زیبایی

اکسید شدن کرم پودر یعنی چه؟ علت و راه جلوگیری از آن چیست؟

معرفی دلایل اکسید شدن کرم پودر

اکسید شدن زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده شیمیایی با مواد دیگر واکنش نشان می‌دهد که معمولاً در آرایش یکی از مواد تشکیل دهنده کرم پودر واکنش می‌دهد. در این فرآیند در ابتدا آرایش شما کاملاً رنگ نرمالی دارد، اما پس از گذشت چند ساعت، کرم پودرتان رنگ تیره به خود می‌گیرد.

معمولاً کرم پودر بلافاصله پس از آرایش تیره نخواهد شد. بلکه فرآیند اکسید شدن آرایش ۴ الی ۶ ساعت طول کشیده و به آرامی در طول روز اتفاق می‌افتد.

علت اکسید شدن یا تغییر رنگ کرم پودر

همانطور که گفتیم برخی از مواد موجود در کرم پودر با مواد دیگر یا حتی اکسیژن موجود در هوا و چربی خود پوست شما واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه آرایش شما تیره به نظر می‌رسد.

به همین دلیل افراد دارای پوست چرب بیشتر با اکسیداسیون کرم پودر مواجه اند زیرا پوست آن‌ها چربی بیشتری تولید می‌کند. همچنین اگر پوست بیش از حد اسیدی باشد نیز رنگدانه‌های کرم پودر در واکنش با اسید پوست تغییر رنگ می‌دهند. پس حفظ تعادل pH و چربی پوست یک نکته مهم برای اکسید نشدن کرم پودر است.

راه‌های جلوگیری از اکسید شدن کرم پودر

هنگامی که اکسیداسیون اتفاق می‌افتد، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید پاک کردن آرایش است. بنابراین باید ابتدا یاد بگیرید چگونه از اکسید شدن کرم پودر جلوگیری کنید. در ادامه نکاتی را به شما معرفی خواهیم کرد که می‌توانند به جلوگیری از این اتفاق کمک کنند.

۱.سبک آرایش کنید

سعی کنید سبک‌تر آرایش کنید زیرا آرایش‌های سنگین که لایه زخیمی از کرم پودر را روی پوست می‌نشانند بیشتر مستعد اکسید و تیره شدن هستند.

وقتی آرایش شما سنگین و غلیظ باشد پوست فضای کمتری برای تنفس داشته و اگر پوستتان چرب هم نباشد، چربی بیشتری ترشح خواهد کرد. همین چربی اضافه می‌تواند منجر به اکسید و تیره شدن کرم پودر شود.

۲.پوست خود را تمیز کنید

برای جلوگیری از اکسید شدن کرم پودر قبل از آرایش پوست خود را تمیز کنید. برای پاک کردن پوست نیز از پاک کننده‌های ملایم و مناسب استفاده کنید تا تمام کثیفی‌های روی پوست پاک شود و کرم پودر به نرمی روی پوست بنشیند.

شستشو صورت

در اولین مرحله باید پوست خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید. اگر پوست چربی دارید یک شوینده کنترل کننده چربی می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

شستن پوست با یک پاک کننده مناسب می‌تواند تا حد زیادی به کنترل چربی پوست شما کمک کنند و همین تا حدود زیادی از اکسید شدن کرم پودر جلوگیری می‌کند.

مقالات مرتبط: بهترین پاک کننده پوست چرب

تنظیم ph پوست با تونر

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سطح ph پوست شما می‌تواند بر اکسید شدن کرم پودرتان تأثیر بگذارد. استفاده از یک تونر ملایم به بازگرداندن تعادل طبیعی پوست و پاکسازی عمیق پوست کمک کرده و از اکسیداسیون کرم پودر جلوگیری می‌کند.

مقالات مرتبط: تونر چیست و چگونه استفاده می‌شود؟

استفاده از پرایمر

اگر کرم پودر شما در طول روز اکسید می‌شود، بهتر است قبل از آرایش از یک پرایمر مناسب استفاده کنید. پرایمر یک لایه محافظ میان پوست و کرم پودر ایجاد کرده و به حفظ ظاهر آرایش کمک می‌کند.

معمولاً پرایمرهای ژلی انتخاب بهتری هستند زیرا به صاف شدن پوست و ایجاد یک مانع میان لایه‌های آرایش کمک می‌کنند. همچنین اگر پوست چربی دارید، یک پرایمر مات مانند ژل پرایمر مات کننده بنفیت به حفظ رنگ کرم پودر در تمام طول روز کمک می‌کند.

۳.توجه به انتخاب و نگهداری محصولات آرایشی

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید انتخاب نوع کرم پودر و نحوه نگهداری از آن است. پوست فقط یک سمت اکسید شدن آرایش است و سمت دیگر مربوط به خود کرم پودر می‌شود. بنابراین در مورد کرم پودر نیز نکاتی وجود دارد که باید رعایت کنید.

