پوست

آیا ضد آفتاب از برنزه شدن پوست جلوگیری می‌کند؟

آیا ضد آفتاب از برنزه شدن جلوگیری می کند؟

ضد آفتاب می‌توان تا حدودی از برنزه شدن پوست جلوگیری کند، اما اگر در برابر آفتاب قرار دارید، به هر حال امکان تغییر رنگ پوست شما وجود دارد. اگر به هر دلیلی در برابر آفتاب قرار گرفتید، حتماً از یک ضد آفتاب قوی استفاده کرده و آن را مرتباً تمدید کنید.

البته برخی افراد به طور کلی برای برنزه شدن، پوستشان را در معرض آفتاب قرار می‌دهند. این دسته از اشخاص نیز برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید از یک ضد آفتاب ملایم استفاده کنند. 

آیا کرم ضد آفتاب مانع برنزه شدن پوست می‌شود؟

این محصولات ادعا دارند از پوست ما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کنند. اما آیا ضد آفتاب‌ها می‌توانند از برنزه شدن پوست نیز جلوگیری کنند؟

ضد آفتاب‌ها می‌توانند بیشتر اشعه‌های خورشید را مسدود کنند و مانع برنزه شدن پوست شوند. البته گاهی قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب باعث می‌شود که ضدآفتاب نیز نتواند به خوبی از پوست شما محافظت کند.

اهمیت استفاده از ضد آفتاب و نحوه عملکرد آن

ضد آفتاب محصولی است که می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌‌های UVA و UVB محافظت ‌کند. اشعه UVA دارای طول موج بلندتر بوده و ‌می‌تواند باعث آسیب‌‌های پوستی از جمله چین و چروک شود. اشعه‌‌ UVB از طول موج‌‌های کوتاه‌تر تشکیل شده که ‌می‌تواند باعث برنزه شدن و حتی آفتاب سوختگی پوست شما شود.

محصولات ضد آفتاب حاوی فاکتور محافظتی SPF هستند. استفاده از کرم‌‌های ضد آفتاب نه تنها از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت ‌می‌کند، بلکه می‌تواند از آفتاب سوختگی و برنزه شدن پوست نیز تا حدودی جلوگیری کند.

مقالات مرتبط: راه‌های جلوگیری و درمان آفتاب سوختگی

بهترین میزان SPF در کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از برنز شدن چقدر است؟

اشعه ماوراء بنفش خورشید یکی از دلایل اصلی سرطان پوست است و SPF یک فاکتور ضروری برای محافظت از پوست در برابر آن می‌باشد. SPF مخفف Sun Protection Factor است و میزان مجاز قرار گرفتن در معرض آفتاب را نشان می‌دهد.

در واقع با افزایش مقدار SPF، میزان محافظت ضد آفتاب نیز به طور مستقیم افزایش می‌یابد. محصولات حاوی SPF بالا به شما اجازه می‌دهند، مدت طولانی تری در معرض نور خورشید قرار بگیرید. شاید برای شما سوال باشد که احتمال برنزه شدن پوست با چه درجه SPF بیشتر است به همین دلیل ما انواع آن را بررسی کرده ایم.

SPF 15حداقل ۹۳.۳ درصد جذب یا انعکاس اشعه‌های UVB و UVA
SPF 30حداقل ۹۶.۷ درصد جذب یا انعکاس اشعه آفتاب
SPF 45حداقل ۹۷.۸ درصد جذب یا انعکاس اشعه‌های مضر
SPF 50 حداقل ۹۸ درصد جذب یا انعکاس اشعه خورشید

همانطور که دیدید با بالاتر رفتن SPF درصد جذب تغییرات جزئی می‌کند. بنابراین یک ضد آفتاب با فاکتور ۳۰-SPF 50 می‌تواند کافی باشد. البته باز هم تنها تا دو ساعت می‌تواند از پوست شما در برابر برنز شدن محافظت کند و باید تمدید شود.

