پوست

علت جوش زدن صورت بعد از کرم ضد آفتاب چیست؟

یکی از بزرگترین معضلات برای پوست‌های مستعد جوش، استفاده روزانه از ضدآفتاب است زیرا این تصور را دارند که ضد آفتاب باعث جوش زدن صورتشان می‌شود. در صورتی که علت جوش زدن صورت بعد از ضد آفتاب به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و صرفا به خاطر استفاده از ضد آفتاب نیست!

اگر می‌خواهید بدانید که آیا واقعا ضد آفتاب باعث جوش میشود یا نه، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا هم پاسخ سوال خود را بگیرید و هم با راهکارهای موثر برای جلوگیری از جوش زدن صورت بعد از ضد آفتاب آشنا شوید.

علت و راههای جلوگیری از جوش زدن صورت بعد از کرم ضد آفتاب

مشکل جوش زدن صورت بعد از ضد آفتاب بیشتر برای کسانی است که پوست مستعد جوش دارند. این افراد در اولین مرحله باید با انجام آزمایش و مراجعه به پزشک، علت جوش زدن صورتشان را پیدا کنند زیرا امکان دارد این مشکل اصلا ارتباطی با ضد آفتاب نداشته باشد. اگر از هر ضد آفتابی که استفاده می‌کنید، صورتتان جوش می‌زند، حتما باید این احتمال را بررسی کنید.

اما در پاسخ به این سوال که آیا ضد آفتاب باعث جوش می‌شود یا نه، باید بگوییم که بله؛ هر محصولی در روتین پوستی شما از جمله ضد آفتاب می‌تواند باعث جوش زدن صورت یا حتی بدنتان شود. اما سوال اصلی اینجاست که چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

مقالات مرتبط: علت و راههای جلوگیری از جوش صورت

چرا ضد آفتاب باعث جوش میشود؟

۱) عدم استفاده از ضد آفتاب مناسب نوع پوست

یکی از مهم‌ترین علت های جوش زدن صورت بعد از کرم ضد آفتاب، استفاده از ضدآفتاب‌های چرب و کومدون زا است. ضد آفتاب‌ها برای هر نوع پوستی به صورت تخصصی تولید می‌شوند. بر همین اساس ویژگی‌های ضد آفتاب برای پوست خشک و پوست چرب کاملا متفاوت است. حتی ضد آفتاب های مناسب پوست چرب نیز به دو گروه تقسیم می‌شوند: ضد آفتاب‌های مناسب برای پوست چرب مستعد جوش و ضد آفتاب‌های مناسب برای پوست چرب سالم (یعنی پوستی که جوش نمی‌زند). 

بنابراین اگر پوست مستعد جوش دارید، حتما باید از ضد آفتابی استفاده کنید که اختصاصی برای پوست‌های جوش دار یا آکنه‌ای باشد. این ضد آفتاب‌ها فرمولاسیون بسیار سبک و فاقد چربی دارند و معمولا حاوی ترکیبات کنترل کننده چربی و آنتی آکنه برای جلوگیری از ایجاد جوش هستند.

۲) استفاده از ضد آفتاب بدن برای صورت

یکی از رایج‌ترین اشتباهات، استفاده از ضد آفتاب بدن برای صورت است! به طور کلی ضد آفتاب‌هایی که مناسب بدن هستند، بافت چرب‌تر و سنگین‌تری نسبت به ضد آفتاب صورت دارند و به احتمال زیاد حاوی ترکیبات کومدون زا می‌باشند. 

شما می‌توانید از ضد آفتاب صورت برای بدنتان استفاده کنید، اما برعکس آن را به هیچ عنوان نباید انجام دهید مگر آنکه روی محصول قید شده باشد که برای صورت و بدن قابل استفاده است. حتی در این صورت نیز باید مطمئن شوید که آن ضد آفتاب برای صورت جوش دار مناسب باشد.

۳) عدم پاکسازی پوست قبل از مصرف ضد آفتاب

اگر صبح‌ها قبل از زدن ضد آفتاب صورت خود را نشویید و تمیز نکنید، چربی و آلودگی‌هایی که شب تا صبح روی پوست شما تجمع کرده‌اند با ضدآفتاب ترکیب شده و در منافذ پوست جمع می‌شوند. نتیجه این اتفاق، انسداد منافذ پوست و بروز انواع آکنه است. 

