زیبایی

تفاوت موس و کرم پودر چیست و چه فرقی با پنکک دارند؟

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که تفاوت موس و کرم پودر چیست و کدام یک از این دو محصول را باید بخرید؟ اگر برای انتخاب بین موس و کرم پودر دچار سردرگمی شده‌اید، این مقاله را حتما تا آخر مطالعه کنید تا یک بار برای همیشه پاسخ سوال خود را بگیرید.

همانطور که می‌دانید امروزه محصولات زیادی به عنوان جایگزین کرم پودر به بازار آمده‌اند. بی بی کرم‌ها، سی سی کرم‌ها، ضد آفتاب‌های رنگی، موس صورت و … از جمله محصولات جایگزین کرم پودر هستند. در بین این محصولات، موس صورت به علت ویژگی‌های منحصر به فردش به یک محصول بسیار پرطرفدار و پرفروش تبدیل شده است.

در این مقاله فرق موس و کرم پودر را به شما خواهیم گفت و مزایا و معایب موس نسبت به خرید کرم پودر را بررسی خواهیم کرد. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید تصمیم بگیرید که برای پوست شما موس بهتر است یا کرم پودر؟

تفاوت موس و کرم پودر چیست؟

موس و کرم پودر هر دو محصولات آرایشی برای پوشاندن و کاور کردن نواقص صورت هستند. اگرچه کاربرد این دو محصول یکی است، اما چند تفاوت مهم با یکدیگر دارند که باعث شده در برخی موارد موس بهتر از کرم پودر باشد. در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

موس صورت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور ساده و خلاصه می‌توان گفت که موس صورت ترکیبی از کرم پودر و پنکک است؛ این محصول بافت منسجم تری نسبت به کرم پودر و بافت نرم تری نسبت به پنکک دارد؛ یعنی نه به اندازه کرم پودر رقیق است و نه به اندازه پنکک خشک و پودری. موس از لحاظ بافت و عملکرد، دقیقا مابین کرم پودر و پنکک می‌باشد.

بافت نرم و منسجم موس به راحتی روی پوست پخش می‌شود و رنگ پوست را یکدست و یکنواخت می‌کند. بافت و تکسچر این محصول بسیار سبک است، روی پوست احساس سنگینی ایجاد نکرده و منافذ را مسدود نمی‌کند. در نتیجه برای پوست‌های مستعد جوش، گزینه بسیار مناسبی است.

از لحاظ میزان پوشانندگی نیز کاور بسیار خوبی دارد و برای آرایش روزانه تا میکاپ‌های حرفه‌ای قابل استفاده می‌باشد و ماندگاری آن نیز بالا است.

موس صورت به هیچ عنوان باعث چرب شدن و براقی پوست نمی‌شود؛ در عوض سطح پوست را کاملا مات و مخملی می‌کند و تا ساعت‌ها ماندگار است بدون آنکه روی پوست جا به جا شود. به همین علت بعد از موس دیگر نیازی به استفاده از پنکک نیست. این محصول در واقع کار کرم پودر و پنکک را به طور همزمان انجام می‌دهد. مهم‌ترین فرق موس با کرم پودر نیز در همین مورد است.

موس به علت آنکه هیچ چربی روی پوست باقی نمی‌گذارد و جلوه کاملا مات دارد، گزینه چندان مناسبی برای پوست‌های خشک نیست مگر آنکه قبل موس، از یک مرطوب کننده قوی استفاده شود. موس در اصل یک محصول بسیار عالی برای پوست‌های چرب و مختلط است.

ویژگی‌های موس صورت: 

  • کاور مناسب
  • ماندگاری بسیار بالا
  • جلوه کاملا مات و مخملی
  • بافت بسیار سبک بدون ایجاد حس سنگینی
  • عدم مسدود کردن منافذ
  • قابلیت پخش آسان
  • مناسب برای انواع سبک آرایش از میکاپ روزانه گرفته تا حرفه‌ای
  • قابل استفاده برای انواع پوست (اختصاصی برای پوست‌های چرب و مختلط)

نحوه استفاده از موس: 

روش استفاده از موس همانند کرم پودر می‌باشد و به ترتیب زیر است:

