پوست

جوش پریودی چیست و چگونه پیشگیری و درمان می‌شود؟

همه چیز درباره جوش پریودی

جوش پریودی یکی از بارزترین و شایع‌ترین علائم سندروم PMS یا همان سندروم پیش از قاعدگی است که اکثر خانم‌ها تجربه می‌کنند. این جوش‌ها معمولا بین یک هفته تا ۱۰ روز قبل از شروع پریود، ظاهر شده و در طول دوران قاعدگی تشدید می‌شوند.

این جوش‌های ناخواسته که معمولا همراه با قرمزی و التهاب هستند، بدون شک برای همه خانم‌ها بسیار آزاردهنده می‌باشند. به ویژه جوش‌هایی که زمان زیادی می‌برد تا کاملا خوب شوند. از طرفی احتمال باقی ماندن رد این جوش‌ها روی پوست وجود دارد که خود یک معضل بزرگ دیگر است.

بنابراین یادگیری راه‌هایی که به پیشگیری از جوش دوران قاعدگی و درمان سریع‌تر آن کمک کنند، بسیار مفید و حتی ضروری است. در ادامه این مقاله شما را با علت جوش پریودی و محصولات ضد جوش قوی برای پیشگیری و درمان آن آشنا می‌سازیم تا بتوانید از این مهمان ناخواسته یعنی آکنه قاعدگی خلاص شوید.

جوش پریودی یا آکنه قاعدگی چیست؟

جوش پریودی یکی از علائم سندروم پیش از قاعدگی است که ناشی از تغییرات هورمونی در بدن می‌باشد. دقیقا همانطور که نوسانات هورمونی در دوران بلوغ باعث افزایش آکنه می‌شود، در زمان پریودی نیز این تغییرات پوست را مستعد جوش زدن می‌کنند. در ادامه این تغییرات هورمونی را به طور دقیق تر بررسی خواهیم کرد.

چرا قبل از پریودی جوش میزنیم؟

هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، در بدن خانم‌ها نیز وجود دارد و در مقادیر کم تولید می‌شود. این هورمون در طول سیکل قاعدگی ثابت است اما حدود یک هفته الی ۱۰ روز قبل از پریود، میزان هورمون استروژن که یک هورمون زنانه است به کمترین حد خود می‌رسد و این باعث می‌شود تا هورمون تستوسترون به نسبت افزایش یابد. این هورمون به طور مستقیم روی غدد چربی پوست تاثیر می‌گذارد و باعث فعالیت بیشتر این غدد، افزایش چربی پوست و بروز آکنه می‌شود.

علت دیگر جوش قبل از عادت ماهانه مربوط به افزایش هورمون پروژسترون است. در نیمه دوم چرخه قاعدگی میزان هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد و رحم را برای بارداری آماده می‌کند. اما در شرایط عادی بارداری رخ نداده و دیواره رحم ریزش می‌کند و خونریزی ماهانه آغاز می‌شود. افزایش هورمون پروژسترون قبل از دوران قاعدگی باعث چربی بیشتر پوست، انسداد منافذ و بروز جوش می‌شود.

جوش پریودی چگونه است و چه فرقی با جوش‌های معمولی دارد؟

آکنه معمولی به اشکال مختلفی از جمله کومدون سر سفید، کومدون سر سیاه، جوش قرمز، جوش چرکی، ندول و کیست بروز پیدا می‌کند. اما جوش نزدیک پریودی معمولا به شکل جوش‌های قرمز و ملتهبی است که امکان دارد محتویات چرکی داشته باشند.

مقالات مرتبط: فرق آکنه با جوش چیست؟

جوش قاعدگی در کدام قسمت‌های صورت و بدن ایجاد می‌شود؟

جوش مربوط به عادت ماهانه اکثراً در قسمت‌های تحتانی صورت مانند گونه‌ها، چانه، فک و گردن به وجود می‌آید. به طور کلی بروز جوش در این نواحی، نشان دهنده عدم تعادل در هورمون‌های در بدن است.

