پوست

سالیسیلیک اسید چیست و چه فوایدی برای پوست دارد؟

سالییلیک اسید چیست و بهترین محصولات حاوی آن

امروزه اسیدهای لایه بردار برای رفع انواع مشکلات پوستی استفاده می‌شوند و اسید تراپی به یک روش درمانی بسیار رایج و مرسوم تبدیل شده‌است. برای درمان جوش و منافذ باز، لکه‌های تیره، کاهش چین و چروک‌ها، رفع کدری پوست و … همیشه اسیدها در خط مقدم دفاعی هستند!! سالیسیلیک اسید نمونه‌ای از اسیدهای لایه بردار می‌باشد که فواید زیادی برای پوست دارد و ترکیب اصلی در بسیاری از محصولات مراقبتی است به ویژه آنهایی که مناسب پوست چرب و مستعد جوش هستند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با خواص و عوارض سالیسیلیک اسید برای پوست آشنا شوید و چند نمونه از بهترین محصولات حاوی این ترکیب را بشناسید.

سالیسیلیک اسید چیست؟

سالیسیلیک اسید (Salucilic Acid) نوعی اسید آلی از دسته بتاهیدروکسی‌ اسیدها می‌باشد که به صورت طبیعی از گیاهان قابل استخراچ است و به شکل تجاری نیز ساخته می‌شود. این ماده محلول در چربی است و همین ویژگی باعث شده تا بتواند از لایه‌های چربی پوست عبور و به عمق منافذ نفوذ کند. در آنجا نیز به علت داشتن خاصیت کراتولیتیک، اتصالات بین سلولی را از بین می‌برد و منافذ پوست را کاملا پاکسازی می‌کند.

مهم‌ترین کاربرد سالیسیلیک اسید برای پوست، درمان موضعی آکنه است اما برای مراقبت از مو نیز بسیار کارایی دارد و برای درمان شوره و درماتیت سبورئیک استفاده می‌شود.

مقالات مرتبط: علت شوره سر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

سالیسیلیک اسید برای چی خوبه؟ (فواید سالیسیلیک اسید برای پوست)

۱) درمان جوش و آکنه

می‌توان گفت مهم‌ترین تاثیر سالیسیلیک اسید بر پوست، درمان انواع آکنه از جمله جوش سرسیاه، سرسفید، جوش‌های قرمز و چرکی می‌باشد. این اسید به علت نفوذپذیری بالایی که دارد، به داخل منافذ می‌رود و هر عاملی را که باعث انسداد آنها شده از بین می‌برد. به این ترتیب جوش‌های صورت را درمان می‌کند.

دقیقا به همین علت محصولات پوستی که اختصاصی برای پوست‌های جوش دار هستند از شوینده صورت گرفته تا تونر، سرم و کرم‌ها همگی دوز مشخصی اسید سالیسیلیک دارند.

۲) کاهش منافذ باز

بزرگ بودن منافذ پوست دلایل زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، انسداد و گرفتگی منافذ می‌باشد. Salycilic Acid با حذف چربی اضافه، سلول‌های مرده و باکتری‌های جمع شده داخل منافذ، انسداد آنها را برطرف کرده و به کاهش سایز منافذ کمک می‌کند.

مقالات مرتبط: چگونه منافذ پوست را ببندیم؟

۳) تنظیم چربی پوست

از دیگر فواید سالیسیلیک اسید برای پوست، کاهش و تنظیم چربی است که این کار را از طریق پاکسازی و کاهش اندازه منافذ انجام می‌دهد. با متعادل شدن چربی، از بروز آکنه و براق شدن پوست نیز جلوگیری می‌شود. به همین علت کسانی که پوست چرب یا مختلطی دارند، بهتر است از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک در روتین پوستی خود استفاده کنند.

۴) کاهش لک و جای جوش

سالیسلیک اسید نه تنها برای درمان جوش صورت و بدن بسیار مفید است، بلکه در کاهش لکه‌ها و جای جوش باقی مانده روی پوست نیز بسیار تاثیرگذار می‌باشد. این اسید با لایه برداری پوست به کمرنگ شدن لکه‌ها کمک می‌کند و همراه با دیگر ترکیبات روشن کننده و ضد لک مانند آزلائیک اسید و عصاره شیرین بیان، اثربخشی بسیار قوی‌تری دارد.

