طبیعی و خانگی است، حتما این مقاله را تا آخر مطالعه نمایید تا با فواید و عوارض این کار به طور کامل آشنا شوید و به قول معروف بتوانید حسابی سبک سنگین کنید!

در انتهای مقاله نیز طرز تهیه چندتا ضد آفتاب خانگی را به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ضد آفتاب طبیعی چیست و چه مزیتی نسبت به ضدآفتاب‌های تجاری دارد؟ 

به طور کلی ضدآفتاب‌ها را می‌توان به ۴ دسته تقسیم‌بندی کرد:

۱) ضدآفتاب فیزیکی

۲) ضدآفتاب شیمیایی

۳) ترکیبی از فیزیکی و شیمیایی

۴) ضد آفتاب طبیعی یا خانگی

ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی در دسته ضدآفتاب‌های تجاری قرار می‌گیرند. از جمله این ضدآفتاب‌ها می‌توان به ضد آفتاب درماتیپیک اشاره کرد که در حال حاضر یکی از بهترین ضدآفتاب‌های شیمیایی موجود در بازار است.

بسیاری از افراد ضدآفتاب‌های طبیعی را به عنوان ضد آفتاب فیزیکی می‌شناسند. اما در این مقاله صرفا منظور از ضدآفتاب طبیعی همان کرم ضد آفتاب خانگی است.

ضدآفتاب‌های خانگی همانطور که از نامشان پیداست، در خانه و با استفاده از ترکیبات گیاهی و طبیعی ساخته می‌شوند. این محصولات فاقد هرگونه ماده شیمیایی مانند اکسی بنزون، پارابن و … هستند.

اخیرا تعدادی عوارض احتمالی برای ضدآفتاب‌های شیمیایی مطرح شده‌است که تحقیقات و مطالعات بر روی آنها همچنان ادامه دارد و هنوز نمی‌توان با قاطعیت مصرف ضدآفتاب‌های شیمیایی را ممنوع کرد.

با این حال بسیاری از افراد از ترکیبات شیمیایی فراری بوده و همیشه ترجیحشان روش‌های طبیعی و گیاهی می‌باشد. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، ادامه مطلب را با ما همراه باشید تا چگونگی محافظت از پوست به روش‌های طبیعی را بیاموزید.

توجه: ضد آفتاب‌ فیزیکی نیز فرمولاسیون بی ضرر و ایمنی دارد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای ضد آفتاب‌ شیمیایی باشد. برای اطلاعات بیشتر در این باره مقاله  ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی  را مطالعه نمایید.

آیا ضد آفتاب طبیعی واقعا می‌تواند از پوست در برابر آفتاب محافظت کند؟ 

آنچه اکثر افراد نمی‌دانند این است که برخی روغن‌های گیاهی SPF طبیعی دارند. پس محافظت از پوست به روش طبیعی امکان‌پذیر است اما نمی‌توان گفت که ۱۰۰% قابل اطمینان می‌باشد!

می‌پرسید چرا؟ پاسخ خود را در ادامه مطلب بخوانید.

خطرات استفاده از کرم ضد آفتاب خانگی چیست؟

ضد آفتاب طبیعی چه خطراتی دارد؟

بسیاری از پزشکان بر این باورند که ضدآفتاب‌های طبیعی به هیچ عنوان نمی‌توانند از پوست به درستی محافظت کنند. پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که تقریبا ۷۰% از فرمولاسیون‌های پیشنهادی برای ساخت ضد آفتاب طبیعی ناکارآمد هستند.

از دیگر مشکلات این ضدآفتاب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • SPF کرم ضد آفتاب خانگی کاملا مشخص نیست زیرا SPF باید در شرایط خاص آزمایشگاهی اندازه‌گیری شود.
  • در ضدآفتاب‌های تجاری از ترکیبات تثبیت کننده‌ای برای حفظ اثر و ماندگاری‌ ضد آفتاب روی پوست استفاده می‌شود. این ترکیبات در محصولات طبیعی وجود ندارند. پس چگونه می‌توان به کیفیت آنها اطمینان کرد؟
  • دستیابی به فرمولاسیونی که به راحتی روی پوست قابل پخش باشد، منافذ پوست را مسدود نکند و باعث ایجاد جوش نشود، در برابر نور خورشید پایدار و مقاوم نسبت به آب و تعریق باشد، در خانه تقریبا غیرممکن است!

شاید تعدای عوارض احتمالی برای ضدآفتاب‌های تجاری مطرح شده باشد اما هیچ یک از آنها هنوز کاملا به اثبات نرسیده‌اند. طبق نظریه متخصصین پوست و سازمان غذا و دارو آمریکا، فواید ضد آفتاب برای پوست بی‌شمار بوده و عدم مصرف آن خطرات بسیار بیشتر و حتی گاهی جبران‌ناپذیر به دنبال دارد. این خطرات آنقدر جدی هستند که عوارض احتمالی ضدآفتاب‌ها را می‌توان نادیده گرفت.

اگر ضد آفتاب طبیعی از پوست به درستی محافظت نکند (که اغلب همینطور است)، در بهترین حالت دچار آفتاب سوختگی، پیری زودرس و در بدترین حالت به سرطان پوست مبتلا می‌شوید. پس واقعا ارزش خطر کردن ندارد!

با این حال انتخاب بین ضدآفتاب تجاری و خانگی کاملا به سلیقه شخصی و ترجیحات شما بستگی دارد. از این رو ما در ادامه مطلب تعدادی دستورالعمل برای ساخت ضد آفتاب خانگی معرفی کرده‌ایم.

