پوست

فواید آفتاب گرفتن چیست و چه عوارضی برای پوست دارد؟

آفتاب گرفتن برای پوست همانند یک شمشیر دو لبه است؛ هم می‌تواند مفید باشد هم مضر!! بدون شک همه شما درباره فواید آفتاب گرفتن که مهم‌ترینش جذب ویتامین D است، شنیده‌اید و از طرفی می‌دانید که آفتاب به عنوان مهم‌ترین علت سرطان پوست شناخته می‌شود.

این نظریات ضد و نقیض درباره فواید و مضرات آفتاب گرفتن بسیاری از افراد را دچار سردرگمی کرده و در یک دو راهی قرار داده است. از یک طرف متخصصین پوست تاکید می‌کنند که بدون کرم ضد آفتاب از خانه خارج نشوید و حتی در خانه هم ضدآفتاب بزنید. از طرفی پزشکان می‌گویند آفتاب گرفتن برای جذب ویتامین D ضروری است.

پس در نهایت ما باید آفتاب بگیریم یا از پوستمان در برابر آفتاب محافظت کنیم؟ پاسخ این سوال را در ادامه مقاله خواهیم داد. پس با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه از این سردرگمی نجات پیدا کنید.

فواید آفتاب گرفتن و مضرات آن چیست؟

فواید آفتاب گرفتن

بدون شک همه ما در طول روز به مقداری آفتاب نیاز داریم. از طرفی مقادیر زیاد آفتاب می‌تواند صدمات جدی به پوست وارد کند. پس برقراری تعادل میان این دو، شرط اصلی برای داشتن پوست سالم است. در ادامه مقاله بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد. اما قبل از آن بهتر است با فواید آفتاب گرفتن برای پوست بیشتر آشنا شوید.

۱) تنظیم و بهبود خواب

از دیدگاه علمی بدن ما دارای یک ریتم شبانه روزی منظم است که هر ۲۴ ساعت یک بار تکرار می‌شود. این ریتم در واقع خواب شبانه روزی را تنظیم می‌کند و باعث می‌شود تا در یک ساعت مشخص به خواب بروید و در ساعت مشخصی بیدار شوید. این ریتم شبانه روزی در اصل همان ساعت بیولوژیک بدن است که حتما درباره‌اش شنیده‌اید.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که نور خورشید نقش بسیار مهمی در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن دارد. به همین علت عدم بودن در معرض آفتاب باعث ایجاد تداخل در ساعت خواب می‌شود که نتیجه آن کم خوابی یا نداشتن خواب باکیفیت است.

بنابراین یکی از فواید آفتاب برای بدن، تنظیم ساعت خواب و کمک به داشتن خواب عمیق و باکیفیت است که قطعا روی سلامتی کلی بدن نیز تاثیرگذار می‌باشد.

۲) افزایش ترشح هورمون شادی

مطالعات جدید نشان می‌دهند که بودن در معرض آفتاب باعث افزایش ترشح هورمون بتا اندورفین می‌شود؛ هورمونی که عامل ایجاد حس شادی و حتی تسکین درد است.

به همین علت گفته می‌شود یکی از مزایای آفتاب گرفتن، القاء حس شادی و سرزندگی و از بین رفتن ناراحتی و افسردگی می‌باشد.

 

۳) افزایش جذب ویتامین D

یکی از مهم‌ترین فواید آفتاب برای پوست و بدن، افزایش جذب ویتامین D است. در واقع حدود ۹۰% از ویتامین D مورد نیاز ما در طول روز توسط اشعه UVB که یکی از اشعه‌های فرابنفش خورشید است، تامین می‌شود. ۱۰% باقی مانده نیز ازطریق رژیم غذایی و مکمل‌های ویتامین به بدن می‌رسد.

به دنبال افزایش جذب ویتامین D، بدن بهتر می‌تواند کلسیم را جذب کند. در نتیجه سلامتی دندان‌ها و استخوان‌ها نیز حفظ شده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌شود.

ویتامین D همچنین برای عملکرد سیستم ایمنی و سیستم گردش خون بسیار ضروری است و به حفظ سلامتی قلب، تنظیم فشار خون و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. به طور کلی افزایش جذب این ویتامین باعث بهبود عملکرد کلی بدن می‌شود.

 

۴) کمک به درمان برخی معضلات پوستی؛ یکی از مهم‌ترین فواید آفتاب گرفتن برای پوست

نور آفتاب عامل ایجاد بسیاری از اختلالات پوستی مانند پیری، لک، آکنه و از همه بدتر سرطان پوست می‌باشد. اما از طرفی مقادیر کم آفتاب می‌تواند به درمان بعضی از معضلات پوستی کمک کند.

