پوست

دلایل و راه‌های جلوگیری از تشدید جوش در تابستان

دلایل جوش در تابستان

در فصل تابستان بسیاری از افراد شاهد تشدید جوش های صورتشان هستند و علت این اتفاق برایشان نامعلوم است. در بیشتر موارد، کنترل و پیشگیری از این جوش‌ها بسیار سخت و حتی غیرممکن می‌شود و این اتفاق می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد به ویژه اگر رد آکنه‌ها بعد از خوب شدن، روی صورت باقی بماند.

اگر می‌خواهید از شر جوش تابستانی خلاص شوید، باید دلایل تشدید آکنه در فصل تابستان را بشناسید و سپس با نکاتی که در ادامه مقاله معرفی می‌کنیم، این آکنه ها را درمان و از بروز مجددشان جلوگیری کنید. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علت تشدید جوش ها در فصل تابستان چیست؟

گرمای هوا

علت اصلی تشدید آکنه در تابستان، آب و هوای گرم و آفتاب سوزناک است. گرمای شدید تابستان باعث تعریق بیشتر پوست، افزایش چربی و چسبندگی سلول‌های پوستی می‌شود. در نتیجه چربی اضافه به همراه سلول‌های مرده در منافذ تجمع می‌کنند و باعث بروز انواع مختلف آکنه می‌شوند.

آفتاب شدید

علت دیگر زیاد شدن جوش ها در فصل تابستان، شدت بیشتر آفتاب است. به طور کلی پرتوهای خورشید می‌توانند آکنه‌ها را تشدید می‌کنند زیرا با تخریب کلاژن، باعث بازتر شدن منافذ پوست می‌شوند. هر چه منافذ پوست بزرگتر باشند، احتمال انسدادشان و بروز آکنه بیشتر است. 

از طرفی اشعه‌های فرابنفش با آسیب زدن به سد دفاعی پوست، باعث تبخیر رطوبت و دهیدراته شدن پوست می‌شوند. در این شرایط غدد چربی برای جبران خشکی پوست، شروع به تولید چربی بیشتر می‌کنند و این چربی بیشتر، زمینه را برای جوش زدن صورت فراهم می‌کند.

صدمات ناشی از آفتاب در فصل تابستان با توجه به شدت گرفتن پرتوهای خورشید، بیشتر می‌شود و این مسئله یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید آکنه در تابستان است.

مقالات مرتبط: آیا ضد آفتاب باعث ایجاد جوش میشود؟

راههای جلوگیری از تشدید آکنه در تابستان

۱) استفاده از ضد آفتاب

همانطور که گفته شد یک علت مهم زیاد شدن جوش در تابستان، افزایش شدت پرتوهای خورشید است. پس باید حتما از پوست خود در برابر این اشعه‌ها محافظت کنید. راه حل آن نیز بسیار ساده است؛ فقط کافیست هر روز ضد آفتاب بزنید و ضد آفتاب خود را به موقع تمدید کنید.

برای محافظت بیشتر می‌توانید از کلاه لبه دار و لباس‌های پوشیده استفاده کنید. همچنین در روزهای طولانی تابستان از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، آفتاب در شدیدترین حالت ممکن قرار دارد. پس در این ساعات تا حد امکان در سایه و محیط‌های سربسته بمانید.

مقالات مرتبط: راهنمای خرید بهترین ضد آفتاب برای تابستان

۲) پاکسازی حداقل ۲ مرتبه صورت در طول روز

در فصل تابستان که میزان تعریق و چربی پوست بیشتر می‌شود، پاکسازی منظم صورت اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. توصیه می‌شود در طول روز حتما دو بار و اگر پوست خیلی چربی دارید، ۳ مرتبه صورت خود را با شوینده مناسب بشویید و سپس از تونر استفاده کنید تا منافذ پوست به صورت عمقی پاکسازی شوند.

حتی بهتر است از تونری استفاده کنید که قابض منافذ و کنترل کننده چربی باشد تا به حفظ تعادل میان چربی و رطوبت پوست شما کمک کند.

مقالات مرتبط: بهترین پاک کننده برای پوست چرب و جوش دار چیست؟

۳) لایه برداری منظم برای جلوگیری از تشدید جوش در تابستان

چربی اضافه پوست باعث می‌شود تا سلول‌های پوستی بیشتر به یکدیگر بچسبند و در نهایت باعث تجمع سلول‌های مرده و قدیمی روی پوست و انسداد منافذ با این سلول‌ها می‌شود.

با انجام لایه برداری منظم و اصولی، می‌توانید این سلول‌های مزاحم را حذف و از تجمع آنها در منافذ و بروز آکنه جلوگیری کنید.

۴) عدم استفاده روزانه از کرم پودرهای سنگین

گرمای هوا و آفتاب داغ تابستان به اندازه کافی جوش‌ های صورت شما را تشدید می‌کنند. اگر در این شرایط هر روز آرایش سنگین داشته باشید و از کرم پودرهای کاور بالا استفاده کنید، قطعا فاجعه به بار می‌آید!

کرم پودرهای کاور بالا و سنگین منافذ پوست را مسدود می‌کنند و اجازه تنفس به سلول‌های پوستی نمی‌دهند. همین مورد به ظاهر ساده می‌تواند منجر به تشدید آکنه ها شود به ویژه در فصل تابستان که گرمای هوا و تابش آفتاب بیشتر است.

پس برای آرایش روزانه خود به جای کرم پودرهای سنگین و کاور بالا از بی بی کرم‌، سی سی کرم و یا ضد آفتاب‌های رنگی استفاده کنید که بافت سبک‌تر و کاور کمتری نسبت به کرم پودر دارند.

