مو

روتین کامل مراقبت از موی کراتینه شده

مراقبت از موی کراتینه شده چه مراحل و اصولی دارد؟ این مسئله یک چالش بزرگ برای همه خانم‌هایی است که موهایشان را کراتینه می‌کنند. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد اصول مراقبت بعد از کراتینه مو را به شما آموزش دهیم، محصولات مناسب برای موی کراتینه را معرفی کنیم و همچنین به رایج‌ترین سوالات شما درباره نگهداری از موی کراتینه پاسخ دهیم.

کراتینه مو یک روش نیمه دائمی برای صاف کردن و از بین بردن وز موها می‌باشد. از آنجا که صاف کردن مداوم موها با سشوار یا اتو کار بسیار سخت و زمان بری است و به مرور زمان آسیب‌ جدی به مو وارد می‌کند، کراتینه کردن موها می‌تواند یک روش بسیار خوب برای کسانی باشد که می‌خواهند با صرف کمترین زمان، موهای همیشه زیبا، لخت و بدون وز داشته باشند.

قطعا کراتینه کردن موها مانند هر روش شیمیایی دیگری مزایا و معایبی به دنبال دارد که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد. اما نکته مهم این است که با رعایت نکات و انجام مراقبت های بعد از کراتینه مو می‌توانید صدمات ناشی از این روش را به حداقل برسانید، دوام کراتین را افزایش دهید و از مزایای بی شمار آن بهره مند شوید.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با اصول کامل مراقبت بعد کراتینه مو آشنا شوید.

  

برای مراقبت از موی کراتینه شده چه کارهایی باید انجام دهیم؟

 

۱) استفاده از شامپو بدون سولفات برای موهای کراتینه شده

استفاده از شامپوی بدون سولفات برای موی کراتینه شده
شامپو بدون سولفات مناسب موی کراتینه شده

اولین و مهم‌ترین نکته استفاده از شامپو مخصوص موهای کراتینه شده است. حتما شنیده‌اید که بهترین شامپو برای موهای کراتینه شده، شامپوهای فاقد سولفات یا فری سولفات هستند.

سولفات در واقع نوعی سورفکتانت است که خاصیت پاک کنندگی دارد و عامل اصلی کف کردن شامپوها می‌باشد. این ترکیب می‌توانید کراتین مو را در خود حل کند و از بین ببرد. در نتیجه همه هزینه‌ و وقت شما برای صاف شدن موهایتان را به هدر می‌دهد. پس حتما موقع شستشو از شامپو فری سولفات برای موهای کراتینه شده استفاده کنید.

توجه داشته باشید که باید شامپو را کاملا از روی موها آبکشی کنید و هنگام شستشو نیز با خشونت موهایتان را چنگ نزنید، بلکه عمل شستشو را با ملایمت کامل انجام دهید.

 

بهترین مارک شامپو برای موهای کراتینه شده

۲) استفاده از ماسک مو یا نرم کننده فری سولفات

استفاده از ماسک موی بدون سولفات برای موی کراتینه شده
ماسک مو مناسب موهای کراتینه شده

این تصور که موهای شما در اثر کراتین کاملا صاف و لخت شده پس دیگر به ماسک مو یا نرم کننده نیازی ندارد، کاملا اشتباه است!

استفاده از هر نوع ماده شیمیایی برای مو از جمله کراتین، موها را آسیب پذیر و مستعد خشکی می‌کند. بنابراین استفاده از ماسک مو یا نرم کننده بدون سولفات برای مراقبت از موی کراتینه شده اهمیت زیادی دارد.

نحوه استفاده از ماسک مو بعد از کراتینه نیز به این صورت است که ابتدا باید یا یک حوله نرم به روش گذاشتن و برداشتن، آب اضافه موها را بگیرید زیرا مو در حالت خیس جذب کمتری دارد. انجام این کار باعث می‌شود تا ماسک بهتر جذب مو شود و اثربخشی بهتری داشته باشد.

