پوست

بدترین اشتباهات رایج پوستی که احتمالا نمی‌دانید!

در روتین پوستی اکثر افراد یک سری اشتباهات رایج پوستی وجود دارند که تکرار مداوم آنها می‌تواند آسیب جدی به پوست وارد کند و باعث پیری زودرس، ایجاد لک، آکنه و … شود. این اشتباهات به قدری رایج و همه گیر هستند که بسیاری از افراد حتی به ذهنشان هم نمی‌رسد که انجام چنین کاری کاملا غلط می‌باشد!

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با چندتا از مهم‌ترین اشتباهات رایج در مراقبت از پوست آشنا شوید.

اشتباهات رایج پوستی که همین حالا باید کنار بگذارید:

 

۱) شستشوی بیش از حد پوست

یکی از بدترین اشتباهات پوستی، شستن زیاد صورت در طول روز است! شستشوی بیش از حد باعث از بین رفتن چربی مفید پوست، آسیب به سد دفاعی و در نهایت خشکی و حساسیت پوست می‌شود. مهم‌ترین عوارض این اتفاق دهیدراته شدن پوست، بروز آکنه و حتی تسریع روند پیری است.

اگر پوست خشکی دارید، بسته به شدت خشکی پوستتان یک الی دو مرتبه شستشو در طول روز کافی است. اما اگر پوست چربی دارید، باید دو تا سه مرتبه در طول روز صورت خود را بشویید.

همچنین توجه داشته باشید که منظور از شستشو تنها شستن با آب تنها نیست؛ بلکه باید از یک شوینده مناسب برای نوع پوست خود استفاده کنید.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

برای پوست چرب مستعد جوش: ژل شستشوی صورت اریکه

برای پوست خشک: فوم شستشوی صورت مناسب پوست های خشک و حساس وچه

۲) استفاده از دستمال مرطوب

پاک کردن آرایش با دستمال مرطوب یک اشتباه رایج در روتین پوستی اکثر افراد است. دستمال مرطوب حاوی ترکیبات شیمیایی قوی و محرک می‌باشد که چربی مفید و رطوبت پوست را از بین می‌برند، به سد دفاعی آسیب می‌رسانند، PH پوست را تغییر می‌دهند و در نهایت پوست شما را شدیدا خشک و حساس می‌کنند.

متخصصین پوست استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش را به طور کلی رد کرده‌اند و توصیه می‌کنند به جای آن از یک پاک کننده آرایشی ملایم و مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

برای پوست چرب: میسلار واتر پوست چرب درماتیپیک

برای پوست خشک: میسلار واتر گارنیه گل رز

۳) یکی از اشتباهات رایج پوستی ، عدم تمدید به موقع ضد آفتاب است!

امروزه همه می‌دانند که برای داشتن پوستی جوان و سالم باید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنند. اگر هنوز این کار را انجام نمی‌دهید و با خواص کرم ضد آفتاب آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم مقاله فواید ضد آفتاب را حتما مطالعه کنید.

متاسفانه یک اشتباه رایج در استفاده از ضد آفتاب، عدم تمدید به موقع آن است. کاری که اکثر افراد انجام می‌دهند این است که صبح‌ها قبل از بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب را به صورتشان می‌زنند و جای گذاشتن آن در کیف، دوباره روی میز آرایشی می‌گذارند!

به خاطر داشته باشید که ضد آفتاب باید همیشه و در همه جا همراه شما باشد و هر دو تا سه ساعت یک بار تمدید شود وگرنه اثر خود را از دست می‌دهد.

برای تمدید ضد آفتاب حتما باید لایه قبلی از روی پوستتان پاک شود. برای آنکه به دردسر نیفتید و تمدید ضدآفتاب برایتان کار دشواری نباشد، کافیست چند عدد پد پنبه‌ای و یک تونر همراه خود داشته باشید. ابتدا پد را با آب خیس کرده و روی کل صورت بکشید. سپس پد دوم را به تونر آغشته کرده و باقی مانده ضد آفتاب را از روی پوست پاک کنید.

