مو

علت موخوره چیست و چگونه قابل پیشگیری و درمان است؟

موخوره یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اکثر خانم‌ها درگیرش هستند و نمی‌دانند چگونه باید برای همیشه از این مشکل خلاص شوند؟ بد نیست بدانید که علت موخوره شدن موها موارد بسیار ساده و جزئی هستند که اکثر شما بارها و بارها انجام می‌دهید بدون آنکه بدانید انجام این کارها باعث ایجاد موخوه می‌شود.

مسلما دانستن دلایل موخوره به شما کمک می‌کند تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید و موهای همیشه سالم و زیبایی داشته باشید. در ادامه مقاله علت ایجاد موخوره، راههای پیشگیری و درمان آن را به شما معرفی می‌کنیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

علت موخوره چیست و چگونه قابل پیشگیری است؟

خشکی و آسیب به کوتیکول موها (خارجی ترین لایه‌ای که تارهای مو را می‌پوشاند)، علت اصلی موخوره شدن موها هستند. موخوره انواع مختلفی دارد و به اشکل مختلفی دیده می‌شود. رایج‌ترین شکل موخوره شبیه حرف Y انگلیسی است که در آن انتهای مو دو شاخه می‌شود. اما اشکال دیگری هم از موخوره وجود دارند که در شکل زیر می‌توانید مشاهده کنید:

انواع موخوره

انواع موخوره

و اما دلایلی که باعث ایجاد اشکال مختلف موخوره می‌شوند و راه حل پیشگیری از هر کدام عبارتند از:

۱) شستشوی بیش از حد موها

همانطور که گفته شد مهم‌ترین علت دو شاخه شدن مو، خشکی شدید موها است که می‌تواند ناشی از شستشوی زیاد باشد. در واقع شستن بیش از حد موها باعث از بین رفتن چربی مفید و رطوبت طبیعی موها می‌شود که نتیجه آن، خشکی مو و در نهایت ایجاد موخوره است.

راه حل پیشگیری:

بسته به نوع موهایتان که چرب یا خشک است، در هفته فقط دو الی سه مرتبه موهای خود را با شامپو بشویید. اگر فعالیت‌های روزمره شما به گونه‌ایست که هر روز باید به حمام بروید، موهای خود را فقط با آب شستشو دهید و حتما از ماسک مو یا نرم کننده استفاده کنید.

۲) یک علت ایجاد موخوره، عدم شستشوی صحیح موها است.

علاوه بر تعداد دفعات شستشو، نحوه شستن موها نیز بسیار مهم است و اگر به درستی انجام نشود، باعث خشکی و دو شاخه شدن انتهای مو می‌شود.

نحوه شستشوی صحیح مو:

برای شستن موهای خود به هیچ عنوان شامپو را مستقیم روی موها نریزید. ابتدا مقدار کافی از شامپو را در کف دست بریزید، با کمی آب رقیقش کنید و سپس روی کف سر و ساقه مو ماساژ دهید.

اگر ساقه موهایتان شدیدا خشک است، شامپو را مستقیما به ساقه مو نزنید. همان کفی که هنگام شستشو از کف سر روی ساقه مو می‌ریزد، برای تمیز شدن موهای شما کافیست.

۳) استفاده مداوم از شامپوهای سولفات دار

علت موخوره شدن مو در بسیاری از موارد، شستن موها با شامپوهای سولفات دار است. سولفات یک سورفکتانت بسیار قوی می‌باشد که چربی مفید مو را از بین می‌برد و باعث خشکی و آسیب دیدن موها می‌شود.

راه حل پیشگیری:

برای شستشوی موهای خود از شامپوهای فری سولفات استفاده کنید به ویژه اگر موهای خشکی دارد. البته توجه داشته باشید که استفاده زیاد از شامپوی فری سولفات نیز می‌تواند باعث ایجاد شوره چرب شود زیرا این شامپوها نمی‌توانند چربی کف سر را به خوبی از بین ببرند. در نتیجه چربی به تدریج در کف سر تجمع می‌کند و شوره چرب را به وجود می‌آورد.

بنابراین بهترین راهکار این است که برای شستشوی موهایتان از شامپوی فری سولفات استفاده کنید اما هر ده روز تا دو هفته یک بار، موهای خود را با شامپوی سولفات دار بشویید.

