پوست

علت و راه‌های درمان جوش سرسیاه چیست؟

یافتن راهی برای درمان جوش سرسیاه دغدغه بسیاری از جوانان امروزه است. اکثر آنها حتی نمی‌دانند که چرا چنین جوش‌های سیاه و آزاردهنده‌ای روی صورتشان به وجود می‌آیند.

امروزه همه به دنبال داشتن ظاهری زیبا و بی عیب و نقص هستند. جوش های سرسیاه اگرچه ضرری برای ما ندارند، اما بر روی زیبایی ظاهر قطعا تاثیرگذار هستند. پس تعجبی ندارد که همه به دنبال یافتن راهی برای خلاصی از این جوش‌ها می‌باشند. اما هر کاری راه و رسم خودش را دارد. کندن جوش های سرسیاه قطعا نمی‌تواند راه موثری برای از بین بردن آنها باشد!

رفع جوش سرسیاه باید کاملا اصولی و بر اساس روش‌های تایید شده توسط متخصصین پوست انجام شود. ما در این مقاله بهترین و موثرترین روش‌ها را برای درمان جوش سرسیاه را به شما معرفی می کنیم. این روش‌ها به هیچ عنوان تهاجمی نبوده و هزینه زیادی برای شما به دنبال ندارند. پس با ما همراه باشید تا با ساده‌ترین روش‌ها برای رفع جوش سرسیاه آشنا شوید.

 

درمان جوش سرسیاه : بایدها و نبایدها

قبل از آنکه به سراغ معرفی روش‌های درمانی برویم، بهتر است ابتدا با علت جوش سر سیاه و عوامل ایجاد آن آشنا شوید.

جوش سرسیاه چیست و چرا به وجود می‌آید؟

جوش سرسیاه چیست؟

جوش سرسیاه در واقع نوعی کومدون یا همان آکنه است که در اثر انسداد منافذ پوست با سلول‌های مرده و چربی اضافه به وجود می‌آید.

به طور طبیعی هر تار مو از فولیکولی رشد می‌کند که در منافذ پوست قرار دارد. از طرفی غدد چربی دقیقا در زیر این منافذ قرار داشته و برای حفظ سلامتی پوست و محافظت از آن، سبوم یا همان چربی طبیعی پوست را تولید می‌کنند. در اثر فعالیت بیش از حد این غدد، چربی اضافه به همراه سلول‌های مرده در منافذ پوست جمع شده و باعث انسداد این منافذ می‌شوند.

سطح رویی آکنه‌هایی مانند جوش سر سفید کاملا بسته است. اما گاهی اوقات سطح منافذ مسدود شده توسط هیچ لایه‌ای پوشانده و بسته نمی‌شود. در نتیجه سلول‌های مرده و چربی اضافه‌ای که در این منافذ به دام افتاده‌اند، کاملا در تماس مستقیم با هوا قرار گرفته، اکسید می‌شوند و تغییر رنگ می‌دهند. به این ترتیب سطح رویی جوش‌های تشکیل شده به رنگ سیاه دیده می‌شود.

بسیاری تصور می‌کنند که علاوه بر سلول‌های مرده و چربی اضافه، باکتری‌های سطح پوست نیز عامل بروز جوش سرسیاه هستند. اما این تصور کاملا غلط است و ترکیبات آنتی باکتریال مانند بنزوئیل پراکسید، روش موثری برای از بین بردن جوش سرسیاه نمی‌باشند!

جوش سرسیاه اکثرا روی صورت افراد به وجود می‌آید اما امکان بروز آن بر روی نواحی دیگر بدن نیز وجود دارد مانند:

  • پشت
  • گردن
  • قفسه سینه
  • شانه 

علت جوش سرسیاه چیست؟

رایج ترین عواملی که در ایجاد جوش سرسیاه نقش دارند عبارتند از:

  • تغییرات هورمونی
  • بالا بودن سرعت تقسیمات سلولی در پوست
  • تعریق بیش از حد
  • اصلاح کردن یا موارد مشابه آن
  • برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند استرس و یا سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • مصرف بعضی از داروهای خاص مانند داروهای استروئیدی.

 توجه: برای آشنایی کامل با عواملی که در ایجاد جوش نقش دارند، توصیه می‌شود مقاله علت جوش صورت را مطالعه کنید.

