پوست

بهترین روش‌های درمان و بستن منافذ باز پوست

راههای بستن منافذ باز پوست

روی سطح پوست ما میلیون‌ها میلیون منفذ یا روزنه وجود دارند که از نظر شکل و اندازه با هم متفاوت هستند. این منافذ فواید بسیار زیادی دارند و وجود آنها برای حفظ سلامتی پوست الزامی و ضروری است. با این حال گاهی اوقات در اثر عوامل مختلف، اندازه این منافذ کمی بزرگتر از حالت معمول می‌شود و مشکلاتی برای ظاهر و سلامتی پوست ایجاد می‌کند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کوچک کردن و درمان منافذ باز وجود دارند که در ادامه این مقاله معرفی خواهیم کرد.

منافذ بزرگ چه مشکلاتی برای پوست ایجاد می‌کنند؟

منافذ باز تنها ظاهر پوست را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و در سلامتی و عملکرد طبیعی پوست نیز اختلال ایجاد می‌کنند. به طور کلی عوارض وجود منافذ باز روی پوست صورت عبارتند از:

۱) افزایش چربی پوست

غدد چربی دقیقاً در زیر منافذ پوست قرار دارند و سبوم تولید شده توسط آنها از طریق منافذ به سطح پوست می‌آید. منافذ بزرگ و چربی پوست با یکدیگر رابطه مستقیم دارند؛ هر چه میزان ترشح چربی بیشتر باشد، منافذ صورت بزرگتر هستند و بالعکس هر چه منافذ بازتر باشند، چربی بیشتری به سطح پوست راه پیدا می‌کند که نتیجه آن، چرب شدن بیش از حد صورت است.

۲) بروز آکنه

منافذ پوست هر چه بزرگتر باشند، احتمال گرفتگی آنها با سلول‌های مرده، چربی اضافه و سایر آلودگی‌ها بیشتر است. به دنبال این اتفاق انواع آکنه از جمله جوش‌های سر سفید و سر سیاه، جوش‌های قرمز و چرکی روی پوست ظاهر می‌شوند که درمان آنها خود یک معضل بزرگ دیگر است.

اگر مشکل منافذ باز و پوست مستعد جوش دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله علت و راه‌های پیشگیری از جوش صورت را مطالعه کنید.

۳) مشکلات ظاهری از جنبه زیبایی

یکی از ابتدایی ترین مشکلاتی که منافذ باز ایجاد می‌کنند، اختلال در زیبایی و ظاهر پوست است. وجود این منافذ بزرگ باعث می‌شود تا پوست شما صاف و یکدست به نظر نرسد و حتی بهترین کرم پودرها نیز نمی‌توانند این نقص را بپوشانند. پس اگر می‌خواهید پوست زیبا و بی نقصی داشته باشید، راهی به جز درمان و بستن منافذ باز وجود ندارد.

چگونه منافذ باز پوست را درمان کنیم؟

۱) درمان منافذ باز با روتین پوستی و محصولات مناسب

اولین و مهم‌ترین کاری که برای درمان منافذ بزرگ پوست صورت باید انجام دهید، داشتن یک روتین پوستی منظم است. حتی در صورت انجام روش‌های کلینیکی مانند لیزر یا میکرونیدلینگ، همچنان باید روتین پوستی خود را تغییر دهید تا نتیجه دلخواه را بگیرید. روتین پوستی مناسب برای کوچک کردن منافذ باز صورت شامل مراحل زیر می‌باشد:

شستشو و پاکسازی صورت:

در اولین مرحله از روتین پوستی باید پوست خود را با استفاده از شوینده و تونر عمیقاً پاکسازی کنید. تونرهای تنظیم کننده چربی و قابض منافذ، بهترین محصول برای بستن منافذ باز پوست هستند. به عنوان مثال تونر ضد جوش و ضد لک کلینیک با خاصیت لایه برداری و کنترل چربی، به کاهش منافذ باز بسیار کمک می‌کند. همچنین یک تونر شاداب کننده و شفاف کننده است که برای انواع پوست‌ها از خشک گرفته تا چرب مناسب می‌باشد.