چیکار کنیم قبل از پریودی جوش نزنیم؟

همانطور که متوجه شده‌اید، جوش نزدیک قاعدگی ناشی از افزایش فعالیت غدد چربی و چرب شدن بیش از حد پوست می‌باشد. با رعایت یک روتین پوستی صحیح، استفاده از محصولات کنترل کننده چربی و ضد جوش و همچنین کنار گذاشتن محصولات چرب و کومدون زا، می‌توانید تا حد زیادی از بروز آکنه پریودی جلوگیری کنید. در ادامه نکاتی را که باید رعایت شوند به شما معرفی می‌کنیم:

۱) شستشوی صورت با شوینده مناسب

پاکسازی اصولی و تمیز نگه داشتن پوست، مهم‌ترین کار برای جلوگیری از تجمع چربی و آلودگی‌ها روی پوست می‌باشد. در نزدیک قاعدگی که پوست چربی زیادی دارد، اگر به طور منظم صورت خود را نشویید، این چربی روی پوست باقی می‌ماند، منافذ را می‌بندد و باعث ایجاد جوش پریودی می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق، روزی دو بار (صبح و شب) صورت خود را با یک شوینده ملایم و غیر صابونی که خاصیت ضد جوش دارد، بشویید. فوم شستشوی درخت چای بادی شاپ یک شوینده بسیار مناسب برای پوست‌های چرب و مستعد جوش است که سطح پوست را به خوبی پاکسازی می‌کند. روغن درخت چای در این فوم شوینده یکی از قوی‌ترین ترکیبات ضد جوش است که احتمال بروز آکنه پریودی را کاهش می‌دهد.

۲) استفاده از تونر

یکی از ضروری ترین و واجب ترین محصولات برای جلوگیری از جوش پریودی، تونر است. توجه داشته باشید که حتی قوی‌ترین شوینده‌ها هم نمی‌توانند منافذ پوست را به طور عمقی پاکسازی کنند. از طرفی بعد از شستشوی صورت با شوینده، PH فیزیولوژیک پوست تغییر می‌کند و این اتفاق، زمینه را برای بروز باکتری‌های مضر که عامل ایجاد آکنه هستند، فراهم می‌سازد.

تونر با پاکسازی عمقی منافذ، از انسداد آنها جلوگیری می‌کند و PH پوست را به حالت نرمال و طبیعی بازمی‌گرداند. در نتیجه برای جلوگیری از جوش قبل پریودی بسیار مفید است.

مقالات مرتبط: تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟

۳) استفاده از مرطوب کننده سبک و فاقد چربی

اگر می‌خواهید صورتتان در نزدیکی پریود جوش نزند، مرطوب کننده‌های چرب و سنگین را کنار بگذارید و در عوض از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید. کرم‌های مرطوب کننده چرب و کومدون زا، احتمال انسداد منافذ پوست و آکنه پریودی را افزایش می‌دهند.

کرم مرطوب کننده ضد جوش نوتروژینا یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توانید به عنوان مرطوب کننده روزانه استفاده کنید. این محصول در عین حال که پوست را آبرسانی و نرم می‌کند، اصلا حس چربی باقی نمی‌گذارد. همچنین حاوی ترکیبات کنترل کننده چربی و ضد جوش برای پیشگیری از جوش قبل پریودی می‌باشد.

۴) اسکراب و لایه برداری پوست

لایه برداری روتین و منظم پوست برای جلوگیری از انواع جوش مانند جوش قبل قاعدگی بسیار مفید است. با انجام لایه برداری، لایه‌ای از سلول‌های مرده و چربی از سطح پوست جدا شده و از تجمع آنها در منافذ جلوگیری می‌شود. این اتفاق نه تنها به پیشگیری از بروز آکنه کمک می‌کند، بلکه روی افزایش شادابی و شفافیت و در کل حفظ سلامتی و جوانی پوست نیز بسیار تاثیر گذار است.

مقالات مرتبط: تفاوت لایه بردار و اسکراب چیست؟

۴) کنار گذاشتن لوازم آرایش چرب و سنگین

اگر جوش پریودی مهمان ناخوانده همیشگی شما است، در انتخاب لوازم آرایش خود بسیار دقت کنید. محصولات آرایشی که چرب و سنگین هستند مانند کرم پودرهای کاور بالا برای استفاده روزانه اصلا مناسب نیستند و فقط باید در مواقع خاص استفاده شوند.

