پوست

روش‌های مراقبت از پوست در زمستان و جلوگیری از خشکی آن

با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، خشکی پوست تبدیل به یک دغدغه بزرگ برای بسیاری از افراد می‌شود. پوسته پوسته شدن صورت، ترک خوردن دست‌ها و پاها، قرمزی پوست و … همگی از جمله علائمی هستند که در فصل سرما بروز پیدا می‌کنند. اما آیا می‌دانستید با رعایت نکات مراقبت از پوست در فصل زمستان تا حد زیادی می‌توانید از بروز این علائم جلوگیری کنید!؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین راه‌های درمان خشکی پوست در زمستان را به شما معرفی کنیم.

نکاتی که در ادامه خواهیم گفت بسیار ساده و به راحتی قابل انجام هستند و به شما کمک می‌کنند تا در روزهای سرد پاییز و زمستان همچنان پوست نرم و لطیفی داشته باشید.

 

چرا مراقبت از پوست در زمستان و پاییز اهمیت زیادی دارد؟

به طور کلی مراقبت از پوست در همه فصل‌های سال اهمیت زیادی دارد. در فصل تابستان که آفتاب در شدیدترین حالت ممکن است، باید از پوستمان در برابر اشعه‌های مضر خورشید و گرمای سوزناک محافظت کنیم. در فصل پاییز و زمستان نیز همچنان به ضدآفتاب نیاز داریم اما عوامل دیگری هم هستند که سلامتی پوست ما را تهدید می‌کنند مانند سرما، خشکی هوا، وزش شدید باد و … .

آب و هوای سرد و خشک پاییز و زمستان تاثیرات بسیار مخربی روی پوست دارند و دقیقا به همین علت است که باید در فصل سرما به طور ویژه از پوستمان مراقبت کنیم. این تاثیرات منفی عبارتند از:

 

  • خشکی پوست 

کاهش دما و رطوبت هوا مهم‌ترین علت خشکی پوست در زمستان هستند. در واقع پوست صورت و بدن در برابر هوای سرد و خشک، رطوبت خود را از دست می‌دهد و دچار خشکی می‌شود.

از طرفی وسایل گرمایشی در خانه مانند بخاری، رطوبت هوا را گرفته و خشکی پوست را تشدید می‌کنند. وزش شدید باد نیز عامل دیگری است که در فصل سرما با آسیب رساندن به لایه محافظ پوست، رطوبت آن را از بین می‌برد و باعث کم آبی و تشدید خشکی پوست می‌شود.

این مقاله را هم بخوانید: علت خشکی پوست چیست؟

  • افزایش تحریک پذیری و قرمز شدن پوست

خشکی پوست در فصل زمستان باعث می‌شود تا پوست شما بسیار شکننده، حساس و آسیب پذیر شود و مقاومت آن در برابر عوامل مخرب محیطی کاهش یابد. علت قرمز شدن پوست در سرما نیز همین افزایش حساسیت و تحریک پذیری پوست در برابر عواملی مانند سرما و وزش شدید باد است.

از طرفی تغییرات دما در فصل پاییز و زمستان باعث اتساع مویرگ‌های خونی و قرمزی پوست می‌شوند. زمانی که شما در محیط سرد بیرون از خانه هستید، مویرگ‌های خونی منقبض می‌شوند و جریان خون کمتری به پوست می‌رسد. با ورد به محیط گرم داخل خانه این مویرگ‌ها منبسط یا بزرگ می‌شوند و افزایش جریان خون در زیر پوست باعث قرمزی آن می‌شود.

 

  • خشکی و ترک خوردن پوست دست‌ها و کف پاها

علت ترک خوردن پوست دست در زمستان، خشکی بسیار شدیدی است که باعث کاهش الاستیسیته پوست می‌شود. در نتیجه پوست به راحتی ترک می‌خورد و این وضعیت در نواحی از بدن که پوست خشک‌تری دارند مانند دست‌ها، کف پاها، لب‌ها و … به مراتب شدیدتر است. به همین علت مراقبت از پوست دست در زمستان اهمیت بسیار زیادی دارد.

اما چگونه باید در پاییز و زمستان از پوستمان مراقبت کنیم؟ در ادامه راهکارهای موثر برای مراقبت از پوست در زمستان را به شما خواهیم گفت.

 

۷ نکته طلایی برای مراقبت از پوست در فصل زمستان و پاییز

نکات طلایی مراقبت از پوست در زمستان

۱) برای درمان خشکی پوست در زمستان از مرطوب کننده قوی استفاده کنید.

کرم‌های مرطوب کننده و مغذی، ساده‌ترین و بهترین راه برای مراقبت از پوست در پاییز و زمستان هستند. در ماه‌های سرد سال باید از کرم‌هایی استفاده کنید که قدرت مرطوب کنندگی بالایی داشته باشند و بتوانند رطوبت را تا مدت طولانی در داخل پوست حفظ کنند.

برای گرفتن نتیجه بهتر می‌توانید ابتدا از یک آبرسان قوی استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز پوستتان تامین شود. سپس بلافاصله از یک مرطوب کننده قوی استفاده کنید تا رطوبت را داخل پوست حفظ کرده و از تبخیر آن جلوگیری کند.

