پوست

خوراکی هایی که از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند

معرفی مواد طبیعی برای محافظت در برابر آفتاب

همانطور که می‌دانید محافظت از پوست در برابر آفتاب امری ضروری است و خوردن خوراکی های مفید می‌تواند سهم بزرگی از این محافظت را داشته باشد. بسیاری از مردم فکر می‌کنند محافظت از پوست در برابر نور خورشید فقط در روزهای آفتابی و با استفاده از ضد آفتاب امکان پذیر است.

باید بدایند که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند از میان ابرها نفوذ کرده و از روی برف، شن، بتن و آب به سمت پوست شما منعکس شود. همچنین اشعه UVA می‌تواند از شیشه نفوذ کرده و کرم‌های ضد آفتاب نیز تا حدودی از پوست شما محافظت می‌کنند. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب در کنار خوردن خوراکی‌های محافظت کننده از پوست در برابر آفتاب می‌توانند موثرتر باشند.

مقالات مرتبط: آشنایی با فواید ضد آفتاب

اهمیت رژیم غذایی مناسب در طول روز

گذراندن وقت در بیرون از خانه بدون محافظت مناسب از پوست، می‌تواند عواقب نامطلوبی مانند آفتاب سوختگی، افزایش خطر سرطان پوست و پیری زودرس پوست داشته باشد که همگی ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید است.

پوست محافظت نشده می‌تواند در عرض ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب آسیب ببیند. ویتامین D موجود در برخی مواد غذایی از جمله ماهی سالمون، تخم مرغ، میوه‌ها، محصولات لبنی و غلات می‌توانند به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب کمک کنند. به همین دلیل، ما مواد غذایی را که می‌توانند مقاومت پوست در برابر آفتاب را بالا ببرند بررسی و معرفی کرده ایم.

مقالات مرتبطساخت ضد آفتاب طبیعی در خانه

مواد غذایی مفید برای محافظت از پوست در برابر آفتاب

برای سلامت نگه داشتن پوست و محافظت از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش، بهتر است از کرم ضد آفتاب و کلاه‌های آفتابی استفاده کنید. اما باید بدانید که غذاهایی که می‌خورید نیز به شدت به پوست شما می‌کمک کنند تا در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش مقاوم‌تر شود.

خوراکی‌هایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها، چربی‌های مفید و برخی نوشیدنی‌ها می‌توانند از پوست شما در برابر آفتاب محافظت کنند که در ادامه این خوارکی‌های مفید را بررسی خواهیم کرد.

میوه‌های محافظت کننده از پوست در برابر آفتاب

میوه‌ها سرشار ویتامین‌های مورد نیاز پوست هستند، پوست برای ترمیم و بازسازی خود به ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مختلفی نیاز دارد که می‌تواند آن‌ها را از میوه‌ها بگیرد. همچنین میوه‌ها با تامین آب مورد نیاز بدن از تبخیر بیش از حد آب پوست در برابر آفتاب نیز جلوگیری می‌کنند و خاصیت آبرسانی به پوست دارند.

نوع میوهنحوه محافظت از پوست در برابر آفتاب
توتتوت می‌تواند با آبرسانی به سلول‌های پوست، افزایش تولید کلاژن و بالا بردن سطح الاستین، از پوست در برابر آفتاب محافظت کند.
آلوئه ورااین خوراکی تسکین دهنده می‌تواند از آفتاب سوختگی جلوگیری کرده و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را کم کند.
آناناسیک میوه گرمسیری سرشار از بروملین و ویتامین ث است، که باعث کاهش تورم و التهاب ناشی از آفتاب سوختگی و افزایش ساخت کلاژن و آلاستین می‌شود.
آووکادو این خوراکی حاوی اسیدهای چرب است که از ترشح روغن اضافی جلوگیری کرده و از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.
خیارخیار حاوی مقادیر زیادی آب بوده و مصرف آن به آبرسانی پوست کمک می‌کند. خیار حاوی ویتامین C نهفته است و خوردن آن به درمان آفتاب سوختگی کمک می‌کند.
انبهانبه می‌تواند بیش از ۸۰ درصد نیاز روزانه‌ بدن شما را به ویتامین A برآورده‌ کند. ویتامین A موجود در انبه سلول‌های پوستی را ترمیم کرده و از پوست در برابر آفتاب مراقبت می‌کند.
کیوی

در میان میوه‌ها شما بیشترین ویتامین C را از کیوی دریافت می‌کنید. ویتامین C در تولید کلاژن پوست نقش دارد و استحکام و مقاومت پوست را در برابر عوامل خارجی به خصوص آفتاب بالا می‌برد.

