پوست, مو

فواید نیاسینامید برای پوست و مو چیست؟

ویتامین‌ها نقش کلیدی و حیاتی در حفظ سلامتی پوست و موهای ما دارند. یکی از ویتامین‌هایی که نام آن را زیاد می‌شنویم، نیاسینامید یا همان ویتامین B3 است که اکثر افراد آن را به عنوان یک ترکیب ضد جوش قوی می‌شناسند. اما بد نیست بدانید که فواید نیاسینامید تنها محدود به درمان آکنه نیست؛ بلکه خواص بسیار بیشتری برای پوست و حتی موهای شما دارد.

برای آشنایی با این فواید و بهترین محصولات حاوی نیاسینامید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

فواید نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید یا نیکوتین آمید یکی از اشکال معروف ویتامین B3 است که ویتامین محلول در آب می‌باشد. به طور کلی ویتامین B3 دارای دو فرم نیاسین و نیاسین آمید است که هر دو برای حفظ سلامتی بدن و عملکرد اندام‌های داخلی کاملا ضروری هستند. اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که در زمینه مراقبت از پوست و درمان مشکلاتی مانند جوش و لک، فواید نیاسین آمید به مراتب بیشتر از نیاسین است.

به همین علت در ساخت محصولات مراقبتی از نیاسینامید به جای نیاسین استفاده می‌شود. در واقع سرم نیاسینامید یکی از بهترین محصولاتی است که بیشتر برای درمان جوش و منافذ باز کارایی دارد. اما فواید آن برای پوست بسیار بیشتر از این موارد است.

فواید استفاده از نیاسینامید برای پوست عبارتند از: 

مهم ترین فواید نیاسینامید برای پوست

۱) نیاسینامید برای جوش های صورت بسیار مفید است.

یکی از مهم‌ترین خواص نیاسینامید برای پوست، درمان آکنه می‌باشد که در این زمینه مشخص شده اثری مشابه کلیندامایسین دارد. نیاسینامید با کنترل چربی پوست، جلوگیری از رشد باکتری‌ها و رفع التهاب به درمان آکنه به ویژه جوش‌های التهابی مانند پاپول (جوش قرمز) و پوستول (جوش چرکی) کمک می‌کند.

مقالات مرتبط: علت بروز آکنه چیست و چگونه قابل پیشگیری است؟

۲) یکی از خواص نیاسینامید، تنظیم چربی پوست می‌باشد.

چرب بودن بیش از حد پوست ناشی از فعالیت زیاد غدد چربی است که دقیقا در زیر منافذ پوست قرار دارند. نیاسینامید با تنظیم فعالیت این غدد، میزان چربی پوست را کنترل می‌کند و به همین علت برای پوست‌های چرب و مختلط بسیار مفید است.

۳) نیاسینامید پوست را ترمیم و بازسازی می‌کند.

نیاسینامید در روند ترمیم و بازسازی پوست نقش بسیار کلیدی دارد. این ویتامین به ترمیم آسیب‌های پوستی که در اثر عوامل مختلف مانند افزایش سن، رادیکال‌های آزاد، تابش آفتاب و … ایجاد شده‌اند، کمک می‌کند.

حتی تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند که نیاسینامید باعث افزایش تکثیر سلول‌های فیبروبلاست می‌شود که برای ترمیم زخم ضروری هستند.

۴) نیاسینامید برای منافذ باز پوست بسیار مفید است.

یکی از از دلایل بزرگ بودن منافذ صورت، تولید بیش از حد چربی است. همانطور که گفته شد نیاسینامید می‌تواند به تنظیم چربی پوست کمک کند. در نتیجه باعث کاهش منافذ باز می‌شود.

۵) نیاسینامید با پیری پوست مقابله می‌کند.

از دیگر فواید نیاسینامید برای پوست، مقابله با پیری زودرس است. نیاسینامید با تحریک ساخت کلاژن و الاستین که دوتا از مهم‌ترین پروتئین‌های ساختاری در پوست هستند، از پیری زودرس جلوگیری کرده و استحکام و الاستیسیته پوست را بهبود می‌بخشد.

از طرفی نیاسینامید خاصیت آنتی اکسیدان و ترمیم کنندگی دارد که همه اینها در حفظ سلامتی و جوانی پوست تاثیرگذار هستند.

مقالات مرتبط: از چه سنی کرم ضد چروک استفاده کنیم؟

۶) نیاسینامید برای درمان لک و جای جوش بسیار مفید است.

نیاسینامید با ایجاد اختلال در فرآیند ملانین سازی، به کاهش لکه‌های تیره و لک جای جوش کمک می‌کند و باعث روشن‌تر شدن پوست می‌شود. حتی برای درمان جای جوش از نوع فرورفته یا برآمده نیز بسیار مفید است.

مقالات مرتبط: معرفی انواع جای جوش، علت و روش‌های درمان

۷) یکی از فواید نیاسین آمید، رطوبت رسانی به پوست می‌باشد.

نیاسینامید خاصیت مرطوب کنندگی دارد به این معنا که رطوبت را داخل پوست حفظ کرده و از تبخیر آن جلوگیری می‌کند و تا پوست شما دهیدراته و دچار کمبود آب نشود.

مقالات مرتبط: تفاوت پوست خشک و دهیدراته چیست؟

۸) نیاسین آمید از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از نیاسینامید، محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو است. این رادیکال‌ها با آسیب رساندن به سلول‌های پوستی، باعث پیری و حتی بروز لکه‌های تیره می‌شوند.

اما نیاسینامید به سبب داشتن خاصیت آنتی اکسیدان نه تنها این رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند، بلکه آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو را نیز ترمیم می‌کند.

