مو

مزایا و معایب شامپو های بدون سولفات

مزایا و معایب شامپوهای بدون سولفات چیست

همه محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد مضر و مفید و متفاوتی‌اند، اغلب شامپو ها و شوینده‌ها حاوی ماده‌ای به نام سولفات هستند که بدون مضرات نیست. سولفات عامل اصلی کف کردن شامپوها است اما این ماده موجب خشکی بیش از حد مو می‌شود.

اگر موهای شما خشک، شکننده، حساس یا نیازمند مراقبت و آبرسانی باشد باید از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید. معمولاً محصولات حاوی سولفات دلیل خشکی و شکنندگی موها هستند. همچنین اگر با محصولات شیمیایی موهای خود را حالت داده یا رنگ کرده باشید سولفات اثر این مواد را از بین خواهد برد.

سولفات چیست؟ آیا برای مو مضر و سرطان زاست؟

سولفات‌ها نمک‌هایی هستند که از واکنش اسید سولفوریک با سایر مواد شیمیایی به وجود می‌آیند. این مواد عامل کف کننده محصولات شوینده هستند. سولفات‌ها عمدتاً به شکل سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) داخل شوینده‌ها وجود داشته و کثیفی و چربی پوست و موی سر را از بین می‌برند.

سولفات موجود در شامپو موجب خشک شدن بیش از حد پوست کف سر و موها می‌شود. البته سولفاتی که امروزه بیشتر در شامپوها استفاده می‌شود، سدیم لورت سولفات است که ملایم تر از سدیم لوریل سولفات اصلی است اما اگر موهای شما حساس باشند باعث شکنندگی و کم آبی بیشتر مو می‌شود.

شامپو بدون سولفات چیست؟

شامپوی بدون سولفات شامپویی است که فاقد سولفات باشد. بزرگترین تفاوت شامپو فاقد سولفات در میزان ایجاد کف آن است. معمولاً این شامپوها کمتر کف می‌کنند اما این نشان دهنده قدرت پاک کنندگی کم آن‌ها نیست.

شامپو فاقد سولفات معمولاً مو و پوست سر را به اندازه شامپوی حاوی سولفات تمیز می‌کند. اما افرادی که مو یا پوست سر حساس دارند می‌توانند با خیال راحت از شامپو و نرم کننده‌های ملایم بدون سولفات استفاده کنند زیرا محصولات فاقد سولفات برای پوست‌های حساس کمتر تحریک کننده هستند.

مزایای شامپو بدون سولفات

شامپوهای بدون سولفات علاوه بر مناسب بودن برای موهای حساس و آسیب پذیر مزایای دیگری نیز دارند که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  • نگه داشتن روغن طبیعی و رطوبت مو: شامپو بدون سولفات با شستشوی ملایم روغن طبیعی مو را از بین نمی‌برد و رطوبت مو را نمی‌گیرد.
  • جلوگیری از خشکی و شکنندگی مو: این شامپوها با حفظ رطوبت مو و همچنین آبرسانی مو با مواد مغذی از خشک و شکننده شدن مو جلوگیری می‌کنند.
  • تقویت موهای آسیب دیده: بسیاری از شامپوهای بدون سولفات حاوی روغن‌های طبیعی و مواد مغذی هستند و می‌توانند آسیب‌های ناخواسته‌ای که شامپوهای سولفاته به مو وارد می‌کنند را برطرف کنند.
  • جلوگیری از حساسیت پوست سر: از آنجایی که این شامپوها بسیار ملایم هستند، پوست سر را تحریک نکرده و از بروز حساسیت جلوگیری می‌کنند.
  • حفظ رنگ و حالت مو: سولفات مواد موجود روی لایه بیرونی مو مانند رنگ و کراتین را کم کم محو می‌کند اما شامپو فاقد سولفات حالت و رنگ مو را حفظ می‌کند.
  • مناسب موی فر: شامپو فاقد سولفات به دلیل حفظ رطوبت مو را خشک نکرده و باعث وز شدن و گره خوردن آن نمی‌شود بنابراین بهترین انتخاب برای موهای فر است.

مقالات مرتبط: علت وز شدن مو و راه درمان آن چیست؟

معایب شامپو بدون سولفات

البته به همان اندازه که شامپوهای فاقد سولفات عالی هستند، دارای چند جنبه منفی نیز هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده ایم.

