پوست

ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی؟ چه تفاوتی با هم دارند و کدام یک را بخریم؟

حتما برای شما هم تاکنون این سوال پیش آمده که ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی و اینکه اصلا تفاوت این دو نوع ضدآفتاب در چیست؟ هنگام خرید ضدآفتاب شما با سیل عظیمی از واژه‌ها مانند ضدآفتاب فیزیکی، شیمیایی، مینرال، SPF، طیف اثر و … مواجه می‌شوید. شاید در این بین دو واژه فیزیکی و شیمیایی بیشتر از همه مبهم و گیج کننده باشند.

در این مقاله سعی کرده‌ایم به طور خلاصه و جامع، تفاوت ضد آفتاب فیزیکی با شیمیایی را بررسی کنیم و بگوییم که کدام یک بهتر است.

در پایان مقاله نیز بهترین ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی موجود در بازار را معرفی کرده‌ایم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا هر آنچه که لازم است درباره ضدآفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی بدانید.

پس از مطالعه این مقاله می‌توانید با دانش و اطلاعات کافی به سراغ مرحله بعدی یعنی خرید  ضد آفتاب مناسب بروید.

 

 

ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی ؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با هر یک از این ضدآفتاب‌ها به طور جداگانه آشنا شوید. سپس به مقایسه ضدآفتاب فیزیکی با شیمیایی می‌پردازیم.

جهت آشنایی کامل با ضدآفتاب، خواص، مضرات و نحوه صحیح استفاده از آن نیز می‌توانید مقاله فواید ضد آفتاب را مطالعه نمایید.

 

ضد آفتاب فیزیکی چیست؟ 

ضد آفتاب‌ فیزیکی از ترکیبات معدنی فعالی تحت عنوان مسدود کننده‌های فیزیکی تشکیل شده‌است. این ترکیبات بر روی سطح پوست قرار می‌گیرند بدون آنکه جذب شوند. سپس اشعه‌های UV را همانند آیینه از سطح پوست منعکس می‌سازند و بدین ترتیب از پوست در برابر اثرات زیان بار خورشید محافظت می‌کنند.

در این بین هیچ واکنش شیمیایی رخ نمی‌دهد. به همین دلیل نام فیزیکی را به این نوع ضدآفتاب‌ها نسبت داده‌اند.

از جمله مسدود کننده‌های فیزیکی می‌توان به تیتانیوم دی اکساید و زینک اکساید اشاره کرد که به شدت پرکاربرد هستند.

به ضدآفتاب فیزیکی، ضد آفتاب مینرال یا طبیعی نیز گفته می‌شود. برای آشنایی با ویژگی‌های این نوع ضدآفتاب می‌توانید مقاله طرز ساخت ضد آفتاب طبیعی را مطالعه کنید.

 

ضد آفتاب شیمیایی چیست؟ 

ضدآفتاب شیمیایی از ترکیبات آلی تحت عنوان مسدود کننده‌های شیمیایی یا آلی تشکیل شده‌است. این نوع مسدود کننده‌ها انرژی اشعه‌های فرابنفش را همانند یک اسفنج جذب و به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. سپس انرژی گرمایی را از سطح پوست رها می‌سازند.

این عمل طی یک واکنش شیمیایی انجام می‌شود و از این رو نام شیمیایی را به این نوع ضدآفتاب‌ها نسبت داده‌اند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی بر خلاف ضد آفتاب مینرال، روی سطح پوست باقی نمی‌مانند و کاملا جذب می‌شوند.

 

برای استفاده روزانه ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی ؟

برای استفاده روزانه ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی

انتخاب بین ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی کاملا به سلیقه شخصی و ترجیحات شما بستگی دارد. آشنایی با مزایا و معایب هر یک از این ضدآفتاب‌ها به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

 

مزایای ضد آفتاب فیزیکی:

  • مسدود کننده‌های فیزیکی از پوست در برابر هر دو نوع اشعه UV (UVA و UVB) محافظت می‌کنند یعنی طیف اثر گسترده‌ای دارند.
  • از آنجا که ضدآفتاب فیزیکی جذب پوست نمی‌شود، از ایمنی بیشتری برخوردار بوده و برای کودکان، افراد دارای پوست حساس و خانم‌های باردار گزینه بسیار مناسب‌تری است.

