پوست

فرق آکنه با جوش، علت و روش درمان هر کدام چیست؟

تفاوت آکنه و جوش چیست؟

دو عبارت “آکنه” و “جوش” در اکثر موارد به جای  هم استفاده می‌شوند و بسیاری تصور می‌کنند که جوش و آکنه هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. از دید کلی، آکنه و جوش هر دو یک معنا و مفهوم مشترک دارند اما اگر بخواهیم دقیق‌تر و علمی‌تر به قضیه نگاه کنیم، تفاوت‌هایی بین جوش و آکنه وجود دارند که برای درمان بسیار حائز اهمیت هستند. بنابراین اگر فکر می‌کنید به عارضه جوش یا آکنه دچار هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل با فرق بین جوش و آکنه و روش درمان هر کدام آشنا شوید.

فرق آکنه با جوش چیست؟

اگر بخواهیم تفاوت آکنه و جوش را به طور ساده بیان کنیم، باید بگوییم که آکنه نوعی بیماری پوستی و جوش یکی از علائم این بیماری است؛ به همین سادگی!

به عبارت دیگر اگر شما به بیماری آکنه مبتلا باشید، حتما شاهد بروز جوش روی صورت و نقاط مختلف بدن مانند بازو، شانه و سینه خواهید بود. اما نمی‌توان با قاطعیت گفت که هر نوع جوشی، از علائم بیماری آکنه است. گاهی اوقات جوش‌های صورت و بدن شما هیچ ارتباطی به عارضه آکنه نداشته و دلایل دیگری دارند.

برای آنکه بهتر بتوانید فرق بین جوش و آکنه را درک کنید، در ادامه با همراه باشید تا با دلایل هر کدام و روش تشخیص جوش از آکنه آشنا شوید.

علت به وجود آمدن آکنه چیست؟

آکنه نوعی بیماری پوستی همراه با التهاب است که در اثر انسداد منافذ پوست با چربی اضافه، سلول‌های مرده و باکتری‌ها به وجود می‌آید. نام کامل و علمی این بیماری، آکنه ولگاریس (Acne Vulgaris) است.

در زیر هر یک از منافذ پوست، غدد چربی وجود دارند که سبوم یا همان چربی طبیعی پوست را از طریق کانالی به نام فولیکول، به سطح پوست می‌رسانند. از هر فولیکولی که در زیر منافذ پوست قرار دارد، یک تار مو به سمت بیرون رشد می‌کند.

در افرادی که پوستشان مستعد آکنه است، منافذ پوست به طور مداوم مسدود شده و انواع جوش‌های سر سفید، سر سیاه، قرمز و چرکی ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها در اکثر موارد به علت وجود باکتری‌ها، از نوع جوش‌های التهابی و دردناک هستند.

کسانی که به بیماری آکنه مبتلا می‌شوند، معمولا پوست بسیار چربی دارند که علت آن می‌تواند ژنتیک، اختلالات هورمونی یا یک بیماری زمینه‌ای خاص باشد. پس نکته‌ای که باید بدانید این است که بیماری آکنه به شکل جوش‌های التهابی، دردناک، مقاوم و همیشگی بروز می‌کند و بسیار فراتر و جدی‌تر از جوش‌های معمولی است که هر از گاهی روی صورت یا بدن به وجود می‌آیند.

بنابراین برای درمان آکنه حتما باید از یک متخصص پوست کمک بگیرید تا اگر اختلال هورمونی یا بیماری زمینه‌ای در شما وجود دارد، تشخیص داده شده و درمان شود.

انواع آکنه عبارتند از:

نوع آکنه  علت و علائم
جوش سر سفیدکومدون‌های سر بسته‌ای هستند که با چربی اضافه و سلول‌های مرده پوست مسدود شده‌اند.
جوش سر سیاهکومدون‌های سر باز هستند که محتویات داخلشان یعنی چربی اضافه و سلول‌های مرده در تماس مستقیم با هوا می‌باشند. در نتیجه اکسید شده و به رنگ سیاه در می‌آیند.
پاپول (جوش قرمز)جوش‌های التهابی همراه با سر برجسته قرمز یا صورتی رنگی هستند که لمس آنها می‌تواند دردناک باشد. فشار دادن و ترکاندن این جوش‌ها، التهاب را بیشتر کرده و باعث باقی ماندن رد جوش روی پوست می‌شود.
پوستول (جوش چرکی)نوعی دیگری از جوش‌های التهابی است که دارای سر برحسته سفید رنگ همراه با قرمزی در اطراف آن می‌باشد و محتویات داخلش چرکی هستند. فشار یا تخلیه این نوع جوش، احتمال باقی ماندن اسکار روی پوست را افزایش می‌دهد.
ندولبرجستگی‌های بزرگ، متورم، سفت و دردناکی هستند که ریشه در لایه‌های عمقی پوست دارند و حتما باید توسط متخصص پوست درمان شوند.
کیستضایعات بزرگ، متورم و ملتهبی هستند که همانند ندول، دردناک بوده و ریشه در عمق پوست دارند. با این تفاوت که بر خلاف ندول، حاوی چرک هستند.
نوع آکنه علائم و نشانه‌ها
آکنه ملایماگر تعداد جوش‌های سرسیاه و سرسفید کمتر از ۲۰ تا، تعداد جوش‌های ملتهب کمتر از ۱۵ تا و تعداد ضایعات کمتر از ۳۰ تا باشد، آکنه شما از نوع خفیف است.
آکنه متوسطاگر تعداد جوش‌های سرسیاه و سرسفید بین ۲۰ تا ۱۰۰ تا، جوش‌های ملتهب بین ۱۵ تا ۵۰ تا و تعداد ضایعات بین ۳۰ تا ۱۲۵ تا باشد، آکنه شما از نوع متوسط است.
آکنه شدیدوجود ندول یا کیست، نشانه بارز آکنه وخیم یا شدید است.

