پوست

درمان جای جوش صورت به روش اصولی و تخصصی

درمان جای جوش صورت یکی از سخت‌ترین درمان‌های پوستی است که به صبر و حوصله کافی نیاز دارد. جوش‌های صورت نه تنها خودشان یک معضل جدی به شمار می‌روند، بلکه بعد از خوب شدن نیز همچنان یک یادگاری برای ما باقی می‌گذارند که سخت‌تر از خود جوش‌ها درمان می‌شود!

اما خبر خوب این است که به هر حال جای آکنه صورت با روش‌های مختلف قابل درمان می‌باشد و به قول معروف ” کار نشد ندارد “! برای آشنایی با بهترین روش از بین بردن جای جوش صورت تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

بهترین روش درمان جای جوش صورت

همانطور که گفته شد درمان جای آکنه صورت یک پروسه سخت و زمان بر است به چند علت:

  • جای جوش انواع مختلفی دارد و روش درمان برای هر کدام متفاوت از دیگری می‌باشد.
  • شدت و میزان وخامت جای آکنه روی پروسه درمانی آن تاثیرگذار است.

پس همانطور که متوجه شده‌اید، از بین بردن جای جوش در یک روز امکان پذیر نیست و هیچ روشی برای درمان سریع جای جوش وجود ندارد! بنابراین اگر پوست مستعد جوش دارید، توصیه می‌شود علت جوش زدن صورتتان را پیدا کرده و مشکل خود را برطرف کنید. مسلما هر چه کمتر جوش بزنید، جای جوش کمتری روی صورت شما باقی می‌ماند. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله علت جوش صورت و بهترین راه های پیشگیری را مطالعه کنید.

از آنجا که روش درمانی بر اساس نوع جای جوش متفاوت می‌باشد، در ادامه انواع جای آکنه و بهترین روش برای از بین بردن هر یک از آنها را معرفی می‌کنیم.

 

انواع جای جوش:

به طور کلی ردی که بعد از خوب شدن جوش روی صورت باقی می‌ماند، می‌تواند از نوع اسکار یا لک باشد. اسکار آکنه به شکل زخم‌های فرورفته یا برآمده است و لک جای جوش نیز به شکل نقاط قرمز رنگ یا قهوه‌ای روی صورت باقی می‌ماند. پس اسکار آکنه با لک جای جوش کاملا متفاوت است.

۱) اسکار آتروفیک فرورفته

اسکار آتروفیک نوعی جای جوش به شکل زخم‌های فرورفته است. این نوع اسکار آکنه در اثر تخریب و تحلیل بافت پوست به وجود می‌آید و به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

 

الف) اسکار آیس پیک

این نوع جای جوش به شکل سوراخ‌های کوچکی است که عمق آنها تا لایه درم (لایه میانی پوست) می‌رسد. ظاهر این نوع اسکار همانند این است که صورت شما با یک وسیله نوک تیز مانند سوزن سوراخ شده باشد. در برخی موارد این سوراخ‌ها می‌توانند بزرگتر از حد معمول باشند.

بهترین روش درمان فرورفتگی جای جوش:

دو روش رایج و متداول برای درمان اسکار آکنه آیس پیک وجود دارند به نام پانچ و پانچ گرافتینگ. روش پانچ برای فرورفتگی‌های کوچک و معمول استفاده می‌شود و روش انجام آن نیز به این صورت است که پزشک با استفاده از ابزار مناسب جای زخم را برش می‌دهد و با استفاده از چسب بخیه، دو طرف پوست را به هم متصل و ترمیم می‌کند.

پانچ گرافتینگ برای درمان اسکار فرورفته بزرگتر از سایز معمول استفاده می‌شود و روش انجام آن مانند پانچ است. با این تفاوت که بعد از برداشتن زخم، پزشک از یک گرافت پوستی برای پر کردن حفره استفاده می‌کند.

 

ب) اسکار مستطیلی یا واگنی

این نوع اسکار به شکل زخم‌های فرورفته گرد یا بیضی شکل است که عریض‌تر و بزرگتر از اسکار آیس پیک هستند و سطح پوست را بسیار ناهموار نشان می‌دهند.

بهترین راه درمان جای جوش صورت از نوع مستطیلی:

درمان اسکار فرورفته واگنی یا مستطیلی با یکی از روش‌های پانچ گرافتینگ، تزریق فیلر و یا لیزر امکان پذیر است. در روش پانچ گرافتینگ زخم برش داده شده و سپس ترمیم می‌شود. تزریق فیلر یک روش سریع‌تر و راحت‌تر برای رفع جای جوش صورت است که باعث پر شدن پوست و یکنواخت شدن سطح آن می‌شود. اما جزء روش‌های دائمی نیست!

لیزر درمانی نیز روش دیگری است که با تحریک کلاژن سازی، بافت تخریب شده پوست را ترمیم و بازسازی می‌کند. البته این روش به چند جلسه درمانی با فواصل زمانی منظم نیاز دارد.

 

ج) اسکار رولینگ، گرد یا دره‌ای

زخم‌های رولینگ یا گرد در واقع فرورفتگی‌هایی در سطح پوست هستند که ظاهر گرد، موج دار و بسیار نامنظمی دارند. زمانی که پیوند‌های فیبروزی بین لایه سطحی و لایه میانی پوست تشکیل می‌دهند، لایه سطحی یا همان اپیدرم به سمت داخل کشیده شده و اسکار رولینگ به وجود می‌آید.