همچنین SPF‌های بالاتر از ۵۰ یا ۱۰۰ تنها کمی بیشتر از پوست محافظت می‌کنند. اما مراقب باشید SPF بالاتر حس اعتماد کاذب به شما ندهند. برای جلوگیری از برنزه شدن باید به تمدید به موقع ضد آفتاب توجه کافی داشته باشید.

مقالات مرتبط: اس پی اف چیست؟

ضد آفتاب فیزیکی برای جلوگیری از برنزه شدن پوست بهتر است یا شیمیایی ؟

مواد فعال ضد آفتاب دو نوع کلی فیزیکی و شیمیایی هستند. کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی حاوی موادی مانند اکتیسالات و اکسی بنزون هستند که اشعه‌های مضر UV را جذب کرده و در خود نگه می‌دارند. البته این ضد آفتاب‌ها برخی خطرات شیمیایی نیز برای سلامت پوست دارند.

نوع دیگری از ضد آفتاب‌ها نیز با مواد معدنی طبیعی مانند اکسید روی یا تیتانیوم ساخته شده اند که برای جلوگیری از برنزه شدن بهتر هستند. این محصولات یک مانع فیزیکی ایجاد می‌کنند که اشعه‌های UV را قبل از رسیدن به پوست منعکس و پراکنده می‌کند.

راه‌های جلوگیری از برنزه شدن 

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از برنزه شدن انجام دهید. ضد آفتاب تا حدوی مانع برنزه شدن پوست می‌شود اما نکاتی وجود دارد که رعایت آن به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی کمک می‌کند.

  • زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید: از بیرون رفتن در ساعات ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر که تابش خورشید بیشتر است اجتناب کرده و با راه رفتن در سایه از آفتاب دوری کنید.
  • تمدید کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید: همیشه و در تمام فصول سال حتماً از یک ضد آفتاب برای حفاظت از پوست خود استفاده کرده و آن را هر دو ساعت تمدید کنید.
  • لباس مناسب بپوشید: سعی کنید در روزهای گرم لباس‌های نخی و پوشیده استفاده کنید که بیشتر پوست شما را می‌پوشانند. همچنین از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنید.

مقالات مرتبط: فواید و عوارض آفتاب گرفتن

راه‌های کم خطر برنزه کردن پوست

اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید پوست خود را برنزه کنید، باید بدانید که چیزی به نام برنزه کردن ایمن وجود ندارد. آسیب‌های پوستی که برنزه کردن به پوست شما می‌رساند غیر قابل اجتناب است.

البته روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند تا حدودی آسیب‌های پوستی ناشی از برنزه کردن را کاهش دهد. این روش‌ها عبارت اند از:

  • به طور تدریجی آفتاب بگیرید: ساعت‌ها خوابیدن زیر نور خورشید برای برنزه شدن می‌تواند موجب سوختگی شود. بنابراین به طور تدریجی و با فواصل زمانی پوست خود را برنزه کنید.
  • برنزه کردن پوست با سولاریوم: در سولاریوم نور در محدوده UVA به بدن تابانده می‌شود زیرا برنزه کردن با طیف UVB به DNA پوست آسیب می‌زند.
  • برنزه شدن بدون نور آفتاب: یکی دیگر از روش‌های برنزه کردن پوست استفاده از محصولاتی است که بدون نیاز به آفتاب به پوست شما رنگ می‌دهند، مثلاً ژل کرم برنز کننده پریم بدون نیاز به آفتاب به سرعت پوست شما را برنزه می‌کند.

بهرین ضد آفتاب‌های مانع برنزه شدن

برخی از ضد آفتاب‌ها حاوی فاکتورهای محافظتی قوی بوده و می‌توانند از برنزه شدن پوست شما جلوگیری کنند. این ضد آفتاب‌ها با ایجاد سدی قوی در برابر آفتاب مانع آفتاب سوختگی و برنزه شدن پوست می‌شوند.

ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین

این ضد آفتاب محبوب ترین ضدآفتاب دنیا بوده و برای انواع پوست حتی دورچشم قابل استفاده است. ضدآفتاب فیوژن واتر ایزدین با SPF50 بر پایه آب، فاقد چربی، غیرکومدون زا و ضد حساسیت می‌باشد و بدون باقی گذاشتن حس سنگینی یا چربی، جذب پوست می‌شود.