 

روش ساخت ضد آفتاب طبیعی خانگی:

چگونه ضد آفتاب طبیعی در خانه درست کنیم؟

در ابتدا توجه داشته باشید که بدون استفاده از زینک اکساید یا تیتانیوم دی اکساید هرگز نمی‌توانید یک کرم ضد آفتاب خانگی کارآمد و موثر بسازید.

این دو ترکیب در ضدآفتاب‌های فیزیکی نیز وجود دارند و همانند آیینه، اشعه‌های UV را از سطح پوست منعکس می‌سازند. سازمان غذا و دارو آمریکا ایمنی این دو ترکیب را کاملا تایید کرده‌است پس از این بابت هیچ نگرانی نداشته‌باشید.

کدام ترکیبات گیاهی اس پی اف طبیعی دارند؟

  • روغن بادام
  • روغن نارگیل
  • شی باتر
  • روغن دانه تمشک
  • روغن دانه هویج

استفاده از این ترکیبات در ضد آفتاب طبیعی یک SPF نسبی برای شما به عمل می‌آورد. در کنار اینها می‌توانید از ترکیبات دارای خاصیت آنتی اکسیدان مانند چای سبز، زردچوبه و ترکیبات تسکین دهنده نظیر ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید تا پوستتان در برابر رادیکال‌های آزاد، قرمزی و سوختگی ناشی از آفتاب محافظت گردد.

 

طرز تهیه کرم ضد آفتاب خانگی :

۱) ضد آفتاب طبیعی حاوی روغن نارگیل و آلوئه‌ورا

مواد مورد نیاز:

  • یک چهارم فنجان روغن نارگیل
  • دو قاشق غذاخوری (یا بیشتر) پودر زینک اکساید
  • یک چهارم فنجان ژل آلوئه‌ورا خالص
  • ۲۵ قطره اسانس گردو برای معطر نمودن ضدآفتاب و ارتقا اس پی اف آن
  • یک فنجان (یا میزان کمتری) شی باتر

طرز تهیه:

۱) برای ساخت این ضد آفتاب طبیعی ابتدا همه ترکیبات (به جز پودر زینک اکساید و ژل آلوئه‌ورا) را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید. اجازه دهید تا شی باتر ذوب و با دیگر روغن‌ها ترکیب شود.

۲) چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب حاصل کمی خنک شود و سپس ژل آلوئه‌ورا و اسانس گردو را به آن اضافه کنید.

۳) اجازه دهید تا این ترکیب کاملا سرد شود و سپس پودر زینک اکساید را اضافه کرده و مخلوط نمایید. در صورت تمایل می‌توانید کمی موم زنبور عسل یا هر ماده مومی شکل دیگری اضافه کنید تا قوام ضد آفتاب خانگی شما سفت‌تر شود.

۴) ضدآفتاب را در یک ظرف شیشه‌ای ریخته و در مکانی خنک و خشک نگهداری کنید.

۲) ضدآفتاب حاوی روغن بادام و روغن دانه هویج

مواد مورد نیاز:

  • نصف فنجان روغن بادام
  • دو قاشق غذاخوری شی باتر
  • یک چهارم فنجان روغن نارگیل
  • دو قاشق غذاخوری پودر زینک اکساید
  • ۱۰ قطره روغن دانه هویج
  • ۲۵ قطره روغن اسطوخودوس
  • ۱۰ قطره اسانس وانیل (اختیاری)

طرز تهیه:

۱) برای ساخت این ضد آفتاب طبیعی از روش حمام آب گرم استفاده کنید. بدین صورت که حدود یک سوم یک قابلمه متوسط را با آب پر کرده و روی حرارت بگذارید تا آب گرم شود.

۲) سپس یک ظرف (جنس آن نشکن باشد) در داخل این قابلمه بگذارید و تمامی ترکیبات (به جز زینک اکساید) را در داخل این ظرف با هم ترکیب نمایید.

۳) بعد از مخلوط شدن کامل همه ترکیبات، ظرف را از داخل قابلمه برداشته و بگذارید کنار تا محتویات آن کاملا خنک شوند.

۴) در نهایت پودر زینک اکساید را اضافه کرده و با دیگر ترکیبات مخلوط کنید.

۵) اکنون ضد آفتاب خانگی شما آماده و تا ۶ ماه قابل استفاده است.

توجه: هیچ کدام از این ضدآفتاب‌ها مقاوم در برابر آب و تعریق نبوده و گزینه خوبی برای شنا یا ورزش کردن نیستند. همچنین در برابر نور خورشید پایداری زیادی ندارند و حتما باید هر یک ساعت یک بار تمدید شوند.

سخن آخر:

اس پی اف، کیفیت و ماندگاری ضد آفتاب طبیعی روی پوست کاملا نامشخص بوده و از این رو مصرف آنها توسط پزشکان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

عوارض احتمالی ضدآفتاب‌های شیمیایی هنوز به اثبات نرسیده و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. با این حال اگر شما از بابت ترکیبات شیمیایی این ضدآفتاب‌ها نگرانی دارید، می‌توانید از ضدآفتاب‌های فیزیکی یا مینرال استفاده نمایید که کاملا ایمن و غیرحساسیت‌زا هستند.

اما اگر به طور کلی طرفدار روش‌های گیاهی و سنتی هستید، پس ضدآفتاب‌های خانگی معرفی شده در این مقاله را امتحان کنید و نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

امیدوارم از این مقاله اطلاعات کامل و مفیدی کسب کرده باشید.

ممنون که تا پایان مطلب با ما همراه بودید.