زیبایی

بایدها و نبایدهای نگهداری لوازم آرایشی در یخچال

نگهداری مواد آرایشی در یخچال

همه ما شنیده‌ایم که نگهداری لوازم آرایشی در یخچال از خراب شدن محصول جلوگیری کرده و به افزایش ماندگاری آن کمک می‌کند. آیا این گفته صحت دارد؟ آیا اصلا همه محصولات آرایشی را می‌توان در یخچال نگهداری کرد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آیا لوازم آرایشی باید در یخچال نگهداری شوند؟

به طور کلی شرایط نگهداری محصولات آرایشی و پوستی در یک محیط خنک، تاریک و دور از نور مستقیم خورشید است. در این بین اگر محصولی وجود دارد که کمتر از آن در روتین پوستی یا آرایشی استفاده می‌کنید، نگهداری آن در یخچال مشکلی ندارد اما نه هر محصولی!

پس به طور کلی لزومی به نگهداری مواد آرایشی و بهداشتی در یخچال نیست! این مسئله فقط در مورد محصولاتی صدق می‌کند که میزان استفاده از آنها بسیار کم بوده و دیر تمام می‌شوند و شرایط مناسبی برای نگهداری آنها در اتاق ندارید. به عنوان مثال هوای اتاق بسیار گرم بوده و فاقد سیستم تهویه مناسب است.

توجه داشته باشید که حتی در این شرایط نیز، همه محصولات آرایشی را نمی‌توان در یخچال گذاشت زیرا دمای پایین یخچال باعث تغییر بافت و تکسچر بسیاری از محصولات می‌شود.

برای آنکه از سردرگمی نجات پیدا کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا با لیست کامل لوازم آرایشی و پوستی که می‌توانید در یخچال نگهداری کنید و آنهایی که نباید در یخچال بگذارید، آشنا شوید.

لوازم آرایشی که می‌توانند در یخچال نگهداری شوند:

رژ لب جامد

رژ لب جزء محصولات پرمصرف در روتین آرایشی است اما بعضی از رنگ‌های رژ لب فقط در مواقع خاص استفاده شده و بسیار دیر تمام می‌شوند. در چنین مواقعی رژ لب را به شرطی که از نوع جامد باشد، می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

کرم پودر

اگر زیاد اهل استفاده از کرم پودر نبوده و بیشتر طرفدار آرایش بدون کرم پودر و نچرال هستید، برای افزایش ماندگاری کرم پودر و جلوگیری از دو فاز شدن آن، می‌توانید این محصول را در یخچال نگهداری کنید.

مقالات مرتبط: چگونه بدون کرم پودر ارایش کنیم؟

رژ گونه و کانتور استیکی

همانند رژ لب جامد، رژگونه و کانتوری که تکسچر جامد و استیکی دارند را در صورت استفاده کم، می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

این محصولات پوستی را نیز در یخچال نگهداری کنید:

کرم دور چشم ضد پف و تیرگی

کرم دور چشم ضد تیرگی و پف اگر در دمای خنک یخچال نگهداری شود، اثربخشی بیشتری خواهد داشت. در واقع خنک بودن محصول باعث کاهش سریع‌تر پف دور چشم و رفع آثار خستگی و کدری پوست می‌شود و نتیجه مطلوب‌تری دارد.

مقالات مرتبط: علت و درمان پف زیر چشم 

ماسک صورت

ماسک صورت در هفته بیشتر از دو یا سه مرتبه استفاده نمی‌شود و جزء محصولات کم مصرف به حساب می‌آید. بنابراین می‌توانید ماسک صورت به ویژه ماسک‌های آبرسان و ورقه‌ای را در یخچال نگهداری کنید تا در حین استفاده، حس خنکی لذت بخشی به پوستتان بدهند.

محصول پیشنهادی: ماسک آبرسان و تسکین دهنده کلینیانس

محصولات حاوی ویتامین سی

کرم‌ها و سرم‌های ویتامین سی حتما باید در شرایط خنک و دور از نور خورشید نگهداری شوند. برای افزایش ماندگاری این محصولات می‌توانید آنها را در یخچال نگهداری کنید. دمای پایین یخچال از اکسیداسیون ویتامین C جلوگیری کرده و اثربخشی محصول را در طولانی مدت حفظ می‌کند.