ویژگی‌ها:

  • محافظت گسترده از پوست در برابر نور خورشید
  • حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان قوی
  • دارای فرمولاسیون فاقد الکل و بر پایه آب
  • بسیار سبک و فاقد چربی 
  • دارای جلوه مات
  • مقاوم در برابر آب و تعریق
  • مناسب انواع پوست حتی پوست‌های حساس و آتوپیک
  • قابل استفاده برای دور چشم بدون ایجاد سوزش

فلویید ضدآفتاب Anthelios لاروش پوزای

این ضد آفتاب بافت فلوئیدی بسیار سبکی دارد و برای انواع پوست مناسب است. فلویید ضدآفتاب Anthelios لاروش پوزای دارای فاکتور ++++PA است و قدرت مراقبتی بسیار بالایی از پوست در برابر اشعه UVA دارد.

ویژگی‌ها:

  • بافت فلوئیدی و بسیار زود جذب
  • مناسب برای انواع پوست و پوست‌های حساس
  • ضد آب و بدون ایجاد چسبندگی
  • حداکثر قدرت محافظت از پوست در برابر اشعه UVA و UVB
  • دارای Spf50 و فاکتور ++++PA
  • بدون ایجاد برق و چربی بر روی صورت

ضد آفتاب مینرال بژ نچرال سل اکتیو ژیل بوته

اگر بخواهید علاوه بر محافظت از پوست یک کاور رنگی نیز به پوست خود بدهید. ضد آفتاب مینرال بژ نچرال سل اکتیو ژیل بوته با SPF50 فاقد چربی بوده و می‌تواند یک کاور طبیعی و مناسب به شما بدهد. این کرم حاوی ویتامین F و عصاره گل ختمی بوده و برای پوست چرب و مختلط بسیار مناسب است.

ویژگی‌ها:

  • محافظت از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB
  • ایجاد پوششی نرم و سبک روی پوست
  • حاوی شی باتر و عصاره سیب
  • ضد چروک و شاداب کننده
  • دارای رنگ بژ تیره
  • فاقد چربی
  • مینرال و حاوی SPF50

کلام آخر:

ضد آفتاب می‌تواند تا حدودی از برنزه شدن پوست جلوگیری کند اما بهترین راه برای جلوگیری از برنزه شدن، قرار نگرفتن در معرض آفتاب است.

البته اگر قصد برنزه شدن دارید مطلب نحوه برنزه شدن با آفتاب به شما کمک می‌کند. در انتها امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود، منتظر نظرات و پیشنهادات شما در قسمت دیدگاه هستیم.

سوالات متداول:

کرم ضدآفتاب در دستگاه سولاریوم نیز از پوست محافظت می‌کند؟

بله مقدار کمی ضدآفتاب کمک می‌کند به طور ایمن برنزه شده و دچار سوختگی ناشی از اشعه‌های دستگاه نشوید.

آیا کرم ضد آفتاب می‌تواند مانع دریافت ویتامین D شود؟

خیر مطالعات نشان می‌دهند افرادی که روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند، می‌توانند ویتامین D لازم را از آفتاب دریافت کنند.

2 دیدگاه در “آیا ضد آفتاب از برنزه شدن پوست جلوگیری می‌کند؟

  1. بدون نام گفت:

    Uvبیشتر از سه میگن مضره باید ضدآفتاب زد، که برخی نورهای مصنوعی شهری و خانگی رو هم شامل میشه؛ با این حساب ضدآفتاب‌های فیریکال بهترند ینی.

    1. Arses Beauty گفت:

      وقت بخیر .فیزیکی یا غیر فیزیکی بودن ضدافتاب رو در حالت کلی باید با توجه به نوع پوست انتخاب کرد اما در حالت کلی ضدافتاب فیزیکی یا مینرال بهتر و سالم تر هستندو بهتر هست که ضدافتاب بخصوص برای کسانی که پوست مستعد لک دارند در مقابل نورهای محیطی و شهری هم استفاده بشه.

نظرات بسته شده است.