پوست

فواید و عوارض لایه برداری برای پوست چیست؟

معرفی فواید و عوارض لایه برداری

لایه برداری بخشی جدایی ناپذیر از روتین مراقبت از پوست است و فواید زیادی دارد اما برخی عوارض پوستی نیز در لایه برداری وجود دارد که توجه به آن‌ها مهم است.

لایه برداری کمک می‌کند تا سلول‌های مرده پوست، کثیفی‌ها و مواد زائد از سطح پوست پاک شود و ظاهر پوست صاف و درخشان شود. همچنین به باز کردن منافذ مسدود شده کمک کرده و از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند.

لایه برداری چیست؟

لایه برداری پوست یا پیلینگ زمانی اتفاق می‌افتد که بدن مقداری از لایه بیرونی پوست به نام اپیدرم را بریزد. فرآیند ریزش اپیدرم روشی است که پوست شما برای بازیابی یا التیام برخی از آسیب‌های پوستی انجام می‌دهد.

آسیب‌های پوستی ممکن است از طریق عوامل محیطی، آلرژی، عفونت یا بیماری‌ها، داروها و درمان‌های خاص به وجود بیاید. فواید لایه برداری پوست بهبود رنگ و بافت پوست، بهبود تولید کلاژن برای پوست، کاهش ضایعه‌های پوستی، روشن‌تر و درخشان‌تر شدن پوست و جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست است.

البته لایه برداری پوست روش‌ها و انواع مختلفی دارد که هر یک فواید و عوارض خاص خود را دارند که در ادامه این مزایا و مضرات را با هم بررسی می‌کنیم.

چرا باید پوست خود را لایه برداری کنیم

پوست ما توسط لایه شاخی محافظت می‌شود که یک لایه مرده و رویی بوده و محافظ سلول‌های زنده زیر خود است. این لایه از هدر رفتن آب از طریق منافذ جلوگیری کرده و باکتری‌ها و سموم را خارج می‌کند اما در معرض انواع مشکلات است.

هر چند هفته یکبار با گردش سلولی، سلول‌های پیر و مرده پوست می‌ریزند تا جایی برای سلول‌های سالم و تازه ایجاد شود. لایه برداری با تحریک این فرآیند به پاکسازی منافذ از تجمع سلول‌های مرده پوست که عامل جوش‌اند کمک می‌کند. بنابراین، لایه برداری منظم پوست شما را جوان، درخشان و شفاف می‌کند.

انواع لایه برداری، فواید و عوارض آن‌ها

لایه برداری به طور کلی به سه دسته لایه برداری فیزیکی، لایه برداری شیمیایی و لایه بردای پوست با کمک لیزر تقسیم می‌شود که هر یک مزایا و مضرات خود را دارند.

نوع لایه بردارینحوه عملکرد لایه برداری
شیمیاییلایه برداری شیمیایی به کمک اسیدها بوده و با قابلیت نفوذ عمقی در منافذ پوست است.
فیزیکیاین نوع لایه برداری با استفاده از اسکراب و دانه‌های خشن است و روی سطح پوست کار می‌کند.
لیزراین روش تهاجمی با کمک دستگاه‌های لیزر بوده و برای درمان ضایعات پوستی، اسکارها، لکه‌ها و جوان سازی پوست استفاده می‌شود.

لایه برداری شیمیایی پوست و مزایای آن

لایه برداری شیمیایی در سه سطح ملایم، متوسط ​​و عمیق طبقه بندی شده که هر یک فواید و عوارض خاص خود را دارند. مواد تشکیل دهنده لایه بردارهای شیمیایی، مدت زمان ماندن آن‌ها روی پوست و نتایج آن‌ها روی پوست سطح لایه برداری را تعیین می‌کند.

برخی از اسیدها تنها برای یک نوع لایه برداری شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر بسته به غلظت در لایه برداری‌های مختلف استفاده می‌شوند.

سطوح لایه برداریماده مورد استفادهمزایای این نوع لایه برداری 
سطحی آلفا هیدروکسی اسید (AHA)

 

بتا هیدروکسی اسید (BHA)

رفع تیرگی پوست، چروک‌های خفیف و جای جوش در اپیدرم یا لایه سطحی پوست
متوسط تری کلرو استواستیک (TCA)

 

(با غلظت‌های متوسط)

درمان سکار آکنه، خطوط پوستی، تغییرات رنگ پوست، تغییرات پوست بر اثر آفتاب و رفع سلول‌های مرده
عمقی  ترکیبات فنل و قوی‌ترین محلول‌های لایه بردار درمان چین‌ و چروک‌های عمیق پوست، اسکار های پوستی و ضایعات رشد یافته عمیق

مقالات مرتبط : فواید و عوارض آلفا هیدروکسی اسید (AHA)