  • خوب کف نمی‌کنند: اکثر این نوع شامپوها به خوبی کف نمی‌کنند، بنابراین تشخیص اینکه آیا موها به اندازه کافی تمیز شده‌اند یا خیر، دشوار است.
  • پاک کنندگی ضعیف: کف کمک زیادی به پاک کنندگی موها می‌کند و برخی از این شامپوها به دلیل کف کم، پاک کنندگی کمتری نیز دارند.
  • مصرف بیشتر شامپو: موهای بلند یا پرپشت، با یک بار شستشو با شامپو بدون سولفات تمیز نخواهند شد، بنابراین در نهایت شامپو بیشتری برای شستشو مجدد نیاز دارند.
  • شوره سر: اکثر شامپوهای بدون سولفات به کاهش شوره سر کمکی نمی‌کنند و اگر به مصرف نشوند نشوند ممکن است باعث بروز شوره و پوسته کف سر شوند.
  • ریزش مو: اگر به درستی و طبق دستورالعمل‌ها از این شامپوها استفاده نکنید موجب ریزش مو می‌شوند. همچنین ممکن است اثر شامپوهای ضد ریزش قبلی شما را از بین برده و این باعث ریزش موی شما شود.

مقالات مرتبط: علت شوره سر

تفاوت شامپو بدون سولفات و حاوی سولفات

 شامپو حاوی سولفاتشامپو فاقد سولفات
ترکیبات شیمیاییحاوی سورفکتانت‌هایی مانند SLS یا SLES می‌باشدحاوی سورفکتانت‌های ملایم تر یا مواد طبیعی پاک کننده
تاثیر بر مو و پوست سرممکن است باعث خشکی مو و پوست سر و گره خوردن موها شود.باعث نرم شدن مو و حالت پذیری آسان آن می‌شود.
قدرت پاکسازیدارای قدرت پاک کنندگی بالاموها را ملایم و بدون ایجاد سوزش یا خشکی تمیز می‌کند.
تاثیر بر موهای آسیب دیده یا حساسبه دلیل خشن بودن این محصولات در برابر پاک کنندگی، می‌توانند باعث بروز حساسیت و شکنندگی بیش از حد مو شود.حاوی روغن‌های طبیعی، ویتامین‌ها یا پروتئین‌ها هستند و انتخاب خوبی برای موهای آسیب دیده هستند.
تاثر بر موهای چرباین شامپوها در از بین بردن چربی مو و چربی اضافی پوست سر عالی هستند.خیلی ملایم بوده و برای موهای چرب چندان مناسب نیستند.
تاثیر بر موهای رنگ و کراتینه شدهاین شامپوها اثر مواد شیمیایی مانند رنگ و مواد کراتین را از بین می‌برند.این شامپوها با پاک کنندگی ملایم به حفظ رنگ و کراتینه موی شما کمک می‌کنند.

 

مقالات مرتبط: روتین مراقبت از مو کراتینه شده

شامپوهای حاوی سولفات برای چه کسانی مناسب اند؟

شامپو حاوی سولفات باعث ایجاد کف می‌شود و به راحتی با روغن‌ها مخلوط و آن‌ها را از بین می‌برد. زمانی که موهای خود را آبکشی می‌کنید، این کف می‌تواند به طور موثر آلودگی، سلول‌های مرده و سبوم را بشویید.

پوست سر شما سبوم ترشح می‌کند که برای سلامت موهای شما حیاتی هستند. سبوم یک لایه ضد آب روی سطح تارهای مو تشکیل می‌دهد و از کراتین و فولیکول‌های مو در برابر آسیب محافظت می‌کند.

شامپو حاوی سولفات اگرچه موهای شما را تمیزتر می‌کند، اما به کراتین مو آسیب رسانده، رطوبت مو را کاهش می‌دهد و موهای شما را خشک و شکننده می‌کند. بنابراین این نوع شامپو‍‌ها تنها برای افرادی که پوست سر و موهای بسیار چرب دارند مناسب بوده و پس از استفاده از آن‌‌ها باید یک ماسک مو خوب فاقد سولفات مانند ماسک مو ترمیم کننده قوی فیلر روور هیر استفاده کنید.

شامپو بدون سولفات مناسب چه کسانی است؟

شامپوهای بدون سولفات تنها سلول‌های مرده، چربی آزاد و هرگونه کثیفی روی مو را حذف کرده و به سبوم آسیبی نمی‌رسانند. بنابراین شامپو فاقد سولفات نه تنها مو و پوست سر را خشک و حساس نمی‌کند. بلکه به تقویت مو نیز کمک کرده و از بروز موخوره و دیگر مشکلات مو جلوگیری می‌کند.

اگر مشکلاتی مانند روزاسه، درماتیت تماسی، اگزما، یا خارش و خشکی پوست سر دارید باید شامپو بدون سولفات مصرف کنید. البته با آن که محدودیتی در مورد استفاده از این شامپوها وجود ندارد، اما بهتر است برای بهترین نتیجه و جلوگیری از عوارض جانبی با پزشک نیز مشورت کنید.

مقالات مرتبط: موخوره چیست؟

نحوه مصرف شامپوهای بدون سولفات

برای شستن موهای خود با شامپو بدون سولفات باید نکاتی را رعایت کنید تا پوست و موی سر شما به خوبی تمیز شود.