بنابراین صبح‌ها قبل از زدن هر نوع محصولی، ابتدا صورت خود را با یک شوینده مناسب برای پوست چرب و جوشدار بشویید. سپس از تونر استفاده کنید تا منافذ پوست به صورت عمقی تمیز شوند. 

مقالات مرتبط: بهترین محصولات پاک کننده برای پوست چرب و جوش دار

۴) عدم شستن و پاک کردن کامل ضد آفتاب از روی پوست

یک دلیل جوش زدن صورت بعد از ضد آفتاب می‌تواند مربوط به عدم پاکسازی کامل ضد آفتاب باشد. بسیاری از افراد ضد آفتاب را از روی پوستشان پاک نمی‌کنند یا فقط صورت خود را با شوینده می‌شویند. اما مرحله بسیار مهمی که حتما باید انجام دهید به ویژه اگر پوست مستعد جوش دارید، استفاده از تونر بعد از شستشوی صورت است.

به خاطر داشته باشید که شوینده‌ صورت هیچ موقع نمی‌تواند عمق منافذ پوست را تمیز کند و فقط تونر است که با نفوذ به منافذ، پوست شما را عمیقا پاکسازی می‌کند. پس برای آنکه از باقی ماندن آلودگی‌ها در منافذ و انسدادشان جلوگیری شود، حتما بعد از شستشوی صورت از تونر استفاده کنید.

همچنین توجه داشته باشید که ضد آفتاب‌های رنگی باید همانند کرم پودر از روی پوست پاک شوند؛ به این ترتیب که ابتدا باید از یک پاک کننده آرایشی مانند میسلار واتر استفاده کنید و سپس مراحل بعدی یعنی شستشو و استفاده از تونر را انجام دهید.

مقالات مرتبط: فواید استفاده از تونر برای پوست چیست؟

۵) استفاده از ضد آفتاب تاریخ انقضا گذشته

اگر سال‌هاست که از یک ضد آفتاب استفاده می‌کنید بدون آنکه توجهی به تاریخ انقضایش داشته باشید، علت جوش زدن صورتتان احتمالاً مربوط به ضد آفتاب تاریخ مصرف گذشته است! شاید ضد آفتاب شما از لحاظ تکسچر، رنگ و حتی بو هیچ تغییری نکرده باشد اما اگر مدت زیادی ار تاریخ انقضای آن گذشته باشد، بیشتر برای پوستتان مضر است تا مفید! بنابراین حتما به فکر خرید یک ضد آفتاب جدید برای خود باشید.

تاثیر ضد آفتاب بر جوش صورت چیست؟ ضد آفتاب برای پوست جوش دار مفید است یا مضر؟

اگر از ضد آفتاب‌های سبک، فاقد چربی و آنتی آکنه استفاده کنید، ضد آفتاب نه تنها هیچ تاثیر منفی روی جوش‌های صورت ندارد، بلکه حتی به درمان و پیشگیری از بروز آکنه نیز کمک می‌کند. بد نیست بدانید که یکی از عوارض آفتاب، افزایش احتمال بروز آکنه است و به همین علت، محافظت از پوست مستعد جوش در برابر پرتوهای خورشید بسیار مهم حیاتی می‌باشد.

چگونه آفتاب باعث ایجاد جوش می‌شود؟

افزایش اندازه منافذ صورت

پرتوهای فرابنفش خورشید با تخریب کلاژن و الاستین پوست، باعث بازتر شدن منافذ می‌شوند. هر چه منافذ پوست بزرگتر باشند، احتمال انسدادشان و ایجاد جوش نیز بیشتر است. 

آسیب به سد دفاعی پوست

اشعه‌های مضر خورشید با آسیب رساندن به سد دفاعی پوست، باعث تبخیر رطوبت می‌شوند و پوست را دچار خشکی می‌کنند. در این شرایط برای جبران خشکی پوست، غدد چربی وارد عمل شده و میزان چربی بیشتری تولید می‌کنند که نتیجه آن، افزایش چربی پوست و بروز آکنه است.

ایجاد التهاب در پوست

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که کل روند بروز آکنه در پوست با ایجاد التهاب آغاز می‌شود. از طرفی یکی از مهم‌ترین عوارض پرتوهای خورشید، ایجاد واکنش التهابی در پوست است.

افزایش تعریق پوست

در روزهای گرم آفتابی که شدت پرتوهای خورشید بسیار زیاد است، این پرتوها باعث افزایش گرما و تعریق پوست می‌شوند که احتمال جوش زدن صورت را افزایش می‌دهد. 

