پوست

بهترین کرم ضد آفتاب کودکان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر می‌دانستید که استفاده از ضد آفتاب کودکان از بروز سرطان در سنین بالا جلوگیری می‌کند، احتمالا هیچوقت در مصرف آن کوتاهی نمی‌کردید!!

همه ما با شنیدن اسم سرطان، دچار ترس و وحشت می‌شویم. اما اگر بدانید که این سرطان قرار است در آینده گریبان فرزند شما را بگیرد، مسلما ترس و وحشت بیشتری به جانتان می‌افتد و برای جلوگیری از این اتفاق وحشتناک، حاضر به انجام هر کاری هستید.

در حال حاضر سرطان پوست یکی از رایج‌ترین انواع سرطان بوده و روز به روز افراد بیشتری را در سراسر دنیا درگیر خود می‌کند. به طوریکه در آمریکا از هر ۵ فرد، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می‌شود.

از طرفی مهم‌ترین علت سرطان پوست، پرتوهای فرابنفش خورشید هستند که با آسیب به DNA سلولی، باعث رشد و تقسیم کنترل نشده سلول‌های پوستی و در نتیجه بروز سرطان می‌شوند.

اما آیا این اشعه‌های فرابنفش به همان اندازه که برای بزرگسالان خطرناک هستند، سلامتی کودکان را نیز تهدید می‌کنند؟

خرید ضدآفتاب کودکان و استفاده روزانه از آن تا چه اندازه در پیشگیری از سرطان پوست موثر است؟

برای یافتن پاسخ همه این سوالات و همچنین آشنایی با بهترین کرم‌های ضد آفتاب مناسب کودکان تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اهمیت و ضرورت استفاده از ضد آفتاب کودکان

اهمیت استفاده از ضد آفتاب کودکان

همانطور که گفته شد پرتوهای فرابنفش خورشید مهم‌ترین علت سرطان پوست به عنوان یک سرطان بدخیم و خطرناک هستند. متاسفانه این پرتوها بیشتر از هر کس دیگری، سلامتی کودکان ما را تهدید می‌کنند.

در واقع ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب بچه گانه در دوران نوزادی و کودکی، چندین برابر دوران بزرگسالی است زیرا:

  • سیستم حفاظتی پوست در نوزادان به هنگام تولد هنوز کامل نبوده و به مرور زمان تکامل پیدا می‌کند. از این رو پوست نوزادان قدرت دفاعی کمی در برابر عوامل محیطی داشته و به شدت آسیب پذیر است.
  • پوست کودکان بسیار نازک‌تر از بزرگسالان بوده و بسیار حساس‌تر است. از این رو به سادگی می‌سوزد و بعد از هر آفتاب سوختگی، احتمال بروز سرطان پوست در بزرگسالی بیشتر و بیشتر می‌شود.
  • کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان در معرض آفتاب قرار دارند. آنها بیشتر وقت خود را به بازی کردن در محیط بیرون از خانه مشغول هستند بدون آنکه از خطرات آفتاب آگاهی داشته باشند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که هر فرد تقریبا ۸۰% از آفتاب کل عمرش را قبل از سن ۱۸ سالگی‌اش دریافت می‌کند. با این آمار به سادگی می‌توان به اهمیت و فواید ضد آفتاب در دوران کودکی و نوجوانی پی برد.

براساس مقاله‌ای که در سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده است، با مصرف روزانه ضد آفتاب کودکان از هر ۵ مورد سرطان پوست در بزرگسالی، ۴ موردش قابل پیشگیری هستند. یعنی احتمال وقوع سرطان در بزرگسالی تا ۸۰% کاهش می‌یابد.

  • اشعه‌های فرابنفش علاوه بر پوست، به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب رسانده و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کنند. این مورد برای نوزدان و کودکان که هنوز سیستم ایمنی ناقصی دارند، یک فاجعه محسوب می‌شود.

 

از چه سنی کرم ضد آفتاب برای کودکان مناسب است؟

شما بعد از سن ۶ ماهگی می‌توانید با خیال راحت از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان برای نوزاد خود استفاده کنید.