اگر آرایش دارید یا از ضد آفتاب رنگی استفاده کرده‌اید، ابتدا صورت خود را با یک پاک کننده آرایشی مناسب کاملا تمیز کرده و سپس از شوینده و تونر استفاده کنید.

استفاده از سرم‌ها و کرم‌های موضعی:

برای داشتن یک روتین پوستی کامل توصیه می‌شود از سرم‌ها و کرم‌های درمانی به همراه آبرسان و مرطوب کننده مناسب نوع پوستتان استفاده کنید. یکی از بهترین سرم‌های درمانی برای از بین بردن منافذ باز پوست، سرم نیاسینامید است که برای انواع پوست‌ها و در روتین روز و شب قابل استفاده می‌باشد.

نیاسینامید فواید بسیار زیادی برای پوست دارد و علاوه بر کاهش منافذ باز به تنظیم چربی پوست، بهبود آکنه، کاهش لک و رفع قرمزی و التهاب پوست نیز کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با خواص این ترکیب می‌توانید مقاله فواید نیاسینامید برای پوست و مو را مطالعه کنید.

محصول دیگری که اختصاصی برای جمع کردن منافذ بزرگ است، کرم قابض منافذ بایودرما می‌باشد که علاوه بر کوچک کردن منافذ، به کاهش جای جوش و ناهماهنگی‌های پوست نیز کمک می‌کند.

بهترین روش استفاده از این محصولات در کنار هم به این ترتیب است که روزها بعد از پاکسازی کامل صورت، ابتدا سرم نیاسینامید و سپس کرم مرطوب کننده بزنید و شب‌ها نیز ابتدا از کرم بایودرما و سپس مرطوب کننده استفاده کنید.

حتی می‌توانید جایگزین کرم مرطوب کننده، از یک سرم‌ آبرسان قوی مانند سرم هیالورونیک اسید اینکی لیست استفاده کنید. در این صورت برای انجام روتین پوستی صبحگاهی به ترتیب از سرم هیالورونیک اسید، سرم نیاسینامید و ضد آفتاب استفاده کنید. شب‌ها نیز ابتدا سرم هیالورونیک اسید و بعد کرم جمع کننده منافذ بایودرما را بزنید.

مصرف ضد آفتاب:

اگر روتین پوستی روز را انجام می‌دهید، به هیچ عنوان از ضد آفتاب غافل نشوید زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل منافذ باز پوست، قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌باشد. بنابراین ضد آفتاب یک مکمل درمانی ضروری برای کوچک کردن منافذ باز صورت است و بدون آن از روتین پوستی، نتیجه‌ خوبی نخواهید گرفت. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر درباره دلایل بزرگ شدن منافذ بدانید، می‌توانید مقاله علت ایجاد منافذ باز پوست را مطالعه کنید.

برای منافذ باز صورت، ضد آفتابی خوب است که پوست را چرب نکند و بافت سبک و زود جذبی داشته باشد. به عنوان مثال ضد آفتاب فیوژن بیوتی درما کاملا بر پایه آب بوده و هیچ اثری از چربی روی پوست باقی نمی‌گذارد. به همین علت یکی از بهترین ضد آفتاب ها برای کسانی است که پوست چرب و منافذ باز دارند.

اسکراب و لایه برداری پوست:

درمان منافذ باز بدون لایه برداری پوست عملاً غیر ممکن است زیرا سلول‌های مرده‌ای که روی سطح پوست انباشته می‌شوند، در منافذ تجمع کرده و آنها را مسدود می‌کنند. در نتیجه باعث افزایش سایز منافذ می‌شوند.

