پوست

معرفی روتین مراقبت از ناخن طبیعی

بدون شک شرط لازم برای داشتن دستان زیبا، ناخن‌های سالم، مرتب و یک اندازه هستند. اما متاسفانه بسیاری از خانم‌ها ناخن‌های بسیار ضعیف و نازکی دارند که به طور مداوم می‌شکند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای مراقبت از ناخن ها، تقویت استحکام و جلوگیری از شکستن آنها وجود دارند که ما در این مقاله چندتا از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

با مطالعه این مقاله می‌توانید در خانه به راحتی به ناخن‌های خود رسیدگی کنید و ناخن‌های همیشه سالم و دستانی زیبا داشته باشید.

برای مراقبت از ناخن چه باید کرد؟

قبل از معرفی روش‌های رسیدگی به ناخن در خانه، ابتدا بهتر است بدانید که اصلا چرا بعضی افراد ناخن‌های نازک و ضعیفی دارند که به طور مداوم می‌شکند؟

علت شکستن ناخن چیست؟ 

شکستن ناخن‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نازکی و خشکی ناخن‌ها
  • شستشوی زیاد دست‌ها و تماس مکرر با مواد شیمیایی
  • آب و هوای سرد و خشک
  • کمبود ویتامین و املاح معدنی در بدن
  • سوهان کشیدن بیش از حد ناخن‌ها
  • آسیب رساندن به کوتیکول اطراف ناخن

خوشبختانه با رعایت نکات لازم و انجام روتین مراقبت از ناخن به راحتی می‌توانید بسیاری از این عوامل را کنترل کنید و ناخن‌های همیشه سالم و محکمی داشته باشید.

فراموش نکنید که مهم‌ترین ویژگی ناخن سالم داشتن استحکام کافی، رطوبت لازم و کوتیکول سالم است. به این منظور توصیه می‌شود ترفندها و نکاتی را که در ادامه مقاله معرفی می‌کنیم، با دقت مطالعه کرده و انجام دهید.

چگونه ناخن های محکم و زیبایی داشته باشیم؟ (۸ راز داشتن ناخن سالم) 

رازهای مراقبت از ناخن

۱) از محصولات تقویت کننده ناخن استفاده کنید.

اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارید یکی از بهترین و در عین حال ساده‌ترین راه‌ها، استفاده از محصولات تقویت کننده ناخن است. این محصولات ترکیبات مغذی، رطوبت کافی و ویتامین‌های ضروری برای تقویت رشد و استحکام ناخن‌ها را تامین کرده و از شکستن ناخن و آسیب به کوتیکول جلوگیری می‌کنند.

یکی از این محصولات روغن تقویت کننده و استحکام بخش ناخن اکسپرتیج آردن است که حاوی ترکیبات بسیار مفید مانند روغن جوجوبا، روغن بادام شیرین، روغن جوانه گندم و ویتامین E می‌باشد. این محصول با تقویت ناخن‌ها و حفظ نرمی و لطافت کوتیکول اطراف، به درمان ناخن‌های ضعیف و شکننده کمک می‌کند.

۲) ناخن‌ها را به یک جهت سوهان بکشید.

یک نکته بسیار مهم برای مراقبت از ناخن نازک و شکننده، سوهان کشیدن ناخن‌ها به روش اصولی و صحیح است. همچنین نباید ناخن‌ها را بیش از حد سوهان بکشید زیرا باعث نازکی و شکنندگی ناخن می‌شود.

نحوه صحیح سوهان کشیدن ناخن 

در مرحله اول سوهانی را انتخاب کنید که نه زیاد نرم و زیاد زبر باشد. سپس سوهان را در یک جهت روی نوک ناخن‌ها بکشید. این کار را به هیچ عنوان به صورت رفت و برگشتی انجام ندهید.

مراقب باشید تا نوک ناخن‌ها زیاد نازک و یا جمع نشوند زیرا در این صورت، استحکام ناخن کم شده و به راحتی می‌شکند.

برای یادگیری کامل روش صحیح سوهان کشیدن ناخن، می‌توانید ویدئو کوتاه زیر را مشاهده کنید.

۳) از کوتیکول اطراف ناخن به خوبی مراقبت کنید.

کوتیکول وظیفه محافظت از ناخن‌ها را بر عهده دارد و وارد شدن هر نوع صدمه‌ای به آن، منجر به آسیب دیدن ناخن‌ها می‌شود. به همین علت باید از کوتیکول اطراف ناخن به خوبی مراقبت کنید و مانیکور ناخن‌ها را با احتیاط انجام دهید تا آسیبی به کوتیکول وارد نشود. 