کرم مرطوب کننده کیووی و کرم مرطوب کننده اوره ۵ درصد آتوپیا آردن دو نمونه از مرطوب کننده‌های بسیار قوی برای جلوگیری از خشکی پوست در هوای سرد هستند. این دو محصول با ترکیبات مرطوب کننده و مغذی که دارند، رطوبت و لطافت پوست شما را حفظ می‌کنند.

فقط توجه داشته باشید که در هوای سرد پاییز و زمستان باید مرطوب کننده خود را به طور مداوم تمدید کنید به ویژه اگر دستان خود را در طول روز زیاد می‌شویید.

 

۲) استفاده روزانه از ضدآفتاب را فراموش نکنید.

هوای سرد و ابری پاییز و زمستان اکثر افراد را به این اشتباه می‌اندازد که نیازی به ضدآفتاب ندارند! این تصور کاملا غلط است زیرا اشعه‌های خورشید به راحتی از ابرها عبور می‌کنند، به سطح زمین می‌رسند و با آسیب رساندن به پوست شما باعث تشدید خشکی آن می‌شوند. پس حتما در پاییز و زمستان نیز از ضدآفتاب استفاده کنید حتی اگر هوا بارانی یا برفی بود!

برای مراقبت از پوست صورت در زمستان از ضدآفتابی استفاده کنید که مناسب برای پوست‌های خشک باشد. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله راهنمای خرید ضد آفتاب برای پوست خشک را مطالعه کنید.

 

۳) پوست صورت و بدن را از داخل آبرسانی کنید.

همه شما بارها و بارها شنیده‌اید که نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز چقدر به حفظ سلامتی و شادابی پوست کمک می‌کند. اما بد نیست بدانید برای آبرسانی به پوست، میوه‌ها و سبزیجات به مراتب مفیدتر از نوشیدن آب آشامیدنی هستند!

پس یکی از راه‌های موثر برای مراقبت از پوست در فصل زمستان، خوردن میوه‌ و سبزیجات است تا آب مورد نیاز پوست از داخل تامین شده و از خشکی آن جلوگیری شود.

این مقاله را هم بخوانید: فرق بین پوست خشک و دهیدراته چیست؟

۴) برای مراقبت از پوست در فصل سرما، دستگاه بخور را روشن کنید.

مراقبت از پوست در هوای سرد تنها مختص محیط بیرون از خانه نیست. در محیط‌های سربسته نیز گرمای ناشی از بخاری باعث تشدید خشکی پوست می‌شود. پس در داخل خانه حتما از دستگاه بخور استفاده کنید تا هوای محیط خشک نشود. حتی می‌توانید روش‌های سنتی‌تر را انجام دهید مانند گذاشتن یک قابلمه آب روی بخاری. همچنین دمای داخل خانه را نیز در حد مطلوب تنظیم کنید طوریکه نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد.

 

۵) از شوینده‌های ملایم و غیر حساسیت ‌زا استفاده کنید.

در فصل سرما برای شستشوی صورت و بدنتان از شوینده‌ای استفاده کنید که فرمولاسیون ملایمی داشته باشد و پوست شما را خشک و حساس نکند.

برای صورت می‌توانید از شوینده‌های ملایمی مانند لوسیون شوینده آتوپیا آردن استفاده کنید. برای شستشوی بدن نیز شامپو بدن را جایگزین صابون کنید زیرا صابون باعث خشکی شدید پوست می‌شود. توصیه می‌کنیم مقاله مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست را حتما مطالعه کنید تا بیشتر با فواید شامپو بدن و معایب صابون آشنا شوید.

 

۶) برای مراقبت از پوست در زمستان لباس‌های نخی و مناسب به تن کنید.

لباس‌هایی که از جنس پلاستیک و الیاف مصنوعی هستند، باعث تعریق پوست و از بین رفتن رطوبت آن می‌شوند. از طرفی برخی لباس‌ها جنس بسیار زبری دارند و در اثر سایش روی پوست باعث تحریک و آزردگی آن می‌شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق حتما لباس‌هایی به تن کنید که پارچه نخی، نرم و لطیفی داشته باشند.

 

۷) برای درمان خشکی پوست بدن در زمستان از روغن استفاده کنید.

یک روش بسیار عالی برای درمان خشکی پوست کل بدن استفاده از روغن بعد از حمام می‌باشد. برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • بعد از حمام زمانی که هنوز پوستتان نم دار است، یک روغن گیاهی را به دلخواه انتخاب کرده و به کل بدنتان بزنید.
  • سپس دوباره زیر دوش بروید و فقط بدن خود را آبکشی کنید تا چربی اضافه روغن از روی پوستتان پاک شود.
  • سپس از حمام بیرون آمده و حوله را به روش گذاشتن و برداشتن روی پوست بگذارید تا آب اضافه آن گرفته شود.
  • در نهایت از یک لوسیون مرطوب کننده مانند لوسیون آردن استفاده کنید تا پوستتان همانند بچه نرم و لطیف شود.

توجه: این روش بیشتر برای رفع خشکی پوست بدن می‌باشد و اگر پوست صورتتان مستعد جوش است، هیچ نوع روغنی را به صورتتان نزنید.

 

و در آخر:

شما چه راهکارهایی را برای مراقبت از پوست در زمستان می‌شناسید؟ تجربیات و نظرات خود در این باره را با ما و دیگران در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.