پوست

علت خشکی پوست صورت و بدن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

خشکی پوست صورت و بدن یکی از مشکلات رایجی است که دلایل مختلفی دارد و در صورت شدید بودن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. مسلما پیدا کردن علت خشکی پوست صورت ، اولین قدم برای درمان آن است. گاهی اوقات حتی دلیل خشکی پوست مربوط به یک بیماری زمینه‌ای می‌باشد که باید تشخیص داده شده و درمان شود. اما در برخی موارد علت آن بسیار جزئی بوده و به سادگی با استفاده از یک آبرسان و مرطوب کننده مناسب قابل برطرف شدن است.

در این مقاله به زبان ساده و خلاصه مهم‌ترین دلایل خشکی پوست همراه با روش‌های پیشگیری و درمان را به شما معرفی می‌کنیم. پس اگر از شدت خشکی پوستتان کلافه شده‌اید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علت خشکی پوست صورت و بدن چیست؟

چربی طبیعی پوست یا سبوم که توسط غدد چربی (غدد سباسه) تولید می‌شود، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن پوستی سالم و لطیف است. بر خلاف تصور اکثر افراد، چربی پوست به هیچ عنوان بد نبوده و حتی فواید بسیار زیادی برای پوست دارد مانند:

  • آبرسانی: یکی از مهم‌ترین وظایف سبوم، حفظ و نگهداری رطوبت داخل پوست و جلوگیری از تبخیر آن است تا پوست شما دچار کمبود رطوبت نشود.
  • افزایش نرمی و لطافت پوست: رطوبت به تنهایی عامل نرمی و لطافت پوست نیست! برای داشتن پوستی نرم و سالم باید میزان چربی و رطوبت پوست با یکدیگر در تعادل باشند.
  • انتقال آنتی اکسیدان‌ها: برخی آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E حلال در چربی هستند. بنابراین یکی از وظایف سبوم، انتقال آنتی اکسیدان‌های حلال در چربی به سطح پوست می‌باشد. این آنتی اکسیدان‌ها از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.
  • محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی و میکروارگانیسم‌ها: چربی به عنوان یک لایه محافظ روی سطح پوست، از آن در برابر عوامل محیطی مخرب محافظت می‌کند. همچنین به علت داشتن PH اسیدی، مانع از رشد میکروارگانیسم‌های مضر روی سطح پوست می‌شود.

پس همانطور که متوجه شده‌اید، سبوم یا چربی طبیعی برای پوست بسیار مفید است و اگر به هر دلیلی از بین برود یا میزان آن کاهش یابد، پوست دچار خشکی می‌شود. پس علت خشکی پوست صورت و بدن ، کمبود چربی است!

دلایل زیادی وجود دارند که باعث کاهش میزان سبوم در پوست می‌شوند که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم. اما قبل از آن توصیه می‌شود مقاله تفاوت پوست خشک و دهیدراته  را مطالعه کنید زیرا ممکن است پوست شما دهیدراته باشد نه خشک! پس لازم است تا تفاوت بین این دو نوع پوست را بدانید.

دلیل خشکی پوست صورت و کمبود چربی چیست؟

۱) ژنتیک

در بسیاری از افراد علت خشکی پوست صورت و پوسته شدن کاملا ارثی است یعنی غدد چربی در پوست به طور ژنتیکی فعالیت کمی دارند و به اندازه کافی چربی تولید نمی‌کنند. مسلما برای رفع این مشکل هیچ درمان قطعی وجود ندارد و تنها راه حل، کنترل علائم خشکی با استفاده از محصولات پوستی مناسب است.

این محصولات از کرم‌های مرطوب کننده گرفته تا شوینده و ضدآفتاب همگی باید مناسب پوست خشک باشند و در یک روتین پوستی منظم و مداوم استفاده شوند تا بهترین نتیجه را برای شما حاصل کنند.

۲) بیماری زمینه‌ای

در برخی افراد علت خشکی پوست مربوط به یک بیماری یا مشکل زمینه‌ای در بدن فرد است. به عنوان مثال مشکلات تیروئیدی، بیماری‌های خود ایمنی مانند پسوریازیس، دیابت و … همگی می‌توانند علت خشکی پوست بدن باشند.

۳) عدم مراقبت صحیح از پوست و استفاده از محصولات نامناسب

استفاده از محصولات پوستی نامناسب، شستشوی صورت با صابون، لایه برداری بیش از حد، عدم استفاده از ضد آفتاب، حمام آب داغ و … از جمله مواردی هستند که باعث از بین رفتن چربی و رطوبت پوست و تشدید خشکی آن می‌شوند.

