پوست

درمان آفتاب سوختگی با بهترین و ساده‌ترین روش‌ها

آفتاب سوختگی پوست یکی از معضلات رایجی است که بیشتر ما حداقل یک بار در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم. این عارضه در موارد شدید می‌تواند بسیار دردناک و آزاردهنده باشد و به همین علت باید سریع برای درمان آفتاب سوختگی اقدام شود.

ما در این مقاله چند روش موثر و ساده برای رفع آفتاب سوختگی پوست به شما معرفی می‌کنیم؛ روش‌هایی که در کمترین زمان، بیشترین اثربخشی را برای شما خواهند داشت. همچنین چند نکته مهم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی خواهیم گفت تا بتوانید احتمال بروز این عارضه را به حداقل برسانید. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

راه درمان آفتاب سوختگی و پیشگیری از آن چیست؟

متاسفانه در موارد خفیف، بسیاری از افراد آفتاب سوختگی پوست را جدی نمی‌گیرند و تصورشان این است که آفتاب فقط باعث قرمزی پوستشان شده و این قرمزی به صورت خود به خود برطرف می‌شود.

به همین علت لازم است تا قبل از معرفی روش‌های از بین بردن آفتاب سوختگی پوست، ابتدا با علت بروز این عارضه و عوارض آن آشنا شوید تا بهتر بتوانید آسیبی که در اثر آفتاب سوختگی به پوست شما وارد می‌شود را درک کنید و این مسئله را جدی بگیرید.

علت آفتاب سوختگی پوست: 

اشعه UVB که از خورشید به سطح زمین می‌رسد و جزء اشعه‌های فرابنفش است، عامل اصلی آفتاب سوختگی می‌باشد. این اشعه با آسیب رساندن به سلول‌های پوستی، سیستم ایمنی بدنی را فعال می‌کند و در نتیجه جریان خون به سمت محل آسیب دیده هدایت می‌شود. این اتفاق باعث التهاب و قرمزی پوست می‌شود که در اصل همان آفتاب سوختگی است.

آفتاب سوختگی درجات مختلفی دارد: آفتاب سوختگی درجه یک، دو و سه. در آفتاب سوختگی درجه یک، فقط آسیب به سلول‌های سطحی پوست وارد می‌شود. اگر آفتاب سوختگی به سلول‌های عمقی‌تر آسیب وارد کند، درجه آفتاب سوختگی بیشتر می‌شود و به درجه دو و سه می‌رسد.

هر چه شدت آفتاب و مدت زمان تماس با اشعه‌های خورشید بیشتر باشد، آفتاب سوختگی شدیدتر است. به همین علت آفتاب سوختگی در فصل تابستان که شدت آفتاب بیشتر است، رایج‌تر می‌باشد. هر چند که امکان آفتاب سوختگی در فصل پاییز و زمستان نیز وجود دارد!

مقاله مرتبط: چرا باید ضد آفتاب بزنیم؟

علائم آفتاب سوختگی عبارتند از: 

بعد از ایجاد آفتاب سوختگی، علائم آن معمولا چند ساعت بعد ظاهر می‌شوند. این علائم در موارد خفیف تا شدید، متغیر هستند.

در موارد خفیف تا متوسط:

  • قرمزی و التهاب پوست
  • درد، سوزش و خارش
  • داغ شدن پوست در محل آفتاب سوخته
  • خشکی پوست و پوسته ریزی

در موارد شدید:

  • ایجاد تاول
  • بروز عفونت
  • تب و سردرد
  • حالت تهوع
  • ضعف و خستگی مفرط
  • قرمزی، درد و احساس وجود شن ریزه در چشم‌ها (در صورت ایجاد آفتاب سوختگی چشم)

عوارض آفتاب سوختگی چیست؟ 

آفتاب سوختگی‌های شدید و متوالی می‌توانند عوارض جدی از خود به جا بگذارند. به عنوان مثال تسریع روند پیری پوست، ایجاد ضایعات پوستی پیش سرطانی و افزایش ریسک ابتلا به سرطان پوست، از جمله مهم‌ترین عوارض آفتاب سوختگی‌های شدید و پی در پی هستند.