توجه: برای آشنایی با دیگر ویژگی‌های ضدآفتاب در دوران حاملگی، توصیه می‌شود مقاله ضد آفتاب مناسب بارداری را مطالعه کنید.

  • ضد آفتاب‌ فیزیکی بعد از اعمال روی پوست بلافاصله وارد عمل می‌شود. در نتیجه دیگر نیازی نیست که ضدآفتاب را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده نمایید.
  • ضد آفتاب فیزیکی در برابر نور خوشید پایداری بیشتری دارد و به اصطلاح Photostable است.
  • مسدود کننده‌های فیزیکی (زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید) بر خلاف مسدود کننده‌های شیمیایی هیچ گونه حساسیت‌زایی ندارند. ایمنی این دو ترکیب توسط سازمان غذا و دارو آمریکا کاملا تایید شده‌است.
  • ضدآفتاب‌های فیزیکی دیرتر از ضدآفتاب‌های شیمیایی خراب می‌شوند. یعنی مدت زمان بیشتری می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

معایب ضد آفتاب فیزیکی:

  • به علت آنکه ضد آفتاب‌ مینرال یا فیزیکی جذب نمی‌شود، اعمال آن روی پوست کمی سخت‌تر بوده و معمولا یک رد سفید رنگی روی پوست باقی می‌گذارد. این مورد شاید برای برخی افراد به ویژه کسانی که پوست تیره‌ای دارند، ناخوشایند باشد.

توجه: فرمولاسیون‌های پیشرفته امروزی تا حدودی این مشکل را حل نموده‌اند. همچنین اگر شما از ضدآفتاب فیزیکی رنگی استفاده نمایید، دیگر چنین مشکلاتی نخواهید داشت.

  • یک تفاوت ضد آفتاب‌ فیزیکی با شیمیایی این است که ضدآفتاب‌های فیزیکی سریع‌تر و راحت‌تر از روی پوست پاک می‌شوند. از این رو برای شنا کردن گزینه چندان مناسبی نبوده و نیاز به تمدید بیشتری دارند.
  • ضد آفتاب‌ مینرال یا فیزیکی باید به گونه‌ای روی پوست اعمال شود که بین مولکول‌های آن هیچ فاصله‌ای وجود نداشته باشد. در نتیجه برای پوشش دهی کامل شما به مقدار بیشتری ضدآفتاب نیاز دارید.

 

مزایای ضد آفتاب شیمیایی:

  • در مقایسه ضد آفتاب فیزیکی با شیمیایی می‌توان گفت که اعمال ضد آفتاب‌های شیمیایی روی پوست بسیار آسان‌تر است. این ضدآفتاب‌ها بافت رقیق‌تری دارند، به راحتی جذب می‌شوند و احساس سنگینی روی پوست ایجاد نمی‌کنند.
  • ضد آفتاب شیمیایی ماندگاری بیشتری روی پوست دارد. بنابراین اگر بپرسید که به هنگام ورزش یا شنا ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی ، پاسخ به طور قطعی ضد آفتاب شیمیایی است. این نوع ضدآفتاب همچنین گزینه مناسب‌تری برای افرادی می‌باشد که در طول روز زیاد عرق می‌کنند.
  • فرمولاسیون ضدآفتاب‌های شیمیایی به گونه‌ای است که بسیار آسان‌تر با ترکیباتی مانند پپتیدها و آنزیم‌ها ادغام می‌شوند. در نتیجه ضدآفتاب‌های شیمیایی می‌توانند علاوه بر محافظت، پوست را از فواید دیگری نیز بهره‌مند سازند.

 

معایب ضد آفتاب شیمیایی:

  • ضدآفتاب‌های شیمیایی حساسیت‌زایی بیشتری دارند و برای پوست‌های حساس و به عنوان  ضد آفتاب کودکان  گزینه چندان مناسبی نیستند.
  • هنوز به طور دقیق مشخص نشده که ضد آفتاب‌های شیمیایی در کوتاه مدت و دراز مدت چه تاثیراتی بر سلامتی بدن می‌گذارند. برخی معتقدند که اکسی بنزون به عنوان یکی از مسدود کننده‌های شیمیایی باعث اختلال در هورمون استروژن شده و ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

توجه: هنوز هیچ شواهد قطعی در این باره وجود ندارد و در حال حاضر سازمان غذا و دارو آمریکا خواستار تحقیقات بیشتری بر روی ضدآفتاب‌های شیمیایی بوده و به هیچ عنوان مصرف آنها را منع نکرده‌است.