بهترین روش برای از بین بردن جای جوش صورت رولینگ:

سابسیژن یکی از بهترین روش‌ها برای درمان اسکار جوش رولینگ است. این روش یک عمل جراحی ساده و سرپایی می‌باشد که در آن پزشک با استفاده از ابزار مناسب، پیوند‌های فیبروزی که باعث کشش لایه اپیدرم به سمت داخل می‌شوند را از بین می‌برد.

 

۲) اسکار هایپرتروفیک یا برآمده

جای جوش برآمده یا هایپرتروفیک دقیقا برعکس زخم‌های فرورفته است و در اثر رشد و تقسیم بیش از حد سلول‌های پوستی به وجود می‌آید. این رشد و تقسیم بی رویه باعث ایجاد یک زخم برآمده در سطح پوست می‌شود که زخم کلوئید از رایج‌ترین و وخیم‌ترین انواع آن می‌باشد.

انواع روش های درمان جای جوش برآمده:

روش‌های زیادی برای درمان کلوئید وجود دارند که چندتا از آنها عبارتند از:

تزریق استروئید: یکی از روش‌های درمان جای جوش صورت برآمده، تزریق استروئید است که طی چند جلسه انجام شده و منجر به بهبود زخم‌ها می‌شود.

کرایوتراپی یا سرما درمانی: در روش کرایوتراپی سلول‌های پوستی منجمد و رشد و تقسیم آنها متوقف می‌شود. در نهایت سلول‌های پوستی می‌میرند و این فرآیند به درمان کلوئید کمک می‌کند.

لیزر درمانی: درمان جای جوش صورت با لیزر Co2 فرکشنال برای زخم‌های برآمده یا کلوئید، یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌ها است.

توجه: در برخی موارد بسته به تشخیص پزشک، برای گرفتن بهترین نتیجه یک یا چند روش برای درمان اسکار آکنه باید انجام شود.

 

۳) لک جای جوش

جای باقی مانده از جوش همیشه به شکل زخم‌های فرورفته یا برآمده نیست! در برخی موارد جوش‌ها بعد از خوب شدن یک لک کوچک روی پوست باقی می‌گذارند که نتیجه واکنش دفاعی پوست است! در واقع پوست ما در اثر آسیب وارد شده یک واکنش دفاعی از خود بروز می‌دهد که این واکنش به شکل تولید بیش از حد ملانین می‌باشد.

ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست و موی ما رنگ می‌دهد و تولید و تجمع زیاد آن منجر به بروز لکه‌های پوستی می‌شود. خوشبختانه در مواردی که لک جای جوش خیلی عمقی یا قدیمی نباشد، با روش‌های غیرتهاجمی قابل درمان است.

 

بهترین روش درمان لک جای جوش

راههای درمان لک جای جوش صورت

برای از بین بردن لکه‌ های قهوه ای جای جوش قطعا روش‌های تهاجمی مانند لیزر، لایه برداری شیمیایی و … اثربخشی بهتری دارند. اما در بسیاری از موارد این لکه‌ها با انجام یک روتین پوستی منظم و استفاده از محصولات ضدلک و لایه بردار قابل درمان یا کاهش هستند. حتی در صورتی که روش‌های تهاجمی را انجام می‌دهید، توصیه می‌شود از محصولات مراقبتی به عنوان مکمل برای تسریع روند درمانی خود استفاده کنید.

 

درمان جای جوش صورت از نوع لک به روش غیر تهاجمی:

محصولات ضد لک و روشن کننده: این دسته از محصولات با ایجاد تداخل در فرآیند ملانین سازی، به رفع جای جوش صورت کمک می‌کنند. از جمله این محصولات می‌توان به سرم روشن کننده آردن اکسپرتیج و سرم ضد لک اریکه اشاره کرد.

محصولات لایه بردار: لایه‎بردارها جزء محصولات واجب و ضروری برای از بین بردن جای جوش صورت هستند. این محصولات سلول‌های مرده و آسیب دیده سطح پوست را حذف می‌کنند، سرعت گردش سلولی را افزایش می‌دهند و در نهایت باعث جایگزینی سلول‌های پوستی سالم می‌شوند. این فرآیند هم به درمان جای جوش صورت کمک می‌کند و هم به درمان خود آکنه‌ها.

برای از بین بردن اسکار آکنه نیز محصولات لایه بردار  یک مکمل عالی در کنار روش‌های تهاجمی باشند و به بهبودی هر چه سریع اسکار جوش کمک می‌کنند.

ژل لایه بردار AHA آردن و سرم لایه بردار سالیسیلیک اسید اوردینری دو نمونه از لایه بردارهای قوی برای از بین بردن جای جوش صورت هستند.

ضدآفتاب: ضدآفتاب عضو جدانشدنی روتین پوستی است به ویژه برای افرادی که تحت درمان لک یا اسکار آکنه قرار دارند. به خاطر داشته باشید که اشعه‌های مضر خورشید هر نوع مشکل پوستی را تشدید می‌کنند و اثربخشی دیگر محصولات یا روش‌های درمانی را کاهش می‌دهند. پس برای درمان سریع جای جوش صورت حتما هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

نکته پایانی:

برای از بین بردن جای جوش صورت به اندازه کافی صبور باشید و توصیه‌های پزشک یا مشاور پوست را به طور منظم انجام دهید. سوالات و نظرات خود درباره درمان جای جوش را می‌توانید در قسمت دیدگاه بنویسید تا مشاورین آرسس بیوتی به سوالات شما پاسخ دهند.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.