پوست

فواید، عوارض و روش مصرف آلفا هیدروکسی اسید ها برای پوست

آیا می‌دانستید آلفا هیدروکسی اسید ها یا به اختصار AHA یکی از بهترین ترکیبات برای داشتن پوستی سالم و جوان هستند؟ امروزه این ترکیبات به علت خواص بی نظیرشان برای پوست در بسیاری از محصولات مانند شوینده، تونر، کرم‌ها، ماسک‌های صورت و … وجود دارند و به رفع انواع مشکلات پوستی از جمله آکنه، لک، خشکی پوست و پیری کمک می‌کنند.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع آلفا هیدروکسی اسیدها، فواید و عوارض احتمالی آنها برای پوست، روش استفاده و بهترین محصولات حاوی AHA آشنا شوید.

آلفا هیدروکسی اسید چیست؟

الفا هیدروکسی اسید ها (Alpha Hydroxy Acids) که به اسیدهای میوه نیز معروف هستند، یکی از بهترین و معروف ترین ترکیبات لایه بردار برای مراقبت از پوست می‌باشند. این ترکیبات سطح پوست را لایه برداری می‌کنند و سلول‌های مرده را از بین می‌برند. این فرآیند یعنی حذف سلول‌های مرده، فواید بسیار زیادی برای پوست دارد که در ادامه معرفی خواهیم کرد. اما ابتدا بهتر است با انواع اسیدهای میوه آشنا شوید.

انواع آلفا هیدروکسی اسید عبارتند از:

انواع AHAاز چه منبعی به دست می‌آید؟
اسید گلیکولیکنیشکر
اسید مالیکسیب
اسید سیتریکمرکبات
اسید لاکتیکلبنیات و سبزیجات تخمیری
اسید تارتاریکانگور

آلفا هیدروکسی اسیدهای مختلف، فواید مشابهی برای پوست دارند و در قدرت لایه برداری با هم متفاوت هستند. به طور کلی اسید لاکتیک ملایم ترین نوع آلفا هیدروکسی اسید و اسید گلیکولیک، قوی‌ترین اسید میوه می‌باشد. به همین علت افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است از اسید لاکتیک استفاده کنند که به علت ملایم بودن، پوست را تحریک و دچار حساسیت نمی‌کند.

فواید آلفا هیدروکسی اسید برای پوست چیست؟

مهم ترین فواید آلفاهیدروکسی اسیدها

نحوه عملکرد اسیدهای میوه به این صورت است که چسب بین سلولی را از بین می‌برند. یعنی در واقع ماده‌ای را که سلول‌های پوستی را در کنار هم نگه داشته است، تخریب می‌کنند و به این ترتیب باعث جدا شدن سلول‌ها از یکدیگر و حذف آنها از سطح پوست می‌شوند.

به این ترتیب یک لایه سلول مرده از سطح پوست برداشته می‌شود و سلول‌های پوستی که در لایه زیرین قرار دارند، به سطح پوست می‌آیند. این فرآیند یعنی جایگزینی سلول‌های سالم زیرین به جای سلول‌های مرده سطح پوست، گردش سلولی نام دارد. بنابراین آلفا هیدروکسی اسیدها سرعت گردش سلولی در پوست را افزایش می‌دهند که در نهایت فواید‌ زیر را برای پوست به همراه دارد:

۱) افزایش شادابی، شفافیت و بهبود بافت کلی پوست

تجمع سلول‌های مرده روی پوست باعث کدری و از بین رفتن طراوت و تازگی پوست می‌شود. یکی از مهم‌ترین فواید آلفا هیدروکسی اسید ها این است که با حذف سلول‌های مرده، جانی دوباره به پوست می‌بخشند و باعث شادابی و شفافیت آن می‌شوند. همچنین با جایگزینی سلول‌های سالم، بافت کلی پوست را تغییر داده و بهبود می‌بخشند.

۲) جوانسازی پوست و کاهش علائم پیری

AHA با افزایش سرعت گردش سلولی، کلاژن سازی و الاستین سازی را در پوست تقویت می‌کنند و به این ترتیب باعث حفظ جوانی و استحکام پوست می‌شوند. همچنین با لایه برداری پوست، به کاهش خطوط سطحی نیز کمک می‌کنند.