  • رهاسازی انرژی گرمایی یا اتلاف گرمایی در ضد آفتاب شیمیایی ممکن است باعث قرمزی پوست شود و مشکلات پوستی مانند روزاسه را تشدید کند.
  • همه مسدود کننده‌های شیمیایی قدرت محافظت در برابر UVA و UVB را ندارند. در نتیجه برای آنکه طیف اثر یک ضد آفتاب شیمیایی‌ گسترده باشد، نیاز به چندین نوع مسدود کننده شیمیایی است. این ویژگی ممکن است منجر به حساسیت و آزردگی پوست شود.
  • ضدآفتاب‌های شیمیایی نیاز به کمی فرصت دارند تا بتوانند جذب پوست شوند و اثر خود را اعمال کنند. بنابراین باید حتما ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از خروج از منزل روی پوست اعمال شوند.
  • برخی از مسدود کننده‌های شیمیایی Photostable نیستند یعنی در برابر اشعه‌های فرابنفش ناپایدار بوده و بعد از مدتی (مثلا یک ساعت) تجزیه می‌شوند.

 

نظریه متخصصین پوست در رابطه با اینکه ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی :

نظریه متخصصان درباره اینکه ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی

بر اساس نظریه بسیاری از متخصصین پوست فرقی ندارد که شما از ضد آفتاب فیزیکی استفاده می‌کنید یا شیمیایی و یا ترکیبی از هر دو. تنها موردی که متخصصین پوست و سازمان غذا و دارو آمریکا روی آن تاکید می‌کنند، استفاده روزانه از ضدآفتابی است که ۳ تا ویژگی داشته باشد:

  • SPF حداقل ۳۰
  • طیف اثر گسترده
  • مقاوم بودن در برابر آب و تعریق

دکتر شاه، درماتولوژیست و متخصص در زمینه درمان و کنترل سرطان پوست در این باره می‌گوید: “مضرات آفتاب و عوارض ناشی از آن مانند سرطان کاملا به اثبات رسیده‌است. این در حالیست که عوارض ضدآفتاب شیمیایی هنوز کاملا به اثبات نرسیده و نظریات ضد و نقیض زیادی در این باره وجود دارد. پس در حال حاضر تنها مورد حائز اهمیت مصرف روزانه ضدآفتاب است.”

دکتر ویلمینگتون نیز می‌گوید: “هر ضدآفتابی که مناسب نوع پوستتان و دارای SPF حداقل ۳۰ باشد، ضدآفتاب ایده‌آل برای شخص شما است.”

دکتر تایلر هالمیگ، اداره کننده بخش جراحی درماتولوژیک دانشگاهی در تگزاس از دیگر متخصصینی است که نمی‌گوید ضد آفتاب فیزیکی بهتره یا شیمیایی . او می‌گوید: “اگر تنها هدف و نگرانی شما محافظت از پوستتان است، پس فرقی ندارد که از کدام ضدآفتاب استفاده می‌کنید.” 

اما در این بین برخی متخصصین کرم ضد آفتاب فیزیکال را به شیمیایی ترجیح می‌دهند.

دکتر پلاچ، متخصص درماتولوژیک درباره تفاوت ضد آفتاب فیزیکی با شیمیایی می‌گوید: ” ضدآفتاب فیزیکی همانند یک غذای خانگی سالم و ضدآفتاب شیمیایی همانند فست فود است. طبق نظر او ضد آفتاب‌ مینرال از ایمنی بیشتری برخوردار بوده و گزینه مناسب‌تری می‌باشد.

پزشکان دیگری نظیر دکتر هارتمن و کینگ نیز با او هم عقیده بوده و استفاده از ضدآفتاب‌های فیزیکی را توصیه می‌کنند.