  • ابتدا با استفاده از آبرسان یا پرایمر، پوست خود را آماده سازی کنید. اگر پوست خشکی دارید، باید قبل از موس از یک مرطوب کننده قوی استفاده کنید تا خشکی پوست کاملا برطرف شود.
  • سپس با انگشت تمیز، مقدار کافی از موس را بردارید و روی قسمت‌های مختلف صورت نقطه گذاری کنید.
  • در نهایت با کمک براش و یا اسفنج مرطوب، موس را روی صورت پخش و یکدست کنید.
  • در آخر نیازی به استفاده از پنکک نیست زیرا موس جلوه کاملا مات، مخملی و ماندگاری بالایی دارد. یک تفاوت موس و کرم پودر نیز همین عدم نیاز به پنکک است.

مقاله مرتبط: تفاوت کرم پودر و پنکک چیست؟

کرم پودر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کرم پودر یک محصول حرفه‌ای برای کاور کردن صورت و یکدست کردن رنگ پوست می‌باشد. بر خلاف موس که بافت و تکسچر مشخصی دارد و در ظرف‌های کاسه‌ای عرضه می‌شود، کرم پودر انواع بسیار مختلفی دارد و از لحاظ نوع بافت، پوشانندگی و حتی نوع بسته بندی بسیار متنوع است.

کرم پودرها می‌توانند به صورت مایع، کرمی و یا استیکی باشند. کاورشان نیز به صورت کم، متوسط و یا فول کاور است و در بسته بندی تیوبی، پمپی، شیشه‌ای و … عرضه می‌شوند.

یک فرق موس با کرم پودر این است که موس بیشتر برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب می‌باشد، اما کرم پودر برای انواع پوست‌ها مناسب است. کرم پودرها به صورت اختصاصی برای پوست خشک، چرب، نرمال و مختلط تولید می‌شوند و میزان چربی در آنها متغیر است. بر همین اساس جلوه نهایی کرم پودر روی پوست می‌تواند به صورت براق، نیمه براق و یا کاملا مات باشد.

ویژگی‌های کرم پودر: 

  • پوشانندگی کم، متوسط و بالا
  • جلوه براق، نیمه براق یا مات
  • متغیر از لحاظ تکسچر و بسته بندی
  • مناسب انواع پوست‌ها
  • قابل استفاده برای انواع سبک آرایش

روش استفاده از کرم پودر: 

  • ابتدا از آبرسان یا پرایمر استفاده کنید تا پوست برای میکاپ آماده شود.
  • سپس مقدار کافی از کرم پودر را به نقاط مختلف صورت بزنید.
  • با کمک براش یا اسفنج مرطوب، کرم پودر را پخش و یکدست کنید.
  • اگر می‌خواهید پوستتان مات تر و مخملی تر شود و کرم پودر روی صورتتان ماندگاری بیشتری داشته باشد، در مرحله آخر از پنکک استفاده کنید.

مقاله مرتبط: بهترین وسیله برای پخش کرم پودر چیست؟

موس بهتره یا کرم پودر؟ 

در پاسخ به این سوال که موس بهتر است یا کرم پودر، باید تفاوت موس و کرم پودر را جمع بندی کرده و با یکدیگر مقایسه کنیم:

  • موس صورت بافت مشخص، منسجم و نرمی دارد. در حالیکه کرم پودرها از لحاظ نوع بافت متغیر هستند و می‌توانند به صورت کرمی، مایع و یا استیکی باشند.
  • جلوه نهایی موس روی پوست کاملا مات و مخملی است. اما کرم پودر می‌تواند جلوه براق، نیمه براق و یا مات داشته باشد.
  • موس ماندگاری بیشتری نسبت به کرم پودر دارد، در برابر رطوبت و تعریق مقاوم‌تر است، روی پوست نمی‌ماسد و جا به جا نمی‌شود.
  • بعد از کرم پودر به ویژه کرم پودرهایی که جلوه براقی دارند، برای مات شدن پوست و افزایش ماندگاری کرم پودر باید از پنکک استفاده شود. در حالیکه موس نیازی به پنکک ندارد.
  • موس صورت دارای کاور بسیار خوبی است و می‌تواند سطح پوست را بپوشاند و یکدست کند. اما پوشانندگی کرم پودرها از کم تا متوسط و فول کاور، متغیر است.
  • اگرچه کرم پودرهایی وجود دارند که بافتشان بسیار سبک و مناسب برای استفاده روزانه است، اما به طور کلی موس‌ها ساختار و بافت سبک‌تری نسبت به کرم پودر دارند.
  • کرم پودر برای هر نوع پوستی از خشک گرفته تا چرب، به صورت اختصاصی وجود دارد. اما موس بیشتر برای پوست‌های نرمال، مختلط و چرب مناسب است. برای پوست‌های خشک نیز در صورتی که خشکی پوست شدید نباشد و قبل از موس از یک مرطوب کننده قوی استفاده شود، قابل مصرف می‌باشد.
  • کرم پودر هر چه ساختار سبک‌تری داشته باشد، کاور آن نیز کمتر است. بنابراین کرم پودرهای سبکی که مناسب برای آرایش روزانه هستند، قدرت پوشاندن کامل پوست را ندارند و برای میکاپ‌های حرفه‌ای مناسب نیستند. اما موس به علت آنکه کاور خوب و بافت سبکی دارد، برای هر نوع سبک آرایشی مناسب می‌باشد.

برای پوست خشک کرم پودر بهتره یا موس؟

همانطور که گفته شد موس صورت ویژگی‌هایی دارد که باعث شده بیشتر برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب ‌باشد و اگر پوست بسیار خشکی داشته باشید، امکان دارد خشکی پوستتان را تشدید کند.

اگر پوست خشکی دارید و می‌خواهید از موس استفاده کنید، حتما قبل آن یک مرطوب قوی به پوستتان بزنید. همچنین می‌توانید به جای موس، از کرم پودرهای مناسب برای پوست خشک استفاده کنید که اختصاصی برای نوع پوست شما هستند.

موس صورت برای افرادی که پوست خیلی خشک و آتوپیک دارند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید کرم پودر برای پوست خشک

برای پوست چرب موس بهتر است یا کرم پودر؟

فرق موس و کرم پودر این است که موس جلوه مات و مخملی، بافت سبک و ماندگاری بیشتری دارد و حس چربی یا سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کند. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان گفت که برای پوست‌های چرب و مختلط به ویژه پوست‌های مستعد جوش، موس بهتر از کرم پودر است.

مقاله مرتبط: به جای کرم پودر از چی استفاده کنیم؟

بهترین مارک موس صورت برای پوست چرب چیست؟ 

موس روبی سان

کرم موس روبی سان یک محصول بسیار عالی برای پوست‌های چرب و مستعد جوش است که پوشش نرم و مخملی، فرمولاسیون ضد آب، جلوه مات و طبیعی و SPF25 دارد. این کرم دارای پوشانندگی بالا و ۵ رنگ بندی متنوع و بسیار زیبا است.

جمع بندی نهایی: 

جدول زیر یک جمع بندی خلاصه از تفاوت موس و کرم پودر است:

 کرم پودرموس
پوشانندگیکم، متوسط، فول کاوردارای کاور مناسب
ماندگاریکم تا زیاددارای ماندگاری بالا
جلوه نهاییبراق، نیمه براق و ماتکاملا مات و مخملی
بافتسبک تا سنگینسبک
تایپ پوستیانواع پوستانواع پوست (اختصاصی برای پوست‌های چرب)

امیدواریم مطالعه این مقاله در انتخاب بین موس و کرم پودر به شما کمک کرده باشد. سوالات و نظرات خود را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

معایب موس صورت چیست؟

تنها ایراد موس صورت این است که برای پوست‌های خیلی خشک و کم آب، گزینه زیاد مناسبی نیست.

فرق پنکک با موس چیست؟

پنکک بافت خشک‌تری نسبت به موس دارد، پوشانندگی آن کمتر است و معمولا بعد از کرم پودر به عنوان یک محصول مکمل برای مات شدن کامل پوست استفاده می‌شود. اما موس هم کاور کننده و هم مات کننده پوست می‌باشد و به تنهایی قابل استفاده است.