مقالات مرتبط: علت ایجاد انواع شوره سر و روش‌های پیشگیری و درمان

بهترین شامپو برای موخوره:

شامپو آرگان اچ اس لاین یک شامپوی فری فری سولفات و سرشار از ترکیبات مغذی و ترمیم کننده برای موهای خشک و آسیب دیده است. شما می‌توانید از این شامپو برای شستشوی روتین موهایتان استفاده کنید. در این بین هر ده روز تا دو هفته یک بار موهای خود را با یک شامپوی سولفات دار خوب مانند شامپو موهای خشک اریکه بشویید.

۴) عدم استفاده از ماسک مو یا نرم کننده

بسیاری از افراد روتین کاملی برای مراقبت از موهایشان ندارند و از محصولات تقویت کننده مو استفاده نمی‌کنند. از آنجا که ساقه مو ترکیبات مغذی و رطوبت کمتری نسبت به کف سر دریافت می‌کند، بیشتر مستعد خشکی و آسیب است و هر چه به انتهای ساقه مو نزدیک می‌شویم، این خشکی تشدید می‌شود.

به همین علت باید در داخل و حتی بعد از حمام از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت و ترکیبات مغذی مورد نیاز ساقه مو را فراهم کنند. به این ترتیب خشکی مو برطرف شده و از موخوره جلوگیری می‌شود.

راه حل پیشگیری:

برای پیشگیری از موخوره بعد از شستن موها با شامپو، از یک ماسک مو یا نرم کننده مناسب استفاده کنید. بعد از حمام نیز از محصولاتی استفاده کنید که نیازی به آبکشی ندارند مانند سرم‌ها و کرم‌های مو، روغن آرگان و یا اسپری دو فاز.

۵) یک علت موخوره شدید، رفتار خشونت آمیز با موها است.

علت موخوره شدن مو می‌تواند رفتارهای خشونت آمیزی باشد که بدون آگاهی بارها و بارها انجام می‌دهید. موارد زیر چند نمونه رایج از این رفتارها هستند:

  • شانه زدن محکم موها
  • باز کردن گره موها با خشونت
  • کشیدن محکم حوله روی موها
  • چنگ زدن به موها هنگام شستشو
  • محکم بستن موها با کش یا گیره
  • و …

راه حل پیشگیری:

  • برای آنکه موهایتان نرم شده و به راحتی شانه شوند، حتما از ماسک مو داخل حمام و بیرون حمام استفاده کنید.
  • به جای کشیدن حوله روی موی خیس، حوله را روی موها بگذارید و با کمی فشار، نم اضافه مو را بگیرید.
  • هنگام شستشو در حمام، موهای خود را در بالای سر جمع نکنید و چنگ نزنید. در عوض شامپو را روی کف سر و ساقه مو با ملایمت ماساژ دهید.
  • تا حد امکان موهای خود باز بگذارید و در مواقع ضروری موها را طوری ببندید که تحت فشار و کشش زیادی نباشند.

۶) مهم‌ترین علت دو شاخه شدن مو، عدم نوک گیری منظم موها است.

راز داشتن موهای سالم و بدون موخوره، نوک گیری منظم و به موقع موها است. همانطور که گفته شد انتهای ساقه مو به علت دریافت رطوبت و مواد مغذی کم، به شدت آسیب پذیر و مستعد شکستگی و موخوره است و در صورت عدم کوتاهی، به راحتی دو شاخه می‌شود.

راه حل پیشگیری:

برای پیشگیری از موخوره بسته به میزان رشد موهایتان، هر چند ماه یک بار (به عنوان مثال هر ۶ ماه) موهای خود را نوک گیری کنید.

۷) کمبود ویتامین و املاح معدنی

دلیل ایجاد موخوره می‌تواند مربوط به کمبود ویتامین و املاح معدنی در بدن باشد زیرا بدون این ریز مغذی‌ها موهای شما نمی‌توانند رشد کنند و سالم بمانند و به مرور زمان نازک، شکننده و آسیب پذیر می‌شوند. در نتیجه احتمال ایجاد موخوره افزایش می‌یابد.

راه حل پیشگیری:

برای تامین ویتامین‌ها و املاح معدنی همیشه یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و در صورت نیاز از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید. حتی می‌توانید از مکمل‌هایی مانند قرص هیرتامین استفاده کنید که به طور ویژه برای تقویت سلامتی موها ساخته شده است.