سبزیجات

سبزیجات سرشار از ماده ای به نام بتاکاروتن هستند، بدن ما به طور طبیعی بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که نقشی حیاتی در سلامتی پوست دارد.

همچنین مصرف بتاکاروتن به مدت ۱۰ هفته منظم باعث می‌شود تا این ترکیب به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست عمل کند. خوشبختانه مواد غذایی زیادی هستند که بتاکاروتن دارند و مصرف این خوراکی‌ها می‌تواند به محافظت از پوست شما در برابر آفتاب کمک کند.

سبزیجاتنحوه محافظت از پوست در برابر آفتاب
سبزیجات برگ‌دارسبزیجاتی مانند اسفناج،کلم و کاهو غنی از فیبر‌ و بتاکاروتن هستند که به محافظت و تنظم چربی پوست کمک می‌کنند.
چغندرچغندر سرشار از فیبر، آهن، ویتامین C و منگنز است. مصرف چغندر از ایجاد خطوط ریز، چین و چروک و لکه‌های ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند.
بروکلیعلاوه بر بتاکاروتن، بروکلی حاوی مقادیر زیادی اسیدفولیک و ویتامین‌های A ،C و E است. همچنین منبع خوبی از سولفورفان است، که خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‎‏‌دهند.
سیب زمینی سیب‎ب زمینی بتاکاروتن بیشتری نسبت به سایر سبزیجات دارد. به خصوص سیب ‎زمینی شیرین که دارای مقادیر بالاتری آنتی اکسیدان خوراکی است و از بدن و پوست در برابر اشعه آفتاب محافظت می‌‎کند.

تاثیر میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی بر محافظت از پوست در برابر آفتاب

لیکوپن نوعی رنگدانه موجود در میوه‌های قرمز رنگ است که گیاهان از این رنگدانه به عنوان محافظ در مقابل خورشید استفاده می‌کنند. از همین رو می‌توان گفت خوردن میوه‎‌ها و سبزیجات قرمز مانند: هندوانه، انار، زغال اخته، توت فرنگی، تمشک، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای قرمز و نارنجی، کدو تنبل، هویج و گریپ فروت به محافظت بیشتری از پوست در برابر آفتاب کمک می‌کند.

تنقلات و خوراکی‌های مفید برای محافظت از پوست در برابر آفتاب

معمولاً زمانی که در مورد تنقلات صحبت می‌کنیم بیشتر به مضر بودن آن‌ها اشاره می‌کنیم، اما در این مطلب می‌خواهیم در مورد تنقلاتی صحبت کنیم که از پوست در برابر آفتاب و اشعه‌های مضر آن محافظت می‌کنند.

مواد مفید پوستخواص ضد آفتابی آن
شکلات کاکائوییکاکائو حاوی نوعی آنتی اکسیدان به نام فلاونوئید است که دارای خواص ضد سرطان بوده و به عنوان فیلتر ماوراء بنفش (UV) عمل می‌کنند.
پاپ کورنپاپ کورن غنی از مواد شیمیایی ضد رادیکال است و می‌تواند در برابر آفتاب موثر باشد.
تخمه آفتابگردانتخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E، روی و پروتئین است و مصرف مقدار کمی از آن در روز می‌تواند، مواد مغذی پوست شما را تامین کند.

پروتئین

غذاهایی مانند سویا، گوشت، آجیل، ماهی و.. حاوی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ اند که برای پوست عالی هستند. همانطور که می‌دانید پوست شما برای فرایند کلاژن سازی، به آمینو اسیدهای موجود در پروتئین نیاز دارد و فرایند کلاژن سازی برای بازسازی و شفافیت پوست شما ضروری است.

همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهاب هستند و در کاهش اثرات آفتاب سوختگی نقش دارند. پس خوراکی‌های حاوی پروتئین برای محافظت از پوست به خصوص در برابر آفتاب و آفتاب سوختگی بسیار مناسب هستند.

پروتئین مفید فواید پروتئین برای پوست
ماهی‌های چربماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا و سالمون غنی از امگا۳ هستند. امگا۳ التهابات پوستی ناشی از اگزما و آکنه را به خوبی کاهش می‌دهد.
گوشتگوشت حیواناتی مانند گاو، گوسفند و طیور, حاوی پروتئین زیادی است که برای کلاژن سازی و حفظ بافت الاستیک پوست ضروری است. 
حبوباتحبوبات حاوی فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان‌های محافظ پوست در برابر آفتاب هستند.
روغن زیتوناین روغن حاوی آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی بوده که برای سلامت ارگان‌های داخلی بدن مفید است و باعث لطافت و نرمی پوست می‌شود.
سویاسویا حاوی ایزوفلاون‌هایی است که از پوست شما در برابر اشعه UV محافظت کرده و از برخی از سرطان‌های پوست جلوگیری می‌کنند.
تخم مرغ تخم مرغ به عنوان یک منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین با کیفیت بالا شناخته می‌شود. این خوراکی با مبارزه با عوامل محیطی مانند اشعه UV از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کند.