به جای این محصولات می‌توانید از یک کرم پودر سبک روزانه یا بی بی کرم استفاده کنید. به عنوان مثال کرم اکتی پور نوروا یک بی بی کرم رنگی با کاور متوسط و خاصیت کنترل چربی و ضد جوش برای پوست‌های چرب و مستعد آکنه است. این کرم پوست را کاور می‌کند بدون آنکه باعث انسداد منافد شود. همچنین به درمان و جلوگیری از آکنه پریودی بسیار کمک می‌کند.

سایر نکات مهم برای جلوگیری از جوش پریودی:

  • تا حد امکان مصرف قند و شکر را کاهش دهید.
  • لوازمی مانند اسفنج و براش‌های آرایشی را به موقع بشویید.
  • روبالشتی و حوله خود را به طور منظم تعویض کنید.
  • صفحه موبایل خود را هر روز ضد عفونی کنید.

راه‌های درمان جوش پریودی:

اگر با وجود همه مراقبت‌ها باز هم به آکنه قاعدگی دچار شدید، یک ضد جوش قوی به روتین پوستی خود اضافه کنید و از آن فقط به صورت موضعی روی جوش‌های صورت بزنید. این محصولات می‌توانند التهاب جوش را برطرف کنند و باعث درمان هر چه سریع تر جوش‌های عادت ماهانه شوند.

دوتا از قوی‌ترین و بهترین ضد جوش‌هایی که می‌توانید به این منظور استفاده کنید، ژل ضد جوش فوری نوتروژینا و سوسپانسیون آزلائیک اسید اوردینری هستند. این محصولات علاوه بر درمان سریع جوش پریودی، از باقی ماندن رد آن روی پوست نیز جلوگیری می‌کنند.

آیا لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

جوش قبل پریودی نتیجه تغییرات هورمونی در بدن است که یک فرآیند فیزیولوژیک طبیعی در بدن خانم‌ها می‌باشد. بنابراین دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر همیشه در نزدیک پریودی شاهد بروز جوش‌های التهابی و چرکی زیادی روی صورتتان هستید، برای درمان تخصصی‌تر می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

کلام آخر:

رعایت یک روتین پوستی منظم و صحیح، ساده‌ترین و حتی بهترین کاری است که برای جوش نزدن در نزدیک پریودی می‌توانید انجام دهید. حتی اگر صورتتان جوش بزند، روتین پوستی باعث بهبودی سریع‌تر جوش‌ها و جلوگیری از باقی ماندن رد آنها روی پوست می‌شود. پس در انجام چنین کار ساده‌ و تاثیرگذاری سهل انگاری نکنید.

امیدواریم مطالعه این مقاله در مقابله با آکنه پریودی به شما کمک کرده باشد. اگر در این زمینه به مشاوره تخصصی‌تری نیاز داشتید، سوالات خود را در قسمت دیدگاه بنویسید تا مشاورین آرسس بیوتی پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول:

چه تفاوتی بین جوش‌های پریودی و جوش‌های عادی وجود دارد؟

جوش‌های قاعدگی ناشی از تغییرات هورمونی بوده و معمولا به شکل جوش‌های قرمز التهابی هستند. جوش‌های عادی اما در اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آیند و اشکال مختلفی مانند جوش سرسیاه، جوش سرسفید، جوش قرمز و … دارند.

چگونه باید روتین پوستی را در دوره قاعدگی تغییر دهیم؟

برای جلوگیری از جوش زدن در دوران پریود، محصولات کنترل کننده چربی و ضد جوش را به روتین پوستی خود اضافه کنید و حتما پوستتان را به طور منظم لایه برداری کنید.

آیا محصولات آرایشی می‌توانند در پنهان کردن جوش‌های پریودی موثر باشند؟

بله، برای پوشاندن این جوش‌های قرمز کافیست کمی کالر کورکتور سبز به صورت نقطه‌ای روی جوش‌ها بزنید تا رنگ قرمز آنها خنثی شود. سپس کمی کانسیلر روی همان نقاط بزنید تا رنگ سبز پوشانده شود. در آخر از یک کرم پودر کاور بالا برای کل صورت استفاده کنید.