 چه روش‌هایی برای درمان جوش سرسیاه وجود دارند؟

معرفی راههای درمان جوش سرسیاه

۱) از یک شوینده حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

رفع جوش سرسیاه در مرحله اول نیاز به پاکسازی عمقی پوست دارد. اسید سالیسیلیک از جمله ترکیباتی است که قدرت نفوذ بسیار زیادی دارد و از این رو نه تنها سطح پوست بلکه تا عمق منافذ آن را می‌تواند پاکسازی کند.

بنابراین حتما از شوینده‌ای برای شستشوی روزانه صورتتان استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک باشد. چنین شوینده‌ای به رفع انسداد منافذ و درمان جوش‌ سرسیاه کمک زیادی می‌کند و باعث حذف چربی اضافه، سلول‌های مرده و آلودگی‌های روزمره از سطح پوست می‌شود.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

توجه: برای شروع بهتر است از شوینده حاوی اسید سالیسیلیک تنها یک بار در روز استفاده کنید تا پوستتان حساس نشود. به عنوان مثال شب ها با شوینده اسید سالیسیلیک و روزها با یک شوینده معمولی صورت خود را بشویید.

۲) برای درمان جوش سرسیاه حتما از تونر استفاده کنید.

تونر وظیفه حذف آلودگی‌های باقی مانده و تنظیم PH پوست را بر عهده دارد. همچنین پوست را برای جذب سایر محصولات مراقبتی که باید برای از بین بردن جوش سرسیاه استفاده شوند، آماده می‌سازد.

بنابراین استفاده از یک تونر مناسب را حتما در روتین مراقبتی پوست خود قرار دهید و بعد از هر بار شستشوی صورت از این محصول استفاده کنید. برای انجام این کار به سراغ تونرهایی بروید که مخصوص پوست چرب دارای منافذ باز هستند.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

۳) از لایه بردارهای فیزیکی و شیمیایی در کنار هم استفاده کنید. 

لایه برداری جزئی از روتین هفتگی مراقبت از پوست می‌باشد که نه تنها در رفع جوش سرسیاه بسیار موثر است، بلکه پوست شما را بسیار صاف، روشن و شفاف می‌سازد.

توصیه می‌شود فقط به جای استفاده از لایه بردار فیزیکی، به سراغ لایه بردار شیمیایی نیز بروید زیرا لایه بردارهای فیزیکی فقط قدرت لایه برداری سطح پوست را دارند. اما همانطور که گفته شد برای از بین بردن جوش سرسیاه باید از محصولاتی استفاده کنید که بتوانند لایه‌های عمقی تر پوست را مورد هدف قرار دهند. بنابراین استفاده از لایه بردار فیزیکی و شیمیایی در کنار هم، بهترین نتیجه را برای شما به همراه دارد.

آلفا هیدروکسی اسیدها و بتا هیدروکسی اسیدها جزء لایه بردارهای شمیایی هستند که قدرت نفوذ به عمق پوست و منافذ را دارند. این ترکیبات سلول‌های مرده پوست را حذف و منافذ را به صورت عمقی پاکسازی می‌کنند.

پیشنهاد آرسس بیوتی: 

۴) از ماسک‌های صورت حاوی خاک رس و زغال چوبی استفاده کنید.

این ترکیبات دقیقا همانند یک آهنربای قوی عمل می‌کنند و چربی اضافه، سلول‌های مرده و هر گونه ناخالصی دیگر را نه تنها از سطح پوست بلکه از عمق منافذ آن به بیرون می کشند. بدین ترتیب انسداد منافذ برطرف شده و  روند درمان جوش سرسیاه تسریع می‌شود.

پیشنهاد آرسس بیوتی:

۵) برای از بین بردن جوش سرسیاه ، از محصولات غیرکومدون زا استفاده کنید.

در کنار مواردی که باید انجام دهید، برخی نبایدها نیز وجود دارند که یکی از مهم‌ترین آنها، عدم استفاده از محصولات کومدوژنیک یا کومدون زا است. چنین محصولاتی حاوی ترکیباتی هستند که منافذ پوست را مسدود می‌کنند و باعث بروز انواع جوش از جمله جوش سرسیاه می‌شوند.