بهترین راه محافظت از نوزاد زیر ۶ ماه، نگه داشتن او در سایه است. در محیط بیرون از خانه به عنوان مثل لب ساحل، می‌توانید از یک چتر برای ایجاد سایه استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی امکان فراهم کردن سایه نبود، بدن نوزاد زیر ۶ ماه را کاملا پوشانده و تنها به صورتش مقدار کمی کرم ضد آفتاب کودک با SPF 15 بزنید.  

ضد آفتاب کودکان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

۱) اولین و مهم‌ترین مورد فیزیکی بودن ضدآفتاب کودکان است.

ضدآفتاب‌های فیزیکی بر خلاف ضدآفتاب‌های شیمیایی، جذب پوست و وارد بدن نمی‌شوند. این نوع ضدآفتاب تنها روی سطح پوست باقی مانده و همانند آیینه اشعه‌های خورشید را منعکس می‌سازد.

علاوه بر این ترکیبات تشکیل دهنده ضدآفتاب‌های فیزیکی کاملا غیرحساسیت زا بوده و ایمنی آنها توسط سازمان غذا و دارو آمریکا به تایید رسیده است. چنین ضدآفتابی به هیچ عنوان پوست نوزاد و کودک شما را تحریک یا آزرده نمی‌کند و ضرر احتمالی به همراه ندارد.

توجه: ضد آفتاب در دوران حاملگی نیز باید از نوع فیزیکی باشد. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله راهنمای خرید ضد آفتاب مناسب بارداری را مطالعه کنید.

۲) ضد آفتاب مناسب کودکان باید در برابر آب و تعریق مقاوم باشد. از آنجا که کودکان علاقه زیادی به آب بازی در محیط بیرون از خانه دارند، رعایت این مورد بسیار مهم است.

۳) کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان باید طیف اثر گسترده‌ای داشته باشد. یعنی از پوست در برابر هر دو نوع اشعه UV (UVA و UVB) محافظت کند.

البته لازم نیست نگران این مورد باشید زیرا فیلترهای حفاظتی در ضدآفتاب‌های فیزیکی یعنی زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید، طیف اثر گسترده‌ای دارند.

۴) طبق توصیه آکادمی درماتولوژی آمریکا، SPF ضد آفتاب کودک باید حداقل ۳۰ باشد. اگر نمی‌دانید که SPF دقیقا چه فاکتوری است، توصیه می‌شود مقاله آشنایی با  اس پی اف ضد آفتاب را مطالعه نمایید.

۵) تا حد امکان از اسپری ضدآفتاب استفاده نکنید زیرا اسپری نمی‌تواند پوست را کاملا پوشش دهد و از آن به درستی محافظت کند.

علاوه بر این امکان استنشاق اسپری نیز وجود دارد که چندان توصیه نمی‌شود.

موارد دیگری که باید رعایت کنید:

  • اهمیتی ندارد که هوا بارانی یا برفی است. تا زمانی که خورشید در آسمان قرار دارد و کودک شما در محیط بیرون از خانه است، باید در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت شود.

به خاطر داشته باشید که ۸۰% پرتوهای خورشید از ابرها و مه عبور می‌کنند و برف نیز ۸۰% این اشعه‌ها را بازتاب می‎‌دهد.

  • اشتباهی که اکثر والدین مرتکب می‌شوند، عدم استفاده کافی از کرم ضد آفتاب کودک است. متاسفانه نمی‌توان مقدار مشخصی ضدآفتاب برای کودک در حال رشد تعیین کرد. اما به طور کلی مقدار ضدآفتاب باید به اندازه‌ای باشد که تمامی سطوح بدن که در معرض آفتاب قرار دارند را کاملا پوشش دهد.
  • ضدآفتاب کودکان را هر دو تا سه ساعت یک بار تمدید کنید. در صورت شنا کردن این فاصله زمانی را کاهش دهید.
  • لب‌های کودک شما نیز در معرض آفتاب سوختگی قرار دارند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از یک بالم لب SPF دار استفاده کنید.
  • از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعداظهر که آفتاب در شدیدترین حالت ممکن قرار دارد، کودک خود را از منزل خارج نکنید.
  • برای کودک خود عینک آفتابی و کلاه لبه دار تهیه کنید تا از پرتوهای خورشید بیشتر در امان باشد. در صورت امکان لباس کامل به او بپوشانید. حتی می‌توانید از لباس‌هایی استفاده کنید که فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب (UPF) داشته باشند.