به عنوان مثال تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که آفتاب زیاد باعث التهاب پوست و بروز آکنه می‌شود، اما همین آفتاب در مقادیر کم می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. نور آفتاب حتی برای کسانی که مبتلا به پسوریازیس هستند نیز مفید می‌باشد.

مقالات مرتبط: علت بروز جوش صورت چیست؟

مضرات آفتاب گرفتن چیست؟

مضرات آفتاب گرفتن

آفتاب در عین حال که فواید زیادی برای بدن دارد، به همان اندازه می‌تواند مضر باشد. پیری زودرس، افتادگی پوست، بروز لکه‌های تیره، آفتاب سوختگی، التهاب پوست و سرطان از جمله مهم‌ترین عوارض آفتاب گرفتن هستند که طی تحقیقات علمی به اثبات رسیده‌اند.

به همین علت توصیه می‌شود هر روز ضد آفتاب بزنید و از پوست خود در برابر اشعه‌های نور خورشید محافظت کنید. با این وجود مقداری آفتاب برای حفظ عملکرد و سلامتی بدن ضروری است. به عبارت دیگر آفتاب بیش از حد و آفتاب بسیار کم، هر دو برای سلامتی بدن مضر هستند و باید بین آنها تعادل لازم برقرار شود.

مقالات مرتبط: عوارض آفتاب برای پوست و فواید استفاده از ضد آفتاب

چند دقیقه در طول روز آفتاب بگیریم؟

میزان آفتاب گرفتن در روز

تا اینجای مطلب با فواید آفتاب برای پوست و بدن آشنا شده‌اید. اکنون این سوال پیش می‌آید که در طول روز به چه میزان آفتاب نیاز داریم؟

پاسخ این سوال برای افراد مختلف، متفاوت است و کاملا بستگی به سبک زندگی، رنگ پوست، محل زندگی، داشتن یا نداشتن بیماری زمینه‌ای و … دارد. بنابراین نمی‌توان یک میزان مشخصی را برای همه افراد تعیین کرد.

به طور کلی شما باید بتوانید میان آفتاب گرفتن و محافظت از پوست در برابر آفتاب، تعادل برقرار کنید تا بتوانید از فواید آفتاب برای بدن بهره مند شوید. در ادامه چند نکته کاربردی برای حل این مشکل به شما خواهیم گفت:

نکته اول:

افرادی که تایپ پوستی شماره ۲ دارند یعنی پوست روشنی که به راحتی می‌سوزد و به سختی برنزه می‌شود، کافیست دو الی سه مرتبه در طول هفته به مدت ۱۵ دقیقه آفتاب بگیرند.

این میزان آفتاب برای افراد مختلف کمی متغیر است زیرا بستگی دارد که شما در کدام منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنید و در چه ساعتی از روز آفتاب می‌گیرید. همانطور که می‌دانید شدت آفتاب در عرض‌های جغرافیایی مختلف و در طول شبانه روز، متفاوت است و هر چه شدت آفتاب بیشتر باشد، مدت زمان کمتری باید آفتاب بگیرید.

نکته دوم:

کسانی که پوست تیره‌تری دارند که به راحتی رنگ می‌گیرد و برنزه می‌شود، در مقایسه با پوست‌های روشن به آفتاب بیشتری نیاز دارند و باید مدت زمان بیشتری آفتاب بگیرند.

نکته سوم:

اگر فعالیت‌های روزانه شما به گونه‌ایست که بیشتر وقت خود را در محیط‌های سربسته می‌گذرانید، باید مدت بیشتری آفتاب بگیرید تا بتوانید به میزان کافی از مزایای آفتاب گرفتن بهره مند شوید.

نکته چهارم:

افرادی که پوست بسیار روشنی دارند، حساسیت پوستشان بیشتر بوده و باید مدت کمتری در معرض آفتاب باشند.

چه ساعتی از روز آفتاب بگیریم؟

جهت بهره مندی از فواید نور خورشید برای پوست با کمترین میزان آسیب، ساعت بین ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر بهترین زمان آفتاب گرفتن و تامین ویتامین D مورد نیاز بدن است.

برای آفتاب گرفتن از چه روغنی استفاده کنیم؟

اگر قصدتان از آفتاب گرفتن برنزه شدن است، می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که به برنزه شدن سریع‌تر پوست کمک می‌کنند. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نکات پایانی
  • جهت بهره مندی از خواص آفتاب برای پوست، به طور منظم و هر بار مدت زمان کوتاهی را آفتاب بگیرید زیرا هر از گاهی آفتاب گرفتن به مدت چند ساعت به شدت برای سلامتی پوست مضر است.
  • به طور منظم هر چند وقت یک بار آزمایش دهید تا مطمئن شوید که کمبود ویتامین D ندارید.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سوالات و نظرات خود را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.