معایب لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی یک روش وابسته به تکنیک است. در صورت استفاده از تکنیک یا محلول اشتباه، دفعات لایه برداری زیاد، داشتن حساسیت و مراقبت نادرست از پوست پس از لایه برداریی عوارضی برای شما پیش خواهد آمد، از جمله:

  • تحریک، سوزش، خارش و درد
  • قرمزی مداوم پوست
  • از دست دادن سد پوستی و آسیب بافتی
  • تاول زدن و ایجاد جوش‌های آکنه ای شکل
  • عفونت‌های باکتریایی، تبخالی و کاندیدیایی
  • ایجاد جای زخم و تاخیر در بهبودی
  • تغییرات بافتی مانند میلیا، هایپرپیگمانتاسیون، هیپوپیگمانتاسیون و چروک
  • واکنش‌های آلرژیک مانند پف کردن صورت و چشم‌ها

البته معمولاً عوارض لایه برداری نسبت به فواید آن جزئی بوده و در افراد با پوست تیره شایع‌تر است. همچنین این عوارض بیشتر در لایه برداری‌های عمیق و متوسط ​​دیده می‌شوند.

لایه برداری پوست صورت به روش فیزیکی و فواید آن

این روش راحت‌ترین نوع لایه برداری است. در این روش شما با دستان خود محصولات بافت داری را برای حذف سلول‌های مرده روی پوستتان می‌زنید.

در لایه برداری فیزیکی محصولاتی مناسب‌اند که حاوی دانه‌های لایه بردار باشند. جدای از این محصولات، می‌توان لایه برداری فیزیکی را با کمک ابزارهایی مانند برس فیس‌واش، لیف لوفا یا مواد بافتنی زمخت مانند اسفنج و حوله نیز انجام داد.

کار لایه بردارهای فیزیکی از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست بدون خشک کردن بیش از حد آن است. استفاده از لایه بردارهای فیزیکی حتی در تابستان نیز بی‌خطر است زیرا باعث حساسیت بیش از حد پوست به خورشید نمی‌شود.

البته ممکن است این روش لایه برداری با وجود فواید زیاد، برای پوست‌های بسیار حساس، دارای روزاسه و آکنه‌ای ملتهب، کمی خشن و دارای عوارض باشد.

عوارض لایه برداری فیزیکی

لایه بردارهای فیزیکی ماهیتی ساینده دارند و اگر به درستی استفاده نشوند می‌توانند پوست شما را خراش داده و به سلول‌های پوست آسیب برسانند.

فشار زیاد هنگام استفاده از این لایه بردارها نیز باعث شکسته شدن مویرگ‌های خونی زیر پوست می‌شود. به همین منظور افراد دارای پوست خشک و حساس نباید لایه برداری فیزکی انجام دهند زیرا باعث تحریک بیشتر یا ایجاد واکنش آلرژیک در پوست می‌شوند.

انجام بیش از حد لایه برداری نیز لایه بیرونی پوست که سپر محافظتی در برابر آسیب‌های خارجی است را نابود می‌کند و پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش و آلاینده‌ها آسیب پذیر می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند منجر به برنزه شدن، آفتاب سوختگی و جوش شود.

شستشو زیاد پوست با اسکراب‌ها موجب هیپرپیگمانتاسیون و تیره شدن لکه‌های پوستی می‌شود. در برخی موارد نیز، اسکراب‌ها حاوی روغن معدنی و مواد شیمیایی‌اند که استفاده زیاد از آن‌ها منافذ پوست را مسدود می‌کنند و منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه و سرسفید می‌شوند.

مقالات مرتبط : درمان آفتاب سوختگی

لایه برداری پوست صورت با لیزر و فواید آن

لیزر درمانی یکی از روش‌های رایج برای لایه برداری پوست است. از این روش برای درمان بیماری‌های پوستی مثل ضایعات عروقی (همانژیوم، ماه گرفتگی)، بهبود زخم‌های برجسته، بهبود برخی لک‌ها مثل کک و مک و لکه‌های قهوه‌ای، بهبود اسکارهای مختلف و جوان سازی پوست استفاده می‌شود. اگر لایه برداری با لیزر توسط متخصص پوست و در محیط مناسب انجام شود، فواید زیادی برای بیمار به همراه دارد اما اگر درست انجام نشود عوارض زیادی خواهد داشت.

عوارض لایه برداری پوست صورت با لیزر

تقریباً در هر نوع لیزر درمانی ممکن است سوختگی، جای زخم، تغییر رنگ پوست، آسیب به چشم و عفونت رخ دهد. لیزر برای اثر روی نقطه مورد نظر، به بافت پوست انرژی می‌دهد. مولکول‌های پوست انرژی را جذب کرده و بافت اطراف خود را گرم می‌کنند. گاهی بافت اطراف نقطه مورد نظر می‌تواند در اثر گرمای بیش از حد آسیب دیده و دچار سوختگی شود.