بررسی تاریخ انقضا

یکی از دلایل اصلی اکسید شدن کرم پودر گذشتن تاریخ اتقضای آن است. بنابراین، هر وقت که متوجه تغییر رنگ کرم پودر خود شدید، اول باید تاریخ انقضای آن را چک کنید.

معمولاً کرم پودرها بین ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از باز شدن انقضا دارند اما هر زمانی که متوجه شدید بو، بافت یا رنگ کرم تغییر کرده است باید آن را دور بریزید. بهترین راه برای نگهداری کرم پودر نگه داشتن آن در یک مکان خشک و خنک است.

مقالات مرتبط: نگهداری لوازم آرایش در یخچال

فاقد چربی بودن کرم پودر

یهتر است کرم پودرهای مبتنی بر آب را انتخاب کنید، زیرا احتمال اکسید شدن آن‌ها کمتر از محصولات روغنی است. از انتخاب کرم پودرهای خیلی سبک و مایع نیز خودداری کنید زیرا آن‌ها زودتر اکسید می‌شوند.

همچنین یک کرم پودر حاوی آنتی اکسیدان انتخاب کنید زیرا مواد آنتی اکسیدان به کاهش احتمال اکسیداسیون کمک می‌کنند.

کرم پودر را قبل از خرید تست کنید

برخی از کرم پودرها خود به خود روی پوست اکسید می‌شوند. بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا کرم پودر روی پوست شما اکسید می‌شود یا خیر این است که قبل از خرید آن را تست کنید.

همیشه از فروشگاهی خرید کنید که امکان تست کردن محصول را به شما می‌دهد. پس از تست کردن محصول نیز چند ساعت صبر کنید و در صورت اکسید نشدن به فروشگاه برگردید و محصول را خریداری کنید.

۴.به محصولات آرایشی دیگر نیز توجه کنید

یکی دیگر از چیزهایی که باید به آن توجه محصولات آرایشی دیگری است که همراه کرم پودر استفاده می‌کنید. گاهی ممکن است یک محصول آرایشی دیگر به مواد موجود در کرم پودر شما واکنش دهد.

زیرسازی آرایش خود را لایه لایه نکنید

استفاده از محصولات زیاد به معنای مواد بیشتر، احتمال واکنش بیشتر و اکسید شدن آرایش است. پس اگر نگران اکسیده شدن کرم پودر خود هستید سعی کنید از محصولات زیاد همزمان استفاده نکنید و قبل از آرایش فقط از کرم‌های ضروری مانند ضد آفتاب و پرایمر استفاده کنید.

همچنین بهتر است هنگام آرایش اجازه دهید هر لایه کامل خشک شده و جذب پوست شود و بعد لایه بعدی را اضافه کنید تا احتمال ایجاد واکنش کمتر شود.

دقت کنید محصولات مختلف باهم تداخل نداشته باشند

گاهی برخی مواد موجود در محصولات مختلف با یکدیگر واکنش می‌دهند. به همین دلیل باید مراقب باشید محصولات با یکدیگر تداخل نداشته باشند. مثلاً بهتر است مرطوب کننده‌های غلیظ و سنگین را برای روتین شبانه نگه دارید زیرا می‌توانند در طول روز با کرم پودر تداخل داشته باشند.

همچنین ترکیبات موجود در برخی کرم‌های ضد آفتاب با کرم پودر تداخل داشته و باعث تغییر رنگ آن می‌شوند. بنابراین بهتر است ضد آفتابی پیدا کنید که با کرم پودر شما تداخل نداشته باشد.

مطالب مرتبط: خرید بهترین ضد آفتاب

۵.به طور صحیح کرم پودر بزنید

یکی دیکر از عوامل موثر در اکسید شدن کرم پودر نحوه زدن آن روی پوست است. کرم پودر باید به خوبی روی پوست پخش شود تا جلوه‌ای یکدست داشته باشد. گاهی نحوه غلط پخش کردن کرم پودر روی پوست می‌تواند موجب اکسیداسیون آن شود.

استفاده از اسفنج یا براش

گاهی ممکن است از دست‌های شما روغن یا کثیفی وارد کرم پودرتان شده و همین باعث اکسید شدن آن شود. بنابراین بهتر است از اسفنج یا براش برای پخش کردن کرم پودر استفاده کنید و هرگز با دست کرم پودر خود را پخش نکنید.

مطالب مرتبط: بهترین وسیله برای پخش کرم پودر

براش یا اسفنج خود را تمیز کنید

براش یا اسفنجی که با آن کرم پودر می‌زنید را به طور مرتب تمیز کنید. تجمع کثیفی و روغن روی براش یا اسفنج شما می‌تواند باعث اکسیده شدن کرمپودر شود، بنابراین تمیز نگه داشتن آن ضروری است.

