پوست

آشنایی با مهم‌ترین فواید زردچوبه برای پوست

آیا با فواید زردچوبه برای پوست آشنایی دارید؟ آیا می‌دانستید که زردچوبه تنها یک ادویه معمولی و طعم دهنده غذا نیست و برای حفظ سلامتی پوست نیز بسیار مفید است!؟

بیش از چهار هزار سال است که زردچوبه به عنوان یک ترکیب مفید برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و معضلات پوستی استفاده می‌شود. این ماده طبیعی سرشار از ترکیبات مفید برای سلامت بدن است و مصرف خوراکی آن به بهبود عملکرد قلب، تقویت سیستم گوارشی، رفع التهاب و حتی جلوگیری از سرطان کمک می‌کند.

زردچوبه همچنین فواید بسیار زیادی برای پوست دارد. به همین علت امروزه بسیاری از برندهای شناخته شده از زردچوبه در ساخت محصولات پوستی و مراقبتی خود استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص زردچوبه برای پوست و محصولات حاوی این ماده طبیعی آشنا شوید.

فواید زردچوبه برای پوست چیست؟

زردچوبه سرشار از ماده‌ای به نام کورکومین است که یک ترکیب ضدالتهاب، آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان قوی می‌باشد. در واقع بیشتر خواص زردچوبه برای پوست به علت وجود همین ماده کورکومین در آن است. در ادامه ۵ تا از مهم‌ترین این فواید را به شما معرفی می‌کنیم.

۱) کمک به بهبود آکنه‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای زردچوبه برای پوست، کمک به کاهش جوش‌های صورت است. همانطور که گفته شد کورکومین موجود در زردچوبه یک ضد التهاب قوی و آنتی باکتریال می‌باشد. این ماده از رشد باکتری‌‍‌های مولد آکنه جلوگیری می‌کند و التهاب پوست را تسکین می‌دهد. در نتیجه مصرف موضعی زردچوبه برای جلوگیری از بروز آکنه و بهبود آن بسیار مفید است.

مقالات مرتبط: علت جوش صورت و راه‌های پیشگیری از بروز آن

۲) درخشان کننده پوست و رفع کدری آن

یکی دیگر از فواید زردچوبه برای پوست صورت، رفع کدری و افزایش شادابی و درخشش آن است. زردچوبه گردش خون در زیر پوست را تقویت می‌کند و به سبب داشتن خواص ضدالتهاب و آنتی اکسیدان، به داشتن پوستی سالم‌تر و درخشان‌تر کمک می‌کند.

 

۳) محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد

زردچوبه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است که خنثی کننده رادیکال‌های آزاد می‌باشند. این رادیکال‌ها در اثر آلودگی هوا، تابش آفتاب و … تولید می‌شوند و با آسیب رساندن به سلول‌های پوستی باعث پیری زودرس، بروز لکه‌های تیره، از بین رفتن درخشش و شادابی پوست می‌شوند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین خواص زردچوبه برای پوست صورت، از بین بردن رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از تاثیرات مخرب آنها بر پوست می‌باشد.

 

۴) مقابله با پیری زودرس

همانطور که گفته شد یکی از مهم‌ترین عوامل پیری زودرس، رادیکال‌های آزاد هستند و زردچوبه با خنثی کردن این رادیکال‌ها از پوست در برابر پیری زودرس محافظت می‌کند. همچنین بر اساس برخی مطالعات انجام شده، زردچوبه می‌تواند به فرآیند کلاژن سازی در پوست کمک کرده و فعالیت آنزیم الاستاز را مهار کند؛ آنزیمی که باعث تجزیه پروتئین الاستین در پوست می‌شود.

کلاژن و الاستین هر دو جزء پروتئین‌های ساختاری بسیار مهم هستند که مسئول حفظ استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست می‌باشند. کاهش این دو پروتئین باعث افتادگی، شل شدن پوست و بروز انواع چین و چروک‌ها می‌شود.

مقالات مرتبط: چگونه از پیری صورت جلوگیری کنیم؟

۵) ضد التهاب و تسکین دهنده پوست

کورکومین موجود در زردچوبه یک ضدالتهاب بسیار قوی است که به حفظ آرامش پوست و تسکین التهابات آن کمک می‌کند. این ویژگی یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از زردچوبه برای پوست می‌باشد.

خواص زردچوبه برای پوست چرب چیست؟

زردچوبه به علت داشتن خواص ضد التهاب و آنتی باکتریال برای پوست‌های چربی که مستعد جوش هستند، بسیار مفید است. به همین علت بعضی از برندها مانند نوتروژینا ، محصولات حاوی زردچوبه را در یک لاین اختصاصی برای پوست‌های چرب مستعد جوش تولید کرده‌اند. در ادامه می‌توانید با چند نمونه از این محصولات پرفروش آشنا شوید.

 

معرفی محصولات پوستی حاوی زردچوبه

ژل آبرسان زردچوبه نوتروژینا

آبرسان زردچوبه دارای بافت ژلی سبک، زود جذب و دقیقا مناسب برای پوست‌های چرب و مختلط مستعد جوش است. این محصول حاوی عصاره زردچوبه برای شاداب سازی، تسکین التهابات پوستی و محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد می‌باشد.

اسپری تونیک مرطوب کننده و شاداب کننده زردچوبه نوتروژینا

این محصول علاوه بر آبرسانی به پوست، علائم خستگی و کدری را از بین برده و پوست را احیا، شاداب و سرزنده می‌کند. اسپری زردچوبه نوتروژینا چند مرتبه در طول روز قابل مصرف می‌باشد و در هر بار استفاده، جانی دوباره به پوست می‌‎بخشد.

فوم شستشوی صورت زردچوبه نوتروژینا

فوم شستشوی زردچوبه نوتروژینا بدون ایجاد حس خشکی، پوست صورت را به خوبی پاکسازی کرده و از فواید زردچوبه برای پوست بهره مند می‌سازد.

مضرات زردچوبه برای پوست چیست؟

اگرچه زردچوبه برای پوست بسیار مفید است اما در برخی موارد می‌تواند منجر به حساسیت پوستی شود. خارش، سوزش، قرمزی، احساس گزیدگی و … همگی از جمله علائم حساسیت به زردچوبه هستند.

برای جلوگیری از این اتفاق حتما قبل از مصرف محصولات حاوی زردچوبه، مقداری از محصول را روی دست تست کنید و اگر تا ۲۴ ساعت هیچ گونه حساسیتی رخ نداد، سپس می‌توانید آن محصول را به صورت خود نیز بزنید.

همچنین از تهیه ماسک‌های خانگی حاوی زردچوبه خودداری کنید زیرا طرز تهیه این ماسک‌ها و میزان زردچوبه موجود در آنها به هیچ عنوان استاندارد نبوده و فقط بر اساس تجربه و نقل قول از دیگران می‌باشد. بنابراین استفاده از این ماسک‌ها احتمال بروز حساسیت را افزایش می‌دهد.

 

و در آخر:

آیا شما نیز تا به حال از زردچوبه برای رفع مشکلات پوستی خود استفاده کرده‌اید؟ سوالات و نظرات خود در این باره را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.