پوست

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده و ترتیب استفاده از آنها

وقتی صحبت از تفاوت آبرسان و مرطوب کننده می‌شود، بسیاری تصور می‌کنند که این دو عبارت به یک معنا هستند و هیچ فرقی با هم ندارند. در حالیکه آبرسان و مرطوب کننده دو محصول متفاوت از یکدیگر می‌باشند!

به طور کلی ابهامات و سوالات زیادی درباره فرق آبرسان و مرطوب کننده وجود دارد و بسیاری از افراد نمی‌دانند که از کدام محصول باید استفاده کنند؛ آبرسان یا مرطوب کننده؟ اصلا این دو محصول چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به طور کامل با تفاوت آبرسان و کرم مرطوب کننده آشنا شوید و بتوانید تشخیص دهید که کدام محصول برای نوع پوست شما بهتر است. در پایان مقاله نیز تعدادی از بهترین محصولات آبرسان و مرطوب کننده را به شما معرفی می‌کنیم.

با مطالعه این مقاله بدون شک همه سوالات و ابهامات شما درباره تفاوت آبرسان با مرطوب کننده برطرف خواهد شد.

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

آبرسان و مرطوب کننده هر دو وظیفه آبرسانی به پوست را بر عهده دارند اما هر کدام به شکل متفاوتی، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کنند. مهم‌ترین تفاوت آبرسان با مرطوب کننده نیز در همین نوع عملکردشان است که با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

تعریف آبرسان (Hydrator):

آبرسان، هومکتانت یا هیدراتور هر سه عبارات هم معنی هستند که به ترکیبات جاذب الرطوبه گفته می‌شود؛ یعنی ترکیباتی که قدرت جذب رطوبت از محیط اطراف را دارند.

آبرسان‌ها در واقع با جذب رطوبت از محیط اطراف، میزان رطوبت در پوست را افزایش می‌دهند و به این ترتیب رطوبت مورد نیاز را به پوست شما می‌رسانند.

تعریف مرطوب کننده (Moisturising):

به زبان ساده مرطوب کننده‌ها ترکیباتی هستند که با تشکیل یک لایه محافظ روی سطح پوست، رطوبت را داخل پوست حفظ کرده و از تبخیر آن جلوگیری می‌کنند. در واقع رطوبتی را که پوست از ترکیبات آبرسان دریافت کرده است، توسط ترکیبات مرطوب کننده حفظ می‌شود.

به ترکیبات مرطوب کننده، مسدود کننده نیز گفته می‌شود زیرا این ترکیبات در واقع مسدود کننده رطوبت در داخل پوست هستند.

ترکیبات مرطوب کننده ماهیت چربی یا روغنی دارند و با حفظ رطوبت در پوست، باعث نرمی و لطافت آن می‌شوند و حس خشکی را تسکین می‌دهند.

مثال:

نام ترکیبآبرسان است یا مرطوب کننده؟
هیالورونیک اسیدآبرسان
گلیسیرینآبرسان
اورهآبرسان
اسکوالنمرطوب کننده
عصاره آلوئه وراآبرسان
موم زنبور عسلمرطوب کننده
روغن‌های گیاهیمرطوب کننده
روغن‌های معدنیمرطوب کننده
اسیدهای میوهآبرسان
لانولینمرطوب کننده
شی باترمرطوب کننده

۶ تفاوت آبرسان و مرطوب کننده:

اکنون به طور کامل با تعریف محصولات آبرسان و مرطوب کننده آشنا شده‌اید. همانطور که گفته شد مهم‌ترین تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکردشان است. اما این دو محصول تفاوت‌های دیگری نیز با هم دارند.

به طور کلی ۶ تفاوت آبرسان و کرم مرطوب کننده عبارتند از:

  1. آبرسان‌ها با جذب رطوبت از محیط اطراف، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و مرطوب کننده‌ها این رطوبت را در پوست حفظ می‌کنند.
  2. محصولات آبرسان دارای فرمولاسیون بر پایه آب هستند و کرم‌های مرطوب کننده بر پایه چربی ساخته می‌شوند.
  3. یک فرق بین آبرسان و مرطوب کننده در نوع بافت و تکسچر آنها است؛ آبرسان‌ها دارای تکسچر رقیق‌تر و سبک‌تری نسبت به مرطوب کننده‌ها هستند و معمولا بافت سرمی، ژل و یا لوسیون دارند. در حالیکه مرطوب کننده‌ها دارای بافت کرمی غلیظ‌ تری هستند.
  4. از آنجا که آبرسان‌ها بافت رقیق و سبک‌تری دارند، سریع‌تر و راحت‌تر از کرم جذب می‌شوند و اثری از چربی روی پوست باقی نمی‌گذارند. اما کرم‌های مرطوب کننده بعد از جذب، یک حس چربی از خود به جا می‌گذارند که می‌تواند در حد کم یا زیاد باشد.
  5. محصولات آبرسان بعد از جذب، حس خنکی و تازگی به پوست می‌بخشند و پوست را شاداب و باطراوت می‌کنند. از طرفی کرم‌های مرطوب کننده بعد از جذب، باعث نرمی و لطافت پوست می‌شوند.
  6. آبرسان‌ها با افزایش حجم رطوبت در پوست، باعث پرشدن آن و کاهش خطوط سطحی ناشی از کم آبی می‌شوند. در حالیکه مرطوب کننده‌ها با افزایش نرمی و لطافت پوست، علائم ناشی از خشکی مانند حس خارش و کشیدگی را برطرف می‌کنند.