 

 

معرفی بهترین مارک ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

 

ضد آفتاب مینرال سل اکتیو ژیل بوته

اگر به دنبال ضد آفتاب فیزیکی مارک خوب هستید، ضد آفتاب رنگی ژیل بوته یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توانید استفاده کنید. این ضدآفتاب دارای بافت بسیار سبک با قابلیت پخش آسان است و به سبب رنگی بودن، هیچ گونه رد سفیدی از خود باقی نمی‌گذارد. در عوض رنگ بسیار زیبا و طبیعی به پوست می‌بخشد که باعث یکدست شدن پوست و پوشش نواقص آن می‌شود.

ضد آفتاب سل اکتیو ژیل بوته طیف اثر گسترده‌ای دارد؛ بدین معنا که از پوست در برابر هر دو نوع اشعه UVA و UVB محافظت می‌کند. این محصول دارای SPF 50 است که تا حدود ۹۸% از اشعه‌های UVB را خنثی می‌سازد. همچنین حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان برای محافظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد است.

در فرمولاسیون این ضدآفتاب از شی باتر، ویتامین E و F استفاده شده که در مجموع باعث تقویت، آبرسانی، افزایش نرمی و لطافت پوست می‌شوند. این محصول کاملا فاقد چربی و ترکیبات جوش زا است و برای پوست‌های چرب و مختلط، حساس، خانم‌های باردار و دور چشم قابل استفاده است.

بافت سبک ضدآفتاب ژیل بوته حس سنگینی روی پوست باقی نمی‌گذارد و نقش یک کرم پودر روزانه سبک را ایفا می‌کند. این محصول در دو رنگ بژ روشن و بژ طبیعی موجود است:

 

ضد آفتاب فلویید مت درماتیپیک

این محصول یک ضد آفتاب شیمیایی با SPF 50، فیلترهای نوآورانه ارگانیک و طیف اثر گسترده برای حداکثر محافظت از پوست می‌باشد. بافت فلوئیدی این ضدآفتاب بسیار سبک و زودجذب بوده و کاملا فاقد چربی است. از این رو بهترین گزینه برای پوست‌های چرب و مختلط می‌باشد.

ضد آفتاب فلویید مت درماتیپیک جلوه نیمه مات و طبیعی روی پوست دارد و هیچ گونه رد سفیدی از خود باقی نمی‌گذارد. این ضد آفتاب در طول روز ضمن محافظت از پوست، به تنظیم ترشح چربی نیز کمک می‌کند و در برابر آب و تعریق مقاوم است.  

 

کرم ضد آفتاب رطوبت رسان آتوپیا spf 40 آردن

کرم ضد آفتاب اتوپیا آردن از نوع شیمیایی بوده و تمامی استانداردهای لازم به عنوان یک ضدآفتاب خوب و ایده‌آل را دارد. این محصول کاملا از پوست در برابر اشعه‌های UV محافظت می‌کند، به سرعت جذب می‌شود و حس سنگینی یا چربی روی پوست باقی نمی‌گذارد.

حتی به سبب داشتن ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده، پوست را آبرسانی کرده و بسیار نرم و لطیف می‌کند.

این ضد آفتاب در برابر آب و تعریق مقاوم است و ایده‌آل برای پوست‌های نرمال تا خشک می‌باشد. حتی پوست چرب سالم (پوستی که جوش نمی‌زند) نیز می‌تواند از ضد آفتاب آتوپیا آردن استفاده کند.

 

سخن آخر:

ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی هر یک مزایا و معایب خودش را دارد.

اکنون با مطالعه این مقاله به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که برای شخص شما ضد آفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی .

پس با توجه به نیاز شخصی و نوع پوستتان یک ضدآفتاب مناسب برای خود تهیه کنید:

پوست چرب و مستعد جوش  ضدآفتاب فاقد چربی و غیرکومدون‌زا

برای پوست حساس ضدآفتاب فاقد ترکیبات حساسیت‌زا (ترجیحا ضدآفتاب فیزیکی)

پوست خشک  ضدآفتاب‌های مرطوب کننده

ضدآفتاب را بدون استثنا هر روز بزنید و هر دو تا سه ساعت یک بار تمدید نمایید.

انتخاب شما کدام ضدآفتاب است؟ فیزیکی یا شیمیایی؟

سوالات و نظرات خود را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.