مقالات مرتبط: علت و درمان جوش سر سیاه

علت بروز جوش چیست؟

با توجه به فرق بین جوش با آکنه، باید بگوییم که علت بروز جوش نیز دقیقا همانند آکنه یعنی انسداد منافذ پوست با چربی، سلول‎‌های مرده و باکتری است.

جوش می‌تواند در اثر سهل انگاری‌هایی مانند عدم پاکسازی و لایه برداری پوست، نشستن براش‌های آرایشی، عدم تعویض به موقع روبالشتی و … ایجاد شود. حتی علت آن می‌تواند تغییرات هورمونی نرمالی باشد که در طول سیکل قاعدگی خانم‌ها رخ می‌دهد. در چنین مواردی، با رعایت یک روتین پوستی منظم می‌توان جوش را کنترل و درمان کرد و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

اما گاهی اوقات جوش‌های صورت و بدن شما از علائم بیماری آکنه هستند و به درمان اصولی و تخصصی نیاز دارند.

مقالات مرتبط: علت جوش زدن صورت چیست؟

علائم آکنه و تشخیص آن از جوش

مهم‌ترین تفاوت آکنه و جوش که تشخیص آنها از یکدیگر را ممکن می‌کند، جوش‌های زیاد و ضایعات ملتهب، عمیق و دردناکی هستند که روی پوست مستعد آکنه وجود دارند و بیشتر روی صورت، گردن و پشت بروز می‌کنند.

این جوش‌ها به صورت مداوم ایجاد می‌شوند، به راحتی از بین نمی‌روند و اکثراً مقاوم به درمان هستند. همچنین بعد از خوب شدن، معمولا رد آنها به شکل اسکار آکنه روی پوست باقی می‌ماند.

فرق دیگر بین جوش و آکنه این است که که در بیماری آکنه، جوش‌ها معمولا بزرگ، التهابی و دردناک هستند. اما پوستی که مستعد آکنه نیست و فقط هر از گاهی جوش می‌زند، چنین علائمی ندارد.

مقالات مرتبط: برای از بین بردن قرمزی جوش چه کنیم؟

آیا درمان آکنه با جوش فرق دارد؟

عارضه آکنه در مقایسه با جوش معمولی، به درمان تخصصی‌تری نیاز دارد. گاهی اوقات پزشک برای درمان آکنه، داروهای خوراکی تجویز می‌کند و گاهی اوقات بعضی از ضایعات بزرگ و التهابی در بیماری آکنه را با روش‌های تهاجمی برمی‌دارد یا تخلیه می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که درمان آکنه و جوش معمولی کمی با هم متفاوت است. البته آکنه نیز همانند جوش، برای درمان به روتین پوستی منظم و صحیح نیاز دارد که در کنار داروهای تجویزی پزشک باید رعایت شود.

آیا بیماری آکنه خطرناک است؟

خیر، آکنه یک بیماری مزمن و خطرناک نیست اما می‌تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مانند بیماری یا اختلال هورمونی در بدن شما باشد. اینجاست که درمان آکنه اهمیت زیادی پیدا می‌کند و باید جدی گرفته شود.

همچنین آکنه به خودی خود عارضه‌ای به دنبال ندارد به جز آنکه احتمال دارد رد آکنه بعد از خوب شدن روی پوست باقی بماند و این مسئله می‌تواند زیبایی و اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مقالات مرتبط: چگونه جای جوش را از بین ببریم؟

برای پیشگیری از آکنه و جوش چه راهکارهایی وجود دارند؟

صرف نظر از تفاوت علت و درمان جوش و آکنه، یک سری نکات مشترک برای پیشگیری از هر دو وجود دارند که عبارتند از:

  • پاکسازی اصولی پوست
  • لایه برداری منظم 
  • رعایت روتین پوستی صحیح تحت نظر مشاور یا متخصص پوست
  • آبرسانی به پوست از طریق نوشیدن آب، مصرف میوه و سبزیجات و محصولات آبرسان و مرطوب کننده
  • خواب منظم و کافی
  • کاهش استرس
  • ورزش منظم در طول هفته جهت دفع سموم بدن
جمع بندی نهایی:

آکنه نوعی بیماری و جوش یکی از علائم این بیماری می‌باشد. مهم‌ترین فرق آکنه با جوش این است که در بیماری آکنه، جوش‌های بزرگ، التهابی، دردناک و مقاوم به درمان دیده می‌شوند که برای از بین رفتن، نیاز به روش تخصصی و یا حتی داروهای تجویزی پزشک دارند.

اگر پوست جوش دار و مستعد آکنه دارید، می‌توانید مشکلات و سوالات خود را در قسمت دیگاه بنویسید تا مشاورین آرسس بیوتی شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول:

آیا آکنه همان جوش است؟

آکنه نوعی بیماری پوستی بوده و جوش جزء علائم این بیماری است.

آیا آکنه درمان میشود؟

بله، با مراجعه به متخصص و بررسی علت آکنه، این مشکل قابل درمان است.

فرق آکنه با کومدون چیست؟

کومدون در واقع همان جوش‌های‌ سر سفید و سر سیاه است که جزء آکنه‌های غیر التهابی هستند.

فرق آکنه و لک چیست؟

آکنه به صورت اشکال برجسته روی پوست ظاهر می‌شود اما لک به شکل تیرگی مسطح روی پوست به وجود می‌آید. علاوه بر این، علت و درمان آکنه و لک کاملا با هم متفاوت است.