پوست

بهترین ضد آفتاب مناسب بارداری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

آیا یک ضد آفتاب مناسب بارداری که هیچ صدمه‌ای به سلامتی مادر و جنین وارد نکند، وجود دارد؟

شاید لازم باشد بدانید که اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب در بارداری دو چندان می‌شود. علت این امر حساس شدن پوست به دنبال تغییرات هورمونی در بدن است. اما مسلما در این دوران حساس نمی‌توان از هر نوع ضدآفتابی استفاده کرد و سلامتی جنین را به خطر انداخت!

بسیاری از خانم‌ها در این شرایط ترجیح می‌دهند که مصرف ضدآفتاب را به طور کلی قطع کنند. این تصمیم می‌تواند عواقب بسیار بد و گاهی جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد زیرا اشعه‌های خورشید در همه حال و در هر نوع شرایطی، بزرگترین دشمن پوست به شمار می‌روند. در دوران بارداری نه تنها عوارض این اشعه‌ها از بین نمی‌رود، بلکه پوست حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر نیز می‌شود.

پس مصرف ضدآفتاب در این دوران را به هیچ عنوان قطع نکنید. در عوض به دنبال خرید  ضد آفتاب  مخصوص بارداری باشید؛ ضدآفتابی که سلامتی نوزاد شما را تهدید نکند.

در ادامه این مقاله ویژگی‌های بهترین ضد آفتاب در بارداری و دیگر روش‌های محافظت از پوست در برابر آفتاب را به شما خواهیم گفت. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از ضد آفتاب مناسب بارداری

تغییرات هورمونی در دوران حاملگی جنبه‌های مختلفی از سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از بارزترین علائمی که به دنبال نوسانات هورمونی بروز پیدا می‌کند، لک بارداری یا ملاسما است. تقریبا از هر ۱۰۰ خانم باردار، ۷۰ نفر درجات مختلفی از ملاسما را تجربه می‌کنند.

در دوران بارداری هورمون‌های استروژن و پروژسترون به شدت افزایش پیدا می‌کنند. این تغییر بر روی سلول‌های رنگدانه ساز (ملانوسیت) اثر گذاشته و منجر به تولید رنگدانه ملانین بیشتر می‌شود.

افزایش و تجمع ملانین در پوست در نهایت نوعی لک تیره را به وجود می‌آورد که به لک بارداری یا ملاسما معروف است. اشعه‌های فرابنفش خورشید بیش از هر عامل دیگری باعث تشدید این لکه‌ها می‌شوند. علاوه بر این عوارضی مانند آفتاب سوختگی و سرطان پوست نیز همچنان سلامتی شما را تهدید می‌کنند.

توصیه می‌شود در این باره مقاله  فواید ضد آفتاب  را مطالعه کنید تا به طور کامل با عوارض آفتاب و نحوه عملکرد ضدآفتاب‌ها آشنا شوید.

اگر می‌خواهید که بعد از باردار شدن به فعالیت‌های روزمره‌تان در محیط بیرون از خانه ادامه دهید و در عین حال از عوارض آفتاب نیز در امان بمانید، باید در این دوران از یک ضد آفتاب مناسب بارداری استفاده کنید. اما چگونه می‌توان چنین ضدآفتابی را پیدا کرد؟

ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

ضد آفتاب مناسب بارداری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

بهترین ضد آفتاب در بارداری ، ضد آفتابی است که دارای ویژگی‎‌های زیر باشد:

۱) ضد آفتاب حاملگی باید از نوع فیزیکی باشد.

به طور کلی ضدآفتاب‌ها بر اساس مکانسیم اثرشان به دو نوع تقسیم می‌شوند: ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب شیمیایی.

این دو نوع ضدآفتاب تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند که می‌توانید این تفاوت‌ها را در مقاله  ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی  مطالعه نمایید.

توصیه می‌شود ضد آفتاب مخصوص بارداری از نوع فیزیکی باشد زیرا:

  • ضدآفتاب فیزیکی بر روی سطح پوست باقی مانده و جذب نمی‌شود.
  • این نوع ضدآفتاب از ترکیبات معدنی به نام زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید تشکیل شده‌است که ایمنی هر دوی آنها توسط سازمان غذا و دارو آمریکا کاملا به تایید رسیده‌است.
  • ضدآفتاب فیزیکی هیچ نوع حساسیتی ایجاد نمی‌کند و هیچ گونه عوارض جانبی به دنبال ندارد.