بالم لب

بالم لب نیز همانند رژ لب جامد می‌تواند در یخچال نگهداری شود. با این حال اگرچه دمای پایین یخچال برای بالم لب مضر نیست و تغییری در آن ایجاد نمی‌کند، اما اگر هر روز از بالم لب خود استفاده می‌کنید، لزومی به نگهداری آن در یخچال نیست.

 

محصولات لیفتینگ صورت

محصولات ضد افتادگی و لیفتینگ به ویژه آنهایی که ادعا می‌کنند اثر آنی دارند، اگر در یخچال نگهداری شوند یا حداقل چند ساعت قبل از استفاده در یخچال گذاشته شوند، اثربخشی بهتری روی پوست خواهند داشت.

خنک شدن این محصولات در محیط یخچال باعث می‌شود تا به محض استفاده، حس خنکی و سفتی در پوست ایجاد کنند و اثر لیفتینگ آنی محصول تقویت شود. اگرچه این اثر لحظه‌ای بوده و ماندگار نیست، ولی در همان ابتدای استفاده، حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌کند و ارزش امتحان کردن را دارد!

محصول پیشنهادی: سرم لیفتینگ قوی هیالورونیک اسید کلینیانس

مرطوب کننده روزانه صورت

هیچ ضرورتی برای نگهداری همیشگی مرطوب کننده در یخچال وجود ندارد اما اگر می‌خواهید موقع استفاده از کرم حس خنکی در پوستتان ایجاد شود، می‌توانید مرطوب کننده و آبرسان خود را چند ساعت قبل از استفاده در یخچال قرار دهید.

مقالات مرتبط: بهترین کرم مرطوب کننده صورت چیست؟

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب نیز همانند مرطوب کننده، جزء محصولات پر مصرف در روتین پوستی است و نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. چه بسا که ضدآفتاب‌هایی با بافت فلوئیدی و روان در هوای سرد یخچال کمی غلیظ و سفت‌ می‌شوند.

از آنجا که تنها مزیت نگهداری ضد آفتاب در یخچال، خنک شدن پوست می‌باشد، می‌توانید این محصول را فقط کمی قبل از استفاده در یخچال بگذارید تا اینطوری از تغییر بافت محصول جلوگیری شود.

تونر:

تونر صورت جزء محصولات آرایشی بهداشتی است که نگهداری آن در یخچال نه ضرری دارد و نه فایده‌ای! بنابراین لزومی به نگهداری تونر در یخچال نیست. اما کسانی که پوست قرمز و تحریک پذیری دارند، می‌توانند تونر خود را در یخچال قرار دهند تا در حین استفاده، پوستشان خنک شده و قرمزی و التهاب پوست به سرعت تسکین پیدا کند.

مقالات مرتبط: چرا باید از تونر استفاده کنیم؟

محصولات آرایشی که نباید در یخچال نگهداری شوند:

خط چشم

خط چشم جز لوازم آرایشی است که نگهداری آن در یخچال به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود زیرا هوای سرد یخچال باعث افزایش غلظت و سفتی بافت خط چشم شده و استفاده از آن را مشکل می‌کند.

ریمل

ریمل نیز دقیقا همانند خط چشم، جز محصولات آرایشی است که اصلا نباید در یخچال نگهداری کنید زیرا بافت آن دچار تغییر شده و به طور کلی فاتحه ریمل خوانده می‌شود!

برای افزایش ماندگاری ریمل به جای نگهداری آن در یخچال، نکته بسیار مهم‌تری وجود دارد که باید رعایت کنید. اکثر افراد هنگام استفاده از ریمل، اپلیکاتور آن را چندین مرتبه داخل محفظه محصول، بالا پایین می‌کنند. این کار باعث ورود هوا به داخل ریمل و خراب شدن سریع‌تر آن می‌شود. پس برای حفظ دوام و ماندگاری ریمل، از انجام این کار خودداری کنید.

