پوست

نکات مراقبت از پوست‌‌ های خشک و چرب در فصل بهار

با فرا رسیدن فصل بهار و باز شدن شکوفه‌ها، بیشتر افراد سرگرم تعطیلات، مهمانی‌ و خوش گذرانی در آغاز سال جدید می‌شوند. با وجود همه این مشغله‌ها، شاید انجام یک روتین پوستی روزانه و منظم کمی سخت به نظر برسد. اما فراموش نکنید که مراقبت از پوست در فصل بهار مانند دیگر ماه‌های سال، اهمیت زیادی دارد و نباید از آن غافل نشوید.

در ادامه با ما همره باشید تا بدانید که چه عواملی در فصل بهار، سلامتی پوست شما را تهدید می‌کنند و چگونه می‌توانیم از پوست خود در برابر این عوامل محافظت کنیم.

چرا باید در فصل بهار از پوست خود مراقبت کنیم؟

رسیدگی و مراقبت از پوست در کل ۳۶۵ روز سال مهم است و نمی‌توان گفت که اهمیت آن در فصل بهار بیشتر از پاییز و زمستان می‌باشد. در هر فصلی از سال با توجه به نوع پوست خود و شرایط آب و هوایی، باید روتین پوستی مناسبی داشته باشیم. به این ترتیب در فصل سرد و خشک زمستان و یا در فصل گرم و سوزان تابستان، همچنان پوست سالم، شاداب و درخشانی خواهیم داشت.

مقالات مرتبط: نکات مراقبت از پوست در فصل زمستان

با فرارسیدن فصل بهار، چه مشکلاتی برای پوست به وجود می‌آید؟

در فصل بهار دیگر خبری از سرمای خشک و سوزناک زمستان و یا آفتاب داغ تابستان نیست. در نتیجه به نظر می‌رسد که هیچ عامل تهدید کننده‌ای برای پوست وجود ندارد. همین تفکر اشتباه، زمینه‌ای برای بروز انواع مشکلات پوستی است! اگر بخواهیم چندتا از مشکلات پوستی در فصل بهار را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

آفتاب بهاری

بیشتر افراد تصور می‌کنند که تنها در روزهای آفتابی و گرم تابستان باید از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند. غافل از اینکه پرتوهای مضر خورشید در همه فصل‌های سال وجود دارند حتی اگر هوا آفتابی نباشد! این بدین معناست که حتی در روزهای بارانی و خوش آب و هوای بهار نیز باید از ضد آفتاب استفاده کنید و گول نسیم بهاری و هوای ابری را نخورید!!

مقالات مرتبط: چرا باید هر روز ضد آفتاب بزنیم؟

حساسیت پوستی

گرده افشانی گیاهان در فصل بهار، عامل اصلی بروز آلرژی از جمله حساسیت‌های پوستی است. بنابراین اگر پوست حساسی دارید، حتما باید به این نکته توجه داشته باشید و با مراقبت صحیح، از حساسیت پوست خود جلوگیری کنید. منظور از مراقبت صحیح، داشتن یک روتین پوستی مناسب فصل بهار می‌باشد.

آکنه

با شروع فصل بهار، هوا به تدریج گرم‌تر شده و تعریق پوست نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه احتمال انسداد منافذ پوست و بروز آکنه افزایش می‌یابد به ویژه اگر پوست چربی داشته باشید.

برای جلوگیری از این اتفاق، باید روتین پوستی خود را کمی تغییر دهید، محصولات چرب و سنگینی که در فصل زمستان برای جلوگیری از خشکی پوستتان استفاده می‌کردید را کنار بگذارید و در عوض از محصولات آرایشی و پوستی سبک با پایه آبی استفاده کنید.