مقالات مرتبط: به جای کرم پودر از چی استفاده کنیم؟

۵) رعایت رژیم غذایی سالم در تابستان برای پیشگیری از تشدید آکنه 

آب و هوای گرم تابستان میل افراد به نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های شیرین را تشدید می‌کند. چنین رژیم غذایی، سطح گلوکز یا همان شاخص گلیسمی در بدن را افزایش می‌دهد. افزایش قند خون نیز باعث فعالیت بیشتر غدد چربی و زیاد شدن جوش های صورت در تابستان می‌شود.

با رعایت یک رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف قند، می‌توانید از این بروز اتفاق جلوگیری کنید.

۶) پوشیدن لباس‌های نخی و غیر جذب در تابستان برای جلوگیری از تشدید جوش

در فصل تابستان احتمال جوش زدن بدن نیز بیشتر می‌شود و یکی از مهم‌ترین دلایل آن، پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف مصنوعی است.

چنین لباس‌هایی میزان تعریق پوست را افزایش می‌دهند و همانطور که گفته شد تعریق بیشتر مساوی است با بروز جوش های بیشتر.

پس در فصل گرم تابستان که تعریق پوست به خودی خود زیاد است، از لباس‌های نخی، غیر جذب و خنک استفاده کنید تا از تعریق بیش از حد پوست جلوگیری شود.

۷) دوش گرفتن بعد از تعریق

علت تشدید جوش های بدن در فصل تابستان می‌تواند مربوط به عدم رعایت نظافت و دوش گرفتن منظم باشد. در آب و هوای گرم تابستان به هیچ عنوان نباید اجازه دهید تا عرق، چربی و آلودگی‌های محیطی روی پوست بدن باقی بمانند به ویژه اگر اهل ورزش و فعالیت زیاد هستید.

اگر در هوای گرم تابستان زیاد عرق می‌کنید، حتما روزی یک یا حتی دوبار به حمام بروید. لازم نیست در هر بار دوش گرفتن، موهای خود را بشویید. فقط شستشوی ناحیه گردن به پایین کافیست. بهتر است برای شستشو به جای صابون از شامپو بدن‌های ملایم و مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست بدن جلوگیری شود.

مقالات مرتبط: چرا شامپو بدن از صابون بهتره؟ 

۸) رعایت بهداشت پوستی

منظور از رعایت بهداشت پوستی، انجام ندادن کارهایی است که منجر به آلودگی پوست می‌شوند. موارد بسیار ساده‌ای وجود دارند که در ظاهر کم اهمیت به نظر می‌رسند، ولی هر کدام به نوبه خود می‌توانند باعث تشدید آکنه در تابستان شوند. این موارد عبارتند از:

  • تماس دست‌های آلوده با صورت
  • عدم شستن براش‌ها و اسفنج‌های آرایشی
  • عدم تعویض به موقع روبالشتی
  • تمیز نکردن صفحه موبایل
  • و …

انجام هر کدام از این موارد، آلودگی را به سطح پوست شما انتقال می‌دهد و باعث تشدید جوش های صورت در تابستان یا هر زمان دیگری از سال می‌شود.

چگونه جوش تابستانی را درمان کنیم؟

درمان جوش تابستانی

برای از بین بردن جوش های تشدید شده در فصل تابستان، راهکارهای زیر را می‌توانید انجام دهید:

  • از محصولات ضد جوش در روتین پوستی خود استفاده کنید. از جمله این محصولات می‌توان کرم ضد جوش درماتیپیک را نام برد.
  • هفته‌ای دو تا سه مرتبه از محصولات لایه بردار استفاده کنید که یک مکمل درمانی بسیار مهم برای کاهش جوش‌های صورت هستند. به عنوان مثال می‌توانید از کنسانتره سبولوژی لیراک استفاده کنید که حاوی عوامل ضد جوش و لایه بردار است و برای استفاده روز و شب مناسب می‌باشد.
  • پوست خود را به طور مداوم آبرسانی کنید و اجازه ندهید دچار خشکی شود. برای این کار حتما دو مرتبه در طول و بعد از هر بار شستشو، از یک آبرسان سبک و فاقد چربی استفاده کنید.
  • بعد از هر بار شستشوی صورت، حتما از تونر ضد جوش استفاده کنید.
  • آخرین و مهم‌ترین نکته برای درمان آکنه تشدید شده در تابستان، داشتن روتین پوستی کاملی است که همه محصولات آن مناسب برای پوست مستعد جوش باشند. به خاطر داشته باشید که رفع آکنه تنها با یک محصول امکان پذیر نیست و نیازمند یک روتین پوستی منظم و مداوم است.

کلام آخر:

با شناخت دلایل تشدید آکنه و راههای پیشگیری از آن، می‌توانید از شر جوش تابستانی خلاص شده و هر روز صبح با یک جوش جدید روی صورتتان از خواب بیدار نشوید! اگر پوست مستعد جوش دارید که با وجود رعایت همه نکات لازم باز هم جوش می‌زند، حتما روش‌های درمانی گفته شده در مقاله را انجام دهید و برای مشاوره بیشتر می‌توانید با مشاورین متخصص آرسس بیوتی در ارتباط باشید و سوالات خود را در قسمت دیدگاه بنویسید.

سوالات متداول:

چرا در تابستان بیشتر جوش میزنیم؟

علت اصلی این اتفاق مربوط به گرمای هوا و تابش شدید آفتاب است که باعث تعریق و چرب شدن پوست می‌شود.

بهترین راه برای جلوگیری از جوش زدن صورت در تابستان چیست؟

باید بدانید که هیچ روشی به تنهایی نمی‌تواند مشکل جوش زدن صورت را برطرف کند. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بروز آکنه در تابستان، رعایت یک روتین پوستی صحیح و منظم است.