برای پوست چرب و خشک کدام محصول بهتر است؟ مرطوب کننده یا آبرسان؟

با توجه به ویژگی‌های پوست چرب و خشک و همچنین تفاوت آبرسان با مرطوب کننده می‌توان گفت که آبرسان‌های سبک و فاقد چربی برای پوست چرب مناسب هستند و کرم‌های مرطوب کننده و مغذی ایده‌آل برای پوست‌های خشک می‌باشند. در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

پوست چرب:

اکثر کسانی که پوستشان از نوع چرب است، به اشتباه تصور می‌کنند که نیازی به آبرسان و مرطوب کننده ندارند. در صورتی که این تصور کاملا غلط است! پوست چرب دارای غدد چربی فعال و چربی زیاد می‌باشد و این مشکل هیچ ارتباطی به میزان رطوبت پوست ندارد.

به عبارت دیگر ممکن است پوست یک فرد در عین حال که چربی زیادی دارد، اما مشکل کمبود رطوبت داشته باشد که در این صورت پوست چرب دهیدراته نام دارد. در این شرایط پوست برای جبران مشکل کم آبی، شروع به تولید چربی بیشتر می‌کند که نتیجه آن چرب‌تر شدن پوست و حتی بروز آکنه‌های بیشتر است!!

بنابراین رطوبت رسانی به پوست‌های چرب بسیار حائز اهمیت است. اما از آنجا که این نوع پوست به چربی اضافه‌ای نیاز ندارد، برای تامین رطوبت مورد نیازش باید از یک آبرسان بر پایه آب و سبک استفاده کند که بعد از جذب، اثری از چربی روی پوست باقی نگذارد.

مقالات مرتبط: معرفی بهترین آبرسان برای پوست چرب

پوست خشک:

پوست خشک دقیقا برعکس پوست چرب، مشکل کمبود چربی دارد و به همین علت احساس خشکی و کشیدگی می‌کند. توجه داشته باشید که پوست خشک با پوست دهیدراته متفاوت می‌باشد. به عبارت دیگر ممکن است پوستی علاوه بر کمبود چربی، مشکل کمبود رطوبت نیز داشته باشد که در این صورت پوست خشک دهیدراته نام دارد. برای اطلاعات بیشتر در این باره توصیه می‌شود مقاله فرق بین پوست خشک و دهیدراته را مطالعه کنید.

و اما برگردیم سر موضوع اصلی؛ از آنجا که پوست خشک مشکل کمبود چربی دارد، پس نمی‌تواند رطوبت را درون خود حفظ کند. به همین علت پوست‌های خشک برای تامین رطوبت مورد نیازشان به کرم‌های مرطوب کننده و مغذی نیاز دارند؛ یعنی محصولی که بتواند کمبود چربی در پوست را جبران و از تبخیر رطوبت جلوگیری کند.

مقالات مرتبط: علت خشکی پوست چیست؟

ترتیب استفاده از آبرسان و مرطوب کننده:

اگر بخواهید روتین پوستی بسیار تخصصی و کاملی داشته باشید، می‌توانید از آبرسان و مرطوب کننده در کنار هم استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. فقط توجه داشته باشید که هر دوی این محصولات را باید بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید.

ترتیب استفاده از آبرسان و مرطوب کننده نیز به این شکل است که اول باید آبرسان بزنید تا پوستتان کاملا رطوبت رسانی شود. سپس باید از مرطوب کننده استفاده کنید تا این رطوبت در پوست حفظ شده و تبخیر نشود.

جمع بندی نهایی:

به عنوان یک جمع بندی کلی، در جدول زیر خلاصه‌ای از تفاوت آبرسان و مرطوب کننده را برایتان آورده‌ایم:

آبرسانمرطوب کننده
رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کندرطوبت را داخل پوست حفظ می‌کند
فرمولاسیون بر پایه آب داردفرمولاسیون بر پایه چربی دارد
دارای بافت رقیق‌تر و سبک‌تری استدارای بافت کرمی غلیظ تر می‌باشد
حس تازگی و شادابی به پوست می‌بخشدباعث نرمی و لطافت پوست می‌شود
خطوط سطحی ناشی از کم آبی را کاهش می‌دهدحس خشکی و کشیدگی پوست را تسکین می‌دهد
برای پوست‌های چرب و مختلط مناسب استایده‌آل برای پوست‌های خشک است

اگر همچنان سوالات بیشتری درباره فرق آبرسان و مرطوب کننده دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

اول آبرسان بزنیم یا مرطوب کننده؟

ابتدا از آبرسان استفاده کنید تا رطوبت کافی به پوستتان برسد. سپس مرطوب کننده بزنید تا رطوبت داخل پوست حفظ شده و تبخیر نشود.

چند دقیقه بعد از آبرسان مرطوب کننده بزنیم؟

بین استفاده از آبرسان و مرطوب کننده نباید هیچ فاصله زمانی باشد. بعد از جذب آبرسان، بلافاصله می‌توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.