مقالات مرتبط: درمان آفتاب سوختگی

چربی‌های مفید

بدن نیاز به چربی نیز دارد. اما نه چربی‌هایی از جنس شیرینی خامه ای یا فست فود. بدن ما نیاز به امگا ۳ و امگا ۶ دارد که در برخی خوراکی‌‌های چرب قابل یافت هستند. به این دسته از چربی‌ها، چربی‌های ضروری گفته می‌شود که بدن نمی‌تواند خودش آن‌ها را تولید کند.

امگا۶ در اغلب خوراکی‌هایی که می‌خوریم یافت می‌شود اما منابع امگا۳ که باعث کاهش التهاب و محافظت از پوست می‌شوند محدود است. در ادامه برخی از چربی‌های مفید را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. 

مواد با چربی مفیدفواید چربی‌های مفید طبیعی برای پوست
گردوگردو منبع خوبی از اسید‌های چرب ضروری بوده و غنی از امگا ۳ و امگا ۶ است. 
بادامبادام مملو از ویتامین E بوده و یک منبع غنی آنتی اکسیدان است که از پوست در برابر آسیب نور خورشید دفاع می‌کند.
بذر کتانبذر کتان منبع مهمی از امگا ۳‌های ضد التهابی است. این خوراکی حاوی اسید آلفا لینولنیک و اسیدهای چرب ضروری است که در بدن به EPA تبدیل می‌شود. EPA چربی سوز و کلاژنساز امگا ۳ است.

نوشیدنی

نوشیدنی‌ها به دلیل تامین آب مورد نیاز بدن می‌توانند به خوبی از پوست شما محافظت کنند، اما برخی از نوشیدنی‌ها تاثیر بیشتری بر مراقبت از پوست دارند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کرده و به طراوت پوست شما نیز کمک کنند.

نوشیدنی مفیدفواید نوشیدنی‌ها در محافظت از پوست در آفتاب
آب نوشیدن مرتب و مداوم آب در طول روز موجب هیدراته شدن بدن شما شده و از پوست در برابر عوامل مخرب آفتاب محافظت می‌کند.
چای سبزچای سبز حاوی پلی فنول بوده که یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب است.
قهوهقهوه دارای مواد ضدباکتری و ضدالتهابی مانند ویتامین B3 (نیاسین)، اسید کلروژنیک (CGA) و ملانوئیدین‌ها. ویتامین B3 بوده که در پیشگیری از سرطان پوست و رفع اثرات آفتاب بسیار موثر است.

مواد غذایی مضر برای پوست در برابر آفتاب

در مقابل برخی از مواد غذایی وجود دارند که تاثیرات منفی آفتاب بر پوست را افزایش می‌دهند. این مواد غذایی می‌توانند مقاومت بدن را در برابر آفتاب کاهش داده و حتی موحب آفتاب سوختگی پوست شود. در ادامه می‌توانید به طور خلاصه با مواد غذایی مضر در برابر آفتاب آشنا شوید. 

  • کافئین زیاد
  • مواد شیمیایی
  • غذاهای فرآوری یا تصفیه شده
  • قند
  • روغن‌های گیاهی

نتیجه:

همانطور که گفتیم استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به تنهایی نمی‌تواند پوست شما را در برابر آفتاب مقاوم کند. خوردن خوراکی مفید در کنار استفاده از کرم‌های ضد آفتاب مناسب می‌تواند محافظت کامل‌تری از پوست شما در برابر آفتاب داشته باشد. در نهایت امیدواریم این مطلب لیست کامل و مفیدی برای شما باشد، همچنین می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول:

بهترین خوراکی برای محافظت از پوست در برابر آفتاب چیست؟

نمی‌توان بهترین خوراکی محافظ پوست را معرفی کرد، زیرا تنها داشتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب می‌تواند به خوبی از پوست شما محافظت کند.

آیا نوشیدن زیاد قهوه برای سلامت پوست و محافظت از پوست در برابر آفتاب مفید است؟

مصرف زیاد قهوه برای پوست مفید نیست، زیرا ادرار آور است و دفع مایعات زیاد باعث نابودی کلاژن خواهند شد. اما استفاده به اندازه آن می‌تواند کمک کننده باشد.