پوست

فواید ژل بهداشتی و تفاوت ژل بانوان، دوشیزگان و خانم‌های یائسه

فواید ژل بهداشتی بانوان

آیا می‌دانستید که عفونت‌های واژینال در بانوان یک مشکل بسیار رایج است؟ اکثر خانم‌ها در طول سال، بارها به عفونت واژینال دچار می‌شوند بدون آنکه حتی علتش را بدانند. این عفونت‌ها با کوچکترین کوتاهی به وجود می‌آیند و درمان آنها نیز می‌تواند بسیار سخت و زمان بر باشد. یک راهکار بسیار ساده برای جلوگیری از ابتلا به عفونت واژینال و حفظ سلامتی ناحیه تناسلی، استفاده از ژل بهداشتی یا همان ژل شستشوی واژینال است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با فواید ژل بهداشتی و انواع آن از جمله ژل بهداشتی بانوان، دوشیزگان و خانم‌های یائسه آشنا شوید و تفاوت بین آنها را بدانید.

ژل بهداشتی و فواید استفاده از آن چیست؟

ژل بهداشتی محصولی است که برای شستن ناحیه خارجی ژنیتال در خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید ناحیه تناسلی خانم‌ها دارای یک قسمت داخلی و خارجی است. قسمت داخلی نیازی به شستشو ندارد و با تولید ترشحات طبیعی، به صورت خود به خود پاکسازی می‌شود.

این ترشحات با از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری زا، سلامت واژن را حفظ کرده و از عفونت آن جلوگیری می‌کنند. همچنین باکتری‌های مفیدی تحت عنوان فلور نرمال در داخل واژن زندگی می‌کنند که ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچ تولید کرده و به حفظ پاکیزگی این قسمت کمک می‌کنند.

اما می‌رسیم به قسمت خارجی ژنیتال. در این ناحیه نیز عواملی وجود دارند که از رشد میکروب‌های عفونت زا جلوگیری می‌کنند مانند باکتری‌های مفید و PH اسیدی. اما همچنان این قسمت از ناحیه تناسلی به شستشو نیاز دارد و بهترین محصول برای انجام این کار، ژل بهداشتی بانوان می‌باشد.

مزایای استفاده از ژل بهداشتی

  • ناحیه تناسلی را با ملایمت و بدون ایجاد حساسیت، پاکسازی می‌کند.
  • به رفع بوی نامطبوع، حس خارش و سوزش در ناحیه ژنیتال کمک می‌کند.
  • تغییری در PH طبیعی ناحیه تناسلی ایجاد نمی‌کند.
  • فلور نرمال یا همان باکتری‌های مفید را از بین نمی‌برد.
  • یکی از مهم‌ترین فواید ژل بهداشتی، جلوگیری از عفونت و حفظ سلامتی ناحیه ژنیتال است.
  • با داشتن خاصیت آبرسانی، خشکی پوست ناحیه تناسلی را کاهش می‌دهد.
  • سد دفاعی پوست را تقویت می‌کند.
  • بعضی از ژل‌ها خاصیت روشن کنندگی دارند و به کاهش تیرگی ناحیه تناسلی کمک می‌کنند.

انواع ژل بهداشتی

انواع ژل بهداشتی بر اساس گروه‌های سنی مختلف دسته بندی می‌شوند و عبارتند از:

۱) ژل بهداشتی دوشیزگان

۲) ژل بهداشتی بانوان

۳) ژل بهداشتی خانم‌های یائسه

در ادامه با ما همراه باشید تا با تفاوت بین انواع ژل بهداشتی آشنا شوید.

تفاوت ژل بهداشتی بانوان، دوشیزگان و خانم‌های یائسه 

فواید و مزایای انواع ژل بهداشتی یکسان بوده و تنها تفاوت بین آنها در میزان PH است. ناحیه تناسلی دارای PH اسیدی است که از رشد باکتری‌ها و قارچ‌های عفونت زا جلوگیری می‌کند و نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی این ناحیه دارد. در واقع می‌توان گفت سلامتی ناحیه ژنیتال شما وابسته به PH آن است.

