مو

بایدها و نبایدهای لازم برای مراقبت از مو در زمستان

با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان، همه ما متوجه یک سری تغییرات در موهایمان می‌شویم. به عنوان مثال افزایش خشکی و وز موها، موخوره و حتی گاهی شوره خشک از جمله علائمی هستند که در فصل سرما خود را نشان می‌دهند. اگر شما هم این مشکلات را دارید و نمی‌دانید چگونه از موهایتان مراقبت کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا بایدها و نبایدهای لازم برای مراقبت از مو در زمستان را بدانید.

اهمیت مراقبت از مو در زمستان؛ بایدها و نبایدها

قبل از معرفی روش‌های نگهداری و مراقبت از مو در فصل زمستان، بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا در فصل سرما موهای ما خشک‌تر و آسیب پذیرتر می‌شوند؟ سپس راهکارهای موثر برای جلوگیری از خشکی مو در زمستان و پاییز را معرفی خواهیم کرد.

 

آب و هوای سرد چه تاثیری روی سلامتی مو دارد؟

هوای سرد و خشک زمستان باعث از بین رفتن رطوبت پوست و موی شما می‌شود که نتیجه آن خشکی پوست، ساقه مو و کف سر می‌باشد.

خشکی موها عوارضی مانند وز، شکنندگی و موخوره را به دنبال دارد. به همین علت باید در فصل زمستان به طور ویژه از موهایتان مراقبت کنید تا بتوانید در ماه‌های سرد سال نیز همچنان موهای سالم، نرم و زیبایی داشته باشید.

 

مقالات مرتبط: نکات مراقبت از پوست در زمستان

چگونه در زمستان موهای نرم و سالمی داشته باشیم؟

 

۱) از شامپوهای آبرسان و ملایم برای شستن موهایتان استفاده کنید.

شامپوهایی که قدرت پاک کنندگی بالایی دارند، با از بین بردن چربی مفید کف سر و ساقه مو باعث تشدید خشکی موها می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود در فصل سرما از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید که قدرت پاک کنندگی ملایم‌تری دارند.

در این بین حتما هفته‌ای یک مرتبه موهای خود را با شامپو سولفات دار بشویید زیرا استفاده زیاد از شامپوهای فری سولفات باعث تجمع چربی در اطراف ریشه مو، سست شدن موها و در نهایت ریزش آنها می‌شود.

همچنین از شامپویی استفاده کنید که قدرت آبرسانی بالایی داشته باشد تا بتواند به رفع خشکی مو در زمستان کمک کند.

 

پیشنهاد آرسس بیوتی:

شامپو کراتین و آرگان اچ اس لاین

۲) از نرم کننده یا ماسک مو در داخل حمام غافل نشوید.

ماسک مو و یا نرم کننده مو جزء محصولات ضروری و همیشگی در روتین مراقبت از موها می‌باشند. اهمیت استفاده از این محصولات در فصل زمستان که موها خشک و آسیب پذیر هستند نیز به مراتب بیشتر است. پس حتما در داخل حمام و بعد از شستشوی موها با شامپو، از ماسک مو یا نرم کننده‌ای استفاده کنید که آبرسان و ترمیم کننده موهای خشک باشد.

برای استفاده از ماسک مو و یا نرم کننده ابتدا رطوبت و نم اضافه موها را با حوله بگیرید زیرا مو در حالت خیس جذب کمتری دارد. سپس محصول را روی ساقه مو ماساژ دهید و بعد از ۵ الی ۱۰ دقیقه آبکشی کنید.

 

پیشنهاد آرسس بیوتی:

ماسک مو کراتین آرگان اچ اس لاین

۳) مراقبت‌های بعد از حمام را جدی بگیرید.

بعد از شامپو و ماسک مو نوبت به محصولاتی می‌رسد که نیازی به شستشو ندارند و باید بعد از حمام استفاده شوند. محصولی که در این مرحله استفاده می‌کنید باید خاصیت نرم کنندگی و ضد وز داشته باشد و موهای شما را کاملا آبرسانی و تغذیه کند. این محصول در واقع تکمیل کننده اثر شامپو و ماسک موی داخل حمام می‌باشد.