۲) ضد آفتاب مناسب بارداری باید SPF حداقل ۳۰ داشته باشد.

نه تنها در دوران بارداری بلکه به طور کلی باید SPF ضد آفتاب حداقل ۳۰ باشد. یک ضدآفتاب فیزیکی با اس پی اف ۳۰ یا ۵۰ برای دوران بارداری کاملا ایده‌آل است. اگر معنای دقیق SPF و تفاوت بین مقادیر مختلف اس پی اف را نمی‌دانید، توصیه می‌شود مقاله  اس پی اف ضد آفتاب  را مطالعه نمایید.

۳) ضدآفتاب در دوران حاملگی باید طیف اثر گسترده داشته باشد.

این مورد نیز تنها مخصوص خانم‌های باردار نیست؛ تمامی افراد باید از ضدآفتابی استفاده کنند که قدرت محافظت از پوست در برابر هر دو نوع اشعه فرابنفش یعنی UVA و UVB را داشته باشد.

اشعه‌های UVA عامل پیری زودرس و تغییر رنگ پوست بوده و اشعه‌های UVB عامل آفتاب سوختگی هستند. هر دو اشعه نیز با سرطان پوست در ارتباط می‌باشند. پس استفاده از ضدآفتاب دارای طیف اثر گسترده بسیار حائز اهمیت است به ویژه برای خانم‌های باردار.

۴) ضد آفتاب مخصوص بارداری باید غیرعطری و غیرحساسیت‌زا باشد.

تغییرات هورمونی در دوران حاملگی، بدن فرد را نسبت به محرک‌های محیطی حساس‌تر کرده و سبب بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود. برخی از خانم‌های باردار در این دوران علائمی مانند خارش، راش‌های پوستی و یا حتی کهیر را تجربه می‌کنند.

به منظور جلوگیری از تشدید این واکنش‌ها، ضد آفتاب مناسب بارداری باید فاقد ترکیبات معطر، شیمیایی و ترکیبات حساسیت‌زا باشد.

۵) از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنید.

کرم ضد آفتاب در بارداری نباید به صورت اسپری استفاده شود. براساس برخی احتمالات استنشاق زیاد تیتانیوم دی اکساید ( جزء تشکیل دهنده ضدآفتاب‌های فیزیکی) می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را در انسان افزایش دهد. اگرچه مطالعات و تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود، اما به هرحال احتیاط شرط عقل است!

۶) ضد آفتاب مناسب بارداری باید فاقد این ترکیبات باشد:

  • مسدود کننده‌های شیمیایی مانند اکسی بنزون، آووبنزون، هموسالات و … .

این ترکیبات شیمیایی می‌توانند جذب خون شده و سلامتی جنین را تحت تاثیر قرار دهند. متاسفانه ماده اکسی بنزون در خون و ادرار مادران باردار و همچنین در خون جنین و بند ناف ردیابی شده‌است.

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده خانم‌های بارداری که مقادیر متوسط تا زیاد اکسی بنزون در ادرارشان ردیابی شده‌است، احتمال می‌رود که نوزادشان با بیماری HSCR (Hirschsprung’s Disease) به دنیا آید. در این بیماری برخی از قسمت‌های روده نوزاد فاقد نورون‌های عصبی است.

  • مشتقات ویتامین A

مشتقات ویتامین آ مانند رتینیل پالمیتات، رتینیل استات، رتینیل لینولئات و رتینول در حضور نور خورشید می‌توانند منجر به رشد و تقسیم کنترل نشده سلول‌ها، تشکیل تومور و ضایعات پوستی شوند. 

