پوست

علائم و راه‌های درمان پوست دهیدراته چیست؟

علائم و راههای درمان پوست دهیدراته

پوست دهیدراته یک مشکل بسیار رایج است که اکثر افراد به آن دچارند و علت آن هم به عدم مراقبت صحیح از پوست و عوامل مخرب محیطی بازمی‌گردد. در اغلب موارد، پوست دهیدراته با پوست خشک اشتباه گرفته می‌شود در حالیکه این دو کاملا از یکدیگر متفاوت‌اند. امکان دارد پوست شما به شدت چرب و جوش دار باشد ولی در عین حال دهیدراته نیز باشد! در ادامه مقاله بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد و روش‌های هیدراتاسیون و درمان پوست دهیدراته را به شما خواهیم گفت. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دهیدراته شدن پوست صورت یعنی چه؟

دهیدراته شدن یا دهیدراتاسیون (Dehydration) به معنای کم آب شدن است و اشاره به پوستی دارد که با کمبود آب مواجه است. پوست دهیدراته در واقع نوعی بیماری پوستی قابل درمان می‌باشد که باعث کدر شدن پوست، از بین رفتن شادابی و طراوت آن، تسریع روند پیری، کاهش انعطاف پذیری پوست، افزایش آکنه و … می‌شود. علت دهیدراته شدن پوست نیز می‌تواند هر کدام از عوامل زیر باشد:

دلایل دهیدراته شدن پوست:

۱) عدم رعایت روتین پوستی صحیح و استفاده از محصولات مناسب

پوست شما نیز دقیقا همانند بدنتان نیاز به آبرسانی دارد و بخشی از رطوبت مورد نیاز پوست از طریق محصولات آبرسان تامین می‌شود.

عدم استفاده از آبرسان و انجام کارهایی مانند شستشوی بیش از حد صورت، لایه برداری زیاد، عدم استفاده از ضد آفتاب، شستن صورت با صابون و شوینده‌های قوی و … از جمله اشتباهات رایج در روتین پوستی هستند که رطوبت پوست را از بین برده و باعث کم آبی و دهیدراته شدن آن می‌شوند.

مقالات مرتبط: اشتباهات رایج روتین پوستی چیست؟

۲) ننوشیدن آب کافی

آب آشامیدنی، میوه و سبزیجات کافی نیز سهم بزرگی در تامین رطوبت مورد نیاز پوست دارند. عدم نوشیدن آب کافی و حذف میوه و سبزیجات از رژیم غذایی بدون شک پوست شما را با کمبود شدید آب مواجه می‌کنند.

۳) آفتاب سوختگی و برنزه شدن

به طور کلی تماس پوست با آفتاب بدون هیچ گونه محافظتی چه باعث آفتاب سوختگی شود و چه باعث برنزه شدن پوست، در هر دو حالت منجر به تخریب سد دفاعی و از دست رفتن رطوبت پوست می‌شود. در واقع دهیدراتاسیون پوست یکی از مهم‌ترین عوارض آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست می‌باشد.

مقالات مرتبط: آیا آفتاب گرفتن برای پوست ضرر دارد؟

۴) آلودگی‌های محیطی

آلودگی‌های محیطی با تولید رادیکال‌های آزاد و ایجاد استرس اکسیداتیو، دقیقا اثر مشابه پرتوهای آفتاب را دارند , با آسیب به سد دفاعی، پوست را دچار کم آبی و دهیدراتاسیون می‌کنند.

۵) تعریق زیاد

به هنگام تعریق زیاد، بدن علاوه بر دفع سموم حجم زیادی از آب خود را از دست می‌دهد که اگر جایگزین نشود، می‌تواند پوست را با مشکل کمبود آب مواجه کند.

۶) مصرف الکل

الکل جزء ترکیبات ادرار آور است و نوشیدن آن باعث می‌شود تا بدن حجم زیادی از آب حیاتی و ضروری خود را از دست بدهد. در نتیجه باعث دهیدراته شدن بدن و پوست شما می‌شود.

علائم پوست دهیدراته و تفاوت آن با پوست هیدراته

پوست هیدراته ظاهری شاداب و باطراوت دارد و نرم و معطف می‌باشد. در مقابل پوست دهیدراته ظاهری کدر و بدون هیچ گونه شادابی دارد، احساس کشیدگی می‌کند و سفت و بدون انعطاف پذیری است. حتی گاهی اوقات در اثر کمبود شدید آب، خطوط ظریف روی سطح پوست تشکیل می‌شوند که از نشانه‌های بارز کم آبی پوست هستند.

