پوست

فواید و عوارض رتینول برای دور چشم چیست؟

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که رتینول یک ماده محرک و بسیار قوی است که نباید برای دور چشم استفاده شود! اما در واقع رتینول یکی از بهترین ترکیبات موثری است که می‌توان برای کاهش چروک، تیرگی و پف دور چشم استفاده کرد.

از آنجا که پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است، بعد از خرید کرم دور چشم رتینول و موقع استفاده از آن باید چند نکته را رعایت کنید تا از بروز حساسیت جلوگیری شود.

در این مقاله می‌توانید با مهم‌ترین فواید، عوارض احتمالی و روش صحیح استفاده از رتینول آشنا شوید. در انتهای مقاله نیز چندتا از بهترین کرم های دور چشم حاوی رتینول را معرفی خواهیم کرد.

 

فواید استفاده از رتینول برای دور چشم چیست؟

قبل از آنکه به معرفی خواص رتینول برای دور چشم بپردازیم، ابتدا بهتر است با ماهیت شیمیایی این ترکیب جادویی بیشتر آشنا شوید.

رتینول چیست؟

رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که در تولید محصولات ضد پیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده می‌تواند به راحتی از لایه سطحی پوست (اپیدرم) عبور کند و به لایه میانی که محل سنتز کلاژن و الاستین است، برسد.

رتینول در لایه میانی پوست (درم) با آنزیم‌های خاصی واکنش می‌دهد و در نهایت اثرات ضد پیری خود را اعمال می‌کند. به طور کلی مهم‌ترین فواید رتینول برای پوست عبارتند از:

  • تحریک ساخت کلاژن و الاستین
  • افزایش سرعت گردش سلولی
  • کاهش چین و چروک‌های پوست
  • کمک به ترمیم و بازسازی سلول‌های پوستی
  • کاهش اندازه منافذ باز
  • کمک به درمان آکنه‌ها
  • بهبود رنگ پوست و کاهش لکه‌های تیره
  • تقویت کننده جریان خون مویرگی در زیر پوست
  • آنتی اکسیدان قوی
  • بهبود دهنده بافت کلی پوست

چرا باید از رتینول برای پوست دور چشم استفاده کنیم؟

پوست دور چشم از لحاظ ساختاری با دیگر نواحی صورت متفاوت بوده و بسیار نازک‌تر و حساس‌تر است. همچنین میزان کلاژن و الاستین، تعداد غدد چربی و عوامل مرطوب کننده طبیعی در پوست دور چشم، کمتر از سایر نقاط صورت می‌باشد.

تمامی این تفاوت‌ها باعث شده تا طی روند پیری و افزایش سن، بیشترین صدمات به پوست حساس دور چشم‌ وارد شوند و اولین چین و چروک‌ها در این ناحیه بروز پیدا کنند.

استفاده از ترکیبی مانند رتینول که خواص ضد پیری آن کاملا به تایید رسیده‌اند، برای کل صورت به ویژه دور چشم بسیار مفید است. با توجه به فواید گفته شده درباره رتینول، استفاده از کرم دور چشم حاوی رتینول می‌تواند باعث کاهش چروک‌ها، تیرگی و پف دور چشم شود و از بروز علائم پیری جلوگیری کند.

رتینول کیفیت بافت دور چشم را بهبود می‌بخشد و از پوست حساس دور چشم در برابر رادیکال‌های آزاد و عوامل پیری محافظت می‌کند. چروک‌های دور چشم را کاهش می‌دهد و با افزایش ساخت کلاژن و الاستین، قوام و انعطاف پذیری پوست دور چشم را حفظ می‌کند.

جهت آشنایی با دیگر ترکیبات موثر برای کاهش چروک دور چشم، می‌توانید مقاله راه‌های از بین بردن چروک دور چشم را مطالعه کنید.

از چه سنی می‌توان مصرف رتینول برای دور چشم را آغاز کرد؟

سن واقعی یا شناسنامه‌ای هر فرد با سن پوستی او متفاوت می‌باشد. یک فرد ممکن است در سن ۴۰ سالگی هیچ چین و چروکی در دور چشمان خود نداشته باشد. از طرفی امکان دارد فردی که هنوز به سن ۳۰ سالگی نرسیده، علائم پیری در دور چشمانش ظاهر شده باشند.

از این رو نمی‌توان دقیقا سن استفاده از رتینول را مشخص کرد. اما به طور کلی سنتز کلاژن و الاستین در سنین بین ۲۸ تا ۳۰ سالگی متوقف می‌شود و پس از آن، پوست دور چشم به تدریج قوام و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و دچار چروک و افتادگی می‌شود.

