پوست

کامل‌ترین پاسخ به سوال: ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ ؟

ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ ؟ این دو نوع ضد آفتاب چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و فواید هر کدام چیست؟ پاسخ تمامی این سوالات را می‌توانید در این مقاله پیدا کنید.

استفاده روزانه از ضد آفتاب، اولین گام برای داشتن پوستی سالم و جوان است. این موضوع از گذشته اهمیت بسیار زیادی داشته و امروزه نیز نه تنها از اهمیت آن کاسته نشده، بلکه پزشکان و متخصصین پوست بیشتر از پیش به عوارض نور خورشید و اهمیت استفاده از ضد آفتاب پی برده‌اند.

اما امروزه انتخاب و خرید  ضد آفتاب مناسب مانند گذشته کار چندان ساده و بی دردسری نیست چرا که ضدآفتاب‌های بسیار متنوعی از جمله شیمیایی، فیزیکی، رنگی و بی رنگ به بازار عرضه شده‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا به یکی از پر تکرارترین سوالات شما عزیزان پاسخ و تفاوت ضد آفتاب رنگی و بی رنگ را به صورت خلاصه و مفید شرح دهیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

استفاده از ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ ؟

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید انتخاب بین ضد آفتاب رنگی و بی رنگ کاملا به سلیقه شخصی هر فرد بستگی دارد.

بر خلاف تصور و انتظار شما، ضد آفتاب رنگی نه تنها برای پوست هیچ گونه ضرری به همراه ندارد، بلکه حتی به علت داشتن برخی ویژگی‌ها که در ادامه توضیح خواهیم داد، بسیاری از متخصصین پوست استفاده از ضد آفتاب رنگی را به جای بی رنگ توصیه می‌کنند.

برای درک بهتر این موضوع و پاسخ به سوال ” ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ “، بهتر است نگاهی داشته باشیم به تفاوت ضد آفتاب رنگی و ساده .

اما قبل از آن توصیه می‌شود مقاله  فواید ضد آفتاب  را مطالعه کنید تا به صورت کامل و جامع با عملکرد ضد آفتاب، ترکیبات تشکیل دهنده، عوارض احتمالی و مهم‌ترین نکات استفاده از آن آشنا شوید.

تفاوت ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

تنها فرق ضد آفتاب رنگی و بی رنگ ، حضور رنگدانه در ضدآفتاب رنگی و عدم وجود آن در نوع بی رنگ است. رنگدانه‌ای که در اکثر محصولات استفاده می‌شود، اکسید آهن نام دارد. این ترکیب باعث یکنواخت سازی رنگ پوست و پوشش دهی نواقص صورت می‌شود. اما فواید اکسید آهن تنها در رنگ دهی به پوست خلاصه نمی‌شود!

اکسید آهن در واقع بیش از یک رنگدانه ساده عمل می‌کند و فوایدی برای پوست به همراه دارد که احتمالا شما را شگفت زده خواهد کرد! پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

محافظت ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ ؟

مقایسه محافظت ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

امروزه دانشمندان و متخصصین پوست طی تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت حفاظت ضدآفتاب‌های رنگی حاوی اکسید آهن بسیار بیشتر از کرم ضد آفتاب بی رنگ است. علت آن به وجود رنگدانه اکسید آهن در ضد آفتاب رنگی بازمی‌گردد. اما نقش این رنگدانه در محافظت از پوست چیست؟

همانطور که می‌دانید چندین نوع اشعه از خورشید ساطع می‌شوند که اشعه‌های UVA و UVB جزء مضرترین آنها هستند. در واقع می‌توان گفت که تا به امروز این دو نوع اشعه به عنوان تنها اشعه‌های مضر خورشید شناخته می‌شده‌اند. غافل از اینکه نوع دیگری از اشعه‌ها به نام طیف نور مرئی نیز از خورشید ساطع می‌شود که برای پوست بسیار مضر است.

بر اساس تحقیقات انجام شده قدرت نفوذ نور مرئی به درون پوست بسیار بیشتر از اشعه‌های UV است. این طیف نوری که با چشم غیر مسلح دیده می‌شود، می‌تواند به پوست آسیب برساند و منجر به بروز عوارضی مانند لکه‌های تیره و التهاب شود. این در حالیست که در ضدآفتاب‌ها از هیچ نوع فیلتری برای خنثی کردن طیف نور مرئی و جلوگیری از صدمات آن استفاده نشده است!

خبر بدتر آنکه تنها خورشید منبع تولید طیف نور مرئی نیست و این اشعه می‌تواند از منابع مصنوعی مانند کامپیوتر و یا گوشی موبایل نیز ساطع شود.

برگردیم سر موضوع خودمان و بررسی اینکه ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ ؟ بر اساس آزمایشات و مطالعات انجام شده، رنگدانه اکسید آهن در کرم ضد آفتاب رنگی به عنوان یک فیلتر قوی در برابر نور مرئی عمل می‌کند و می‌تواند آسیب ناشی از این اشعه‌ را خنثی سازد. در حالیکه کرم ضد آفتاب بی رنگ فاقد این رنگدانه است و قدرتی برای محافظت از پوست در برابر نور مرئی ندارد!

آیا ضد آفتاب رنگی برای پوست ضرر دارد؟

اکنون که با تفاوت ضد آفتاب رنگی با ضد آفتاب بی رنگ یا سفید آشنا شده‌اید، به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که ضد آفتاب رنگی ضرری برای پوست ندارد. معمولا افرادی که نگران عوارض ضد آفتاب رنگی هستند، این محصول را با ضد آفتاب کرم پودری اشتباه می‌گیرند!

ضد آفتاب‌ کرم پودری دارای بافت سنگین تر و پوشش دهی بسیار بیشتری نسبت به ضد آفتاب رنگی است. از این رو مصرف آن به صورت روزانه توصیه نمی‌شود.

در حالیکه ضد آفتاب رنگی دارای بافت سبک تر و پوشش دهی ملایم‌تر و طبیعی‌تری می‌باشد. با این وجود در ادامه به تعدادی از پرتکرارترین سوالات شما درباره ضررهای ضد آفتاب رنگی پاسخ داده‌ایم.

آیا ضد آفتاب رنگی باعث لک میشود؟

در بخش‌های قبلی درباره تفاوت ضد آفتاب رنگی و بی رنگ توضیح دادیم و گفتیم که تنها فرق ضد آفتاب رنگی و بی رنگ ، وجود رنگدانه اکسید آهن در نوع رنگی است. بنابراین در ضد آفتاب رنگی هیچ نوع ترکیبی که سنتز ملانین در پوست را تحریک کند و منجر به بروز لک تیره شود، وجود ندارد.

اما نکته مهمی که بسیاری نسبت به آن بی توجه‌اند، عدم استفاده از ضد آفتاب رنگی به مقدار کافی است! همانطور که می‌دانید برای محافظت کامل از صورت، شما به دو تا سه بند انگشت ضد آفتاب نیاز دارید. اما اکثر افراد تقریبا نصف این مقدار را برای کرم ضد آفتاب رنگی استفاده می‌کنند که این امر منجر به کاهش محافظت ضد آفتاب می‌شود.

در نتیجه پوست شما از عوارض آفتاب مانند لک تیره، پیری زودرس، آفتاب سوختگی و … در امان نمی‌ماند و ممکن است دچار لکه‌های تیره روی صورتتان شوید.

پس ضد آفتاب رنگی باعث ایجاد لک تیره نمی‌شود، بلکه عدم استفاده کافی از آن باعث بروز لک روی پوست شما می‌شود!

آیا ضد آفتاب رنگی باعث جوش میشود؟

این سوال که ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ ، بیشتر دغدغه افرادی است که پوست چرب و مستعد جوش دارند. به عنوان یک توضیح برای این افراد باید گفت که ضد آفتاب رنگی باعث انسداد منافذ و بروز آکنه نمی‌شود به شرط آنکه دو اصل اساسی را رعایت کنید:

  • ضد آفتاب رنگی مناسب پوست چرب و جوش دار را تهیه کنید. بدین منظور می‌توانید مقاله  ضد آفتاب برای پوست چرب و جوشدار  را مطالعه کنید تا با بهترین ضدآفتاب‌های مناسب این نوع پوست آشنا شوید.
  • ضد آفتاب رنگی را به صورت اصولی و طی سه مرحله از روی پوستتان پاکسازی کنید.

روش صحیح پاکسازی ضد آفتاب رنگی و بی رنگ

پاکسازی کرم ضد آفتاب بی رنگ و رنگی به ترتیب طی دو و سه مرحله انجام می‌شود:

مراحل پاکسازی ضد آفتاب بی رنگ:

۱) شستشوی صورت با شوینده مناسب

۲) استفاده از تونر مناسب نوع پوست

مراحل پاکسازی ضد آفتاب رنگی:

۱) استفاده از میسلار واتر یا شیر پاک کن (بسته به نوع پوست)

۲) شستشوی صورت با شوینده مناسب

۳) استفاده از تونر مناسب نوع پوست

کرم ضد آفتاب رنگی و بی رنگ چه مارکی خوبه؟

بهترین ضد آفتاب رنگی

ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین جزء محصولات ۵ ستاره در دنیا می‌باشد و در سال ۲۰۱۶ به عنوان بهترین و سبک‌ترین ضد آفتاب انتخاب شده است. قطعا می‌توان گفت که این محصول بهترین ضد آفتاب رنگی خارجی یا حداقل یکی از بهترین‌ها است.

این ضد آفتاب SPF50 و فیلترهای ضد UV بسیار قوی برای محافظت از پوست در برابر آفتاب دارد. از لحاظ تکسچر نیز دارای بافت فلوئیدی فوق‌العاده سبک، زودجذب و فاقد چربی است که حتی ذره‌ای احساس سنگینی روی پوست باقی نمی‌گذارد و کاملا ضد براقی است.

این ضد آفتاب مات کننده رنگی برای انواع پوست به ویژه چرب و مختلط مناسب می‌باشد. حتی به علت اینکه چربی و ترکیبات جوش زا ندارد، برای پوست مستعد جوش هم قابل استفاده است.

ضد آفتاب رنگی فیوژن واتر دارای تکنولوژی Safe-eyes می‌باشد که باعث شده کاملا سازگار با پوست حساس دور چشم و قابل استفاده برای این ناحیه باشد.

بهترین ضد آفتاب بی رنگ

ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین دارای دو نوع رنگی و بی رنگ است. اگر به دنبال یک ضد آفتاب بی رنگ سبک و فاقد چربی هستید، می‌توانید از مدل بی رنگ این محصول استفاده کنید که ویژگی‌های کاملا مشابه با نوع رنگی دارد. با این تفاوت که فاقد رنگدانه است.

  • ضد آفتاب‌های ورونیک

برند ورونیک دارای دو نوع ضد آفتاب است: کرم ضد آفتاب ضد چروک ورونیک و کرم ضد آفتاب ضد لک ورونیک .

این محصولات کاملا گیاهی بوده و هر دو اس پی اف ۵۰ و طیف اثر گسترده دارند. از لحاظ تکسچر نیز مشابه ضد آفتاب های ایزدین هستند؛ یعنی بسیار سبک، زودجذب و بدون باقی گذاشتن حس چربی یا سنگینی.

ضد آفتاب‌های ورنیک برای انواع پوست از خشک گرفته تا چرب مناسب می‌باشند و یکی از باکیفیت‌ترین محصولات برای علاقه مندان به ضد آفتاب بدون رنگ هستند.

سخن آخر:

به عنوان یک جمع بندی کلی از مباحث گفته شده، انتخاب بین ضد آفتاب رنگی و بی رنگ کاملا به سلیقه شخصی هر فرد بستگی دارد و نمی‌توان گفت که ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ .

هر یک از این ضد آفتاب‌ها مزایا و معایب خاص خود را به همراه دارند و تصمیم گیری نهایی با خود شماست!

امیدواریم مطالعه این مقاله در انتخاب و تصمیم گیری بهتر به شما کمک کرده باشد.

سوالات و تجربیات خود درباره ضد آفتاب رنگی و بی رنگ را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

ضد آفتاب رنگی یا بی بی کرم؟ کدام یک بهتر است؟

گر می‌خواهید روزانه به جای ضدآفتاب معمولی از محصولی استفاده کنید که رنگی و کاور کننده پوست باشد، ضد آفتاب رنگی و بی بی کرم هر دو گزینه مناسبی هستند. بی بی کرم‌ها خاصیت درمانی بیشتری نسبت به ضد آفتاب رنگی دارند اما فراموش نکنید که وظیفه اصلی ضدآفتاب، محافظت از پوست شما در برابر آفتاب می‌باشد.
بنابراین فرقی ندارد از چه محصولی استفاده می‌کنید؛ مهم‌ترین نکته انتخاب محصولی است که قدرت محافظت بالایی داشته باشد، مقدار کافی از آن استفاده شود و به موقع تمدیدش کنید.

آیا ضد آفتاب رنگی لک می‌آورد؟

خیر، ضد آفتاب رنگی هیچ ارتباطی با لک صورت ندارد. علت اینکه برخی افراد با استفاده از ضدآفتاب رنگی دچار لک می‌شوند، عدم استفاده کافی از ضدآفتاب است!
اکثر افرادی که از ضد آفتاب رنگی استفاده می‌کنند، مقدار کافی از ضدآفتاب را به صورتشان نمی‌زنند. در نتیجه قدرت محافظت ضدآفتاب کم می‌شود و اشعه‌های خورشید می‌توانند به پوست آسیب رسانده و باعث بروز لک تیره روی صورت شوند.

ضد آفتاب رنگی چی خوبه؟

ضد آفتاب‌های رنگی خوب و باکیفیت زیادی در بازار وجود دارند. اما بدون شک ضد آفتاب رنگی فیوژن واتر ایزدین یکی از بهترین و سبک ترین ضد آفتاب های رنگی می‌باشد.
برند ژیل بوته نیز دوتا ضد آفتاب رنگی مینرال به رنگ بژ روشن و بژ طبیعی دارد که هر دو به خوبی روی پوست پخش می‌شوند بدون آنکه احساس سنگینی ایجاد کنند.

2 دیدگاه در “کامل‌ترین پاسخ به سوال: ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ ؟

  1. بدون نام گفت:

    مطلب خوبی بود ممنون

    1. Arses Beauty گفت:

      ممنون که مطلب مطالعه کردین

نظرات بسته شده است.