نکات مراقبت از پوست خشک در فصل بهار

مراقبت از پوست خشک در بهار

۱) استفاده از مرطوب کننده سبک به جای مرطوب کننده‌‌های چرب و سنگین

افرادی که پوست خشکی دارند معمولا در فصل پاییز و زمستان به علت خشکی هوا، از مرطوب کننده‌های قوی و چرب‌ استفاده می‌کنند تا از خشکی و خارش پوستشان جلوگیری شود. با آغاز فصل بهار، هوای سرد و خشک زمستان از بین می‌رود و جای خود را به نسیم بهاری می‌دهد. در این شرایط بهتر است به جای مرطوب‌ کننده‌های چرب و سنگین، از یک مرطوب کننده‌ سبک مانند بالم التیام بخش و ترمیم کننده اتودرم بایودرما استفاده کنید.

۲) شستشوی صورت با شوینده ملایم 

پوست‌های خشک همیشه با عمل پاکسازی مشکل دارند زیرا بعد از شستشو، پوست صورتشان خشک شده و حس کشیدگی پیدا می‌کند. این مشکل در فصل سرما به مراتب شدیدتر است و به همین علت اکثر افراد، صورت خود را به تعداد دفعات لازم نمی‌شویند و به درستی پاکسازی نمی‌کنند. اما با شروع فصل بهار دیگر می‌توانید با خیال راحت و بدون ترس از خشکی پوست، صورت خود را با استفاده از یک شوینده ملایم مانند لوسیون شوینده آتوپیا آردن بشویید.

۳) اسکراب و لایه برداری پوست

کسانی که پوست خیلی خشکی دارند، در فصل سرما نمی‌توانند پوست خود را به درستی لایه برداری کنند. در نتیجه سلول‌های مرده روی هم جمع می‌شوند، پوست را کدر جلوه می‌دهند و شادابی و طراوت پوست را از بین می‌برند. برای مراقبت از پوست در فصل بهار حتما لایه برداری منظم را در روتین پوستی خود قرار دهید. لایه برداری با حذف سلول‌های مرده، جانی دوباره به پوستتان می‌بخشد.

۴) استفاده از ماسک آبرسان برای صورت

در فصل بهار که همه چیز تازه و نو می‌شود، پوست شما نیز باید جلوه‌ای تازه و بانشاط داشته باشد. به همین علت ماسک‌های آبرسان جزء جدا نشدنی از روتین پوستی در فصل بهار هستند زیرا به افزایش طراوت و تازگی پوست بسیار کمک می‌کنند. یکی از بهترین ماسک‌های آبرسان با قدرت رطوبت رسانی بالا، ماسک آبرسان کلینیانس است که به سرعت پوست را احیا و شاداب می‌کند و جلوه‌ای درخشان و سالم به پوست می‌بخشد.

۵) استفاده از یک لوسیون آبرسان و سبک برای بدن

اگر خشکی شدید و ترک خوردگی پوست دست‌ها و پاهای شما در فصل بهار از بین رفته یا کاهش پیدا کرده است، می‌توانید مرطوب کننده‌های چرب و سنگین را کنار بگذارید و در عوض از یک لوسیون آبرسان و نرم کننده سبک مانند لوسیون بدن اریکه استفاده کنید.

نکات مراقبت از پوست چرب در فصل بهار

مراقبت از پوست چرب در فصل بهار

۱) استفاده از ضد آفتاب بر پایه آب و فاقد چربی

همانطور که گفته شد در فصل بهار، تعریق پوست بیشتر بوده و این یک مشکل جدی برای پوست‌های چرب و مختلط می‌باشد. برای آنکه پوستتان در طول روز چرب و براق نشود و حس سنگینی نداشته باشد، حتما از ضد آفتابی استفاده کنید که بر پایه آب و فاقد چربی است و بافت سبک و جلوه کاملا ماتی دارد. به این منظور بهترین و سبک‌ترین ضد آفتابی که می‌توان برای پوست چرب معرفی کرد، ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین است.

۲) جایگزینی بی بی کرم به جای کرم پودر

با افزایش تعریق و چربی پوست، احتمال انسداد منافذ و بروز آکنه بیشتر می‌شود. از طرفی در فصل بهار، پوست باید جلوه سالم و کاملا طبیعی داشته باشد. این دو عامل در کنار هم، مهم‌ترین دلایل برای کنار گذاشتن کرم پودر و استفاده از محصولات سبک‌تر مانند بی بی کرم‌ یا ضد جوش‌های رنگی هستند. این محصولات علاوه بر داشتن خاصیت درمانی، پوست را به شکل کاملا طبیعی و بدون ایجاد حس سنگینی، کاور می‌کنند.