۶.در طول روز آرایش خود را چک کنید

اگر پوست شما چرب بوده یا به هر دلیلی کرم پودرتان مستعد تیره شدن است باید در طول روز بارها آرایش خود را چک کنید. هر بار که آرایش خود را چک می‌کنید اگر چربی مشاهده کردید می‌توانید یکسری اقدامات برای حفظ ظاهر آرایش خود انجام دهید.

چربی اضافه پوست را با دستمال بگیرید

اگر روی پوست خود چربی مشاهده کردید سریعاً یک دستمال تمیز و خشک را روی پوست فشار دهید و چربی اضافی را بردارید. این ترفند می‌تواند از اکسید شدن آرایش شما جلوگیری کرده و پوست شما را تازه و صاف نشان دهد.

کرم پودر خود را تمدید کنید

اگر کرم پودر شما در طول روز شروع به چرب شدن کرد و در نهایت اکسید شد می‌توانید آرایش خود را اصلاح کنید. برای این کار ابتدا لایه قبلی کرم پودر خود را پاک کنید و سپس یک لایه نازک کرم پودر بزنید.

بهتر است سعی کنید فقط کرم پودر را پاک کنید و آرایش چشم‌ها یا لب‌های خود را در صورت داشتن جلوه نرمال حفظ کنید.

۷. آرایش خود را فیکس

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از اکسید شدن کرم پودر فیکس کردن آرایش است. اگر از پودر فیکس استفاده می‌کنید، پودری را انتخاب کنید که شفاف باشد. زیرا پودر فیکس‌های رنگی خودشان ممکن از باعث تیره شدن کرم پودر شوند.

اگر هم از اسپری فیکس کننده استفاده می‌کنید باید بدانید این اسپری‌ها حاوی الکل بوده و پوست را خشک می‌کنند، بنابراین برای استفاده روزانه توصیه نمی‌شوند.

با این حال، استفاده از یک اسپری فیکس مناسب مانند اسپری فیکس پلاس مک در موقعیت‌های خاص برای جلوگیری از اکسیداسیون مفید است.

بهترین کرم پودرهای ضد اکسیداسیون

برخی کرم پودرها طوری فرموله شده اند که در برابر اکسید شدن و ماسیدن مقاوم هستند. در ادامه دو نمونه از کرم پودرهای مقاوم در برابر اکسداسیون را معرفی کرده‌ایم.

کرم پودر فور اور SPF20 دیور

کرم پودر فور اور دیور با SPF20، دارای پوشش بالا و ماندگاری ۲۴ ساعته است. این کرم پودر پوست را مات می‌کند و خواص آنتی اکسیدانی دارد.

ویژگی‌ها:

  • کاور بالا و پوشش یکدست
  • دوام ۲۴ ساعته
  • مقاوم در برابر آب، رطوبت و گرما
  • پوشش مات و مخملی

کرم پودر نارس

کرم پودر Natural Radiant نارس با کاور مدیوم تا فول و ماندگاری ۱۶ ساعته، یک انتخاب ایده‌آل برای شما است. این محصول فرمولاسیون بسیار مقاومی در برابر تعریق، اکسیداسیون و پاک شدن دارد.

ویژگی‌ها:

  • دارای کاور مدیوم تا فول
  • ماندگاری ۱۶ ساعته
  • مقاوم در برابر تعریق و اکسیداسیون
  • دارای بافت رطوبت رسان با قابلیت پخش آسان
  • دارای جلوه یکدست و طبیعی
  • عدم مسدود کردن منافذ
  • غیر کومدون زا

در نهایت:

همانطور که گفتیم کرم پودر بر اثر واکنش با مواد مختلف اکسید می‌شودو اکسید شدن کرم پودر می‌تواند یک اتفاق ناگوار برای هر کسی باشد. ما در این مطلب راه‌های زیادی برای جلوگیری از این امر معرفی کردیم که امیدواریم کمک کننده باشند. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

مبنع:

clairetalksbeauty.com

سوالات متداول:

چگونه بفهمیم کرم پودر روی پوست ما اکسید شده است؟

زمانی که کرم پودر اکسید می‌شود رنگ آن شروع به تیره شدن می‌کند که معمولاً به رنگ‌های نارنجی، قهوه ای یا حتی سیاه متمایل می‌شود. در صورت مشاهده تغییر رنگ کرم پودر شما اکسید شده است.

چقدر طول می‌کشد کرم پودر روی پوست اکسید شود؟

معمولاً اکسیداسیون کرم پودر بلافاصله اتفاق نمی‌افتد و به طور معمول بین ۴ تا ۶ ساعت پس از آرایش اکسید می‌شود.