پوست

روتین مراقبت از پوست در سفر

اهمیت روتین پوستی در سفر

با شروع فصل تابستان و تعطیل شدن مدارس، اغلب خانواده‌‌ها به سفر فکر می‌کنند. در این بین یکی از دغدغه‌های خانم‌ها مراقبت از پوست است. البته که سفر در هر زمان از سال برای شما اتفاق می‌افتد. اما از آن‌جایی که سفر در فصول گرم شرایط ویژه‌تری را به دنبال دارد، اهمیت داشتن یک روتین پوست مناسب در آن بیشتر می‌شود.

افرادی هم وجود دارند که به واسطه شغل یا نحوه زندگیشان دائما در سفر اند و نگرانی‌هایی بابت سلامت پوست خود دارند. ما در این پست می‌خواهیم در مورد چگونگی مراقبت از پوست و عوامل موثر و مخرب سلامت پوست در سفر صحبت کنیم.

مراقبت از پوست در سفر و اهمیت آن

هنگام سفر مراقبت از پوست یک بحث کلی است و فقط در مصرف محصولات پوستی خاص خلاصه نمی‌شود. زمانی که به مسافرت می‌روید، عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند بر سلامت شما و پوستتان تاثیر بگذارند. همچنین فعالیت‌هایی وجود دارند که انجام آن‌ها در بین سفر می‌تواند پوست شما را سالم نگه دارد. 

سلامت پوست در سفر برای خیلی از افراد اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اغلب ما هنگام مسافرت می‌خواهیم آرامش خیال داشته باشیم و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات پوستی می‌تواند ناراحت کننده باشد. همچنین اغلب ما طرفدار عکاسی در مناطق زیبایی که به آن سفر می‌کنیم، هستیم. مشکلات پوستی عکس‌های ما را خراب می‌کنند، از این رو داشتن یک روتین پوستی مناسب در سفر بسیار مهم است.

سفر چگونه بر روی پوست تاثیر می‌گذارد؟

سفر به خودی خود باعث بروز مشکلات پوستی نمی‌شود، بلکه وجود عوامل مخرب پوست در مسافرت باعث ایجاد این مشکلات می‌شوند. این عوامل می‌توانند محیطی باشند یا بر اثر رفتارهای غلط خودمان به وجود بیایند. بیایید باهم عوامل تاثیر گذار بر پوست در سفر را بررسی کنیم.

تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوایی مشکلی است که اغلب در سفر با آن مواجه هستید. معمولاً آب و هوای منطقه ای که به آن سفر می‌کنید نسبت به آب و هوای محل سکونت شما متفاوت خواهد بود. اگر منطقه سفر شما سردتر باشد، این باعث خشکی و ترک خوردن پوست می‌شود و به مرطوب کنندگی بیشتری نیاز دارید. 

اگر آب و هوای منطقه ای که به آن سفر کردهاید، گرم تر، شرجی تر یا آفتابی تر باشد، باید از یک ضد آفتاب مناسب پوست در تمام طول روز استفاده کنید.

رژیم غذایی و فعالیت بدنی متفاوت

اغلب ما در سفر رژیم غذایی متفاوت تری نسبت به زندگی روزانه خود خواهیم داشت، مثلا مصرف غذاها یا ادویه‌های جدید، تست نوشیدنی‌های جدید و خوردن غذاهای آماده که نسبتاً چرب تر خواهند بود، می‌تواند بر پوست ما تاثیر منفی بگذارد.

تغییر برنامه روزانه و ساعت خواب

تغییر برنامه روزانه و ساعت خواب در سفر یک مشکل اجتناب ناپذیر است. شما در سفر مدت زمان بیشتری را در معرض نور خورشید خواهید بود، زیرا بیشتر زمان خود را بیرون از هتل می‌گذرانید. همچنین تغییر ساعت خواب در سفر می‌تواند روتین روزانه پوست شما را برهم زده و باعث آسیب به پوست شما شود.

راه‌های جلوگیری از آسیب‌های پوستی سفر

انجام یکسری کارها می‌تواند از آسیب‌های پوستی هنگام سفر جلوگیری کند یا از نتایج آن بکاهد. در ادامه چند تا از این راهکارها را برای مراقبت از پوست در سفر به شما معرفی می‌کنیم.

تغییر ندادن محصولات پوستی

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند باید هنگام سفر محصولات پوستی متفاوتی استفاده کنند تا پوستشان سالم بماند. تغییر محصولات پوستی به یکباره می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. به همین دلیل توصیه ما این است که برای سفر از همان محصولات همیشگی روتین خود استفاده کنید و فقط مقدار استفاده از هر محصول را با توجه به شرایط تغییر دهید.