بنابراین بهتر است با ورود به دهه ۳۰ سالگی، از کرم دور چشم حاوی رتینول در روتین پوستی خود استفاده کنید.

عوارض رتینول برای دور چشم چیست؟

در ساخت کرم های دور چشم حاوی رتینول ، حساسیت و نازکی پوست اطراف چشم در نظر گرفته شده و بر همین اساس فرموله شده‌اند. پس اگر به روش صحیح از کرم دور چشم رتینول استفاده کنید، احتمال بروز حساسیت بسیار کاهش می‌یابد و یا حتی به صفر می‌رسد.

با این حال تعدادی از مهم ترین عوارض رتینول برای پوست اطراف چشم عبارتند از:

  • خشکی و پوسته ریزی
  • قرمزی و التهاب
  • افزایش حساسیت پوست به نور

راه‌حل:

معمولا کرم های دور چشم رتینول حاوی ترکیبات آبرسان برای جلوگیری از خشکی پوست هستند. اما اگر کرم دور چشم رتینول باعث خشکی پوست در شما شد، با استفاده از یک دور چشم آبرسان می‌توانید این مشکل را به سادگی برطرف کنید.

رتینول حساسیت پوست نسبت به نور خورشید را افزایش می‌دهد. بنابراین در طول دوره استفاده از رتینول، حتما از یک ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

برای آشنایی با ویژگی‌های ضد آفتاب دور چشم و همچنین بهترین محصولات، می‌توانید مقاله ضد آفتاب مخصوص دور چشم را مطالعه کنید.

توجه: یکی از مهم‌ترین عوارض رتینول، تاثیر منفی آن بر روی جنین و نوزاد شیرخوار است. از این رو استفاده از رتینول به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

طریقه مصرف رتینول:

از آنجا که فرمولاسیون کرم دور چشم حاوی رتینول کاملا ملایم و سازگار با پوست حساس دور چشم است، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از این محصولات استفاده کنید.

اما برای احتیاط بیشتر توصیه می‌شود به مدت دو هفته کرم دور چشم رتینول را به صورت شب درمیان و سپس هر شب استفاده کنید.

در این مدت از ضد آفتاب دور چشم غافل نشوید!

معرفی بهترین کرم دور چشم حاوی رتینول

کرم دور چشم ایرانی حاوی رتینول

 

کرم دور چشم 4 در 1 اریکه حاوی رتینول
کرم دور چشم ۴ در ۱ اریکه

این کرم یک محصول کامل و حرفه‌ای برای مراقبت از دور چشم است و به طور همزمان چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد، تیرگی و پف را بهبود می‌بخشد و به رفع افتادگی پوست دور چشم کمک می‌کند.

این کرم علاوه بر داشتن رتینول، حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و آبرسان می‌باشد. یکی از ترکیبات تشکیل دهنده این کرم، عصاره جلبک دریایی است که از پوست دور چشم در برابر آفتاب محافظت می‌کند و عملکردی معادل spf 15 دارد.

 

کرم دور چشم ضد چروک درماتیپیک حاوی رتینول
کرم دور چشم ضد چروک درماتیپیک

این کرم به سبب داشتن رتینول و دیگر ترکیبات موثر مانند هیالورونیک اسید و روغن جوانه گندم، پوست دور چشم را تقویت می‌کند و علائم پیری آن را کاهش می‌دهد.

استفاده از یک کرم دور چشم حاوی رتینول و هیالورونیک اسید برای کاهش خطوط دور چشم و حفظ جوانی و شادابی پوست آن بسیار موثر است. دور چشم ضد چروک درماتیپیک نیز به نحو موثری چروک‌های دور چشم را کاهش می‌دهد، افتادگی پلک‌ها را بهبود می‌بخشد و پوست دور چشم را آبرسانی و تغذیه می‌کند.

کرم دور چشم خارجی حاوی رتینول

 

کرم درو چشم رتینول اینکی لیست
کرم دور چشم رتینول اینکی لیست

این کرم یک محصول بسیار تخصصی و سازگار با پوست حساس دور چشم‌ها است که به سبب داشتن رتینول، تولید کلاژن و الاستین را در پوست دور چشم افزایش می‌دهد و باعث کاهش چین و چروک‌ها و صاف‌تر شدن پوست می‌شود.

برند اینکی لیست برای به حداقل رساندن احتمال حساسیت زایی، در ساخت این کرم از رتینول کپسولی استفاده کرده تا رتینول به تدریج در پوست آزاد شود. این تکنولوژی دقیقا همانند اضافه کردن تدریجی رتینول به روتین پوستی است و مانع از تحریک و آزردگی پوست دور چشم می‌شود.

تجربه شما در استفاده از رتینول برای دور چشم چیست؟ سوالات و نظرات خود در این باره را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.