پوست

تونر چیست؟ فواید تونر برای پوست + طرز استفاده

اکثر مشاورین و متخصصین پوست روی مصرف تونر تاکید بسیار زیادی دارند. از طرفی برندهای پوستی مختلف، تبلیغات زیادی برای تونرهای خود می‌کنند و فواید تونر برای پوست را بسیار مهم می‌شمارند. اما آیا واقعا به همان اندازه که می‌گویند، تونر برای پوست مفید و ضروری است؟ اصلا تونر چیست و چه نقشی در روتین پوستی دارد؟

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ همه سوالات خود درباره تونر را پیدا کنید.

 

تونر صورت چیست و فواید تونر برای پوست چه می‌باشد؟

تونر اغلب به عنوان پاک کننده پوست شناخته می‌شود. این محصول در واقع پوست شما را به صورت عمقی پاکسازی می‌کند و آلودگی‌هایی را از بین می‌برد که با میسلار واتر یا شوینده صورت، تمیز نمی‌شوند.

اما نقش تونر در روتین پوستی تنها پاکسازی صورت نیست! فواید تونر برای پوست صورت بسیار بیشتر از این موارد می‌باشد که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

فواید استفاده از تونر عبارتند از: 

مهم ترین فواید استفاده از تونر

۱) پاکسازی عمقی منافذ پوست و جلوگیری از انسداد آنها

بدون شک یکی از مهم‌ترین فواید تونر برای پوست، پاکسازی عمقی منافذ است. آلودگی‎‌های روزانه، چربی اضافه، سلول‌های مرده و باکتری‌ها همگی جزء عواملی هستند که در منافذ پوست جمع شده و باعث انسداد آنها می‌شوند. از طرفی میسلار واتر و شوینده صورت قدرت پاکسازی منافذ و حذف این عوامل مزاحم را ندارند.

اینجاست که تونر وارد عمل می‌شود و منافذ پوست را از هر نوع آلودگی پاکسازی می‌کند که در نهایت منجر به رفع انسداد منافذ و کاهش اندازه آنها می‌شود.

۲) تنظیم PH طبیعی پوست

PH پوست در حالت طبیعی بین ۵ تا ۶ می‌باشد که PH فیزیولوژیک پوست نام دارد. شوینده‌های صورت به علت داشتن ترکیبات قلیایی، PH پوست را افزایش می‌دهند و تعادل آن را بر هم می‌زنند که این اتفاق عوارض زیادی برای پوست دارد.

با تغییر میزان PH، شرایط برای رشد باکتری‌های مضر روی سطح پوست فراهم می‌شود. از طرفی پوست برای آنکه PH خود را به حالت طبیعی بازگرداند، چربی زیادی تولید می‌کند زیرا چربی خاصیت اسیدیته دارد و باعث کاهش PH پوست می‌شود. نتیجه این اتفاق چرب شدن بیش از حد پوست و بروز آکنه است.

به همین علت حتما باید بعد از شستشوی صورت، از تونر استفاده کنید تا PH پوستتان تنظیم شود و به حالت نرمال بازگردد.

۳) آبرسانی به پوست صورت

تونرها حاوی ترکیبات آبرسان هستند و می‌توانند به تامین رطوبت مورد نیاز پوست کمک کنند. البته که نباید جایگزین آبرسان و مرطوب شوند. اما به هر حال با قدرت رطوبت رسانی که دارند، به رفع مشکل کم آبی و افزایش شادابی و طراوت پوست کمک می‌کنند.

۴) کمک به تنظیم چربی پوست

یکی از فواید استفاده از تونر برای پوست به ویژه پوست‌های چرب، کمک به تنظیم چربی است. تونرها حاوی ترکیبات تنظیم کننده چربی هستند که با کاهش فعالیت غدد چربی به متعادل شدن چربی پوست کمک می‌کنند. تونر در واقع بین میزان رطوبت و چربی پوست، تعادل برقرار می‌کند.

۵) یکی از فواید تونر برای پوست، جلوگیری از بروز آکنه است.

همانطور که می‌دانید علت اصلی جوش زدن صورت، انسداد منافذ پوست است. تونر با پاکسازی عمقی منافذ و جلوگیری از انسداد آنها و همچنین تنظیم چربی پوست، نه تنها مانع از بروز آکنه می‌شود بلکه به درمان جوش‌ها نیز بسیار کمک می‌کند.

مقالات مرتبط: چگونه می‌توان قرمزی جوش صورت را از بین برد؟

۶) لایه برداری و حذف سلول‌های مرده پوست

تجمع سلول‌های مرده روی پوست باعث انسداد منافذ، بروز آکنه، کدری پوست و کاهش جذب سایر محصولات مراقبتی می‌شود. یکی از فواید تونر برای پوست صورت، حذف این سلول‌های مرده است زیرا بعضی از تونرها حاوی ترکیبات لایه بردار هستند.

