پوست

سن مناسب برای استفاده از کرم ضد چروک چند است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که از همان دوران جوانی ذهن افراد را درگیر می‌کند، سن مناسب برای استفاده از کرم ضد چروک است. آیا از سن ۲۰ سالگی باید شروع به استفاده از محصولات ضد چروک  کنیم یا بعد از ۳۰ سالگی؟ یا اصلا باید صبر کنیم تا به سن ۵۰ سالگی برسیم و بعد به فکر مراقبت از پوستمان باشیم؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت که فرآیند پیری پوست چیست و چگونه اتفاق می‌افتد، اولین نشانه‌های آن چیست و در نهایت بهترین سن استفاده از کرم ضد چروک چه زمانی است؟ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چرا باید در یک سن مناسب برای استفاده از کرم ضد چروک اقدام کنیم؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، پوست ما با افزایش سن دچار تغییراتی می‌شود که فرآیند پیری نام دارد. این تغییرات اجتناب ناپذیر که دیر یا زود رخ می‌دهند عبارتند از:

  • بروز خطوط ظریف و چین و چروک‌های سطحی که در صورت عدم مراقبت به چروک‌های عمیق تبدیل می‌شوند.
  • از بین رفتن درخشش و شادابی پوست
  • توقف کلاژن سازی و الاستین سازی در پوست
  • کاهش استحکام و الاستیسیته پوست
  • کدر شدن پوست و بروز لکه‌های پیری
  • از بین رفتن توانایی پوست در بازسازی خود
  • کاهش مقاومت و دفاع طبیعی پوست در برابر عوامل مختلف مانند گرما، آلودگی و … .
  • نازک شدن پوست و افزایش حساسیت آن

به طور کلی عوامل زیادی باعث ایجاد این تغییرات و پیری پوست می‌شوند که بعضی از آنها مانند ژنتیک از کنترل ما خارج هستند. اما چیزی که تحت کنترل ماست و می‌تواند روند پیری را به تاخیر بیاندازد، مراقبت‌های پوستی است که در سن مناسب باید انجام بدهیم.

در یک مطالعه بر روی بیش از ۱۵۵ هزار داوطلب، مشخص شد که مراقبت‌های پوستی بسیار بیشتر از ژنتیک روی روند پیری تاثیرگذار هستند و اگر این مراقبت‌ها را جدی بگیرید و روتین پوستی منظمی داشته باشید، قطعا می‌توانید سرعت روند پیری پوست را کاهش دهید.

اما نکته مهم این است که برای انجام هر کاری از جمله مراقبت‌های پوستی یک زمان مشخص تعریف می‌شود. به همین علت متخصصین پوست بهترین سن شروع استفاده از کرم ضد چروک را نیز مشخص کرده‌اند؛ سنی که در آن روند پیری پوست آغاز شده و اولین نشانه‌های پیری به تدریج ظاهر می‌شوند.

از چه سنی باید کرم ضد چروک استفاده کنیم؟

به طور کلی مراقبت‌های پوستی و انجام یک روتین پوستی منظم و مداوم از همان دوران نوجوانی آغاز می‌شود و تا آخر ادامه دارد. این روتین که شامل پاک کننده، آبرسان، ضد آفتاب و لایه بردار است، روتین پایه یا بیسیک نام دارد و برای همه افراد با هر نوع پوست، جنسیت و در هر سنی ضروری می‌باشد. اما سوال اصلی اینجاست که چه زمانی باید محصولات ضد چروک را به این روتین پایه اضافه کنیم؟

از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بهترین سن استفاده از محصولات ضد چروک ۲۸ تا ۳۰ سالگی می‌باشد؛ یعنی سن شروع تغییرات در پوست که در نهایت منجر به بروز علائم پیری می‌شوند. مسلما با انجام مراقبت‌های لازم می‌توان از پیدایش اولین علائم پیری تا حد امکان جلوگیری کرد یا بروز آنها را به تاخیر انداخت.

منظور از مراقبت‌های لازم تنها استفاده از کرم ضد چروک نیست! محصولات لیفتینگ و ضد چروک تنها یک بخش از روتین پوستی را شامل می‌شوند. برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرید باید یک روتین ضد پیری منظم و مداوم داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در این باره توصیه می‌شود مقاله روتین جلوگیری از پیری پوست را مطالعه کنید.

آیا کرم های ضد چروک می‌توانند چروک‌های عمیق را درمان کنند؟

شاید تا حالا بارها در تبلیغ یک محصول ضد چروک شنیده باشید که می‌تواند چروک‌های صورت را کاملا از بین ببرد و پوست شل و افتاده را لیفت کند. متاسفانه باید بگوییم که چنین چیزی در واقعیت غیرممکن است و حتی بهترین و قوی‌ترین محصولات ضد پیری هم نمی‌توانند چروک های عمیق و پوست افتاده را کاملا درمان کنند.

دقیقا به همین علت یک سن مناسب برای استفاده از کرم ضد چروک تعیین می‌شود زیرا محصولات ضد پیری بیشتر به پیشگیری از بروز علائم پیری کمک می‌کنند. اگر در زمان مناسب این محصولات را وارد روتین پوستی کنید، تا حد امکان از تبدیل چروک‌های سطحی به عمیق جلوگیری می‌شود.