مقالات مرتبط: راه‌های از بین بردن اسکار و لک قهوه ای جای جوش

۵) داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهاب

سالیسیلیک اسید یک ترکیب درمانی مفید برای کسانی است که پوست چرب حساسی دارند و با کمترین آلودگی جوش می‌زنند. این ماده با رفع التهاب و حذف باکتری‌های مولد آکنه، پوست شما را ضدعفونی و از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

مضرات سالیسیلیک اسید برای پوست چیست؟

Salycilic Acid اگر در دوز بالا و به میزان بیش از حد استفاده شود یا فرد مصرف کننده پوست بسیار حساسی داشته باشد، می‌تواند عوارضی مانند قرمزی، سوزش، خارش، پوسته ریزی و خشکی شدید به جا بگذارد. برای جلوگیری از این اتفاق حتما میزان حساسیت پوست خود را در نظر بگیرید و برای اطمینان بیشتر، قبل از مصرف حتما محصول را روی دست تست کنید. اگر تا ۲۴ ساعت هیچ گونه حساسیتی رخ نداد، سپس می‌توانید آن را به صورتتان بزنید.

همچنین در استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک حتما طبق دستورالعمل و توصیه‌های مشاور پوستی خود عمل کنید تا دچار عارضه نشوید.

از دیگر عوارض سالیسیلیک اسید، افزایش حساسیت زایی پوست به نور آفتاب است که شما را ملزم به استفاده از ضد آفتاب می‌کند. همچنین این ترکیب برای خانم‌های باردار و شیرده عوارض داشته و منع مصرف دارد.

آیا سالیسیلیک اسید برای پوست خشک و حساس مناسب است؟

خیر، این ترکیب معمولا در محصولاتی که مناسب پوست‌های خشک یا حساس هستند، استفاده نمی‌شود زیرا پوست را تحریک و خشکی آن را تشدید می‌کند. در عوض بهترین انتخاب برای پوست‌های چرب، مختلط، دارای منافذ باز و مستعد جوش می‌باشد.

مقایسه سالیسیلیک اسید با دیگر ترکیبات مراقبت از پوست

تفاوت سالیسیلیک اسید و نیاسینامید

نیاسینامید در واقع همان ویتامین B3 است که همانند سالیسیلیک اسید به تنظیم چربی پوست، کاهش منافذ، بهبود لک و جوش کمک می‌کند. اما دوتا تفاوت اساسی با سالیسیلیک اسید دارد:

۱) همانند اسید سالیسیلیک قدرت لایه برداری و حذف سلول‌های مرده را ندارد و همین باعث شده تا حساسیت زایی کمتری داشته باشد.

۲) بر خلاف سالیسیلیک اسید، نیاسینامید برای انواع پوست‌ها از خشک گرفته تا چرب قابل استفاده است.

مقالات مرتبط: نیاسینامید چیست و چه کاربردی دارد؟

فرق سالیسیلیک اسید با هیالورونیک اسید

اسید سالیسیلیک یک ترکیب لایه بردار است و هیالورونیک اسید یک ترکیب آبرسان. تاثیر این دو ماده بر پوست کاملا متفاوت از هم می‌باشد و هیچ وجه اشتراکی با هم ندارند.

هیالورونیک اسید در واقع جزء ترکیبات هوکتانت یا جاذب رطوبت است به این معنا که می‌تواند رطوبت را از محیط اطراف جذب کند و در اختیار پوست قرار دارد. این ترکیب در اکثر محصولات آبرسان و مرطوب کننده وجود دارد و تنها وظیفه‌اش، آبرسانی به پوست می‌باشد.

مقالات مرتبط: خواص هیالورونیک اسید برای پوست

تفاوت سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید

هر دو ترکیبات لایه بردار هستند با این تفاوت که گلیکولیک اسید جزء آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) و سالیسیلیک اسید جزء بتا هیدروکسی اسیدها (BHA) می‌باشد.