دوش گرفتن منظم

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای سلامت پوست خود در سفر انجام دهید، دوش گرفتن روزانه است. در سفر به دلیل فعالت زیاد نیاز به دوش گرفتن بیشتر می‌شود و آلودگی‌های پوستی می‌توانند موجب بروز عارضه‌های پوستی شوند.

خوردن آب و میوه

هنگام سفر به خصوص سفر به مناطق گرم، بدن آب زیادی را از دست می‌دهد و این باعث بی آبی پوست و در نتیجه دهیدراته شدن آن می‌شود. برای مراقبت از پوست در برابر کم آبی هنگام سفر بهتر است به اندازه کافی آب بنوشید و خوردن میوه‌های حاوی ویتامین سی را فراموش نکنید.

آمادگی برای جوش زدن

جوش زدن در سفر ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیافتد و یک امر تقریباً اجتناب ناپذیر است. بهتر است همیشه آمادگی لازم برای جوش زدن را داشته باشید.

مقالات مرتبط: ترفندهای از بین بردن قرمزی جوش

نکات مهم مراقبت از پوست در سفر

اغلب ما فکر می‌کنیم مراقبت از پوست در سفر به زمان زیادی نیاز دارد و بهتر است تایم خود را بیشتر برای تفریح صرف کنیم. یک روتین مراقبت از پوست طولانی و پیچیده مناسب سفر نیست، فقط کمی برنامه ریزی نیاز است. هنگام سفر شما می‌توانید با همان روتین همیشگی و رعایت یکسری نکات که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، از پوست خود محافظت کنید.

  • همراه داشتن اسپری آب: یک اسپری آب متناسب با پوست خود تهیه کنید. اسپری‌های آب می‌توانند خشکی پوست شما را در لحظه کنترل کرده و به آبرسانی پوست شما کمک کنند. اسپری آب معدنی اوریاژ یک محصول مناسب برای سفر بوده که با حجم ۳۰۰ میل به راحتی داخل کیف دستی شما قرار می‌گیرد.
  • حذف یا کم کردن آرایش: آرایش کردن بد نیست اما چون هنگام سفر، آرایش ساعت‌ها روی پوست شما باقی می‌ماند، باعث جوش زدن پوست می‌شود. شما می‌توانید به جای آرایش‌های سنگین از یک ضد آفتاب خوب به همرا تینت استفاده کنید
  • دست نزدن به پوست در طول روز: از آنجایی که مسافران در طول روز در مکان‌های عمومی زیادی رفت و آمد کرده و آلودگی‌های زیادی را از طریق لمس اشیاه بهم منتقل می‌کنند، لمس کردن پوست در طول روز می‌تواند موجب انتقال این آلودگی‌ها از دست‌ها به صورت شود.
  • داشتن روتین پوستی مناسب سفر: برای مراقبت پوست در مسافرت بهتر است یک روتین پوستی مناسب سفر داشته باشید و سعی کنید آن را به خوبی رعایت کنید.

مقالات مرتبط: تینت لب چیست و چه فرقی با رژ لب دارد

مراحل روتین مراقبت از پوست در سفر

مراحل روتین پوستی

روتین پوست هنگام سفر تفاوت آنچنانی با روتین معمولی ندارد، تنها برخی محصولات پوستی را باید با تاکید بیشتری استفاده کنید تا از مشکلات پوستی حین سفر جلوگیری کنید.

پاک کردن آرایش

پاک کردن آرایش اولین مرحله یک روتین پوستی بوده و بسیار مهم است. بیشتر افراد ترجیح می‌دهند آرایش خود را در سفر با دستمال مرطوب پاک کنند، در صورتی که وقت کافی ندارید ما این کار را منع نمی‌کنیم اما بهتر است از یک محصول مناسب‌تر مانند میسلار واتر یا شیر پاک کن استفاده کنید.

شستشو صورت

در مرحله بعدی با یک شوینده مناسب آلودگی‌های باقی‌مانده بر روی پوست خود را به خوبی از بین ببرید. همچنین بهتر است روزی دو بار چه آرایش دارید و چه زمانی که آرایش ندارید، صورت خود را با یک فیس واش به خوبی شستشو دهید.