دیگر روش‌های محافظت از پوست در دوران بارداری:
  • بعد از تهیه ضد آفتاب مناسب بارداری ، هر روز بدون استثنا از آن استفاده کرده و هر دو ساعت یک بار تمدیدش کنید.
  • در صورت تعریق شدید و یا شنا، ضدآفتاب باید هر ۴۰ دقیقه تا نهایتا هر ۸۰ دقیقه یک بار تمدید شود.
  • بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر که آفتاب در شدیدترین حالت ممکن قرار دارد، تا حد امکان از منزل خارج نشوید. در بیرون از خانه نیز در مکان‌های سربسته بمانید.
  • همراه با ضد آفتاب مخصوص بارداری از کلاه لبه دار و عینک آفتابی نیز استفاده کنید.
  • لباس‌هایی به تن کنید که فاکتور حافظتی در برابر اشعه‌های UV یعنی UPF را داشته باشند. جنس این لباس‌ها به گونه‌ای است که اشعه‌های خورشید را مسدود نموده و از رسیدن آنها به پوست جلوگیری می‌کنند.
  • ضدآفتاب را به کل صورت، گردن، گوش‌ها، دکلته و هر ناحیه دیگری از بدن که در معرض تابش آفتاب قرار دارد، بزنید.

معرفی بهترین کرم ضد آفتاب بارداری:

ضد آفتاب مینرال سل اکتیو ژیل بوته:

با توجه به ویژگی‌های گفته شده درباره ضد آفتاب بارداری ، ضد آفتاب های رنگی ژیل بوته جزء بهترین محصولاتی هستند که می‌توانید در دوران حاملگی با خیال راحت استفاده کنید.

ضد آفتاب‌های ژیل بوته از نوع فیزیکی یا مینرال هستند و فاقد فیلترهای شیمیایی مضر برای خانم‌های باردار می‌باشند. فیلترهای به کار رفته در ضد آفتاب ژیل بوته به هیچ عنوان جذب پوست نمی‌شوند؛ تنها روی سطح پوست یک سد دفاعی تشکیل می‌دهند و اشعه‌های UV را بازتاب می‌کنند. بدین ترتیب هیچ اثر مخربی روی سلامتی جنین ندارند.

اگر به خاطر داشته باشید یکی از ویژگی‌های ضد آفتاب خوب برای دوران بارداری، داشتن اس پی اف حداقل ۳۰ است. ضد آفتاب‌های ژیل بوته با داشتن SPF 50 به خوبی از پوست در برابر اشعه UVB محافظت می‌کنند. همچنین دارای بالاترین درجه حفاظت در برابر اشعه UVA هستند.

این ضد آفتاب ‌های معدنی فاقد چربی و ترکیبات حساسیت زا می‌باشند و برای انواع پوست از خشک گرفته تا چرب و مستعد جوش قابل استفاده هستند. از لحاظ تکسچر نیز بافت کرمی و نرمی دارند که به راحتی روی پوست پخش و کاملا مات می‌شود.

ضد آفتاب ژیل بوته از نوع ضد آفتاب های رنگی است. اخیرا مشخص شده که رنگدانه موجود در این نوع ضد آفتاب‌ها می‌تواند برای پوست بسیار مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله ضد آفتاب رنگی بهتره یا بی رنگ را مطالعه کنید.

ضد آفتاب ژیل بوته نیز دو رنگ بسیار زیبا دارد که هر کدام به نوبه خود، پوست را به صورت کاملا طبیعی کاور و یکدست می‌کنند:

اگر به دنبال بهترین ضد آفتاب برای دوران بارداری هستید، ضد آفتاب فرانسوی ژیل بوته را تهیه و با خیال راحت استفاده کنید.

و در آخر:

حاملگی به معنای توقف فعالیت‌های روزمره و ماندن در خانه نیست! در این دوران حساس که جسم و روح شما به شدت آسیب‌پذیر می‌شود، باید روحیه خود را حفظ نموده و انرژی‌تان را در حد ایده‌آل نگه دارید تا بتوانید بعد از تولد فرزندتان با تمام نیرو و قوا به او رسیدگی کنید.

پس از خانه بیرون بروید، به گردش و تفریح بپردازید و به زندگی عادی خود ادامه دهید اما همراه با یک ضد آفتاب مناسب بارداری و رعایت دیگر نکاتی که در این مقاله گفته شد.

سوالات و نظرات خود را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید.