پوست

عوارض خوردن رژلب و راهکارهای موثر برای ترک آن

خوردن رژلب یک عادت رایج اما بسیار خطرناک است که اکثر خانم‌ها انجام می‌دهند. معمولا کسانی که زیاد از رژلب استفاده می‌کنند و عادت به خیس کردن لب‌های خود دارند، اصلا متوجه نیستند که چه حجم از ترکیبات سمی و مضری را وارد بدن خود می‌کنند و تصورشان این است که تا به حال که اتفاقی برایمان نیفتاده پس همچنان به تکرار این عادت ادامه می‌دهند. غافل از اینکه عوارض خوردن رژلب در دراز مدت خود را نشان می‌دهند و قرار نیست با یکی دوبار خوردن رژ لب، متوجه تاثیرات بد آن بشوید.

پس اگر شما هم عادت به خیس کردن لب‌ها و خوردن رژلب دارید، این مقاله را تا آخر مطالعه کنید تا با عوارض خوردن رژ لب و راهکارهای موثر برای ترک آن آشنا شوید.

همه چیز درباره عوارض خوردن رژلب ها 

قبول دارید که رژلب یکی از پرطرفدارترین محصولات آرایشی است؟ طوریکه حتی خانم‌هایی که زیاد اهل آرایش و میکاپ نیستند، چند رنگ مختلف از رژلب در کیفشان پیدا می‌شود. علتش این است که رژلب در اوج سادگی، تفاوت زیادی در چهره ایجاد می‌کند. اما همین محصول جذاب می‌تواند برای سلامتی ما بسیار خطرناک باشد زیرا در تماس مستقیم با دهان قرار دارد و ترکیبات آن به راحتی وارد بدن می‌شوند.

ترکیبات مضر رژ لب چیست و چه خطراتی برای سلامتی دارند؟

به طور کلی رژلب‌ها از روغن، موم، رنگدانه و مواد نگهدارنده تشکیل شده‌اند. موم یا وکس به دلیل حالت پذیری که دارد، به رژلب‌ها شکل و ساختار می‌دهد. از طرفی روغن‌هایی مانند لانولین، پترولاتوم، روغن جوجوبا و … جزء عوامل مرطوب کننده هستند. ترکیبات نگهدارنده مانند پارابن باعث افزایش دوام و ماندگاری رژلب می‌شوند و رنگدانه نیز رنگ دلخواه را به لب‌های شما می‌دهد.

در فرمولاسیون رژلب‌ها همچنین فلزات سنگینی مانند سرب، آلمینیوم، کادمیوم، نیکل، کروم و … وجود دارند. این فلزات جزئی از ترکیبات شیمیایی رژلب‌ مانند رنگدانه‌ها هستند و یا از طریق دستگاه‌های فلزی که برای ساخت رژلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، به عنوان آلودگی به این محصولات اضافه می‌شوند.

به طور کلی دوز و مقدار این فلزات در رژلب کم است ولی در اثر مصرف زیاد و خوردن مداوم رژلب، این ترکیبات ذره ذره وارد بدن شده و مشکلات جدی برای سلامتی به وجود می‌آورند.

علاوه بر این وجود ترکیبات معطر، طعم دهنده و مواد نگهدارنده در رژلب‌ها را نباید نادیده گرفت. هر کدام از این ترکیبات می‌توانند برای سلامتی بدن مضر باشند. به عنوان مثال ترکیبات معطر و طعم دهنده ممکن است باعث خشکی یا حساسیت پوست لب شوند. مواد نگهدارنده مانند پارابن نیز عوارض مختلفی دارند که یکی از آنها ایجاد اختلال در هورمون‌های بدن است.

البته امروزه بسیاری از برندهای آرایشی بهداشتی پارابن را از محصولات خود به طور کامل حذف کرده‌اند.

مضرات رژ لب سرب دار:

یکی از مهم‌ترین عوارض خوردن رژ لب ورود سرب به بدن است.

سرب ترکیب جدا نشدنی از رژلب‌ها می‌باشد که می‌تواند باعث خشکی و حساسیت پوست لب شود و با ایجاد سرطان، مشکلات مغزی و قلبی، آسیب به کلیه، آسیب به جنین و … نیز ارتباط دارد.

فلزات سنگین دیگر مانند آلمینیوم، کادمیوم و … نیز هر کدام به نوبه خود تاثیرات مخربی به همراه دارند و سلامتی بدن را تهدید می‌کنند. البته باید بدانید که هیچ کدام از عوارض گفته شده قطعی نیستند ولی به هرحال ریسک ابتلا به آنها وجود دارد و هرچه رژلب بیشتری وارد بدنتان شود، این احتمال افزایش می‌یابد.