این میزان PH در گروه‌های سنی مختلف، متفاوت می‌باشد. در خانم‌ها و دختران قبل از سن بلوغ، میزان PH تقریبا یکسان بوده و بین ۳.۸ تا ۴.۵ است. با این تفاوت که در دوران قبل از بلوغ، PH واژینال کمی اسیدی‌تر است. اما در دوران یائسگی به علت تغییرات هورمونی شدید، PH ژنیتال دچار تغییر شده و بیشتر از ۴.۵ می‌شود. 

تنها علت تولید ژل بهداشتی برای گروه‌های سنی مختلف، حفظ PH طبیعی واژن است و فرق دیگری با هم ندارند. البته در نوع ترکیبات کمی با هم متفاوت می‌باشند اما کابرد اصلی انواع ژل بهداشتی یکسان است.

آیا می‌توان انواع ژل بهداشتی را به جای هم استفاده کرد؟

با توجه به فرق ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان که گفته شد تفاوت زیادی در میزان PH ندارند، این دو محصول را می‌توان به جای هم استفاده کرد. همانطور که گفته شد، ژل بهداشتی بانوان مخصوص شستشوی داخل واژن نیست. پس دوشیزگان می‌توانند بدون نگرانی از ژل بهداشتی بانوان استفاه کنند.

اما توصیه می‌شود خانم‌های یائسه تنها از ژل بهداشتی مخصوص خودشان استفاده کنند زیرا در دوران یائسگی، تفاوت در PH ناحیه تناسلی کمی بیشتر است و همچنین پوست در قسمت خارجی ژنیتال، خشک‌تر و نازک‌تر می‌شود.

در این دوران حساس برای حفظ PH طبیعی و کاهش خشکی پوست، باید از ژل بهداشتی مخصوص دوران یائسگی استفاده شود.

آیا ژل بهداشتی بانوان ضرر دارد؟

بسیاری از افراد نگران عوارض استفاده از ژل شستشوی ژنیتال هستند. اما بد نیست بدانید که این محصول هیچ گونه عوارضی ندارد و فواید استفاده از آن به قدری زیاد است که اصلا نباید دغدغه مضراتش را داشته باشید.

پس در استفاده از ژل بهداشتی هیچ گونه تردیدی نکنید زیرا ناحیه تناسلی، حساس‌ترین قسمت در بدن است و از طرفی عفونت‌های واژینال نیز بسیار شایع هستند. برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت‌ها، استفاده از ژل بهداشتی بانوان یک راهکار بسیار ساده است.

ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان چه مارکی خوبه؟

ژل بهداشتی بسیار ملایم بانوان آردن

این محصول دارای فرمولاسیون بسیار ملایم و PH سازگار با ناحیه تناسلی بانوان است. ژل بهداشتی بانوان آتوپیا آردن ضد حساسیت، فاقد الکل، عطر، صابون، SLS و SLES می‌باشد و غنی شده با ترکیبات آبرسان، تسکین دهنده و تقویت کننده سد دفاعی پوست است.

مشخصات:

  • پاک کننده ملایم بدون ایجاد حساسیت و تغییر در میزان PH
  • کمک به رفع بوی نامطبوع، حس سوزش و خارش
  • تقویت کننده سد دفاعی پوست در ناحیه تناسلی
  • حاوی هیالورونیک اسید و عصاره جو دو سر با خاصیت آبرسانی
  • حاوی اسید لاکتیک برای تنظیم PH و جلوگیری از رشد عوامل عفونت زا

ژل بهداشتی دوشیزگان هیدرودرم لیدی

خردسالان و دوشیزگان که PH ناحیه تناسلی آنها کمی متفاوت از بانوان می‌باشد، می‌توانند از ژل بهداشتی دوشیزگان هیدرودرم استفاده کنند. این ژل دارای Ph اختصاصی و سازگار با ناحیه تناسلی در سنین قبل از بلوغ است و بدون ایجاد آزردگی یا حساسیت، ناحیه تناسلی را پاکسازی می‌کند.

