زیبایی

فرق کرم پودر و پنکک و مزایا و معایب هر کدام چیست؟

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که اکثر خانم‌ها موقع آرایش کردن با آن مواجه هستند، ندانستن فرق کرم پودر و پنکک است و اینکه باید از کدام یک استفاده کنند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است تا ابتدا بدانید کرم پودر و پنکک چیست و هر کدام چه مزایا و معایبی دارند و در آخر ویژگی‌های این دو محصول را با یکدیگر مقایسه کنید. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با تفاوت پنکک و کرم پودر آشنا شوید و بتوانید تشخیص دهید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

 

فرق کرم پودر و پنکک چیست و کدام یک را باید استفاده کرد؟

کرم پودر و پنکک هر دو محصولی هستند که برای پوشاندن عیب‌ها و نواقص صورت به کار می‌روند. اگرچه کارایی هردوی آنها یکی است، ولی در یک سری ویژگی‌ها با هم متفاوت‌اند. برای شناخت این تفاوت‌ها ابتدا بهتر است با هر محصول به طور جداگانه آشنا شوید و مزایا و معایب آن را بشناسید.

 

کرم پودر چیست؟

کرم پودر یا فونداسیون یکی از محبوب‌ترین محصولات آرایشی است که پوست را کاور و یکدست می‌کند تا آماده برای دیگر مراحل میکاپ شود. فونداسیون به اشکال مختلفی در بازار وجود دارد از جمله کرم پودر مایع، استیکی و کرمی.

کرم پودرهای مایع رایج‌ترین نوع کرم پودر هستند و اختصاصی برای انواع پوست‌ها می‌باشند. کرم پودرهای مایع فاقد چربی برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب‌اند و کرم پودرهایی که بافت مرطوب تری دارند، مناسب برای پوست‌های نرمال تا خشک هستند.

اما کرم پودرهای استیکی چون بافت جامد و خشک‌تری دارند، گزینه مناسب‌ برای پوست‌های چرب و مختلط هستند. اما از طرفی تکسچر و فرمولاسیون کرم پودرهای کرمی دقیقا ایده‌آل برای پوست‌های خشک و کم آب می‌باشد.

یک تفاوت بین کرم پودر و پنکک دقیقا در همین مورد است؛ اینکه کرم پودر نسبت به پنکک از لحاظ ساختاری و فرمولاسیون تنوع بیشتری دارد.

 

کرم پودر برای چی خوبه؟

به طور کلی کرم پودر بهترین محصول برای مراحل ابتدایی آرایش و آماده سازی پوست می‌باشد. کرم پودرها از لحاظ قدرت کاور متفاوت هستند و بر این اساس می‌توانند کاور لایت، متوسط و یا کامل (فول کاور) داشته باشند. در نتیجه شما برای هر نوع سبک آرایشی از میکاپ روزانه گرفته تا آرایش‌های سنگین و غلیظ می‌توانید از کرم پودر استفاده کنید.

مهم‌ترین مزیت کرم پودر همین داشتن تنوع زیاد است و اینکه در ساخت آن تایپ‌های مختلف پوستی بیشتر در نظر گرفته شده‌اند تا هر نوع پوستی بتواند از کرم پودر اختصاصی خود استفاده کنند.

 

مهم‌ترین معایب کرم پودر چیست؟

در بسیاری از مقالات داشتن کاور بالا و بافت سنگین جزء معایب کرم پودر به شمار می‌رود درصورتیکه کرم پودرهایی در بازار وجود دارند که کاور بسیار لایت و طبیعی دارند و در اصل برای استفاده روزانه ساخته شده‌اند. پس نمی‌توان گفت که همه کرم پودرها دارای کاور بالا و بافت سنگین هستند.

در واقع نمی‌توان ایراد خاصی برای این محصول عنوان کرد اما توجه داشته باشید که انتخاب کرم پودر مناسب به علت تنوع زیاد این محصول در بازار، کار نسبتا دشواری است و اگر کرم پودر شما مناسب نوع پوستتان نباشد، به هیچ عنوان جلوه زیبایی روی پوست نخواهد داشت!

بنابراین اگر قصد خرید کرم پودر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقالات زیر را مطالعه کنید تا بهترین کرم پودر مناسب نوع پوست خود را بشناسید.

پنکک چیست؟

پنکک در واقع نوعی فونداسیون پودری و فشرده است که کاربرد آن همانند کرم پودر، پوشاندن ایرادها و نواقص صورت می‌باشد. مهم‌ترین فرق بین کرم پودر و پنکک نیز همین تفاوت در نوع بافت و تکسچرشان است.

