پوست

صفر تا صد روتین مراقبت از دور چشم

پوست دور چشم بسیار نازک، شکننده، مستعد خشکی و بروز علائم پیری است. از طرفی چشم‌ها اولین ناحیه در صورت هستند که توجه را به خود جلب می‌کنند. پس مشکلاتی مانند تیرگی، پف، چروک و افتادگی پوست دور چشم می‌توانند چهره را بسیار خسته، بی حال و سن فرد را بیشتر از آنچه که هست، نشان دهند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و مراقبت از دور چشم قطعا به یک روتین پوستی منظم و محصولات مناسب نیاز دارید؛ محصولاتی که کاملا سازگار با پوست حساس و آسیب پذیر دور چشم باشند.

روتین مراقبت از پوست دور چشم تنها شامل چند مرحله بسیار ساده است که انجام آنها وقت زیادی از شما نمی‌گیرد. مهم‌ترین مرحله در این روتین خرید کرم دور چشم مناسب و استفاده منظم و مداوم آن می‌باشد.

در ادامه ابتدا تفاوت پوست دور چشم با دیگر نواحی صورت را بررسی می‌کنیم. سپس کامل‌ ترین روتین پوستی برای مراقبت اصولی از دور چشم را معرفی خواهیم کرد.

 

چرا مراقبت از دور چشم واجب و ضروری است؟

اگر می‌خواهید که روند پیری پوست را به تاخیر بیاندازید، باید با استفاده از محصولات مناسب از پوست صورت و بدن خود مراقبت کنید.

در این بین مراقبت دور چشم از اهمیت بیشتری برخوردار است و علت آن هم مربوط به تفاوت‌های پوست دور چشم با دیگر قسمت‌های صورت می‌باشد. این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • ضخامت کمتر 

پوست دور چشم بسیار نازک‌تر و در نتیجه حساس‌تر از پوست دیگر قسمت‌های صورت و بدن می‌باشد. به طور متوسط ضخامت پوست در اکثر نواحی بدن بین ۲ تا ۳ میلی متر است. درحالیکه پوست اطراف چشم حدود ۰.۵ میلی متر ضخامت دارد!!

  • کمبود غدد چربی و عوامل مرطوب کننده طبیعی

تعداد غدد چربی در پوست دور چشم کمتر از سایر قسمت‌های صورت است. این غدد وظیفه تولید چربی، مرطوب کردن پوست و جلوگیری از خشکی آن را بر عهده دارند. کمبود غدد چربی در دور چشم باعث خشکی پوست آن و بروز چروک‌های زودرس می‌شود.

  • تغییر حالت مدام چهره

در تغییر حالت چهره مانند خندیدن، اخم کردن و … بیشترین عضلاتی که در صورت درگیر می‌شوند، عضلات اطراف چشم هستند. درگیر شدن مدام این عضلات باعث ایجاد چروک در پوست دور چشم می‌شود. این چروک‌ها ابتدا به صورت چروک‌های دینامیک هستند یعنی فقط موقع تغییر حالت چهره خود را نشان می‌دهند. اما به مرور تبدیل به چروک‌های استاتیک (دائمی) می‌شوند و در هر حالتی قابل مشاهده هستند.

  • کمبود عضلات و بافت نگهدارنده پوست

به طور کلی مقدار ماهیچه، چربی و بافت نگهدارنده در ناحیه دور چشم کمتر است. یعنی می‌توان گفت که پوست دور چشم یک فضای تقریبا خالی را احاطه کرده و به همین علت مستعد شل شدن و افتادگی است.

  • کمبود کلاژن و الاستین

کلاژن و الاستین دو پروتئین ساختار مهم و مسئول حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست هستند. متاسفانه سنتز این دو پروتئین در سنین بین ۲۸ تا ۳۰ سالگی متوقف می‌شود. از طرفی عواملی مانند نور خورشید، رادیکال‌های آزاد و … باعث تخریب پروتئین‌های باقی مانده در پوست و تسریع روند پیری آن می‌شوند.

حالا خبر بدتر اینه که میزان این دور پروتیئن در پوست دور چشم کمتر از دیگر نواحی صورت است. پس طی روند پیری، بیشترین صدمات ممکن به پوست دور چشم وارد می‌شود.

  • تفاوت در ساختار آناتومیکی

ساختار آناتومیکی دور چشم به گونه‌ایست که مایع میان بافتی در این ناحیه تجمع می‌کند و این حالت باعث ایجاد پف زیر چشم می‌شود. التبه تجمع مایع تنها یکی از دلایل پف زیر چشم‌ها است. برای اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید مقاله علت و درمان پف دور چشم را مطالعه کنید.