بنابراین اگر می‌خواهید از شر منافذ باز صورت خلاص شوید، حتما دو الی سه مرتبه در هفته، پوست خود را لایه برداری کنید. برای این کار می‌توانید از اسکراب‌های فیزیکی یا لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید که تفاوت بین آنها را در مقاله فرق لایه بردار فیزیکی و شیمیایی توضیح داده‌ایم.

۲) از بین بردن منافذ باز پوست با روش‌های کلینیکی

یکی از راه‌های موثر برای کوچک کردن منافذ باز پوست، انجام روش‌های کلینیکال مانند میکرونیدلینگ، مزوتراپی، لیزر و … است. این روش‌ها با تحریک کلاژن سازی به کاهش منافذ باز و همچنین جوانسازی پوست کمک می‌کنند. اما از طرفی با وجود اثربخشی خوبشان، معایبی نیز به همراه دارند مانند دوران نقاحت و هزینه نسبتاً زیاد.

بستن منافذ باز پوست با روش‌های خانگی؛ شایعه یا واقعیت!؟

در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روش‌های خانگی زیادی مانند استفاده از یخ و یا خاک رس برای درمان منافذ باز پیشنهاد می‌شود. اما آیا این روش‌ها واقعاً مفید و تاثیرگذار هستند؟ مسلماً خیر!!

به عنوان مثال یخ به علت سرمایی که به پوست می‌دهد، باعث انقباض و کوچک شدن موقت منافذ باز می‌شود و تاثیر آن لحظه‌ای و زودگذر است.

خاک رس نیز برای درمان منافذ بزرگ صورت بسیار مفید می‌باشد و حتی در بسیاری از محصولات پوستی از جمله ماسک‌های صورت وجود دارد. اما مقدار آن در این محصولات، مشخص و کاملا استاندارد می‌باشد. اما در منزل شما بدون هیچ آگاهی، دوز نامشخصی از خاک رس را به صورتتان می‌زنید که می‌تواند منجر به خشکی و حساسیت پوست شود.

سایر روش‌های خانگی نیز به همین علت، گزینه درمانی مناسبی برای منافذ باز صورت نبوده و شایعه‌ای بیش نیستند!!

آیا راهی برای درمان قطعی منافذ باز پوست وجود دارد؟

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که منافذ باز، درمان قطعی و ۱۰۰% ندارند و روتین پوستی و روش‌های کلینیکال فقط می‌توانند این منافذ را کمی کوچکتر کنند اما کاملاً از بین نمی‌برند! پس برای بستن منافذ باز پوست از هیچ روشی انتظار معجزه نداشته باشید.

امیدواریم مطاله این مقاله در رفع مشکل منافذ باز صورت به شما کمک کرده باشد. اگر همچنان سوالات بیشتری در این باره دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید تا مشاورین متخصص آرسس بیوتی شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول:

برای منافذ باز پوست چی خوبه؟

یک روتین پوستی کامل با محصولات مناسب شامل شوینده، تونر، سرم درمانی، مرطوب کننده، کرم قابض منافذ، ضد آفتاب و لایه بردار، بهترین تاثیر را روی کاهش منافذ باز دارد.

آیا استفاده از محصولات ضد جوش به کاهش منافذ باز کمک می‌کند؟

بله، منافذ بزرگ یکی از مهم‌ترین دلایل جوش زدن صورت هستند و اکثر کسانی که پوستشان مستعد جوش است، مشکل منافذ باز دارند. محصولات ضد جوش با کاهش این منافذ، به تنظیم چربی پوست، پیشگیری و درمان آکنه بسیار کمک می‌کنند.

ایا مصرف آب زیاد می‌تواند به درمان منافذ باز پوستی کمک کند؟

شاید در دراز مدت و به طور غیرمستقیم تاثیر مثبت روی کاهش منافذ داشته باشد، ولی صرفاً یک روش درمانی برای منافذ بزرگ صورت نیست. به عبارت دیگر نوشیدن آب زیاد بدون داشتن روتین پوستی صحیح، قطعاً فایده‌ای برای منافذ باز نخواهد داشت.