ترک عادت خوردن رژ لب برای همیشه

همانطور که متوجه شده‌اید، عوارض خوردن رژلب می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد. پس اگر چنین عادتی دارید، سعی کنید آن را کنار بگذارید تا ترکیبات شیمیایی بیشتر از این وارد بدنتان نشوند.

البته باید بدانید که بر هر حال در اثر استفاده از رژلب مقدار بسیار کمی از این ترکیبات جذب پوست شده و از این طریق به بدن راه پیدا می‌کنند. اما اگر رژلبتان را بخورید، ترکیبات سمی بسیار بیشتری وارد بدنتان می‌شوند.

برای ترک عادت خوردن رژ لب ابتدا باید علت انجام این کار را بدانید تا بتوانید از تکرار آن جلوگیری کنید.

چرا رژلبمان را می‌خوریم؟ ۳ علت اصلی خوردن رژ لب

۱) خشکی پوست لب

یکی از مهم‌ترین دلایل خیس کردن لب‌ها و خوردن رژلب، خشکی پوست لب می‌باشد. در واقع شما برای رفع این خشکی، لب‌های خود را به طور ناخودآگاه خیس می‌کنید و این کار باعث خوردن رژلبتان می‌شود.

خشکی پوست لب دلایل زیادی دارد که اطلاعات کامل‌تر در این باره را می‌توانید در مقاله علت خشکی پوست مطالعه کنید. اما برای رفع این خشکی یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، استفاده از بالم لب مرطوب کننده است.

به عنوان مثال بالم مرطوب کننده و ترمیم کننده لب اتوپیا آردن یک محصول عالی برای رفع خشکی و ترمیم پوست آسیب دیده و ترک خورده لب‌ها می‌باشد. با استفاده از این بالم دیگر لب‌هایتان در طول روز خشک نمی‌شوند.

۲) استرس، نگرانی و مشغله ذهنی

استرس و نگرانی در افراد به اشکال مختلفی خود را نشان می‌دهد. بعضی‌ها ناخن‌های خود را می‌جوند و بعضی‌ها پوست لبشان را می‌کنند. در این بین برخی افراد همیشه لب‌هایشان را می‌خورند و در نتیجه به عوارض خوردن رژ لب دچار می‌شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق کارهایی را انجام دهید که به رفع استرس و حفظ آرامش شما کمک می‌کنند مانند مدیتیشن، گوش دادن به موسیقی، پیاده روی و … .

۳) عادت ناخودآگاه و غیرارادی

بسیاری از افراد بدون هیچ دلیلی عادت دارند تا لب‌های خود را همیشه خیس کنند. اگر شما نیز چنین عادتی دارید، یک بازه زمانی را برای خود مشخص کنید و حواستان باشد که در آن بازه اصلا لب‌های خود را خیس نکنید. این بازه زمانی را به مرور طولانی‌تر کنید تا به تدریج عادت خوردن لب‌ در شما از بین برود.

دیگر راهکارهای موثر برای جلوگیری از عوارض خوردن رژلب
  • اگر عادت به خوردن رژلب دارید و نگران عوارض آن هستید، می‌توانید به جای رژلب از تینت لب استفاده کنید. برای آشنایی با فواید تینت و تفاوت آن با رژلب، مقاله تینت لب چیست را مطالعه نمایید.
  • هنگام غذا خوردن حتما رژلب خود را پاک کرده و برای نوشیدنی‌ها از نی استفاده کنید.
  • درصد ترکیبات مضر و سمی در رژلب‌های فیک و نامعتبر به مراتب بیشتر است و در نتیجه برای سلامتی بسیار خطرناک‌تر هستند. پس حتما رژلب خود را از برندهای اصل و معتبر مانند آموتیا ، فلورمار ، مک و … خریداری کنید.

در آخر اگر سوال یا نظری درباره مطالب گفته شده در این مقاله دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید.

سوالات متداول:

آیا خوردن رژلب باعث سرطان میشود؟

خوردن رژلب باعث ورود مواد شیمیایی مضر به بدن می‌شود که از لحاظ تئوری می‌توانند ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را افزایش دهند. اما از لحاظ عملی این مسئله هنوز به اثبات ۱۰۰% نرسیده و تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.

آیا خوردن رژ لب بدون سرب ضرر دارد؟

بله، به غیر از سرب ترکیبات شیمیایی دیگری در رژ لب وجود دارند مانند مواد نگه دارنده که خوردنشان برای سلامتی مضر است.