 

مراحل روتین مراقبت از دور چشم :

 

۱) پاک کردن آرایش چشم

پاک کردن آرایش دور چشم

پاک کردن آرایش دور چشم

در اولین مرحله روتین مراقبت از پوست دور چشم باید آرایش چشم‌ها را کاملا تمیز کنید. برای انجام این کار به یک پاک کننده آرایشی نیاز دارید که دارای فرمولاسیون ملایم، ضد حساسیت و قابل استفاده برای دور چشم باشد.

از هر پاک کننده‌ای برای پاک کردن آرایش چشم استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک و آزردگی پوست حساس اطراف چشم شود.

اغلب میسلار واترها برای دور چشم قابل استفاده هستند. همچنین پاک کننده‌های آرایشی تک فاز یا دوفاز مخصوص پاک کردن آرایش چشم در بازار وجود دارند.

میسلار واتر پوست خشک و حساس درماتیپیک از جمله محصولاتی است که می‌توانید برای پاک کردن آرایش چشم و صورت استفاده کنید. این میسلار با فرمولاسیون ملایم و ضد حساسیتی که دارد، هیچ آسیبی به پوست دور چشم وارد نمی‌کند.

 

۲) شستشوی دور چشم با شوینده ملایم و استفاده از تونر

شستشوی دور چشم

شستشوی دور چشم

در این مرحله باید پوست دور چشم را با یک شوینده ملایم بشویید و با تونر تمیز کنید تا آماده برای استفاده از کرم دور چشم شود.

معمولا فوم‌های شوینده به علت آنکه فرمولاسیون ملایمی دارند و پوست را خشک یا تحریک نمی‌کنند، برای دور چشم قابل استفاده هستند. فوم شستشوی پوست حساس ویتالیر نمونه‌ای از این محصولات است که می‌توانید با آن کل صورت و دور چشم‌ها را بشویید.

در مرحله بعد باید از یک تونر قابل استفاده برای دور چشم مانند تونر آتوپیا آردن استفاده کنید. این محصول ناحیه اطراف چشم را کاملا تمیز می‌کند و هر گونه آلودگی باقی مانده در پوست را از بین می‌برد.

توجه: اگر آرایش چشم نداشتید، می‌توانید مرحله یک را حذف کنید و برای پاکسازی پوست دور چشم فقط از شوینده یا تونر استفاده کنید.

 

۳) استفاده از کرم دور چشم؛ مهم‌ترین مرحله در روتین مراقبت از پوست دور چشم

استفاده از کرم دور چشم در روتین مراقبت از دور چشم

استفاده از کرم دور چشم مناسب

در مرحله سوم نوبت به استفاده از یک دور چشم مناسب می‌رسد که باید با توجه به سن پوستی و نوع مشکلی که در ناحیه دور چشم دارید، انتخاب شود.

به عنوان مثال اگر سن و سالتان کم است و چین و چروکی در دور چشم ندارید، می‌توانید فقط از یک دور چشم آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.

پیشنهاد آرسس بیوتی: ژل کرم دور چشم hydro boost نوتروژینا

اگر مشکل تیرگی و پف دارید، باید به سراغ دور چشم‌های ضد تیرگی و پف بروید.

پیشنهاد آرسس بیوتی: کرم ضد پف و تیرگی دور چشم اریکه

اگر پوستتان در معرض پیری و افتادگی قرار دارد، کرم دور چشم شما باید حاوی ترکیبات ضد چروک و لیفتینگ باشد.

پیشنهاد آرسس بیوتی: دور چشم اکسترا فرمینگ کلارنس

در صورتی که پوست دور چشمانتان خشک و کدر است و هیچ شادابی و طراوتی ندارد، از یک دور چشم حاوی ویتامین سی استفاده کنید. این ویتامین آنتی اکسیدان قوی، شفاف کننده و شاداب کننده پوست می‌باشد.

پیشنهاد آرسس بیوتی: کرم روشن کننده ویتامین سی دور چشم بالانس

۴) استفاده از ضد آفتاب؛ عضو جدا نشدنی روتین مراقبت از دور چشم

اشعه‌های خورشید بزرگترین دشمن پوست به شمار می‌روند. این اشعه‌ها باعث تسریع روند پیری پوست و تشدید تیرگی زیر چشم‌ها می‌شوند.

به همین علت یکی از مهم‌ترین مراحل در روتین مراقبت از پوست زیر چشم ، استفاده از ضد آفتاب است. اما توجه داشته باشید که هر ضد آفتابی برای دور چشم قابل استفاده نیست!

برای آشنایی با ویژگی‌های ضد آفتاب دور چشم و بهترین محصولات، توصیه می‌شود مقاله راهنمای خرید ضد آفتاب مخصوص دور چشم را مطالعه کنید.

اگر هر سوال یا نظری درباره روتین مراقبت دور چشم دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.