۴) یک علت خشکی پوست صورت افزایش سن است

یکی از تغییراتی که با افزایش سن در بدن رخ می‌دهد، کاهش فعالیت غدد چربی در پوست می‌باشد. نتیجه این اتفاق تولید چربی کمتر و در نتیجه خشکی پوست است که به مرور زمان می‌تواند تشدید شود. اما با رعایت یک روتین پوستی منظم و محصولات مناسب، این مشکل به راحتی قابل کنترل است و جای نگرانی نیست!

۵) زندگی در مناطق خشک و سرد

آب و هوای سرد و خشک به نوبه خود تاثیری روی فعالیت غدد چربی و میزان سبوم ندارد اما باعث از بین رفت رطوبت و دهیدراته شدن پوست می‌شود و خشکی آن را تشدید می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده قوی استفاده کنید و از دستگاه بخور نیز غافل نشوید.

درمان خشکی پوست صورت با رعایت روتین پوستی

راههای درمان خشکی پوست صورت

اگر دلیل خشکی پوست صورت شما مربوط به یک بیماری زمینه‌ای باشد، ابتدا باید به پزشک مراجعه کرده و برای حل مشکل خود اقدام کنید. اما در سایر موارد علائم خشکی پوست با رعایت یک روتین پوستی منظم و تخصصی به راحتی قابل کنترل هستند. محصولاتی که در این روتین پوستی باید استفاده کنید عبارتند از:

۱) پاک کننده مناسب

اولین مرحله در روتین پوستی، پاکسازی کامل صورت می‌باشد. اگر پوست شما از نوع خشک است، حتما باید میسلار واتر، شوینده و تونری که استفاده می‌کنید، مناسب برای پوست‌های خشک باشند. به خاطر داشته باشید که استفاده از پاک کننده‌ای که مناسب پوست چرب است، می‌تواند آسیب جدی به پوست خشک شما وارد کند.

برای پاکسازی کامل پوست ابتدا آرایش خود را با میسلار واتر پاک کنید. سپس صورتتان را بشویید و در آخرین مرحله از تونر استفاده کنید تا آلودگی‌های باقی مانده در منافذ کاملا تمیز و PH پوست تنظیم شود.

۲) آبرسان و مرطوب کننده

مهم‌ترین محصولی که به درمان سریع خشکی پوست کمک می‌کند و به محض استفاده علائم خشکی را تسکین می‌دهد، کرم‌های مرطوب کننده و مغذی مناسب برای پوست خشک هستند مانند کرم مرطوب کننده پوست خشک درماگور و کرم مرطوب کننده و آبرسان اوردینری .

این محصولات رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و کمبود چربی در پوست‌های خشک را جبران می‌کنند. در نتیجه باعث نرمی، لطافت و تسکین علائم خشکی پوست می‌شوند.

علت خشکی پوست شما هر چه که باشد، روزی دو تا سه مرتبه استفاده از کرم مرطوب کننده به رفع خشکی صورت کمک زیادی می‌کند.

۳) ضد آفتاب

استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از خشکی پوست صورت

بودن در معرض تابش آفتاب بدون هیچ محافظی، یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید خشکی پوست است. در واقع ضدآفتاب جزء محصولات ضروری در روتین انواع پوست‌ها می‌باشد و عدم استفاده از آن می‌تواند هر نوع مشکل پوستی از جمله جوش، لک، خشکی و … را تشدید کند.

ضد آفتاب در آخرین مرحله از روتین پوستی و بعد از کرم مرطوب کننده باید استفاده شود. برای آشنایی با ضدآفتاب‌های مناسب پوست خشک می‌توانید مقاله معرفی بهترین ضد آفتاب برای پوست خشک را مطالعه کنید.

جمع بندی نهایی:

علت خشکی پوست صورت مربوط به کم بودن فعالیت غدد چربی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اکثر موارد رعایت یک روتین پوستی منظم و استفاده مداوم از آبرسان و مرطوب کننده برای درمان خشکی پوست صورت و بدن بسیار موثر است و به کنترل و رفع علائم خشکی پوست کمک می‌کند.

در صورت نیاز به مشاوره و معرفی محصول برای درمان خشکی پوست، می‌توانید سوال خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

آیا خشکی پوست می‌تواند نشانه یک بیماری خاص باشد؟

بله، مواردی مانند دیابت، کم کاری تیروئید، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و … از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند.

آیا ننوشیدن آب کافی، خشکی پوست را تشدید می‌کند؟

عدم نوشیدن آب کافی باعث دهیدراته شدن پوست می‌شود و کم آبی نیز مشکل خشکی پوست را تشدید می‌کند.

بارزترین نشانه‌های خشکی پوست چیست؟

احساس کشیدگی، خارش، پوسته ریزی خفیف تا شدید، زبری و ترک خوردگی از جمله بارزترین علائم خشکی پوست هستند.