پوست

قبل از ضد افتاب چی بزنیم؟

همانطور که می‌دانید ضد آفتاب یکی از مهم‌ترین محصولات در روتین پوستی است که باید هر روز بدون استثنا استفاده شود. اما در این بین ترتیب استفاده از ضد آفتاب و دیگر محصولات مانند مرطوب کننده و کرم پودر برای بسیاری از افراد یک چالش بزرگ است و همیشه این سوال تکرار می‌شود که قبل از ضد افتاب چی بزنیم؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه محصولاتی را باید قبل و بعد از ضد آفتاب استفاده کنید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه از این سردرگمی نجات پیدا کنید!

 

قبل از ضد افتاب چی بزنیم؟

ضد آفتاب باید در آخرین مرحله از روتین پوستی و قبل از شروع آرایش استفاده شود. مراحل روتین پوستی که باید قبل از ضد آفتاب انجام دهید عبارتند از:

 

۱) شستشوی صورت

روتین صبحگاهی با شستشوی صورت آغاز می‌شود اما نه شستشو با آب خالی! بهتر است از یک شوینده مناسب برای شستن صورت خود استفاده کنید تا محصولات مراقبتی که از شب قبل به صورتتان زده‌اید و همچنین آلودگی‌های روی بالشت و چربی که پوستتان در طول شب تولید کرده است، کاملا از روی صورت تمیز شوند.

 

۲) استفاده از تونر

بعد از شستشو و خشک کردن صورت، توصیه می‌شود از یک تونر مناسب برای نوع پوستتان استفاده کنید. تونر با پاکسازی عمقی پوست و حذف آلودگی باقی‌های مانده، باعث شادابی و شفافیت پوست می‌شود و آن را برای جذب محصولات مراقبتی مانند مرطوب کننده و ضدآفتاب آماده می‌کند.

 

۳) استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

بعد از تونر نوبت به مرطوب کننده و ضدآفتاب می‌رسد. ترتیب زدن مرطوب کننده و ضد افتاب به این صورت است که اول باید از یک آبرسان مرطوب کننده سبک استفاده کنید و سپس ضدآفتاب را روی آن بزنید.

فقط توجه داشته باشید که مرطوب کننده شما نباید بافت کرمی خیلی غلیظی داشته باشد زیرا در این صورت یک لایه محافظ قوی روی پوست تشکیل می‌دهد و ضدآفتاب نمی‌تواند به خوبی جذب پوست شود و اثر خود را اعمال کند.

 

۴) ضد آفتاب

همانطور که گفته شد، ضد آفتاب در آخرین مرحله از روتین پوستی صبح قرار دارد و باید به عنوان آخرین محصول استفاده شود. فقط حواستان باشد ضد آفتابی استفاده کنید که:

  • SPF حداقل ۳۰ و طیف اثر گسترده داشته باشد.
  • در برابر آب و تعریق مقاوم باشد.
  • مناسب برای نوع پوست شما باشد.

 

مقالات مرتبط: فواید و مضرات ضد آفتاب برای پوست

 

۵) ضدآفتاب برای دور چشم

اکثر افراد استفاده از ضد آفتاب برای دور چشم را فراموش می‌کنند و یا همان ضدآفتاب صورتشان را به دور چشم هم می‌زنند که کاملا اشتباه و غلط است!

اولا پوست دور چشم به علت نازکی و حساس بودن، حتما به ضد آفتاب نیاز دارد. دوما ضد آفتاب‌های صورت برای دور چشم مناسب نیستند زیرا ترکیباتی دارند که ممکن است باعث حساسیت پوست دور چشم شود.

حالا راه حل چیست؟ استفاده از ضد آفتابی که مخصوص دور چشم باشد یا استفاده از ضد آفتاب‌هایی که برای صورت هستند اما روی آنها نوشته شده که برای دور چشم نیز قابل استفاده می‌باشند. ضد آفتاب ایزدین فیوژن واتر ، ضد آفتاب مینرال ژیل بوته ، ضد آفتاب آکوا نیوژن سولاریس آردن همگی از جمله ضدآفتاب‌های مناسب برای صورت و دور چشم هستند. 

مقالات مرتبط: معرفی بهترین ضد آفتاب مخصوص دور چشم

اکنون این سوال پیش می‌آید که اگر بخواهیم آرایش هم داشته باشیم، ضد افتاب رو کی بزنیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

اول ضدآفتاب یا کرم پودر؟

اول ضد آفتاب بزنیم یا کرم پودر؟

اگر بپرسید زیر ضد آفتاب چی بزنیم، پاسخ قطعا آبرسان و مرطوب کننده است. اما محصولات آرایشی از جمله کرم پودر همگی باید بعد از ضد آفتاب استفاده شوند.

در ادامه ترتیب محصولاتی که بعد از ضد آفتاب می‌توانید استفاده کنید را توضیح داده‌ایم:

 

۱) کرم پودر

اگر بخواهید قبل از رفتن به سرکار، دانشگاه و یا یک قرار دوستانه کمی آرایش کنید، کرم پودر را باید بعد از ضد آفتاب به صورتتان بزنید. حتی در صورت دلخواه می‌توانید کرم پودر را حذف کرده و به جای آن از ضد آفتاب رنگی استفاده کنید.

 

مقالات مرتبط: به جای کرم پودر از چی استفاده کنیم؟

 

۲) کانسیلر

بعد از کرم پودر می‌توانید از کانسیلر یا به جای آن از ضد آفتاب دور چشم رنگی استفاده کنید. به عنوان مثال ضد آفتاب دور چشم سان سیف یک ضدآفتاب رنگی با خاصیت ضد تیرگی، ضد پف و ضد چروک است و یک محصول کامل برای استفاده در روتین پوستی صبح می‌باشد.

 

۳) مابقی مراحل آرایش

در آخر می‌توانید از دیگر محصولات مانند برنزر، رژگونه، رژلب و … استفاده کنید.

 

مقالات مرتبط: آموزش خودآرایی صورت

 

جمع بندی نهایی:

در پاسخ به این سوال که قبل از ضد افتاب چی بزنیم باید بگوییم که هر محصول غیر آرایشی مانند آبرسان، مرطوب کننده، محصولات درمانی مانند ضد جوش‌ و یا ضد لک را باید قبل از ضد آفتاب بزنید و محصولات آرایشی مانند کرم پودر و جایگزین‌های آن همگی باید بعد از ضد آفتاب استفاده شوند. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما در یادگیری مراحل روتین پوستی کمک کرده باشد.