  • ابتدا کف سر و موهای خود را کاملاً خیس کنید.
  • سپس شامپوی بدون سولفات را روی دستان خود ریخته و روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • اگر کف نکرد به جای اضافه کردن شامپو آب بیشتری اضافه کنید تا شامپو به راحتی پخش شود و کف کند.
  • پوست سر خود را ماساژ دهید.
  • سپس شامپو را با آب خنک بشویید.
  • اگر احساس کردید موهایتان بیش از حد چرب است، می‌توانید این فرآیند را برای بار دوم تکرار کنید.

لازم نیست هر روز موهای خود را بشویید مگر اینکه خیلی چرب باشد. با این حال، برخلاف شامپوهای سولفاته که موهای شما را شکننده می‌کنند، می‌توان روزانه از شامپوهای بدون سولفات به همراه نرم کننده برای مرطوب کردن موها استفاده کرد.

بهترین شامپوهای بدون سولفات

شامپوهای بدون سولفات انواع و اقسام مختلفی دارند. برخی از شامپوهای فاقد سولفات علاوه بر حفظ سلامت مو حاوی مواد مغذی نیز بوده و به تقویت مو کمک می‌کنند. در ادامه برخی از انواع این شامپوها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

شامپو ضدشکنندگی روغن کراتین OGX

شامپو ضدشکنندگی روغن کراتین OGX یک انتخاب عالی برای موهای نازک، ضعیف و شکننده است. این شامپو فاقد سولفات بوده و حاوی روغن کراتین و روغن آرگان است که مقاومت و استحکام تارهای مو را افزایش می‌دهند.

ویژگی‌ها:

  • تغذیه کننده مو
  • نرم کننده و آبرسان
  • افزایش استحکام و جلوگیری از شکنندگی مو
  • ضد موخوره و ضد وز
  • درخشان کننده و براق کننده مو
  • فاقد سولفات و پارابن
  • مناسب انواع مو

شامپو کراتین و آرگان اچ اس لاین

شامپو کراتین و آرگان اچ اس لاین با بستن کوتیکول‌های مو مانع از بین رفتن پروتئین‌های ساقه مو و در نتیجه رنگ پریدگی و کدر شدن رنگ مو می‌شود. این شامپو بافت مو را به صورت عمقی از ریشه تقویت می‌کند و از مو در برابر آسیب‌های احتمالی و محیطی محافظت می‌کند.

ویژگی‌ها:

  • شوینده ملایم مو
  • تقویت کننده ریشه و ساقه مو
  • نرم کننده و مرطوب کننده
  • ترمیم کننده موها
  • حاوی کراتین و روغن آرگان
  • کمک به افزایش درخشش مو
  • مناسب موهای رنگ شده، کراتینه و بوتاکس شده

شامپو آبرسان عمیق روور هیر

شامپو آبرسان عمیق روور هیر یک شامپو فوق‌العاده مغذی مناسب انواع مو به خصوص موهای خشک و آسیب‌دیده است. این شامپو می‌تواند به طور عمیق تارهای موی شما را آبرسانی کرده و موهای ضعیف و آسیب دیده شما را تقویت و ترمیم کند.

ویژگی‌ها

  • جلوگیری از خشک شدن ساقه و کف سر
  • آبرسانی عمیق تارهای مو
  • فاقد سولفات‌های مضر و پارابن
  • حاوی کینوا ارگانیک، آلوئه ورا، کراتین هیدرولیزشده، گلیسیرین گیاهی
  • مناسب انواع مو حتی افرادی که تحت درمان و جراحی بوده‌اند

کلام نهایی:

اگر به سلامت موهای خود اهمیت می‌دهید از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید زیرا سولفات می‌تواند پوست سر و موهای شما را خشک، شکننده و آسیب پذیر کند. بنابراین شامپوهای فاقد سولفات انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود. همچنین می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

آیا شامپو بچه فاقد سولفات است؟

شامپو بچه‌ها معمولاً فاقد سولفات‌اند زیرا شامپو کودکان باید ملایم باشند. علاوه بر این، شامپو بچه معمولاً ضد حساسیت است زیرا پوست کودک حساس است پس باید فاقد سولفات باشد.

آیا شامپو بدون سولفات باعث ریزش مو می‌شود؟

به طور کلی خیر اما اگر از آن به طور اشتباه استفاده کنید یا حجم کم یا زیادی از آن را به موهای خود بزنید موجب ریزش مو می‌شوند.

آیا شامپو بدون سولفات برای موهای چرب مناسب است؟

برخی شامپوهای بدون سولفات وجود دارند که مخصوص موهای چرب هستند اما اگر احساس می‌کنید موهای شما را تمیز نمی‌کنند از یک شامپو حاوی سولفات در کنار یک نرم کننده فاقد سولفات موی چرب استفاده کنید.