آیا با رسیدن به سن ۳۰ سال، مجاز به استفاده از هر نوع کرم ضد چروکی هستیم؟

توجه داشته باشید که سن شروع استفاده از کرم ضد چروک ۲۸ تا ۳۰ سالگی است. اما به معنی نیست که با رسیدن به این سن می‌توانید از کرم های ضد چروک و لیفتینگ قوی استفاده کنید!

معمولا برای کرم‌های ضد چروک بر اساس نوع ترکیبات، فرمولاسیون و میزان اثربخشی یک رده سنی مشخص تعریف می‌شود. علت آن هم این است که پوست شما نباید از همان ابتدا در معرض ترکیبات ضد چروک قوی قرار بگیرد و به آنها عادت کند چون با گذر زمان و رسیدن به سنین بالاتر، دیگر آن ترکیبات روی پوست شما اثری نخواهند داشت.

پس توصیه می‌شود در هر سن و سالی که هستید، از محصولات ضد چروک مناسب برای رده سنی خود استفاده کنید.

و اما می‌رسیم به معرفی چندتا از بهترین محصولات ضد پیری موجود در بازار.

معرفی بهترین محصولات ضد چروک:

 

بهترین ضد چروک ایرانی:

بهترین کرم های ضد چروک ایرانی

کرم ضد چروک ورونیک

کرم ضد چروک روز ورونیک و کرم ضد چروک شب ورونیک دو محصول عالی برای مراقبت از پوست و جلوگیری از پیری آن می‌باشند. سن مناسب برای استفاده از کرم های ضد چروک ورونیک دهه ۳۰ یا ۴۰ سالگی است.

این کرم‌ها دارای فرمولاسیون کاملا طبیعی هستند و علاوه بر کاهش خطوط سطحی و علائم پیری اولیه در پوست، از بروز چین و چروک‌های جدید نیز جلوگیری می‌کنند.

سرم ضد چروک اکسپرتیج آردن

اگر در بین برندهای ایرانی به دنبال یک ضد چروک قوی هستید، سرم ضد چروک اکسپرتیج آردن می‌تواند محصول بسیار مناسبی برای شما باشد.

این سرم عملکرد مشابه بوتاکس دارد و به ریلکس سازی عضلات صورت و جلوگیری از انقباض آنها کمک می‌کند. در نتیجه خط خنده، اخم و دیگر چین و چروک‌های صورت را کاهش می‌دهد و با افزایش اکسیژن رسانی به سلول‌ها، باعث روشنی و شفافیت پوست می‌شود.

بهترین ضد چروک خارجی:

بهترین ضد چروک های خارجی

سرم ضد چروک ماتریکسیل ۱۰ درصد اوردینری

سرم ضد چروک ماتریکسیل اوردینری با تحریک کلاژن سازی و الاستین سازی در پوست، علائم پیری را کاهش داده و از بروز چین و چروک‌های عمیق جلوگیری می‌کند. این محصول برای افرادی مناسب است به علت عدم مراقبت صحیح، پوستشان دچار پیری زودرس شده است و اکنون به یک محصول جوان ساز و ضد چروک نیاز دارند.

سرم ماتریکسیل اوردینری یکی از بهترین محصولات برای این افراد می‌باشد.

سرم رسوراترول لیفت کدلی

این محصول یک سرم ضد چروک، سفت کننده و لیفت کننده می‌باشد که به مرور زمان چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد و به رفع افتادگی پوست و بازگردانی فرم بیضی چهره کمک می‌کند.

این محصول به علت داشتن اثربخشی قوی‌، برای افرادی مناسب است که سن بالاتر و علائم پیری بیشتری در صورت خود دارند.

نکات پایانی:

اگرچه بهترین سن استفاده از کرم ضد چروک ۳۰ سالگی است؛ اما شما قبل از رسیدن به این سن باید مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از پیری پوست را انجام دهید. این مراقبت‌های عبارتند از:

  • استفاده از ضد آفتاب

اشعه‌های مضر خورشید یکی از مهم‌ترین دلایل پیری پوست بوده و ضد آفتاب نیز یکی از مهم‌ترین محصولات برای جلوگیری از آن می‌باشد. برای آشنایی با نقش مهم ضد آفتاب در پیشگیری از علائم پیری می‌توانید مقاله فواید ضد آفتاب را مطالعه کنید.

  • استفاده از آبرسان

خشکی و کم آبی پوست از جمله عواملی هستند که روند پیری را تسریع می‌کنند. با استفاده از محصولات آبرسان و مرطوب کننده می‌توانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

  • داشتن رفتار ملایم با پوست

استفاده از ترکیبات شیمیایی قوی مانند صابون، پاک کردن آرایش با خشونت زیاد، لایه برداری بیش از حد و … از جمله رفتارهای خشونت آمیزی هستند که به روند پیری سرعت می‎بخشند. بنابراین از انجام چنین کارهایی خودداری کرده و در نهایت ملایمت با پوستت رفتار کنید.

برای شناخت دیگر رفتارهای اشتباه توصیه می‌شود مقاله اشتباهات رایج پوستی را مطالعه کنید.