رژ لب مایع

بر خلاف رژ لب جامد، نگهداری رژ لب مایع در یخچال توصیه نمی‌شود زیرا هوای سرد یخچال، تکسچر مایع رژلب را سفت و غلیظ می‌کند و باعث عدم پخش آسان و یکدست آن روی لب می‌شود.

لاک ناخن

نگهداری لاک ناخن در یخچال یک اشتباه رایج است که اکثر افراد انجام می‌دهند. دقیقا همانند دیگر مواد آرایشی، نگهداری لاک در یخچال باعث غلیظ شدن و سفتی آن می‌شود. در نتیجه لاک به درستی روی ناخت پخش نشده و سفت بودن لاک نیز باعث دیرتر خشک شدن آن می‌شود.

مقالات مرتبط: چگونه ناخن های سالم و زیبا داشته باشیم؟

لوازم آرایش پودری

به طور کلی هر نوع مواد آرایشی پودری مانند سایه چشم، رژ گونه و کانتور پودری، پنکک، پودر فیکس و … نباید در یخچال نگهداری شوند.

عطر

نگهداری عطر در یخچال نه تنها به افزایش ماندگاری آن کمکی نمی‌کند، بلکه باعث تغییر رایحه محصول و حتی کاهش میزان پخش بوی آن می‌شود. برای حفظ ماندگاری رایحه عطر، تنها کافیست آن را در جای خنک، تاریک و ترجیحاً در داخل جعبه‌اش نگه دارید. 

شرایط نگهداری لوازم آرایشی در اتاق

شرایط نگهداری لوازم آرایشی در اتاق

همانطور که گفته شد اکثر لوازم آرایشی و پوستی نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. اما برای نگه داشتن این محصولات در محیط اتاق نیز باید یک سری نکات را رعایت کنید:

  • محصولات را حتما در جای خنک، تاریک و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.
  • لوازم آرایشی و بهداشتی خود را به هیچ عنوان در داخل حمام نگذارید زیرا رطوبت محیط باعث خراب شدن سریع‌تر محصولات می‌شود. به طور کلی محصولات پوستی و آرایشی باید در جای خشک نگهداری شوند. تنها محصولی که نگهداری آن در حمام مشکلی ندارد، شوینده صورت است.
  • بعضی افراد به اشتباه لوازم آرایشی خود را در فریزر نگهداری می‌کنند تا طول عمر محصول بیشتر شود. در صورتیکه این کار اشتباه محض است! به عنوان مثال اکثر افراد مداد لب خود را در یخچال یا فریزر نگه می‌دارند تا بهتر تراش شود. اگر می‌خواهید مداد لبتان در حین تراش نشکند، باید تراش خود را در فریزر نگه دارید نه مداد لب را!!
جمع بندی نهایی:

به عنوان نتیجه گیری نهایی پیشنهاد می‌شود فضای یخچال خود را با لوازم آرایشی و پوستی که نگهداری‌ شان در یخچال هیچ فایده خاصی ندارد، اشغال نکنید.  در عوض محصولات آرایشی و پوستی خود را در یک محیط خنک، خشک و تاریک بگذارید تا خیالتان از بابت ماندگاری محصول آسوده باشد.

اگر درباره شرایط نگهداری لوازم آرایشی و نشانه‌های خراب شدن محصول سوال دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

آیا می‌توان لوازم آرایش را در فریزر نگهداری کرد؟

خیر، نگهداری لوازم آرایشی در فریزر کاملا اشتباه و غلط است و باعث تغییر ماهیت محصول و خراب شدن آن می‌شود.

آیا نگهداری محصولات آرایشی در حمام صحیح است؟

خیر، محصولات آرایشی و پوستی باید در جای خشک نگهداری شوند. رطوبت موجود در حمام، شرایط لازم برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را فراهم می‌کند و باعث سریع‌تر خراب شدن محصول می‌شود.

آیا محصولات تاریخ گذشته اما نگهداری شده در یخچال، قابل استفاده هستند؟

اگر ماهیت، رنگ و رایحه محصول تغییری نکرده باشد، قابل استفاده است.