مقالات مرتبط: راه‌های جلوگیری از پیری پوست

۳) درمان آکنه‌های صورت

پیشگیری از بروز آکنه و درمان آن یکی از مهم‌ترین خواص آلفا هیدروکسی اسید برای پوست می‌باشد. همانطور که می‌دانید تجمع سلول‌های مرده در منافذ پوست باعث انسداد آنها و بروز انواع مختلف آکنه می‌شود. اسیدهای میوه با حذف این سلول‌های مرده، از تجمع آنها در منافذ پوست جلوگیری کرده و به کاهش جوش‌های صورت کمک می‌کنند.

مقالات مرتبط: علت جوش صورت و راههای پیشگیری از بروز آن

۴) رفع حالت زبری و افزایش نرمی و لطافت پوست

تجمع سلول‌های مرده روی هم باعث افزایش ضخامت و زبری پوست می‌شود. آلفا هیدروکسی اسید ها با حذف این سلول‌های مرده و جلوگیری از تجمع دوباره آنها، باعث کاهش زبری و افزایش نرمی و لطافت سطح پوست می‌شوند.

۵) کاهش لکه‌های تیره و جای جوش روی صورت

عامل اصلی بروز لک تیره روی پوست، افزایش تولید و تجمع رنگدانه ملانین در سلول‌های ملانوسیت است. به دنبال حذف سلول‌های مرده از سطح پوست، این سلول‌های ملانوسیت نیز از بین می‌روند و در نتیجه به مرور زمان لکه‌های تیره روی صورت مانند لک ناشی از آفتاب، لکه‌های پیری، ملاسما، لک باقی مانده از جوش و … کمرنگ تر می‌شوند.

AHA همچنین با افزایش گردش سلولی، به فرآیند ترمیم و بازسازی پوست کمک می‌کند. به همین علت در رفع جای جوش که به شکل زخم‌های برآمده یا فرورفته است نیز بسیار موثر می‌باشند.

مقالات مرتبط: بهترین روش‌ها برای درمان جای جوش صورت

۶) آبرسانی به پوست

یکی دیگر از فواید کرم آلفا هیدروکسی اسید، آبرسانی به پوست می‌باشد. اسیدهای میوه در واقع جزء ترکیبات هومکتانت یا جاذب رطوبت هستند یعنی می‌توانند رطوبت را از محیط اطراف جذب کنند و به این ترتیب حجم رطوبت در پوست را افزایش می‌دهند.

۷) افزایش جذب سایر محصولات مراقبتی

تجمع سلول‌های مرده روی سطح پوست یک سد مزاحم را تشکیل می‌دهد که از نفوذ و جذب کامل محصولات مراقبتی جلوگیری می‌کند. اسیدهای میوه با از بین بردن این سد مزاحم، به جذب بهتر و اثربخشی بیشتر دیگر محصولات مراقبتی کمک می‌کنند.

عوارض کرم آلفا هیدروکسی اسید چیست؟

استفاده زیاد از کرم‌ AHA می‌تواند منجر به بروز حساسیت پوستی شود. این حساسیت می‌تواند به صورت قرمزی، سوزش، پوسته ریزی و … باشد. برای جلوگیری از بروز این عوارض، هنگام استفاده از کرم آلفا هیدروکسی اسید حتما نکات زیر را رعایت کنید:

طریقه مصرف کرم الفا هیدروکسی اسید:

  • اگر تا به حال از AHA استفاده نکرده‌اید، ابتدا مقداری از محصول را روی دستتان تست کنید و اگر تا ۲۴ ساعت هیچ نوع حساسیتی رخ نداد، سپس می‌توانید آن را به صورتتان بزنید.
  • اگر پوست حساسی دارید برای شروع درمان از الفا هیدروکسی اسید در غلظت کم استفاده کنید. بعد از مدتی که پوستتان به این ترکیبات لایه بردار عادت کرد، می‌توانید تحت نظر متخصص پوست از محصولات قوی تر استفاده کنید.
  • کرم آلفا هیدروکسی اسید پوست شما را لایه برداری می‌کند و همین امر منجر به افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می‌شود. بنابراین در مدت زمانی که از AHA استفاده می‌کنید، هر روز بدون استثنا ضدآفتاب بزنید.
  • آلفا هیدروکسی اسیدها با تعدادی از ترکیبات تداخل دارند و مصرف همزمان آنها می‌تواند باعث حساسیت پوستی شود. بنابراین به هیچ عنوان اسیدهای میوه را همزمان با ترکیباتی که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده نکنید.