برای آنکه تشخیص دهید پوست شما هیدراته است یا دهیدراته، اول از همه به ظاهر پوست خود نگاه کنید تا ببینید علائم کم آبی در آن مشاهاده می‌شود یا نه. سپس قسمتی از پوست گونه‌ها را با دست بگیرید و به مدت چند ثانیه نگه دارید. اگر بعد از رها کردن، پوست بلافاصله به حالت عادی بازگشت، یعنی انعطاف پذیری خوبی دارد و هیدراته و سالم است. اما اگر کمی طول کشید تا پوستتان به حالت عادی بازگردد، یعنی پوست کم آبی دارید.

پوست چرب دهیدراته چیست؟

دهیدراته شدن هیچ ارتباطی به خشکی یا چربی پوست ندارد. حتی کسانی که پوست بسیار چرب و شدیدا مستعد جوش دارند نیز می‌توانند دچار کم آبی شوند که اتفاقا در این حالت، چربی و آکنه‌های صورتشان افزایش می‌یابد زیرا پوست برای جبران کم آبی خود، چربی بیشتری تولید می‌کند. به همین علت استفاده از آبرسان برای پوست‌های چرب و جوش دار اهمیت بسیار زیادی دارد.

مقالات مرتبط: نکات خرید بهترین کرم آبرسان برای پوست چرب و جوش دار

پوست خشک دهیدراته چیست؟

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که روغن محافظ یا همان چربی مفید پوست را به اندازه کافی ندارد و در نتیجه احساس خشکی می‌کند. بنابراین پوست خشک دهیدراته، پوستی است که علاوه بر کمبود چربی، مشکل کمبود رطوبت نیز دارد که خشکی آن را تشدید می‌کند.

چگونه پوست دهیدراته را از پوست خشک تشخیص دهیم؟

علائم پوست خشک و کم آب با یکدیگر متفاوت است؛ پوست خشک دارای نشانه‌های خارش،کشیدگی، زبری، قرمزی و پوسته ریزی است. اما پوست دهیدراته کدر، شکننده، سفت و بدون انعطاف پذیری می‌باشد.

کسانی که پوستشان دهیدراته است با استفاده از یک آبرسان قوی، پوستشان احیا و شاداب می‌شود. اما اگر پوست خشکی داشته باشند، آبرسان به تنهایی نمی‌تواند حس خشکی و کشیدگی پوستشان را تسکین دهد. این افراد نیاز به کرم‌های مرطوب کننده و مغذی دارند تا حس لطافت و آرامش به پوستشان ببخشند.

مقالات مرتبط: فرق آبرسان با کرم مرطوب کننده چیست؟

هیدراتاسیون پوست به چه معناست؟

هیدراتاسیون به معنای آبرسانی به پوست است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. نوشیدن آب کافی در طول روز، مصرف میوه و سبزیجات به حد کافی و رعایت یک روتین پوستی صحیح و منظم، بهترین روش‌ها برای آبرسانی و هیدراتاسیون پوست می‌باشند.

درمان پوست دهیدراته و کم آب با روتین پوستی

مراحل روتین پوست دهیدراته برای درمان کم آبی عبارتند از:

۱) پاکسازی آرایش با پاک کننده ملایم

در ابتدا اگر آرایش دارید یا از ضد آفتاب رنگی استفاده کرده‌اید با یک پاک کننده آرایشی ملایم مانند میسلار واتر هیدروبوست نوتروژینا، صورت خود را کاملا تمیز کنید. محصولات لاین هیدروبوست نوتروژینا به طور ویژه برای رطوبت رسانی به پوست فرموله شده‌اند و حاوی درصد بالایی از ترکیبات آبرسان مانند هیالورونیک اسید هستند.

۲) شستشوی صورت با شوینده غیر صابونی

برای شستشوی صورت به هیچ عنوان از شوینده‌های صابونی و قوی استفاده نکنید زیرا این محصولات با از بین بردن رطوبت پوست، مشکل کم آبی آن را تشدید می‌کنند.