نیاسنامید خوراکی یا موضعی؟

نیاسین که یکی از اشکال ویتامین B3 است، در بسیاری از منابع غذایی مانند مرغ، سینه بوقلمون، برنج قهوه‌ای، تن ماهی، سالمون، حبوبات، لبنیات، قارچ، تخم مرغ و … وجود دارد. اگر این نیاسین بیش از مقدار مورد نیاز وارد بدن شود، مقادیر اضافه آن به نیاسینامید تبدیل می‌شود و این یکی از راه‌های تامین نیاسینامید مورد نیاز بدن است.

با این حال تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که برای درمان مشکلات پوستی، مصرف موضعی نیاسینامید بسیار بهتر از مصرف خوراکی آن است. در واقع با رعایت یک رژیم غذایی سالم، ویتامین B3 مورد نیاز بدن شما تامین می‌شود. اما اگر بخواهید این ویتامین روی درمان جوش‌ یا لکه‌های صورتتان تاثیری داشته باشد، باید از سرم نیاسینامید به صورت موضعی استفاده کنید.

بهترین سرم نیاسینامید چیست؟ 

این محصول با داشتن ۱۰% نیاسینامید و ۱% زینک به درمان جوش، کنترل چربی، کاهش منافذ باز، رفع التهاب و قرمزی ناشی از جوش کمک می‌کند. این محصول مناسب برای پوست‌های چرب و مستعد جوش است.

این سرم نیز همه فواید نیاسینامید برای پوست را دارد و ضد جوش، ضد التهاب، ضد لک و روشن کننده پوست می‌باشد. سرم نیاسینامید بالانس میزان چربی پوست را کنترل می‌کند، قابض منافذ است و برای درمان و پیشگیری از بروز آکنه بسیار مفید می‌باشد.

نحوه استفاده از سرم نیاسینامید:

سرم نیاسینامید را می‌توانید دو بار در طول روز یعنی صبح و شب استفاده کنید. کافیست چند قطره از محصول را روی پوست تمیز و خشک بریزید و کمی ماساژ دهید. سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

از آنجا که سرم نیاسینامید برای پوست چرب مناسب است، مرطوب کننده شما نیز باید حتما مخصوص پوست‌های چرب و جوش دار باشد.

مقالات مرتبط: معرفی بهترین کرم مرطوب کننده برای پوست چرب

 

توجه: قبل از مصرف سرم نیاسینامید حتما تست حساسیت را انجام دهید تا مطمئن شوید که پوست شما حساسیتی به این ترکیب ندارد. برای انجام تست حساسیت چند قطره از سرم را روی ساعد دست بزنید. اگر بعد از ۲۴ ساعت هیچ حساسیتی رخ نداد، می‌توانید سرم را به صورتتان نیز بزنید.

عوارض نیاسینامید برای پوست چیست؟ 

نیاسینامید به طور کلی ترکیب بی خطری است و عوارض جانبی خاصی ندارد. عوارض نیاسنامید تنها برای افرادی است که پوست حساسی دارند و ممکن است پوستشان در اثر مصرف نیاسینامید دچار واکنش آلرژیک شود.

برای جلوگیری از این اتفاق همانطور که گفته شد قبل از مصرف سرم نیاسینامید، تست حساسیت را انجام دهید.

نیاسینامید با چه ترکیباتی تداخل دارد؟

نیاسنامید با فرم فعال ویتامین سی یعنی آسکوربیک اسید تداخل دارد. این دو ترکیب اگر همزمان با هم استفاده شوند، اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند. بنابراین بهتر است سرم نیاسینامید را در طول روز و سرم ویتامین سی را شب‌ها استفاده کنید.

فواید نیاسینامید برای مو چیست؟

مهم ترین فواید نیاسینامید برای مو

خواص نیاسینامید تنها برای پوست نیست، این ویتامین برای مو نیز فواید بسیاری زیادی دارد. از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاسینامید به جلوگیری از ریزش مو و رویش مجدد موها کمک می‌کند.
  • نیاسینامید سنتز کراتین را که فراوان‌ترین و مهم‌ترین پروتئین ساختاری در مو است، افزایش می‌دهد.
  • یکی از فواید استفاده از نیاسینامید برای مو، تنظیم چربی کف سر می‌باشد.
  • نیاسین آمید از مودر برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.
  • از دیگر خواص نیاسینامید برای مو، رطوبت رسانی و جلوگیری از خشکی موها می‌باشد.

 

استفاده از نیاسنامید برای مو:

نیاسینامید به علت فواید بی نظیرش برای مو در اکثر محصولات تقویتی و ضد ریزش وجود دارد. از جمله این محصولات می‌توان موارد زیر را نام برد:

نیاسینامید همچنین در بعضی از مکمل‌های ضد ریزش مانند قرص هیرتامین نیز وجود دارد و به تقویت رشد و کاهش ریزش موها کمک می‌کند.

مقالات مرتبط: فواید قرص هیرتامین برای مو

سخن آخر:

فواید نیاسینامید برای پوست و مو طی تحقیقات علمی کاملا به اثبات رسیده و تایید شده است. توصیه می‌شود از محصولات حاوی نیاسینامید در روتین مراقبت از پوست و موی خود استفاده کنید تا از خواص بی شمار این ویتامین بهره‌مند شوید.  

اگر سوالات بیشتری درباره استفاده از نیاسنامید برای پوست و مو دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

2 دیدگاه در “فواید نیاسینامید برای پوست و مو چیست؟

  1. بدون نام گفت:

    نیاسین آمید در بارداری قابل استفاده می باشد و خطری برای جنین ندارد؟
    چون در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده شده.
    ممنون از راهنماییتون

    1. Arses Beauty گفت:

      وقت بخیر منع مصرف نداره

نظرات بسته شده است.