مقاله مرتبط: راههای جلوگیری از پیری زودرس پوست

چه کسانی بیشتر مستعد آفتاب سوختگی هستند؟ 

  • کسانی که پوست روشن و موهای قرمز دارند.
  • کسانی که به مناطق گرمسیری و آفتابی به ویژه در ارتفاعات بالا سفر می‌کنند.
  • افرادی که به علت سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره‌شان، مدت زیادی را در معرض آفتاب هستند.
  • افرادی که داروی خاص مصرف می‌کنند؛ دارویی که حساسیت پوست نسبت به نور خورشید را افزایش می‌دهد.
  • کسانی که به طور مداوم آفتاب می‌گیرند یا روش‌های مصنوعی مانند سولاریوم را برای برنزه شدن پوستشان انجام می‌دهند.
  • کسانی که بدون ضد آفتاب، مدت زمان زیادی در معرض آفتاب هستند به ویژه موقع شنا زیرا پوست در حالت خیس، بیشتر مستعد آفتاب سوختگی است.

بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای رفع آفتاب سوختگی پوست 

بخشی از روند درمان افتاب سوختگی پوست به صورت خود به خودی است زیرا بعد از ایجاد آفتاب سوختگی و بروز علائم آن، بدن شروع به ترمیم و بازسازی پوست می‌کند که بسته به شدت آفتاب سوختگی، تا چند روز زمان می‌برد.

اگرچه پوست توانایی ترمیم و بازسازی خودش را دارد، اما برای تسریع روند درمان و تسکین علائم آفتاب سوختگی باید از روش‌های دیگر نیز کمک بگیریم. بنابراین شناخت راه‌های از بین بردن آفتاب سوختگی به ویژه برای کسانی که پوستشان مستعد آفتاب سوختگی است، بسیار اهمیت دارد. چند روش ساده‌ و موثری که می‌توانید برای درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست انجام دهید عبارتند از:

استفاده از کرم برای آفتاب سوختگی

یکی از بهترین کرم‌هایی که می‌توانید برای رفع آفتاب سوختگی پوست استفاده کنید، کرم سیکالفیت اون است. این کرم ترمیم کننده و تسکین دهنده قوی پوست می‌باشد و نه تنها آسیب وارد شده به پوست را ترمیم می‌کند، بلکه علائم آفتاب سوختگی مانند قرمزی، سوزش و خارش پوست را تسکین می‌دهد.

کرم سیکالفیت اون سرعت ترمیم و بازسازی پوست را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد و تنها در عرض ۴۸ ساعت، التهاب و آزردگی پوست را تا ۸۰% کاهش می‌دهد. همچنین سد دفاعی پوست را که در اثر آفتاب سوختگی آسیب دیده است، بازسازی می‌کند و با داشتن ترکیبات مرطوب کننده و مغذی، خشکی پوست را که از عوارض آفتاب سوختگی است، برطرف می‌کند.

اگر به دنبال روشی برای درمان سریع آفتاب سوختگی هستید، مصرف این کرم را به شما توصیه می‌کنیم. کرم سیکالفیت اون برای همه نواحی بدن قابل استفاده است و محدودیت سنی ندارد. در نتیجه برای درمان آفتاب سوختگی در نوزادان و کودکان نیز قابل استفاده می‌باشد. اطلاعات بیشتر درباره این کرم معجزه آسا را می‌توانید در مقاله زیر مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی: نقد و بررسی کرم سیکالفیت اون

استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به علت داشتن خاصیت آبرسانی و تسکین دهندگی، یک درمان بسیار عالی برای افتاب سوختگی پوست می‌باشد. ژل آلوئه ورا در واقع پوست شما را آبرسانی و خنک می‌کند و سوزش و خارش پوست را تسکین می‌دهد. همچنین به روند ترمیم و بازسازی سریع‌تر پوست کمک می‌کند.

ژل آلوئه ورا سی گل یک محصول تخصصی برای درمان افتاب سوختگی پوست است. این ژل ضد التهاب، رطوبت رسان و خنک کننده فوری پوست می‌باشد و حاوی ۹۴% آلوئه ورا به همراه ویتامین‌های A و E است.