مقالات مرتبط: فواید و مضرات کرم ضد آفتاب چیست؟

معرفی بهترین ضد آفتاب ضد جوش

ضد آفتاب فتودرم آکنه مت بایودرما

ضد آفتاب آکنه مت بایودرما یک ضد آفتاب تخصصی با خاصیت تنظیم چربی و ضد آکنه برای پوست های جوش دار است. این ضد آفتاب دارای SPF30 و فیلترهای بسیار قوی برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB می‌باشد.  همچنین در فرمولاسیون آن از تکنولوژی The Skin Active Defense استفاده شده که قدرت دفاعی پوست در برابر آسیب ناشی از UVA را افزایش می‌دهد.

این محصول بدون رنگ است و با داشتن جلوه نامرئی و مات، از پوست شما به بهترین شکل محافظت کرده و با کنترل چربی، از براق شدن پوست در طول روز جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌ها:

  • دارای SPF30 و محافظت بالا در برابر UVA و UVB
  • تنظیم کننده چربی پوست و ضد براقی
  • قابض منافذ و ضد آکنه
  • دارای بافت سبک، جلوه مات و بی رنگ
  • مناسب پوست‌های مختلط و چرب مستعد جوش

ضد آفتاب فیوژن واتر

اگر بخواهیم یکی از سبک ترین و بهترین ضد آفتاب ها برای پوست مستعد جوش را معرفی کنیم، قطعا ضد آفتاب فیوژن واتر ایزدین یکی از محصولات پیشنهادی است. این ضد آفتاب که جزء محصولات ۵ ستاره در دنیا می‌باشد نه تنها محافظت بسیار بالایی در برابر آفتاب دارد، بلکه سبک‌ترین فرمولاسیون را در بین ضدآفتاب‌ های ایرانی و خارجی دارد و کاملا بر پایه آب است. در نتیجه بعد از استفاده، هیچ گونه حس سنگینی یا چربی روی پوست ایجاد نمی‌کند و جلوه کاملا ماتی دارد.

ویژگی‌ها:

  • دارای SPF50 و محافظت بالا در برابر پرتوهای آفتاب
  • دارای تکنولوژی فیوژن با قابلیت پخش آسان و جذب سریع
  • جلوه کاملا مات و نامرئی
  • بسیار سبک، بدون باقی گذاشتن حس چربی یا سنگینی
  • قابل استفاده برای دور چشم
  • قابل استفاده روی پوست خیس و مرطوب
  • مناسب انواع پوست به ویژه پوست‌های چرب و جوشدار

ضد آفتاب فیوژن ژل اسپرت ایزدین

ضد آفتاب فیوژن ژل ایزدین با داشتن تکسچر ژل کرمی، کاملا روی پوست نامرئی می‌شود و حس خنکی و تازگی به پوست می‌بخشد. فرمولاسیون سبک این محصول در برابر رطوبت و تعریق بسیار مقاوم است و به همین علت یک ضد آفتاب بسیار عالی برای پوست های مستعد جوش، آقایان و ورزشکاران می‌باشد. 

ویژگی‌ها:

  • دارای SPF50 و محافظت بالا در برابر پرتوهای مضر آفتاب
  • دارای ژلی سبکف فاقد چربی و خنک کننده
  • عدم باقی گذاشتن حتی ذره‌ای حس چربی
  • دارای جلوه بی رنگ و نامرئی
  • مناسب آقایان و ورزشکاران
  • مناسب پوست‌های مختلط، چرب و مستعد آکنه
کلام آخر:

علت جوش زدن صورت بعد از کرم ضد آفتاب در بسیاری از موارد مربوط به استفاده از ضد آفتاب نامناسب و یا روش مصرف اشتباه است. اگر ضد آفتابی تهیه کنید که فاقد چربی و ضد جوش باشد و روتین پوستی صحیح و کاملی داشته باشید، می‌توانید بدون نگرانی از جوش زدن صورتتان، هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. سوالات و تجربیات خود درباره ارتباط بین جوش صورت و ضد آفتاب را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

آیا ضد آفتاب برای جوش صورت خوب است؟

از آنجا که آفتاب می‌تواند آکنه صورت را تشدید کند، ضد آفتاب برای درمان جوش صورت قطعاً مفید و تاثیرگذار است.

آیا ضد آفتاب باعث جوش میشه؟

ضد آفتاب‌های چرب و کومدون زا می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، از ضدآفتاب فاقد چربی و غیرکومدون زا که مناسب پوست مستعد جوش است، استفاده کنید.