 

مزایای استفاده از پنکک:

  • پنکک به علت داشتن بافت پودری، پوست شما را مات‌ و مخملی جلوه می‌دهد.
  • پنکک با جذب چربی اضافه پوست، به تثبیت و افزایش ماندگاری آرایش کمک می‌کند.
  • این محصول به طور کلی کاور متوسط و بافت سبکی روی پوست دارد و به همین علت به تنهایی برای استفاده روزمره مناسب می‌باشد.
  • در مواردی که می‌خواهید پوستتان بیشتر کاور شود و ظاهری کاملا مات و مخملی داشته باشد، فقط کافیست بعد از کرم پودر از پنکک استفاده کنید تا پوست صورتتان کاملا بی نقص جلوه کند و ماندگاری آرایشتان بیشتر شود.

 

معایب پنکک:

  • پنکک گزینه مناسبی برای پوست‌های خشک و کم آب نیست زیرا رطوبت و چربی پوست را به خود جذب می‌کند و باعث تشدید خشکی پوست می‌شود. البته پنکک‌های کرمی با بافت چرب‌ در بازار وجود دارند که برای پوست‌های خشک مناسب هستند. اما به طور کلی کرم پودر گزینه بهتری برای پوست‌های خشک می‌باشد.
  • اگر پوستتان کم آب و دارای خطوط سطحی است، پنکک در این خطوط جمع می‌شود و آنها را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این اتفاق حتما قبل از پنکک، از یک آبرسان و مرطوب کننده قوی استفاده کنید.
  • پنکک نمی‌تواند جای جوش روی صورت را به خوبی کاور کند زیرا قدرت کاورش برای انجام این کار کافی نیست. اگر جای جوش قرمز روی صورتتان دارید و می‌خواهید کاملا کاور شود، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید: چگونه جای جوش را با آرایش محو کنیم؟

 

کرم پودر بهتره یا پنکک؟

کرم پودر یا پنکک؟

هیچ کدام از این محصولات برتری نسبت به دیگری ندارند؛ در واقع سلیقه آرایشی و نوع پوست شماست که تعیین می‌کند کدام محصول برایتان بهتر است.

پس برای پاسخ به این سوال که کرم پودر بهتر است یا پنکک، باید یک مقایسه کلی بین این دو محصول انجام دهید:

  • مهم‌ترین فرق کرم پودر و پنکک این است که کرم پودر در مراحل ابتدایی آرایش برای آماده سازی و کاور پوست استفاده می‌شود. اما پنکک در مراحل پایانی میکاپ استفاده می‌شود تا پوست را مات و مخملی جلوه دهد، پوشش کامل‌تری به پوست ببخشد و آرایش را تثبیت کند.
  • در ساخت کرم پودر انواع تایپ‌های پوستی در نظر گرفته شده‌اند و هر نوع پوستی از خشک گرفته تا چرب می‌تواند از کرم پودر مناسب خود استفاده کند. پنکک اما بیشتر مناسب برای پوست‌های چرب و مختلط می‌باشد.
  • دیگر تفاوت پنکک و کرم پودر این است که پنکک به علت داشتن بافت پودری، چربی اضافه پوست را جذب کرده و از براق شدن آن جلوگیری می‌کند. برخی از کرم پودرهای موجود در بازار نیز خاصیت مات کنندگی دارند اما نمی‌توانند به خوبی پنکک عمل کنند.
  • کرم پودرها از لحاظ قدرت کاور بسیار متنوع هستند اما پنکک‌ها به طور کلی کاور متوسط و بافت سبکی دارند. در نتیجه به تنهایی نمی‌توانند پوست شما را ۱۰۰% کاور کنند. اگر چنین هدفی دارید، باید قبل از پنکک از یک کرم پودر کاور بالا استفاده کنید.
  • و آخرین تفاوت کرم پودر با پنکک این است که پنکک هم کاور کننده پوست می‌باشد و هم تثبیت کننده آرایش. در صورتیکه که کرم پودر تنها کاور کننده است و برای تثبیت به یکی از این محصولات نیاز دارد: اسپری فیکساتور، پنکک یا پودر فیکس.

 

نکات پایانی:

با وجود تفاوت کرم پودر و پنکک، تعدادی نکات مشترک برای استفاده از این دو محصول وجود دارند که عبارتند از:

  • رنگ کرم پودر و پنکک را متناسب با رنگ پوستتان انتخاب کنید؛ نه خیلی روشن‌تر و نه خیلی پررنگ‌تر.
  • پد پنکک و یا اسفنج کرم پودر را قبل از استفاده با چند قطره آب مرطوب کنید تا پوشش و جلوه بهتری روی پوست داشته باشند.
  • کرم پودر و پنکک را طی ۳ مرحله از روی پوست خود پاک کنید تا هیچ آرایشی در منافذ پوست باقی نماند و باعث انسداد منافذ و جوش زدن صورت نشود. این ۳ مرحله عبارتند از: پاکسازی اولیه با میسلار واتر، شستشوی صورت با شوینده و استفاده از تونر.

شما برای آرایش صورتتان کدام محصول را ترجیح می‌دهید؟ کرم پودر یا پنکک؟ تجربیات و نظریات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید.

1 دیدگاه در “فرق کرم پودر و پنکک و مزایا و معایب هر کدام چیست؟

نظرات بسته شده است.