خطر سوختگی برای لیزرهایی که از پرتو پیوسته به جای پالس یا تکه تکه استفاده می‌کنند، بیشتر است. البته افزودن دستگاه‌های خنک کننده به خنک کردن پوست و جلوگیری از سوختگی کمک می‌کنند و نقش مهمی در پیشگیری از عوارض لیزر دارد.

برخی از افراد نیز به لیزر حساسیت داشته و ممکن است دچاد عوارض پوستی مانند قرمزی و التهاب شوند. همچنین پس از انجام لایه برداری با لیزر مراقبت از ناحیه لیزر شده و اطراف آن امری ضروری است و کوتاهی در آن موجب بروز عوارض می‌شود.

بهترین محصولات لایه بردار با کمترین عوارض و بیشترین فواید

در ادامه ما چند محصول مناسب برای لایه برداری فیزیکی و شیمیایی به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها در منزل می‌توانید پوستتان را لایه برداری کنید.

سرم لایه بردار AHA 10% + BHA 2% بالانس

سرم لایه بردار AHA 10% + BHA 2% بالانس دارای ترکیبات موثر مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید است. این سرم با لایه برداری موجب روشن شدن پوست، بهبود بافت پوست، رفع جای جوش و افزایش فرآیند بازسازی سلولی می‌شود.

  • لایه برداری پوست
  • بازسازی کننده و ترمیم کننده
  • روشن کننده و شفاف کننده
  • بافت سبک با جذب سریع
  • پاکسازی کننده منافذ پوست
  • مناسب انواع پوست
  • حاوی سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید، AHA10% و BHA2%
  • مناسب انواع پوست

سرم زغالی AHA + BHA گارنیه

سرم زغالی AHA + BHA گارنیه یک سرم با فواید لایه برداری شیمیایی بوده که حاوی ترکیبات بسیار موثر با کمترین عوارض و قابض منافذ می‌باشد. این محصول برای انواع پوست بخصوص پوست‌های چرب و مستعد جوش مناسب بوده و به کاهش عیوب پوست کمک می‌کند.

  • کاهش عیوب پوست صورت
  • حاوی ۴٪ نیاسینامید، اسید سالیسیلیک AHA و BHA
  • بستن منافذ صورت
  • پاکسازی و مات شدن پوست صورت
  • مبارزه با جوش‌های سر سیاه
  • حاوی ترکیبات زغال فعال
  • مناسب برای انواع پوست

ژل اسکراب پاک کننده زردآلو پریم

ژل اسکراب پاک کننده زردآلو پریم یک اسکراب ملایم با دانه‌های طبیعی است که علاوه بر پاکسازی پوست موجب جوان شدن و یکدست شدن پوست نیز می‌شود.

  • جوان کننده و یکدست کننده پوست
  • اسکراب ملایم با دانه‌های طبیعی
  • خونرسانی به بافت زنده پوست
  • نرم و مرطوب کننده
  • حاوی ویتامین c
  • رفع سلول‌های مرده پوست

کرم اسکراب لایه بردار و پاک کننده هیدرودرم

کرم اسکراب و پاک کننده هیدرودرم یک لایه بردار فیزیکی ملایم است که لایه اپیدرم پوست را از آلودگی‌های محیطی و آرایش پاک کرده و منافذ پوست را عمیقا تمیز می‌کند.

  • لایه بردار و پاک کننده
  • کنترل چربی سطح پوست
  • درخشان و شفاف کننده پوست
  • پاک سازی سلول‌های مرده
  • از بین برنده جوش‌های سر سیاه

کلام آخر:

لایه برداری فواید گوناگونی برای پوست دارد اما اگر به هر دلیلی به درستی انجام نشود باعث بروز عوارض خواهد شد. انجام یک لایه برداری اصولی و درست کار چندان سختی نیست فقط باید به انتخاب درست مواد، نحوه انجام لایه برداری و مراقبت از پوست پس از آن دقت کنید.

سوالات متداول:

مدت زمان استفاده از کرم‌های لایه بردار چقدر است؟

معمولاً مدت زمان استفاده از هر کرم لایه بردار توسط تولید کننده آن تعیین می‌شود. به طور کلی کرم‌های لایه بردار معمولا پس از ۱ تا ۱۴ روز مصرف مداوم، سلول‌های مرده را از روی پوست حذف و سلول جدید جایگزین می‌کنند و این بسته به دستور العمل سازنده متفاوت است.

چه کسانی نمی‌توانند از لایه برداری استفاده کنند؟

افراد دارای بیماری‌های پوستی خاص مانند روزاسه و افراد مستعد جوش بهتر است تا قبل از درمان، از لایه برداری به خصوص لایه برداری فیزیکی اجتناب کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که قبل از بلوغ هرگز پوست کودک خود را لایه برداری نکنید.