آیا استفاده از ضدآفتاب کودکان برای بزرگسالان نیز امکان پذیر است؟

به طور کلی ضدآفتاب ۳ گروه از افراد، ویژگی‌های کاملا یکسانی دارد:

  • کودکان
  • خانم‌های باردار
  • بزرگسالان دارای پوست حساس

هر ۳ گروه این افراد باید از ضدآفتابی استفاده کنند که از نوع فیزیکی باشد.

با این تفاوت که فقط کودکان نباید از ضدآفتاب فیزیکی رنگی یا کرم پودری استفاده کنند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که ضد آفتاب کودکان برای بزرگسالان دارای پوست حساس و خانم‌های باردار قابل استفاده است.

عکس این قضیه نیز صادق بوده و کودکان هم می‌توانند از ضدآفتاب بزرگسالان استفاده کنند. به شرط آنکه این ضدآفتاب از نوع فیزیکی، مقاوم در برابر آب، غیر رنگی یا کرم پودری و دارای SPF حداقل ۳۰ باشد.

معرفی ضد آفتاب خوب برای کودکان

اکنون که با اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب بچه گانه آشنا شده‌اید، حتما از خودتان می‌پرسید که بهترین مارک کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

در ادامه با ما همراه باشید تا چندتا از بهترین ضدآفتاب های مناسب کودکان را به شما معرفی کنیم:

۱) لوسیون ضدآفتاب کودکان SPF30 آردن

ضد آفتاب کودکان آردن

این ضدآفتاب دارای طیف اثر گسترده بوده و تماما از نوع فیزیکی و مقاوم در برابر آب است. در ساخت آن از اسانس و موارد نگهدارنده استفاده نشده تا حتی ذره‌ای احتمال حساسیت زایی نداشته باشد.

لوسیون ضد آفتاب کودکان آردن حاوی ویتامین‌های E و A به عنوان دوتا آنتی اکسیدان بسیار قوی است. این ویتامین‌ها از پوست حساس کودک شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و باعث ارتقا کیفیت و سلامتی پوست او می‌شوند.

۲) کرم ضد آفتاب کودکان SPF30 هیدرودرم

ضد آفتاب کودکان هیدرودرم

این کرم نیز دارای اس پی اف ۳۰، طیف اثر گسترده و فیلترهای فیزیکی است. همچنین حاوی ویتامین‌ها و عصاره‌های گیاهی نظیر عصاره آلوئه ورا و بابونه می‌باشد که پوست حساس کودک شما را تسکین می‌دهند و باعث نرمی و لطافت پوست می‌شوند.

این ضدآفتاب در برابر آب مقاوم بوده و بافت بسیار سبکی روی پوست دارد که به هیچ عنوان ماسه یا شن به آن نمی‌چسبند. از این رو برای بازی در ساحل کاملا ایده‌آل است.

۳) کرم ضد آفتاب کودکان SPF30 سان سیف

کرم ضد آفتاب کودکان سان سیف

ضدآفتاب‌های سان سیف از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان این برند نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کودک دلبند شما می‌باشد.

این ضدآفتاب با دارا بودن SPF مناسب و طیف اثر گسترده، کاملا از پوست حساس کودک شما محافظت می‌کند. همچنین به علت مقاوم بودنش در برابر آب، برای شنا کردن کاملا مناسب است.

این محصول حاوی ترکیباتی برای رطوبت رسانی و تقویت سد دفاعی پوست می‌باشد. در ساخت آن نیز از هیچ فیلتر شیمیایی استفاده نشده و کاملا فاقد اسانس، رنگ و پارابن است.

سخن آخر:

اشعه‌های فرابنفش خورشید مهم‌ترین و بزرگترین علت سرطان پوست هستند و در حال حاضر بهترین راه محافظت از پوست در برابر این پرتوها، استفاده روزانه از ضدآفتاب می‌باشد.

از طرفی هر فرد بیش از سه چهارم آفتاب کل عمرش را قبل از سن ۱۸ سالگی‌اش دریافت می‌کند.

بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان ، ریسک ابتلا به سرطان در سنین بالاتر را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین باعث حفظ جوانی پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک‌های زودرس در اوایل دوران جوانی می‌شود.

آیا شما نیز از ضد آفتاب کودکان برای فرزند خود استفاده می‌کنید؟

سوالات و نظرات خود در این باره را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید.