پوست

مهم‌ترین علت لکه های سیاه روی پوست صورت و بدن چیست؟

یکی از هولناک‌ترین معضلات پوستی، پیدایش ناگهانی یا تدریجی لک تیره روی صورت است که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند. مسلما یافتن علت لکه های سیاه روی پوست صورت ، نخستین گام برای درمان و جلوگیری از بروز لکه‌های جدید است.

اگر شما نیز به فکر پیشگیری و درمان لکه‌های تیره روی صورتتان هستید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با مهم‌ترین علت ایجاد لکه های سیاه روی پوست و روش‌های درمانی آن آشنا شوید.

 

 

علت لکه های سیاه روی پوست صورت چیست؟

به طور خلاصه و مفید می توان علت لکه های قهوه ای روی پوست را این گونه بیان کرد:

پوست شما چه تیره باشد و چه روشن، حاوی رنگدانه‌ای به نام ملانین است که توسط سلول‌های ملانوسیت تولید می‌شود و عامل رنگ دهی به پوست است.

عوامل متعددی وجود دارند که باعث افزایش ساخت ملانین در پوست و تجمع این رنگدانه‌ها در برخی نواحی از صورت یا بدن می‌شوند. نتیجه این اتفاق بروز لک تیره در آن ناحیه است که اندازه و رنگ آن می‌تواند متغیر باشد.

اما چه عواملی سبب افزایش ملانین سازی در پوست و ایجاد لک تیره روی آن می‌شوند؟ در ادامه عواملی را معرفی خواهیم کرد که مهم‌ترین علت لکه های پوستی هستند:

 

۱) بودن در معرض نور خورشید

یک علت لکه های سیاه روی پوست صورت ، اشعه‌های مضر نور خورشید هستند. زمانی که پوست در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، تولید ملانین به عنوان یک واکنش دفاعی در پوست افزایش می‌یابد. ملانین در واقع به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی برای پوست عمل کرده و از آن در برابر آسیب اشعه‌های خورشیدی محافظت می‌کند.

در نتیجه این واکنش دفاعی، لک تیره در قسمت‌هایی از پوست ایجاد می‌شود که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارند. نواحی که بیشتر مستعد لک تیره هستند عبارتند از:

  • صورت
  • دست‌ها
  • پشت
  • پاها
  • شانه‌ها

نور خورشید به عنوان مهم‌ترین علت ایجاد لکه های سیاه روی پوست، نه تنها باعث بروز لکه‌های جدید می‌شود، بلکه لکه‌هایی که در حال حاضر وجود دارند را نیز تشدید می‌کند.

به همین علت یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت از پوست، استفاده روزانه از ضد آفتاب است.

 

 ۲) یک علت لکه های پوستی، پیری و افزایش سن است!

در طی سال‌ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لکه‌هایی روی سطح پوست بروز پیدا می‌کنند که به لکه‌های پیری یا سن معروف هستند. این لکه‌ها بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال رایج بوده و به مرور زمان پررنگ‌تر می‌شوند.

فرآیند پیری از دو طریق دیگر نیز می‌تواند علت لکه های سیاه روی پوست صورت باشد:

  • به مرور زمان تعداد ملانوسیت‌ها (سلول‌های پوستی حاوی ملانین) کمتر می‌شود. اما اندازه و میزان تولید رنگدانه در آنها افزایش می‌یابد.
  • با افزایش سن، پوست نازک‌تر و رنگ پریده‌تر می‌شود. در نتیجه شفافیت خود را از دست داده و لکه‌های تیره را بیشتر نشان می‌دهد.

 

۳) یک علت لکه های قهوه ای روی پوست، نوسانات هورمونی است.

تغییر در میزان هورمون‌های بدن می‌تواند بر تولید ملانین اثر گذاشته و آن را افزایش دهد. این نوع لکه‌ها بیشتر در دوران بارداری رایج بوده و به لک ملاسما معروف هستند.