مشخصات:

  • محافظ PH طبیعی و فلور نرمال ناحیه ژنیتال 
  • فاقد الکل، صابون و پارابن
  • بدون ایجاد حساسیت، سوزش یا خارش
  • حاوی پری بیوتیک جهت تقویت فلور نرمال
  • از بین برنده بوی نامطبوع ناحیه تناسلی

ژل بهداشتی روشن کننده بانوان هیدرودرم

ژل بهداشتی بانوان هیدرودرم علاوه بر داشتن همه مزایای گفته شده برای ژل بهداشتی، خاصیت روشن کنندگی نیز دارد و به کاهش تیرگی ناحیه تناسلی بانوان کمک می‌کند.

مشخصات:

  • پاکسازی ناحیه ژنیتال با حفظ PH طبیعی آن
  • جلوگیری از رشد باکتری‌های و قارچ‌های عفونت زا
  • از بین برنده بوی نامطبوع، حس سوزش و خارش
  • روشن کننده ناحیه تناسلی
  • فاقد الکل، صابون و پارابن

طریقه استفاده از ژل بهداشتی بانوان:

برای بهره مندی از فواید ژل بهداشتی بانوان، این محصول را دو تا سه مرتبه در هفته و به روش زیر استفاده کنید:

۱) ناحیه تناسلی را با آب ولرم خیس کنید.

۲) با دستان کاملا تمیز، مقدار کافی از ژل بهداشتی را روی قسمت خارجی ناحیه تناسلی با ملایمت ماساژ دهید. قسمت‌های چین خورده و مابین لابیا را به خوبی تمیز کنید.

۳) سپس با آب ولرم آبکشی کنید. حرکت دست در حین شستشو باید از جلو به سمت عقب باشد. در غیر این صورت باکتری‌های معقد به سمت واژن هدایت شده و باعث ایجاد عفونت می‌شوند.

۴) در آخر با استفاده از دستمال یا حوله نرم به روش گذاشتن و برداشتن، ناحیه تناسلی را کاملا خشک کنید.

برای حفظ پاکیزگی ناحیه تناسلی چه راهکارهای دیگری وجود دارند؟

  • لباس زیر خود را روزانه تعویض کنید.
  • از لباس زیر نخی و غیر جذب استفاده کنید.
  • بعضی از روزها در سیکل قاعدگی که میزات ترشحات بیشتر است، می‌توانید برای حفظ پاکیزگی لباس زیر خود از پدهای روزانه استفاده کنید. اما مراقب باشید تا در مصرف این پدها زیاده روی نکرده و به موقع آن را تعویض کنید.
  • در شستشوی ناحیه تناسلی و استفاده از ژل بهداشتی زیاده روی نکنید. شستشوی بیش از حد باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید و افزایش احتمال عفونت زایی می‌شود.
و در آخر:

امیدواریم مطالعه این مقاله در شناخت فواید و کاربرد ژل بهداشتی برای بانوان، دوشیزگان و خانم‌های بائسه به شما کمک کرده باشد. اگر هر گونه سوال دیگری در رابطه با ژل بهداشتی و روش مصرف آن دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

آیا می‌توان از ژل بهداشتی در دوران بارداری استفاده کرد؟

بله، استفاده از ژل بهداشتی در بارداری هیچ ممانعتی ندارد و برای حفظ سلامتی ناحیه تناسلی نیز بسیار مفید است.

آیا می‌توان از شامپو بدن برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده کرد؟

خیر، شامپو بدن با بر هم زدن PH طبیعی ناحیه واژینال و از بین بردن باکتری‌های مفید، زمینه را برای ایجاد عفونت فراهم می‌کند.

آیا ژل بهداشتی باعث عفونت واژن میشود؟

خیر، ژل بهداشتی اگر به تعداد دفعات لازم یعنی دو تا سه بار در هفته استفاده شود، نه تنها عفونت زا نیست بلکه به پیشگیری از بروز عفونت نیز کمک می‌کند.

عوارض استفاده از صابون برای شستشوی ناحیه واژینال چیست؟

صابون یک شوینده قوی با PH قلیایی است که علاوه بر تغییر PH طبیعی ناحیه تناسلی، باعث حذف فلور نرمال و تشدید حس خشکی، خارش و سوزش می‌شود.