گروه اول یعنی AHA، اسیدهای محلول در آب هستند و قدرت نفوذ به لایه‌های زیرین پوست را ندارند. در نتیجه فقط سطح پوست را لایه برداری می‌کنند. این اسیدها بیشتر برای کاهش لک و تیرگی، جوانسازی و یکدست کنندگی پوست کاربرد دارند.

گروه دوم یعنی BHA، محلول در چربی هستند و می‌توانند از لایه‌های سطحی پوست عبور و به داخل منافذ نفوذ کنند. در نتیجه زمانی که هدف درمان جوش و منافذ باز است، از بتا هیدروکسی اسیدها استفاده می‌شود.

معرفی چند نمونه محصول حاوی سالیسیلیک اسید برای پوست صورت

ژل شستشوی صورت وینوپیور کدلی

ژل شستشوی پوست چرب کدلی حاوی سالیسیلیک اسید با منشأ کاملا طبیعی است و فرمولاسیون گیاهی دارد. این محصول ضمن پاکسازی و سم زدایی پوست، به کنترل و رفع مشکلات پوست‌های آکنه‌ای کمک می‌کند و بعد از شستشو نیز حس خشکی و کشیدگی روی پوست باقی نمی‌گذارد.

سرم لایه بردار AHA 10% + BHA 2% بالانس

سرم لایه بردار بالانس حاوی ۲% سالیسیلیک اسید و ۱۰% گلیکولیک اسید می‌باشد. این محصول با داشتن دوتا از بهترین اسیدهای لایه بردار برای موارد زیادی از جمله کاهش لک، بهبود آکنه، تنظیم چربی پوست، جمع شدن منافذ باز، رفع چروک‌های سطحی، افزایش شفافیت و یکدست شدن پوست کاربرد دارد.

تونر پاک کننده Blackhead eliminating نوتروژینا

تونر ضد جوش سر سیاه نوتروژینا حاوی سالیسیلیک اسید بوده و تخصصی برای درمان و پیشگیری از جوش‌های سرسیاه است . این تونر پوست را عمیقاً پاکسازی می‌کند و مات کننده و کنترل کننده چربی پوست می‌باشد.

کرم پر ریفاینر بایودرما

کرم جمع کننده منافذ بایودرما حاوی اسید سالیسیلیک، اسید سیتریک و نوعی ماده قابض منافذ به نام اسید آگاریک است. این کرم مناسب برای پوست‌های چرب و مختلط با منافذ باز می‌باشد و علاوه بر کاهش ظاهر منافذ به کنترل چربی، کاهش لک جای جوش و اصلاح بافت پوست کمک می‌کند. همچنین ضد براقی و مات کننده پوست است.

جمع بندی پایانی:

اسید سالیسیلیک از آن دسته ترکیباتی است که فواید بسیار زیادی برای پوست‌های چرب و جوشی دارد و به علت نداشتن عوارض جانبی (مگر در مواردی که طبق دستورالعمل استفاده نشود) بدون تجویز پزشک قابل تهیه است. پس با خیال راحت از محصولات حاوی Salycilic Acid در روتین پوستی خود استفاده کنید و اگر هر گونه سوالی در این باره دارید، می‌توانید از مشاورین آرسس بیوتی راهنمایی بگیرید. کافیست سوالات خود را در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.

سوالات متداول:

اسید سالیسیلیک برای لک صورت خوبه؟

اسید سالیسیلیک به تنهایی برای درمان لک کافی نیست، ولی اگر با ترکیباتی مانند آربوتین، آزلائیک اسید، عصاره شیرین، اسیدهای میوه (AHA) و … همراه شود، به رفع لکه‌های تیره بسیار کمک می‌کند.

سالیسیلیک اسید با چی تداخل دارد؟

نحوه استفاده از سالیسیلیک اسید چگونه است؟

روش مصرف این ماده به نوع محصول و دوز به کار رفته در آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر از تونری استفاده می‌کنید که حاوی اسید سالیسیلیک اسید است، می‌توانید آن را دو تا سه مرتبه در طول روز به پوستتان بزنید. ولی اگر از یک ضد جوش قوی حاوی این ماده استفاده می‌کنید، روش مصرف کاملا متفاوت می‌باشد. پس برای استفاده از سالیسیلیک اسید همیشه طبق دستورالعمل محصول عمل کنید.