سپس مقدار کافی از ماسک مو را روی ساقه نم دار موها ماساژ دهید و بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه آبکشی کنید. توجه داشته باشید که بر خلاف شامپو، مقداری از ماسک باید روی موها باقی بماند و نیازی به آبکشی کامل نیست.

بهترین ماسک مو برای موهای کراتینه شده

۳) استفاده از محصولات مراقبتی بعد از حمام

یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد کراتین مو ، رسیدگی به موها در خارج از حمام است. در این مرحله باید از یک محصول مناسب مانند اسپری یا روغنی استفاده کنید که نیازی به آبکشی ندارد. این محصولات به آبرسانی و تغذیه موهای کراتینه کمک زیادی می‌کنند و تکمیل کننده مراحل قبلی روتین مراقبت از موی کراتینه شده هستند.

بعد از کراتینه مو از چه روغنی استفاده کنیم؟

روغن آرگان سرشار از ترکیبات بازسازی کننده و مغذی برای موهای آسیب دیده است. استفاده از روغن آرگان به ترمیم موی کراتینه شده و احیا شدن دوباره موها کمک می‌کند.

روغن آرگان او جی ایکس حاوی روغن آرگان اصل مراکشی، یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توانید بعد حمام برای آبرسانی و بازسازی موی کراتینه استفاده کنید. این محصول به سرعت جذب می‌شود، به هیچ عنوان موها را چرب نمی‌کند و رایحه بسیار خوشبویی دارد.

 

۴) برای مراقبت از موی کراتینه شده ، حتما موهایتان را خشک کنید.

اگر می‌خواهید کراتین موهایتان دوام بهتری داشته باشد، حتما بعد از حمام موهای خود را با سشوار کاملا خشک کنید. به خاطر داشته باشید که موهای کراتینه تحت هیچ شرایطی نباید خیس باقی بمانند و به طور خود به خود خشک شوند!

خشک کردن موها در واقع یکی از مهم‌ترین مراقبتهای بعد از کراتین مو است که حتما باید آن را جدی بگیرید و کمی زمان برای خشک کردن موهایتان بگذارید.

 

نحوه سشوار کشیدن موهای کراتینه شده

برای سشوار کشیدن موی کراتینه شده تنها کافیست سشوار را با فاصله تقریبا ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری از موها نگه دارید و دست‌ها را لا به لای موها بکشید تا کاملا خشک شوند.

برای خشک کردن موهای کراتینه شده نیازی به شانه زدن موها نیست چرا که موهای شما کاملا لخت و بدون وز هستند. فقط باید موهایتان را با سشوار کاملا خشک کنید و هیچ قسمتی از موها نباید خیس باقی بماند.

 

پاسخ به رایج ترین سوالات شما:

 

  • عوارض کراتینه مو چیست؟

در روش کراتینه با استفاده از مواد شیمیایی ساختار مو تغییر پیدا می‌کند و از حالت فر، مجعد یا نیمه مجعد به حالت کاملا صاف و لخت تبدیل می‌شود که هیچ گونه وزی ندارد. استفاده از مواد شیمیایی، اتو کشیدن موها با حرارت بیش از ۲۰۰ درجه و در نهایت تغییر اجباری حالت مو قطعا به موها آسیب می‌رساند و ساقه مو را ضعیف می‌کند. همچنین باعث خشکی و آسیب پذیری موها می‌شود.

اگر مراقبت های بعد از کراتین مو را جدی بگیرید، حداقل آسیب ممکن به موهایتان وارد می‌شود. این مراقبت‌ها شامل استفاده از محصولات مناسب و رعایت نکاتی است که در ادامه مقاله اشاره خواهیم کرد.

  • علت ریزش مو بعد از کراتین چیست؟

برخی افراد بعد از کراتین دچار ریزش مو می‌شوند که می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد:

ضعیف شدن ساقه موها:

همانطور که گفته شد کراتینه باعث تضعیف ساقه موها می‌شود. در نتیجه موقع شستشو یا شانه زدن، موها از ساقه کنده می‌شوند.

