پوست

مزایای استفاده از شامپو بدن چیست و چرا بهتر از صابون است؟

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که شامپو بدن چه تفاوتی با صابون دارد و چرا متخصصین پوست روی مصرف آن تاکید می‌کنند؟ مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست یکی دوتا نیست؛ این محصول یک شوینده ملایم است که عوارض صابون را ندارد و به همین علت بسیاری از افراد امروزه به جای صابون از شامپو بدن استفاده می‌کنند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا با فواید شامپو بدن برای پوست، ویژگی ‌های شامپو بدن خوب، معایب و روش صحیح استفاده از آن آشنا شوید و بدانید که چه تفاوت‌هایی با صابون دارد. در پایان مقاله نیز به سوالات متداول و رایج درباره شامپو بدن پاسخ می‌دهیم. پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست چیست؟

همانطور که گفته شد فواید استفاده از شامپو بدن زیاد است و به همین علت نسبت به صابون ارجحیت دارد. بسیاری از افراد تنها فرق شامپو بدن با صابون را در شکل ظاهری آنها می‌دانند. در صورتیکه این محصولات در نوع فرمولاسیون نیز با هم متفاوت هستند و اگرچه هر دو باعث تمیزی پوست می‌شوند، ولی شامپو بدن فواید بیشتری برای پوست دارد که همه اینها به علت فرمولاسیون و ترکیبات متفاوتش با صابون است.

برای آنکه بهتر بتوانیم تفاوت شامپو بدن و صابون را توضیح دهیم، بهتر است ابتدا با فرمولاسیون شامپو بدن‌ها آشنا شوید.

شامپو بدن چیست و از چه ترکیباتی تشکیل شده است؟

شامپو بدن‌ شوینده‌ای به حالت مایع با تکسچر نسبتا غلیظ است که با ملایمت و بدون ایجاد حس خشکی، پوست را پاکسازی می‌کند. این محصول فاقد ترکیبات صابونی است که PH قلیایی دارند. در نتیجه PH شامپو بدن به PH طبیعی پوست نزدیک‌تر است.

انواع شامپو بدن عبارتند از:

شامپو بدن به اشکال مختلفی در بازار وجود دارد مانند شاور ژل، شاور کرم و شامپو بدن‌های فومی. این محصول برای انواع مختلف پوست به صورت اختصاصی تولید می‌شود و بر همین اساس نیز می‌توان آن را تقسیم بندی کرد.

شامپو بدن‌ها بر اساس نوع پوست به انواع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • شامپو بدن برای پوست چرب
  • شامپو بدن برای پوست خشک
  • شامپو برای انواع پوست یا پوست‌های نرمال

تفاوت شامپو بدن و صابون چیست؟

شامپو بدن بهتره یا صابون؟

مهم‌ترین تفاوت بین شامپو بدن و صابون در نوع فرمولاسیون آنها می‌باشد.

به طور کلی صابون از انحلال چربی یا روغن در ترکیبات قلیایی تولید می‌شود. به همین علت صابون‌ها PH قلیایی و متفاوت از PH طبیعی پوست دارند. همچنین به علت داشتن قدرت پاک کنندگی بالا، چربی مفید پوست را از بین می‌برند و باعث خشکی آن می‌شوند.

اما همانطور که گفته شد شامپو بدن فاقد ترکیبات صابونی است و PH نزدیک به PH طبیعی پوست دارد. این محصول با حفظ چربی مفید، پوست شما را تمیز می‌کند. این مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شامپو بدن با صابون است و همچنین یکی از مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست محسوب می‌شود.

چرا باید به جای صابون از شامپو بدن استفاده کنیم؟

خشکی پوست تنها یکی از معایب و عوارض استفاده از صابون است. صابون‌ها PH طبیعی پوست را بر هم می‌زنند و این اتفاق می‌تواند زمینه را برای رشد باکتری‌های مضر روی سطح پوست فراهم کند.

از طرفی استفاده از صابون به هیچ عنوان بهداشتی نیست زیرا افراد یک خانواده یا حتی بیشتر، همگی از یک قالب صابون استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث انتقال آلودگی شود. از طرفی ظرف صابون در داخل حمام یک محیط مرطوب و مناسب برای تجمع آلودگی‌هاست.

اما شامپو بدن هیچ کدام از این مشکلات را ندارد و علاوه بر حفظ پاکیزگی، سلامتی پوست شما را نیز حفظ می‌کند. در ادامه تعدادی از خواص شامپو بدن برای پوست را معرفی خواهیم کرد تا بیشتر با مزایای این محصول آشنا شوید.

مهم‌ترین فواید استفاده از شامپو بدن عبارتند از:

  • شامپو بدن پوست را بیش از حد خشک نمی‌کند و چربی مفید آن را از بین نمی‌برد.
  • شامپو بدن در PH طبیعی پوست اختلال ایجاد نمی‌کند و سلامتی پوست را به خطر نمی‌اندازد.
  • این محصول علاوه بر پاکسازی، پوست بدن را مرطوب و تغذیه می‌کند که باعث نرمی و لطافت پوست بعد از شستشو می‌شود.
  • همانطور که گفته شد یکی از فواید شامپو بدن برای پوست، عدم انتقال آلودگی از بدن یک فرد به فرد دیگر است. شامپو بدن محصولی بسیار بهداشتی‌تر از صابون می‌باشد.
  • اگرچه صابون قیمت کمتری نسبت به شامپو بدن دارد، اما در مدت زمان کوتاهی مصرف شده و در یک چشم به هم زدن تمام می‌شود! درحالیکه شامپو بدن برای مدت طولانی‌تری قابل استفاده است. در نتیجه از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر از صابون می‌باشد.