 

پیشنهاد آرسس بیوتی:

اسپری احیای مو ۱۰ در ۱ آی ان جی

۴) موهای خود را هر روز نشویید.

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت از مو در زمستان، عدم شستشوی روزانه موها است زیرا باعث خشکی شدید مو می‌شود. اگر سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره شما به گونه‌ایست که هر روز باید به حمام بروید، موهای خود را فقط با آب تنها بشویید و از هر روز از شامپو استفاده نکنید.

۵) برای مراقبت از مو در زمستان، استفاده از اتو مو را به حداقل برسانید.

وسایل حرارتی مانند اتو مو و بابلیس آسیب جدی به مو وارد می‌کنند و به طور کلی نباید زیاد استفاده شوند. این مسئله در فصل پاییز و زمستان که موها خشک‌تر و آسیب پذیرتر هستند نیز اهمیت بسیار بیشتری دارد. بنابراین تا حد ممکن از این گونه وسایل برای استایل کردن موهایتان استفاده نکنید.

 

۶) بیشتر آب بنوشید.

نوشیدن آب کافی در طول روز نه تنها به داشتن موهای سالم‌تر کمک می‌کند، بلکه باعث داشتن پوست زیباتر و شاداب‌تر نیز می‌شود. برای مراقبت از مو در فصل زمستان و جلوگیری از خشکی آن، به میزان کافی آب بنوشید و از میوه‌ها و سبزیجات در روتین غذایی خود بیشتر استفاده کنید تا موهای شما از داخل رطوبت رسانی شوند.

۷) برای مراقبت مو در زمستان از روبالشتی ابریشم استفاده کنید.

روبالشتی ابریشم اصطحکاک کمتری با مو دارد و رطوبت موها را به خود جذب نمی‌کند. در نتیجه برای جلوگیری از خشکی مو در زمستان بسیار مناسب است و توصیه می‌شود حتما از این نوع روبالشتی استفاده کنید.

برای مراقبت مو در زمستان چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

۱) استفاده از شامپو بچه

بسیاری از افراد برای جلوگیری از خشکی مو در زمستان از شامپو بچه استفاده می‌کنند که فرمولاسیون ملایم‌تری دارند. به طور کلی نمی‌توان گفت که شامپو بچه برای موی بزرگسالان ضرری دارد اما در نهایت این شامپوها دارای فرمولاسیون اختصاصی برای کودکان هستند و شاید انتخاب خیلی خوبی برای بزرگسالان نباشند!

اگر به دنبال شامپو ملایم برای شستشوی موهایتان هستید، شامپو‌های فری سولفات را جایگزین شامپو بچه کنید. فقط همانطور که گفته شد این شامپوها نباید به صورت دائمی و همیشگی استفاده شوند.

۲) شستشوی موها با آب داغ

آب داغ با از بین بردن چربی مفید و رطوبت طبیعی موها، باعث تشدید خشکی مو می‌شود. بنابراین نه تنها در زمستان بلکه در کل سال، موهای خود را با آب ولرم بشویید.

 

۳) عدم توجه به بهداشت موها

همانطور که گفته شد برای مراقبت مو در زمستان نباید موهای خود را هر روز با شامپو بشویید. اما بسیاری از افراد این موضوع را اشتباه برداشت می‌کنند و به قول معروف از آن ور بوم می‌افتند! نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، حفظ پاکیزگی مو با حفظ رطوبت و چربی مفید آن می‌باشد و هر فردی با توجه به میزان چربی موهایش به راحتی می‌تواند تشخیص دهد که چند بار در هفته باید موهایش را بشوید.

پس برای جلوگیری از خشکی مو، در شستشوی به موقع سهل انگاری نکنید تا چربی زیادی در کف سر انباشته نشود. به خاطر داشته باشید که تجمع چربی در کف سر باعث ایجاد شوره و ریزش موها می‌شود.

مقالات مرتبط: علت شوره سر چیست؟

 

سخن آخر:

با رعایت نکات گفته شده در این مقاله می‌توانید به خوبی از موهای خود در فصل پاییز و زمستان مراقبت کنید تا موهایتان دچار خشکی و آسیب نشوند. اگر سوالات بیشتری درباره مراقبت از مو در فصل زمستان دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.