توصیه می‌شود برای آرایش روزانه از بی بی کرم‌های سبک مانند بی بی کرم شیسیدو استفاده کنید و کرم پودرهای سنگین و کاور بالا را فقط به مناسبت‌های خاص اختصاص دهید.

۳) استفاده از ماسک صورت قابض منافذ و کنترل کننده چربی 

برای مراقبت از پوست چرب در فصل بهار، ماسک‌های آبرسان و تنظیم کننده چربی بسیار عالی هستند. این محصولات علاوه بر آبرسانی و شاداب سازی پوست شما، به رفع چربی اضافه پوست که یک مشکل بسیار جدی در ما‌های گرم سال است، کمک می‌کنند. از جمله این محصولات می‌توان ماسک صورت Peel Off زغال کلینیانس را نام برد که با داشتن زغال گیاهی، پوست را سم زدایی و به کنترل چربی و کاهش منافذ باز کمک می‌کند.

۴) لایه برداری منظم در خانه و لایه برداری تخصصی کلینیکال

با فرا رسیدن فصل بهار شاید لازم باشد تا بیشتر به لایه برداری پوستتان اهمیت دهید تا از تجمع سلول‌های مرده و چربی اضافه در منافذ پوست جلوگیری شود. به این منظور در منزل با استفاده از محصولات مناسب، پوست خود را دو تا سه مرتبه در هفته لایه برداری کنید و هر چند وقت یک بار برای لایه برداری بهتر و عمیق‌تر پوست، نزد یک متخصص بروید.

۵) استفاده از اسکراب مناسب برای بدن

در کنار لایه برداری صورت، از لایه برداری پوست بدن غافل نشوید و حتما در روتین پوستی فصل بهار از اسکراب‌های مخصوص بدن استفاده کنید. 

نکات پایانی مراقبت از پوست در فصل بهار:
  • در فصل بهار که شدت آفتاب نسبت به پاییز و زمستان بیشتر است، حتما محصولات آنتی اکسیدان مانند محصولات حاوی ویتامین سی را در روتین پوستی خود قرار دهید.
  • هر روز بدون استثنا از ضد آفتاب برای صورت و دور چشم استفاده کنید.
  • از میوه‌های بهاری که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • فصل بهار، فصل آلرژی و حساسیت است و به همین علت اکثر روزها با چشمان پف کرده از خواب بیدار خواهید شد. برای جلوگیری از این اتفاق، از کرم‌های دور چشم ضد پف و آنتی اکسیدان مانند کرم دور چشم انار کلینیانس استفاده کنید.
  • در فصل بهار همه تمایل به خواب زیاد دارند که باعث می‌شود پوست بسیار خسته و بی حال به نظر برسد. با انجام کارهایی مانند نوشیدن قهوه، ورزش و تغذیه سالم می‌توانید سطح انرژی بدن را بالا نگه دارید و از خواب آلودگی جلوگیری کنید.

در آخر اگر سوالی درباره روتین پوستی مناسب فصل بهار دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه بنویسید تا مشاورین آرسس بیوتی شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول:

آیا باید روتین پوستی خود را در فصل بهار تغییر دهیم؟

روتین پوستی در همه فصل‌های سال یکسان است، اما در فصل بهار با توجه به تغییرات آب و هوایی و در نظرگیری نوع پوست، گاهی لازم است تا محصولات روتین پوستی را کمی تغییر دهید.

علت تیره شدن پوست در فصل بهار چیست؟

علت اصلی تیره شدن پوست در فصل بهار، عدم استفاده از ضد آفتاب است. فصل بهار به علت داشتن شرایط آب و هوایی خوب، اکثر افراد را به این اشتباه می‌اندازد که به ضدآفتاب نیازی ندارند و همین مسئله باعث تیره شدن پوستشان می‌شود.