۷) رفع کدری، افزایش شادابی و شفافیت پوست

تونرها با پاکسازی عمیق پوست و حذف سلول‌های مرده، کدری و عدم طراوت و تازگی پوست را از بین می‌برند و به افزایش شادابی و شفافیت پوست کمک می‌کنند.

۸) تسکین التهابات و تحریکات پوستی

از دیگر مزایای استفاده از تونر صورت می‌توان به التیام و تسکین پوست اشاره کرد. تونرها حاوی ترکیبات مفیدی هستند که بعد از شستشوی صورت، آرامش را به پوست بازمی‌گردانند و آزردگی و تحریکات پوستی را تسکین می‌دهند.

۹) یکی از فواید تونر صورت، افزایش جذب محصولات مراقبتی است.

همانطور که گفته شد تونر آلودگی‌هایی را پاکسازی می‌کند که با شستشوی صورت از بین نمی‌روند. تصور کنید در صورت عدم استفاده از تونر، این آلودگی‌ها در منافذ پوست جمع می‌شوند و در نتیجه سرم‌ها و کرم‌های مراقبتی نمی‌توانند به خوبی درون پوست نفوذ کرده و اثر خود را اعمال کنند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین فواید تونر برای پوست و در واقع یکی از مهم‌ترین دلایلی که روی مصرف آن بسیار تاکید می‌شود، کمک به جذب بهتر محصولات مراقبتی است.

روش استفاده از تونر چگونه است؟

طرز استفاده از تونر به این شکل است که باید در آخرین مرحله از پاکسازی پوست استفاده شود. در واقع تونر تکمیل کننده فرآیند پاکسازی پوست می‌باشد. برای آنکه نحوه استفاده از تونر را بدانید، فقط کافیست به روش زیر عمل کنید:

  • اگر آرایش دارید و یا از ضد آفتاب رنگی و کرم پودری استفاده کرده‌اید، در مرحله اول با استفاده از یک پاک کننده آرایشی مناسب مانند میسلار واتر، پوست خود را کاملا تمیز کنید. در صورت نداشتن آرایش یا ضد آفتاب رنگی، نیازی به انجام این مرحله نیست.

مقالات مرتبط: فرق تونر با میسلار واتر چیست؟

  • با استفاده از شوینده‌ای که مناسب نوع پوستتان است، صورت خود را کاملا بشویید.
  • در آخرین مرحله از فرآیند پاکسازی باید از تونر استفاده کنید. به این منظور کمی تونر روی پد بریزید و سپس کل صورت را با آن تمیز کنید. تونر باید روی پوست باقی بماند و نیازی به شستشو ندارد.
  • بعد از تکمیل پاکسازی پوست می‌توانید از سرم‌ها و کرم‌های مراقبتی خود استفاده کنید.

توجه: همه تونرها برای دور چشم قابل استفاده نیستند! پس تونر را به هیچ عنوان به اطراف چشم نزنید مگر آنکه روی خود محصول قید شده باشد که برای دور چشم نیز قابل استفاده است.

برای خرید تونر به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید تونر به آن توجه داشته باشید، انتخاب تونر بر اساس نوع پوست است. در این باره توصیه می‌شود حتما از یک مشاور پوست راهنمایی بگیرید تا بهترین تونر مناسب نوع پوستتان را به شما معرفی کند. اگر قصد خرید اینترنتی دارید، حتما توضیحات مربوط به محصول را با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید تونری که خریداری می‌‎کنید، مناسب نوع پوست شما است.

به عنوان مثال اگر پوست شما چرب و مستعد جوش است، باید از تونری استفاده کنید که به متعادل شدن چربی پوست و درمان جوش‌ها کمک کند. اما چنین تونری به هیچ عنوان برای پوست خشک مناسب نبوده و ممکن است خشکی پوست را تشدید کند و یا حتی باعث تحریک و حساسیت پوست شود.

اگر پوست شما مستعد لک است، می‌توانید از تونرهای لایه بردار و روشن کننده استفاده کنید. چنین تونری به عنوان یک مکمل درمانی، به کاهش سریع‌تر لکه‌های تیره صورت کمک می‌کند.

اگر پوست حساسی دارید، باید از تونری استفاده کنید که فاقد ترکیبات حساسیت زا مانند الکل و پارابن باشد. عدم توجه به این مسئله می‌تواند باعث قرمزی و آلرژی پوست شود.

در ادامه چند نمونه از بهترین تونرها را برای انواع مختلف پوست به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید انتخاب سریع و آسانی داشته باشید و از فواید تونر برای پوست خود بهره مند شوید.

بهترین مارک تونر چیست؟

بهترین مارک های تونر

بهترین تونر برای پوست چرب و جوش دار

تونر پاک کننده Blackhead eliminating نوتروژینا

تونر پوست چرب و مختلط پیور اکتیو گارنیه

بهترین تونر برای پوست خشک

تونر عصاره گل رز بوتانیکال گارنیه

تونر پاک کننده ملایم آتوپیا آردن

در آخر:

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. سوالات و نظرات خود درباره تونر را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.