ویژگی‌ های شامپو بدن خوب چیست؟

اکنون که با مزایای استفاده از شامپو بدن برای پوست آشنا شده‌اید، این سوال مطرح می‌شود که آیا همه شامپو بدن‌ها خوب و قابل خرید هستند؟

مسلما اینطور نیست؛ شامپو بدن نیز مانند هر محصول دیگری خوب و بد دارد. ممکن است شامپو بدنی بر خلاف انتظار شما پوستتان را خیلی خشک و یا حتی دچار حساسیت کند. بنابراین اگر می‌خواهید از شامپو بدن استفاده کنید، باید ویژگی‌های شامپو بدن خوب را بشناسید.

شامپو بدنی برای خرید خوب است که:

  • زیاد کف نکند! بر خلاف تصور اکثر افراد کف کردن زیاد شامپو بدن نشان دهنده قدرت پاک کنندگی بسیار بالای آن است که می‌تواند باعث خشکی پوست شود. شامپو بدنی که زیاد کف نکند، یعنی قدرت پاک کنندگی ملایمی دارد و همه رطوبت و چربی مفید پوست را از بین نمی‌برد.
  • مناسب نوع پوست باشد؛ بعضی افراد پوست بسیار خشک و کم آبی دارند و باید از شامپو بدنی استفاده کنند که حاوی ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده باشد. در مقابل افرادی که پوست چربی دارند باید از شامپو بدنی استفاده کنند که باعث متعادل شدن چربی پوست شود.
  • فاقد ترکیبات معطر و حساسیت زا باشد؛ بسیاری از افراد به شامپو بدن‌های عطری علاقه دارند. در واقع رایحه شامپو حس خوب تمیزی را در آنها القا می‌کند. با این حال اگر پوست حساسی دارید، اصلا نباید از شامپو بدن‌های عطری استفاده کنید. اگر پوستتان حساس نیست، مشکلی ندارد اما قبل از استفاده حتما تست حساسیت به شامپو بدن را انجام دهید.

آیا شامپو بدن عوارضی هم برای پوست دارد؟

در کنار همه خواص شامپو بدن برای پوست، در صورتی که از شامپو بدن نامناسبی استفاده کنید ممکن است پوستتان دچار خشکی و حساسیت شدید شود. اما با رعایت نکاتی که برای خرید شامپو بدن عنوان کردیم، به چنین عوارضی دچار نخواهید شد.

همچنین توجه داشته باشید که شامپو بدن فقط و فقط برای استحمام بدن می‌باشد و نباید به عنوان شوینده صورت استفاده شود.

مقالات مرتبط: انواع شوینده های صورت و تفاوت بین آنها

نحوه استفاده از شامپو بدن:

برای آنکه از فواید شامپو بدن برای پوست بهره مند شوید، باید روش صحیح استفاده از آن را نیز بدانید. به این منظور مقدار کافی از شامپو بدن را روی لیف ریخته و سپس با ملایمت روی پوست بدن بکشید.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شامپو بدن در مقدار زیاد، پوست را کمی لیز می‌کند و شستن آن سخت است. در مقدار خیلی کم نیز به خوبی نمی‌تواند آلودگی‌های پوست را تمیز کند. پس مهم است که از چه مقدار شامپو بدن استفاده می‌کنید.

توجه: هرگز از شامپو بدن برای شستشوی ناحیه واژینال استفاده نکنید. این ناحیه بسیار حساس بوده و برای شستتشوی آن فقط باید از شوینده مخصوص بانوان استفاده شود. 

مقالات مرتبط: مزایای استفاده از ژل بهداشتی بانوان

جمع بندی نهایی:

شامپو بدن و صابون هر دو به خوبی پوست را تمیز می‌کنند و از این لحاظ برتری نسبت به هم ندارند. مزایای استفاده از شامپو بدن در موارد دیگری است مانند حفظ بهداشت فردی، جلوگیری از خشکی و بر هم خوردن PH طبیعی پوست.

با این حال امروزه صابون‌ها نیز تنوع زیادی دارند و انواع صابون‌های مرطوب کننده، ضدحساسیت و حتی صابون‌های درمانی برای مشکلات پوستی خاص در بازار وجود دارند. اگر همچنان صابون را به شامپو بدن ترجیح می‌دهید، حتما صابونی را تهیه کنید که مناسب برای نوع پوست شما و حاوی ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده باشد.

شما از کدام محصول برای شستشوی بدن استفاده می‌کنید؟ شامپو بدن یا صابون؟ تجربه خود را به ما در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

آیا شامپو بدن برای صورت ضرر دارد؟

استفاده از شامپو بدن برای صورت بسیار غلط و اشتباه و غلط است! پوست صورت بسیار نازک‌تر و حساس‌تر از بدن می‌باشد و برای شستشوی آن فقط باید از شوینده‌های مخصوص صورت استفاده کنید.

چرا شامپو بدن کف نمیکند؟

برخی از شامپو بدن‌ها قدرت پاک کنندگی ملایمی دارند و به همین علت زیاد کف نمی‌کنند. این محصولات برای پوست‌های خشک و حساس بسیار مناسب هستند.

ایا شامپو بدن برای مو ضرر دارد؟

شامپو بدن فقط برای استحمام بدن می‌باشد و به هیچ عنوان نباید برای شستشوی موها استفاده شود.