پس به این نکته توجه داشته باشید که محصولات پوستی و حتی آرایشی شما باید فاقد ترکیبات کومدون زا باشند.

چگونه می توان از بروز جوش های سرسیاه جلوگیری کرد؟

اگر پوست مستعد جوش دارید، برای جلوگیری از جوش سرسیاه نکات و موارد زیر را رعایت کنید:

  • روزی دو تا سه مرتبه صورت خود را با شوینده مناسب بشویید و از تونر استفاده کنید.
  • در صورت داشتن میکاپ، حتما ابتدا آرایش خود را با استفاده از یک پاک کننده آرایشی تمیز کنید.

مقالات مرتبط: معرفی بهترین پاک کننده برای پوست چرب و جوش دار

  • برای جلوگیری از جوش سر سیاه، بهداشت پوستی خود را رعایت کنید؛ به عنوان مثال براش‌های و اسفنج‌های آرایشی را به موقع بشویید و روبالشتی خود را به موقع تعویض کنید.
  • یک کرم کنترل کننده چربی و ضد جوش داشته باشید و در روتین پوستی خود از آن استفاده کنید.
  • بدون استثنا هر روز ضد آفتاب بزنید.

تفاوت فیلامنت چربی با جوش سرسیاه چیست؟

گاهی اوقات نقاط سیاه رنگی روی پوست بعضی افراد به ویژه روی بینی وجود دارند که با جوش سرسیاه اشتباه گرفته می‌شود! این نقاط سیاه رنگ در واقع فیلامنت چربی یا رشته‌های چربی هستند که با جوش سرسیاه متفاوت می‌باشند.

فیلامنت چربی جزء یکی از ویژگی‌های طبیعی پوست به ویژه پوست‌های دارای منافذ باز می‌باشد. همانطور که می‌دانید پوست ما دارای تعداد زیادی روزنه یا منافذ است که به طور طبیعی توسط سلول‌های مرده و چربی اضافه پوست پر می‌شوند.

در برخی قسمت‌های صورت مانند بینی که این منافذ بازتر هستند، محتویات داخل آنها به شکل نقاط خاکستری یا سیاه رنگ دیده می‌شود. این نقاط همان رشته‌های چربی هستند و تفاوت آنها با جوش سرسیاه در موارد زیر است:

  • جوش سرسیاه در اثر انسداد منافذ پوست به جود می‌آید. اما در رشته‌های چربی، منافذ پوست دچار گرفتگی یا انسداد نیستند.
  • رشته‌های چربی در مقایسه با جوش سرسیاه، کمرنگ تر می‌باشند.
  • رشته‌های چربی مسطح هستند و با یک الگوی خاص در قسمت‌هایی از صورت که منافذ بازتر و غدد چربی فعال‌تری دارد، به وجود می‌آیند.
  • فیلامنت چربی به راحتی از بین نمی‌رود و حتی اگر محتویات داخل روزنه خالی شود، بعد از چند روز دوباره این منافذ پر می‌شوند.
 
سخن آخر:

جوش سرسیاه یکی از انواع آکنه است که در اثر به دام افتادن سلول‌های مرده و چربی اضافه در منافذ پوست به وجود می‌آید. در این نوع آکنه سطح رویی منافذ کاملا باز بوده و اکسیداسیون علت اصلی سیاه بودن این آکنه‌ها می‌باشد.

برای درمان جوش سرسیاه به هیچ عنوان نباید آن را بکنیم. همچنین ترکیبات آنتی باکتریال هیچ تاثیری بر روی رفع این نوع جوش ندارند.

بهترین راه برای از بین بردن جوش سرسیاه داشتن یک روتین روزانه و هفتگی منظم برای مراقبت از پوست است. استفاده از شوینده، تونر، کرم، ماسک و لایه بردار فیزیکی و شیمیایی همگی جزئی از این روتین بوده و در کنار هم می‌توانند جوش های سرسیاه را از بین ببرند. تداوم و نظم در انجام این روتین، راه خلاصی از جوش سرسیاه و داشتن پوستی صاف و بی عیب و نقص می‌باشد.

آیا شما نیز دارای جوش سرسیاه هستید؟ آیا تاکنون موفق به درمان این جوش‌های آزاردهنده نشده‌اید؟

سوالات خود در رابطه با رفع جوش سرسیاه را می‌توانید در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.