استفاده از شامپوهای فری سولفات:

همانطور که گفته شد سولفات نوعی سورفکتانت است که باعث حذف چربی کف سر و تمیز شدن ریشه و ساقه موها می‌شود. شما برای مراقبت از موی کراتینه شده حتما باید از شامپو فری سولفات استفاده کنید تا دوام کراتین افزایش یابد.

اما مشکل اینجاست که شامپوهای فاقد سولفات قدرت پاک کنندگی بالایی ندارند و نمی‌توانند به خوبی چربی کف سر را از بین ببرند. در نتیجه چربی اضافه اطراف ریشه موها تجمع پیدا می‌کند و باعث سست شدن ریشه و ریزش مو می‌شود.

برای درمان ریزش مو بعد از کراتین توصیه می‌شود هر دو هفته یک بار کف سر را با شامپوی سولفات دار بشویید. می‌توانید هنگام آبکشی سرتان را رو به پایین نگه دارید تا کف شامپو از روی ساقه موها رد نشود.

برای تقویت ساقه موها نیز حتما داخل حمام از ماسک موی مناسب و در خارج از حمام از محصولات مراقبتی مثل روغن آرگان استفاده کنید.

استفاده از مکمل‌های تقویتی مو مانند هیرتامین نیز به تقویت موها و درمان ریزش مو بعد از کراتین کمک زیادی می‌کند.

 

  • چند روز بعد از کراتینه باید موها رو شست؟

به طور معمول بعد از کراتینه تا مدت ۷۲ ساعت نباید موهایتان را بشویید چون این کار باعث کم شدن دوام کراتین می‌شود. بعد از گذشت مدت زمان لازم با رعایت نکات گفته شده می‌توانید موهای خود را شستشو دهید.

 

  • علت صاف نشدن مو بعد از کراتینه چیست؟

بسیاری از افراد بعد از کراتینه و پرداخت هزینه زیاد، موهایشان کاملا صاف نمی‌شود و همچنان موج دار است. علت این اتفاق می‌تواند مربوط به شخص کراتین کار، عدم داشتن تجربه کافی و عدم استفاده از مواد خوب و باکیفیت باشد.

به طور کلی کراتینه مو نیز مانند هر روش دیگری قواعد و اصول خاص خودش را دارد که اگر شخص کراتین کار مهارت کافی نداشته باشد و اصول لازم را رعایت نکند، نتیجه کار قطعا خوب از آب درنمی‌آید.

علت دیگر صاف نشدن مو بعد از کراتینه می‌تواند مربوط به شما و عدم انجام مراقبت های بعد کراتین مو باشد. به عنوان مثال شستشو و یا بستن موها بلافاصله بعد از کراتین می‌تواند همه زحمات و هزینه‌های شما برای صاف شدن موهایتان را به هدر بدهد!

نکات تکمیلی
  • سدیم کلرید از دیگر ترکیباتی است که کراتین موها را در خود حل کرده و از بین می‌برد. این ماده در عرق وجود دارد و قطعا تعریق زیاد می‌تواند تاثیر منفی روی کراتین موهای شما داشته باشد. برای جلوگیری از این اتفاق بلافاصله بعد از تعریق موهایتان را بشویید و کاملا خشک کنید.
  • کلر موجود در استخر کراتین موها را در خودش حل می‌کند و باعث کاهش دوام کراتین می‌شود. اگر می‌خواهید بعد از کراتینه همچنان به شنا بروید، توصیه می‌شود قبل از رفتن به داخل استخر، موهای خود را با آب معمولی کاملا خیس کنید زیرا مو در حالا خیس جذب کمتری دارد و در نتیجه کلر کمتری به ساختار مو نفوذ می‌کند. همچنین توصیه می‌شود حتما از کلاه شنا استفاده کنید.
  • برای مراقبت از موی کراتینه شده حتما به موقع موهای خود را نوک چینی کنید. زیرا همانطور که گفته شد موی کراتینه بسیار خشک و آسیب دیده است و در نتیجه مستعد موخوره می‌باشد.

اگر سوالات بیشتری درباره مراقبت های بعد کراتین مو دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.