تونر

تونر یک محلول تنظیم کننده پوست است که باید بعد از شستشو صورت از آن استفاده کرد. این محصول یکی از واجبات روتین پوست در سفر است. زیرا هنگام مسافرت شما مدت زمان زیادی را در معرض آلودگی‌های محیطی خواهید بود و تونر می‌تواند عمق پوست شما را نیز تمیز کند.

مقالات مرتبط:  تونر چیست؟

مرطوب کننده و آبرسان پوست

مرطوب کننده و آبرسان در روتین مراقبت از پوست در سفر نقش پررنگی دارند. آبرسان و مرطوب کننده هر دو وظیفه آبرسانی پوست را بر عهده دارند و هر کدام به نوعی، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کنند. بهتر است هنگام سفر اگر آبرسان قوی‌تری دارید از آن استفاده کنید، اما اگر ندارید، همان مرطوب کننده و آبرسان قبلی خود را با دفعات بیشتری در روز استفاده کنید تا پوستتان دچار کم آبی نشود.

مقالات مرتبط: تفاوت و ترتیب استفاده از مرطوب کننده و آبرسان

ضد آفتاب

مهمترین قسمت روتین مراقبت از پوست در سفر، ضد آفتاب است. ضدآفتاب می‌تواند بیشتر عوامل تخریب کننده پوست در سفر را کنترل کند. خرید ضد آفتاب مناسب از جمله هزینه‌هایی است که قبل از سفر باید متحمل آن شوید.

اگر یک ضد آفتاب خوب و تست شده دارید از همان استفاده کنید. اگر ضد آفتاب شما به اندازه کافی قدرت محافظت از پوستتان را در برابر آفتاب شدید ندارد، یک ضد آفتاب خوب بخرید. البته بهتر است چند روز قبل از سفر آن را تست کنید تا از مناسب بودن آن مطمئن شوید.

مقالات مرتبط: قبل از ضد آفتاب چی بزنیم؟

بالم لب

هنگام سفر علاوه بر خشک شدن پوست صورت، لب‌ها نیز خشک می‌شوند و ترک می‌خورند. برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها بهتر است از یک بالم لب مرطوب کننده استفاده کنید

دور چشم

زمانی که در سفر هستید، ممکن است خواب شما بهم بریزد. یک کرم دور چشم مناسب می‌تواند دور چشم شما را در برابر پف و تیرگی ایمن کند.

مقالات مرتبط: روتین مراقب از دور چشم

ماسک ورقه ای

اغلب ما در سفر از محصولات درمانی روتین خود استفاده نمی‌کنیم و این می‌تواند آسیب زننده باشد. ماسک‌های ورقه‌ای سبک و قابل حمل بوده و تا حدودی می‌توانند به حفظ سلامت پوست کمک کنند.

مثلاً  ماسک آبرسان و تسکین دهنده کلینیانس می‌‌تواند یک محصول مناسب برای سفر و استفاده بعد از آفتاب گرفتن باشد. همچنین به دلیل دارا بودن عصاره آلوئه ورا، آبرسان قوی، نرم کننده و تسکین دهنده پوست می‌باشد.

نتیجه:

برای مراقبت از پوست در سفر نیازی به انجام یک روتین طولانی و خسته کننده نیست و یک روتین معمولی نیز می‌تواند نیاز پوست شما را برطرف کند. همچنین برای محافظت از پوست در مسافرت تنها کافیست، از انجام برخی کارها اجتناب کرده و با انجام یکسری فعالیت‌ها یا رعایت یکسری نکات، پوست خود را در برابر عوامل محیطی و غیر محیطی ایمن کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود. شما می‌توانید سوالات، پیشنهادات و تجربیات خود را در مورد مراقبت از پوست در سفر در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

لوازم مورد نیاز برای روتین سفر چیست؟

سعی کنید برای سفر از همان روتین پوستی همیشگی خود استفاده کنید و تغییری در محصولات پوستی خود ندهید، بلکه تنها مقادیر استفاده از برخی محصولات مانند آبرسان و ضدآفتاب را افزایش دهید.

مراقبت از پوست در سفر کوهستانی به چه چیزی نیاز دارد؟

مناطق کوهستانی، سرد بوده به دلیل باد شدید پوست به شدت خشک می‌شود و به همراه داشتن تونر، آبرسان، مرطوب کننده های قوی، بالم لب و دور چشم از ضروریات این سفر است.

آیا می‌توان از محصولات پوستی هتل استفاده کرد؟

خیر، اغلب لوسیون‌ها و شوینده‌های هتل حاوی عطر و مواد نگهدارنده قوی‌اند و مشکلات پوستی سفر مانند خشکی پوست را تشدید می‌کنند.