مقالات مرتبط: قرص هیرتامین چیست و چه فوایدی برای مو دارد؟

۸) ژنتیک

علت موخوره مو می‌تواند مربوط به ژنتیک فرد باشد زیرا برخی افراد به طور ژنتیکی موهای نازک و شکننده‌ای دارند که مستعد آسیب و موخوره است.

راه حل پیشگیری:

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، یک روتین منظم برای مراقبت از موهایتان داشته باشید و از شامپو و ماسک موی آبرسان و مغذی استفاده کنید. مصرف قرص هیرتامین نیز به تقویت استحکام و سلامتی موهای شما بسیار کمک می‌کند. علاوه بر این از نوک گیری منظم موها غافل نشوید و از وسایل حرارتی مانند اتو مو و بابلیس تا حد امکان استفاده نکنید.

مهم‌ترین عوارض موخوره چیست؟ 

مهم ترین عوارض موخوره

تاکنون با علت موخوره شدن مو آشنا شده‌اید. اکنون سوال اصلی اینجاست که موخوره چه ضرری برای موها دارد و اصلا چرا همه به دنبال راهی برای خلاص شدن از آن هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که موخوره می‌تواند آسیب جدی به ظاهر و سلامتی موها وارد کند. در واقع زمانی که انتهای مو دچار موخوره می‌شود، کوتیکول مو در آن قسمت آسیب دیده و نمی‌تواند به خوبی روی فیبرهای مو را بپوشاند. این اتفاق بتعث ایجاد مشکلات زیر می‌شود:

از بین رفتن درخشش طبیعی مو

با جدا شدن کوتیکول از روی فیبرهای مو، نور به درستی از روی موها منعکس نمی‌شود و در نتیجه موها کدر به نظر می‌آیند و درخشش طبیعی خود را از دست می‌دهند.

شکستگی و گره خوردن مداوم موها

آسیب به کوتیکول باعث می‌شود تا تارهای مو به راحتی در هم گره بخورند و انتهای آنها دچار شکستگی شود.

خشکی و وز شدید موها

افرادی که دارای موخوره هستند، نوک موهایشان بسیار زبر و وز کرده است که علت آن، خشکی بیش از حد انتهای مو می‌باشد.

درمان موخوره و شکستگی مو

زمانی که صحبت از موخوره می‌شود، همیشه پیشگیری بهتر از درمان است زیرا موخوره هیچ روش درمانی قطعی ندارد و تنها راه خلاصی از آن، کوتاه کردن موها است! اگر موخوره را به موقع کوتاه نکنید، به سمت ریشه موها پیشروی می‌کند و تا زمانی که آن را کوتاه کنید، از بین نمی‌رود!

در بسیاری از مقالات و وب سایت‌ها، روش‌های خانگی برای درمان قطعی موخوره موی سر معرفی شده‌اند که هیچ کدام اثربخشی ندارند. به خاطر داشته باشید که اگر موخوره ایجاد شود، با هیچ نوع شامپو، ماسک مو و یا روغن گیاهی از بین نمی‌رود و تنها راه برای درمان قطعی، کوتاه کردن مو می‌باشد.

پس قبل از آنکه مجبور به کوتاه کردن موهایتان شوید، با رعایت نکات گفته شده در این مقاله از موهای خود مراقبت کرده و از ایجاد موخوره جلوگیری کنید.

اگر موهایتان مستعد موخوره است و در این باره نیاز به مشاوره بیشتر دارید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

برای درمان موخوره در خانه چه باید کرد؟

تنها درمان قطعی موخوره، کوتاه کردن موها است و هیچ روش خانگی برای رفع این مشکل وجود ندارد. روش‌های خانگی تنها برای جلوگیری از موخوره موثر هستند.

اگر موخوره را کوتاه نکنیم چه میشود؟

درمان موخوره بدون کوتاهی غیرممکن است و اگر موخوره را به موقع کوتاه نکنید، به سمت ریشه موها پیشروی می‌کند و تشدید می‌شود.

آیا موخوره باعث ریزش مو میشود؟

خیر، موخوره در انتهای ساقه مو ایجاد می‌شود در حالیکه رشد موها از سمت ریشه است. بنابراین این دو مشکل ارتباطی به یکدیگر ندارند.