در عوض از شوینده‌های ملایم و ترجیحا فومی شکل مانند فوم شستشوی انار کلینیانس استفاده کنید. این محصول با حفظ رطوبت طبیعی پوست و بدون ایجاد آزردگی، صورت شما را کاملا پاکسازی می‌کند.

۳)تونر

استفاده از تونر در روتین پوستی را هرگز فراموش نکنید به ویژه اگر پوست دهیدراته‌ای دارید. تونر علاوه بر پاکسازی عمیق، به رطوبت رسانی پوست شما نیز کمک می‌کند.

یکی از بهترین تونرها برای پوست دهیدراته، تونر تسکین دهنده سیمپل است که فاقد ترکیبات شیمیایی مضر مانند الکل می‌باشد و فرمولاسیون کاملا ملایم و سازگار با پوست‌های کم آب و حساس دارد.

۴) استفاده از آبرسان و مرطوب کننده

بهترین حالت برای آبرسانی کافی به پوست، استفاده از آبرسان و مرطوب کننده به صورت جداگانه است. سرم آبرسان رطوبت لازم را به پوست شما می‌رساند و کرم مرطوب کننده، این رطوبت را داخل پوست حفظ کرده و از تبخیر آن جلوگیری می‌کند.

برای درمان پوست دهیدراته سرم آبرسان هیالورونیک اسید بالانس یکی از بهترین محصولات است که با داشتن هیالورونیک اسید، حجم زیادی از رطوبت را در اختیار پوستتان قرار می‌دهد. سپس بسته به نوع پوستتان که خشک است یا چرب، باید از یک مرطوب کننده مناسب روی این سرم آبرسان استفاده کنید.

۵) ضد آفتاب

اگر در حال انجام روتین پوستی صبحگاهی هستید، در آخرین مرحله باید از ضد آفتاب مناسب با SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید. همانطور که گفته شد، آفتاب یکی از مهم‌ترین عوامل دهیدراتاسیون پوست است و جزء محصولات ضروری و حیاتی برای درمان کم آبی پوست می‌باشد.

چند نکنه مهم برای پوست دهیدراته و جوش دار

اگر پوست کم آب و مستعد جوش دارید، این چند نکته را در روتین پوستی خود حتما رعایت کنید:

  • در طول روز به تعداد دفعات بیشتری از آبرسان استفاده کنید (۳ الی ۴ مرتبه).
  • از لایه برداری منظم پوستتان غافل نشوید. لایه برداری علاوه بر آنکه به رفع جوش‌های صورت می‌کند، با حذف سلول‌های مرده امکان نفوذ بهتر ترکیبات آبرسان به درون پوست را فراهم می‌سازد.

مقالات مرتبط: فواید لایه برداری پوست صورت چیست؟

  • به جای ضد آفتاب‌ کرمی و سنگین، از ضد آفتاب فاقد چربی با تکسچر سبک و رطوبت رسان مانند ضد آفتاب‌های فلوئیدی استفاده کنید.
  • برای میکاپ روزانه خود به جای کرم پودر از بی بی کرم استفاده کنید. بی بی کرم‌ها علاوه بر پوشش دهی صورت، خاصیت ضد جوش و آبرسانی نیز دارند و ترکیبی از محصول آرایشی و درمانی هستند.
در آخر:

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید. اگر برای درمان پوست دهیدراته به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه بنویسید تا مشاورین آرسس بیوتی پاسخگوی شما باشند.

سوالات متداول:

آیا رژیم غذایی تاثیری روی دهیدراته شدن پوست دارد؟

بله، قطعا اگر در رژیم غذایی به اندازه کافی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده نکنید، پوستتان دچار کم آبی می‌شود.

آیا انجام یک روتین پوستی منظم برای درمان پوست دهیدراته کافیست؟

استفاده از محصولات پوستی مناسب در قالب یک روتین منظم تا حد زیادی به درمان کم آبی پوست کمک می‌کند. ولی برای درمان کامل باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال از مصرف الکل پرهیز کنید، بیشتر آب بنوشید و خواب منظم و کافی داشته باشید. (کم خوابی باعث آسیب به سد دفاعی و از دست رفتن رطوبت پوست می‌شود).

دهیدراته شدن پوست باعث بروز چه مشکلات دیگری می‌شود؟

کدری و از بین رفتن شادابی و طراوت پوست، بروز آکنه، تسریع روند پیری و … از جمله مهم‌ترین عوارض کم آبی پوست هستند.