آلفا هیدروکسی اسید با چه ترکیباتی تداخل دارد؟

  • رتینول

الفا هیدروکسی اسید و رتینول هر دو خاصیت لایه برداری دارند و مصرف آنها با هم می‌تواند باعث تحریک حساسیت پوستی شود.

مقالات مرتبط: فواید و عوارض رتینول برای دور چشم

  • بنزوئیل پراکساید

بنزوئیل پراکساید ترکیبی است که برای درمان آکنه استفاده می‌شود. مصرف همزمان این ترکیب با AHA که پوست را لایه برداری و حساس‌تر می‌کند، باعث بروز واکنش آلرژیک می‌شود و پوست را دچار خشکی، قرمز و سوزش می‌کند.

معرفی بهترین مارک کرم آلفا هیدروکسی اسید

بهترین کرم های AHA

کرم آلفا هیدروکسی اسید خارجی

سرم لاکتیک اسید %۵ + HA اوردینری

کرم AHA اوردینری

این سرم حاوی غلظت کمی از اسید لاکتیک به عنوان ملایم‌ترین نوع AHA می‌باشد و یک محصول عالی برای شروع درمان و یا افرادی است که پوست حساسی دارند. این محصول همچنین حاوی هیالورونیک اسید به عنوان یک ترکیب آبرسان برای رطوبت رسانی به پوست می‌باشد.

کرم آلفا هیدروکسی اسید ایرانی

لایه بردار ۲۵ درصد آردن

این محصول حاوی ۲۵ درصد اسید گلیکولیک خالص است که به عنوان یک لایه بردار قوی به کاهش لک، چروک‌های سطحی و جای جوش کمک می‌کند.

کرم لایه بردار ۱۰% AHA درماتیپیک

در این کرم ترکیبی از انواع آلفا هیدروکسی اسید ها مانند اسید لاکتیک، اسید سیتریک، اسید مالیک و اسید تارتاریک به کار رفته است. این محصول به علت داشتن غلظت پایین AHA، برای شروع درمان بسیار مناسب می‌باشد. بعد از مدتی استفاده می‌توانید از کرم لایه بردار ۱۵% AHA درماتیپیک استفاده کنید که غلظت بیشتر و اثربخشی قوی‌تری دارد.

سخن آخر:

آلفا هیدروکسی اسیدها در کنار همه فوایدی که برای پوست دارند اگر خودسرانه و بیش از حد استفاده شوند، می‌توانند باعث آسیب و حساسیت پوستی شوند. بنابراین توصیه می‌شود محصولات حاوی AHA را با مشورت یک فرد متخصص تهیه کرده و استفاده کنید. در این باره می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه بنویسید و از مشاورین متخصص آرسس بیوتی راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول:

آیا کرم آلفا هیدروکسی اسید در دوران بارداری قابل استفاده است؟

خیر، تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث افزایش حساسیت پوست می‌شوند و مصرف AHA در این دوران، احتمال بروز لک و حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد.

آلفا هیدروکسی اسیدها برای چه نوع پوستی مناسب هستند؟

انواع پوست‌ها می‌توانند از محصولات حاوی AHA استفاده کنند. فقط اگر پوست حساسی دارید، قبل استفاده حتما تست حساسیت به محصول را انجام دهید و آلفا هیدروکسی اسید را از غلظت‌های کم شروع به استفاده کنید.

کرم AHA را باید شب استفاده کنیم یا در طول روز؟

کرم آلفا هیدروکسی اسید را شب‌ها به صورتتان بزنید و در طول روز حتما از یک ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید.

1 دیدگاه در “فواید، عوارض و روش مصرف آلفا هیدروکسی اسید ها برای پوست

  1. بدون نام گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

نظرات بسته شده است.