دوش گرفتن با آب خنک

دوش گرفتن با آب خنک اگرچه یک روش درمانی محسوب نمی‌شود، اما به تسکین علائم آفتاب سوختگی کمک می‌کند و دمای پوست را در قسمتی که دچار آفتاب سوختگی شده، کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند بسیار مفید باشد.

هیدراته نگه داشتن پوست

همانطور که گفته شد یکی از عوارض آفتاب سوختگی، خشکی پوست است. در واقع آفتاب سوختگی باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌شود و همین اتفاق، حس خارش و سوزش پوست را تشدید می‌کند. 

بنابراین حتما در طول روز آب کافی بنوشید و از آب میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید تا پوست شما از داخل رطوبت رسانی شود. همچنین می‌توانید از کرم‌های آبرسان و مرطوب کننده که خاصیت ضد التهاب و التیام بخشی دارند نیز در ناحیه آفتاب سوخته استفاده کنید. به عنوان مثال کرم مرطوب کننده و التیام بخش سنسی پرو آردن نمونه‌ای از این محصولات است که برای صورت، دست و بدن قابل استفاده می‌باشد.

مقاله مرتبط: معرفی بهترین کرم های مرطوب کننده ایرانی و خارجی

استفاده از ماسک برای آفتاب سوختگی پوست صورت

برای درمان خانگی آفتاب سوختگی می‌توانید از ماسک عسل و خیار استفاده کنید. این دو ترکیب در کنار هم باعث آبرسانی، التیام و کاهش آزردگی پوست می‌شوند.

برای درمان آفتاب سوختگی صورت می‌توانید به جای ماسک خانگی عسل و خیار، از ماسک‌های ورقه‌ای نیز استفاده کنید. ماسک صورت ورقه ای خیار فریمن نمونه‌ای از ماسک‌های ورقه‌ای است که با خنک سازی، آبرسانی و تسکین پوست به کاهش علائم آفتاب سوختگی و ایجاد حس آرامش در پوست بسیار کمک می‌کند.

در صورت بروز افتاب سوختگی، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ 

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، توصیه می‌شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • تاول‌های وخیم و بزرگ
  • مشاهده نشانه‌هایی از عفونت مانند تاول‌های چرکی
  • قرمزی و تورم شدید پوست
  • تشدید درد، سردرد، ضعف، سرگیجه و حالت تهوع
  • تب و لرز
  • تشدید آفتاب سوختگی در صورت انجام روش‌های خانگی خودسرانه
  • درد چشم‌ها و اختلال در بینایی

چگونه از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم؟ 

جلوگیری از آفتاب سوختگی

از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است! بنابراین باید تا حد امکان از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید به ویژه اگر مستعد آفتاب سوختگی هستید. راهکارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از آفتاب سوختگی‌  انجام دهید عبارتند از:

  • در ۳۶۵ روز سال از ضد آفتاب استفاده کنید؛ حتی در پاییز و زمستان و حتی در روزهای ابری و بارانی.
  • ضد آفتاب خود را به موقع تمدید کنید.
  • به قصد برنزه شدن، آفتاب نگیرید و سولاریوم انجام ندهید.
  • در ساعات بین ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر که شدت آفتاب بسیار بیشتر است، در محیط‌های سربسته و سایه بمانید.
  • در هوای آفتابی علاوه بر ضدآفتاب، از کلاه لبه دار و عینک آفتابی نیز استفاده کنید.
  • اگر پوست بسیار حساس و مستعد آفتاب سوختگی دارید، در هوای آفتابی از لباس‌های پوشیده استفاده کنید و تا حد امکان همه قسمت‌های بدن را که در معرض آفتاب هستند، بپوشانید.
در آخر:

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید. سوالات خود را در رابطه با درمان افتاب سوختگی را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

برای آفتاب سوختگی صورت چی خوبه؟

کرم ترمیم کننده سیکالفیت اون و ژل آلوئه ورا بعد از سوختگی سی گل، دو محصول بسیار عالی برای رفع علائم آفتاب سوختگی هستند.

برای آفتاب سوختگی چه پمادی خوبه؟

پماد زینک اکساید برای تسکین قرمزی و آزردگی پوست بعد از آفتاب سوختگی، بسیار مفید می‌باشد.