توجه: با این روش ضد آفتاب کاملا از روی پوست پاک نمی‌شود. اما به حدی می‌رسد که شما بتوانید دوباره ضدآفتاب بزنید بدون آنکه احساس سنگینی روی پوستتان ایجاد شود.

 

۴) عدم شستشوی صورت بعد از میسلار واتر

اگر شما هم بعد از میسلار واتر صورت خود را نمی‌شویید، پس یکی از رایج ترین اشتباهات روتین پوستی را انجام می‌دهید!

همانطور که می‌دانید روی بسته بندی همه میسلار واترها نوشته شده “به شستشو نیاز ندارد”. این ادعا کاملا غلط است زیرا در فرمولاسیون میسلار واتر ترکیباتی وجود دارند که نباید روی پوست باقی بمانند وگرنه ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند.

بنابراین حتما بعد از میسلار واتر، صورت خود را با آب بشویید و در صورت نیاز از شوینده استفاده کنید.

 

۵) خوابیدن با آرایش؛ یکی از اشتباهات رایج در مراقبت از پوست

یکی از عادات اشتباه در روتین پوستی که متاسفانه زیاد تکرار می‌شود، خوابیدن با آرایش است. به خاطر داشته باشید که حتی در اوج خستگی هم باید اول آرایش را از روی صورتتان پاک کنید و بعد بخوابید زیرا آرایش نباید بیشتر از ۸ ساعت روی پوست باقی بماند!

اگر آرایش خود را به موقع پاک نکنید، پوستتان به مرور زمان کدر می‌شود و جوش می‌زند. پس حتما با صورت کاملا تمیز به رختخواب بروید.

 

۶) لایه برداری بیش از حد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با لایه برداری زیاد، پوستشان روشن و شفاف می‌شود و به طور مداوم یا حتی هر روز این کار را انجام می‌دهند.

لایه برداری زیاد از آن دسته اشتباهات روتین پوستی است که آسیب بسیار جدی به پوست وارد می‌کند. لایه برداری بیش از حد باعث خشکی و نازک شدن پوست، افزایش حساسیت، تخریب سد دفاعی و حتی پیری زودرس می‌شود.

اگر پوست خشکی دارید، در هفته یک الی دو بار پوست خود را لایه برداری کنید. پوست‌های چرب اما بهتر است در هفته دو تا سه مرتبه لایه برداری انجام دهند.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

برای پوست چرب: ژل لایه بردار آلفائیدروکسی اسید آردن

برای پوست خشک: کرم لایه بردار ۱۰% AHA درماتیپیک

۷) عدم استفاده از تونر

تونر جزء محصولاتی است که به نظر اهمیت زیادی ندارد و بود و نبود آن در روتین پوستی تفاوت خاصی ایجاد نمی‌کند. اگر شما هم چنین تصوری دارید، پس مرتکب یکی از اشتباهات رایج پوستی شده‌اید زیرا تونر نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی پوست شما دارد.

به طور خلاصه چندتا از مهم‌ترین فواید تونر عبارتند از:

  • پاکسازی عمیق پوست و منافذ
  • تنظیم PH طبیعی پوست
  • آماده کردن پوست برای جذب محصولات مراقبتی
  • کمک به تنظیم ترشح چربی
  • جلوگیری از بروز آکنه
  • و …

نداشتن تونر یکی از اشتباهات رایج در روتین پوستی است که به مرور زمان تاثیرات منفی خود را نشان می‌دهد. پس حتما یک تونر مناسب برای نوع پوست خود داشته باشید و بعد از هر بار شستشوی صورت از آن استفاده کنید.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

برای پوست چرب: تونر درخت چای بادی شاپ

برای پوست خشک: تونر گل رز گارنیر

جمع بندی نهایی:

اشتباهات رایج در مراقبت از پوست یکی دوتا نیستند! این عادات غلط به شدت زیاد بوده و بسیار پرتکرار هستند. اگرچه شاید بعضی از آنها کم اهمیت به نظر برسند، اما تاثیرشان بسیار زیاد و گاهی جبران ناپذیر است!

پس با رعایت نکات کوچک اما مهم، به حفظ سلامتی و جوانی پوست خود کمک کنید.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات و نظرات خود را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.