به طور کلی هر عاملی که منجر به تغییر در سطح هورمون های بدن شود، می توانند علت ایجاد لکه های سیاه روی پوست باشد. به عنوان مثال مصرف برخی داروها مانند قرص ضد بارداری و برخی بیماری‌های خاص باعث اختلال در هورمون‌های بدن و بروز لک ملاسما می‌شوند.

زنان باردار بیشتر شاهد بروز ملاسما روی این نواحی از بدنشان هستند:

  • بینی
  • گونه‌ها
  • فک
  • پیشانی
  • چانه

 در بسیاری از موارد لک بارداری بعد از زایمان به صورت خود به خود از بین می‌رود. اما در موارد دیگر باید برای درمان آن از محصولات موضعی و یا روش‌های تهاجمی‌تر استفاده کرد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرما می تواند باعث تشدید ملاسما شود.

بنابراین در دوران بارداری از انجام کارهایی مانند رفتن به سونا و جکوزی خودداری کنید و بدون ضد آفتاب از منزل خارج نشوید.

اگر می‌خواهید بدانید چه ضد آفتابی در دوران قابل استفاده است، مقاله راهنمای خرید ضد آفتاب مناسب بارداری را مطالعه نمایید.

 

۴) علت لکه های سیاه روی پوست صورت می‌تواند التهاب باشد.

لک ناشی از التهاب در کسانی که دارای آکنه، اگزما، حساسیت و یا سایر مشکلات پوستی هستند، بسیار رایج‌تر است.

پوست ما در پاسخ به التهاب، تولید رنگدانه ملانین را افزایش می‌دهد و همین امر منجر به بروز لک تیره می‌شود. به چنین لکه‌هایی، هایپرپیگمنتاسیون بعد از التهاب می‌گویند.

به عنوان مثال بعد از ترمیم زخم و یا بهبود آکنه، امکان دارد یک لک قهوه‌ای رنگ روی پوست باقی بماند که ناشی از التهاب و آسیب پوستی می‌باشد. دقیقا به همین علت متخصصین پوست توصیه می‌کنند که جوش‌ها را نباید کند زیرا پوست در واکنش به صدمه‌ای که به آن وارد می‌شود، تولید ملانین را افزایش می‌دهد.

متاسفانه کندن جوش‌های صورت، علت لکه های پوستی بسیاری از افراد به ویژه نوجوانان و جوانان است.

 

چگونه می توان لکه‌های تیره را درمان کرد؟

تاکنون با علت لکه های قهوه ای روی پوست صورت آشنا شده‌اید. اما آیا این لکه‌ها قابل درمان هستند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در بین انواع مختلف مشکلات پوستی، سخت‌ترین پروسه درمانی مربوط به لکه‌های تیره روی صورت و بدن است! اگرچه این لکه‌ها قابل محو شدن هستند، اما درمان آنها نیاز به تداوم، صبر و حوصله کافی دارد.

همچنین درمان لک تنها با استفاده از یک محصول امکان پذیر نیست و به یک روتین پوستی کامل با محصولات مناسب نیاز دارد. ضد آفتاب در این روتین پوستی نقش بسیار کلیدی و حیاتی دارد زیرا همانطور که گفته شد، مهم‌ترین علت ایجاد لکه های سیاه روی پوست، اشعه‌های مضر خورشیدی هستند.

استفاده از محصولات ضد لک ، مرطوب کننده مناسب، شستشوی روزانه صورت و لایه برداری منظم از دیگر اصول روتین پوستی هستند که حتما باید رعایت شوند.

شما می‌توانید برای درمان لکه‌های تیره روی صورت یا بدنتان، با پر کردن فرم مشاوره هورشمند از مشاورین متخصص آرسس بیوتی راهنمایی بگیرید و بهترین روتین پوستی برای درمان لک را دریافت کنید. همچنین می‌توانید سوالات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.