مقالات مرتبط: اشتباهات رایج در مراقبت از پوست

۴) برای مراقبت از ناخن ، دست‌ها را زیاد نشویید.

شستشوی زیاد و تماس مکرر دست‌ها با مواد شوینده شیمیایی بدون دستکش، آسیب بسیار جدی به ناخن‌ها وارد می‌کند و باعث ضعف و شکنندگی آنها می‌شود. بنابراین یکی از راه های جلوگیری از شکستن ناخن، عدن شستن مداوم دست‌ها و استفاده از دستکش هنگام تماس با مواد شوینده شیمیایی است.

مقالات مرتبط: علت خشکی پوست صورت، دست و بدن چیست؟

۵) مرطوب کننده دست را به ناخن‌هایتان نیز بزنید.

همانطور که گفته شد مراقبت از کوتیکول ناخن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. به این منظور توصیه می‌شود همیشه مرطوب کننده دست را به ناخن‌ها و کوتیکول اطراف آنها بزنید. انجام این کار از خشکی ناخن و کوتیکول که یکی از مهم‌ترین علت‌های شکستن ناخن است، جلوگیری می‌کند.

کرم مرطوب کننده دست نوتروژینا و کرم دست و ناخن رودمییل نوکس دو محصول بسیار عالی برای مراقبت تخصصی از دست و ناخن هستند که می‌توانید برای رفع خشکی پوست دست و ناخن‌هایتان استفاده کنید.

۶) برای مراقبت از ناخن طبیعی به جای استون، از لاک پاک کن استفاده کنید.

استون با از بین بردن رطوبت ناخن‌ها و کوتیکول، باعث خشکی و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود. به همین علت توصیه می‌شود برای پاک کردن لاک ناخن‌ها، به جای استون حتما از لاک پاک کن استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما برای پاک کردن لاک ناخن‌ها، استفاده از پد لاک پاک کن ناژه است که فاقد استون بوده و در عوض حاوی ویتامین‌ها و ترکیبات معدنی مفید برای تقویت رشد و استحکام ناخن‌ها می‌باشد. با استفاده از این محصول لاک ناخن‌ها به راحتی پاک شده و در عین حال آسیبی به ناخن‌هایتان وارد نمی‌شود.

۷) برای رسیدگی به ناخن در خانه ، از مانیکور به موقع غافل نشوید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در روتین مراقبت از ناخن باید انجام دهید، مانیکور اصولی و صحیح ناخن‌ها است. فواید مانیکور برای ناخن همانند فواید نوک گیری برای موها و یا فیشال برای پوست می‌باشد.

مانیکور در واقع باعث می‌شود تا ناخن‌ها جانی دوباره بگیرند و بتوانند رشد کنند و سالم باقی بمانند.

آموزش مانیکور ناخن در خانه:
  • ابتدا دست‌ها را شسته و وسایل مانیکور را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.
  • سپس ناخن‌ها را با استفاده از سوهان کوتاه کنید و به فرم دلخواه درآورید. (برای کوتاه کردن ناخن‌های دست از ناخن گیر استفاده نکنید.)
  • در مرحله بعد دست‌ها را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در آب ولرم بگذارید.
  • سپس با استفاده از ابزرای به نام عقب زن، پوست‌های اضافه دور ناخن را به سمت عقب یعنی انتهای ناخن بدهید.
  • بعد با استفاده از نیپر پوست‌های اضافه را با احتیاط بگیرید.
  • در آخر از روغن تقویت کننده ناخن استفاده کنید.

در ویدئو زیر صفر تا صد مانیکور ناخن در خانه توضیح داده شده است. برای یادگیری بهتر توصیه می‌شود این ویدئو را حتما مشاهده کنید.

۸) استفاده از قرص تقویت ناخن

استفاده از مکمل‌های تقویتی، یک روش موثر دیگر برای مراقبت از ناخن می‌باشد. به این منظور می‌توانید از قرص کوکونات کلاژن استفاده کنید. مصرف این مکمل علاوه بر آنکه به جوان سازی پوست کمک می‌کند، باعث تقویت رشد و استحکام ناخن‌ها نیز می‌شود.

مقالات مرتبط: همه چیز درباره فواید قرص کوکونات کلاژن

جمع بندی نهایی:

ناخن‌های ما نیز همانند پوست و مو برای سالم ماندن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. همانطور که برای مراقبت از پوست و موهای خود یک روتین منظم دارید، برای داشتن ناخن‌های سالم و زیبا نیز باید به همین روش عمل کنید.

امیدواریم مطالعه این مقاله در حفظ سلامتی ناخن‌هایتان به شما کمک کرده باشد. اگر هر گونه سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.